Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler

Startet av Mippen, mandag 18. april 2016, klokken 22:18

« forrige - neste »

cra

Hybridbiler burde få avdrag i avgifter etter hvor langt de kan kjøre på batteridrift, og tillegg for hvor stor tanken er. og kunne være f.eks. slik:

1: Ingen vektavgift for ekstravekt av komponenter for elektrisk famdrift (slik er det vel i dag?)

2: Det gis fradrag i avgifter i % rekkevidde tilsvarende "standard elbil-rekkevidde". La oss si at en "standard" elbil i dag klarer 200km. Klarer hybriden 50km på batteridrift vil du dermed få 1/4 av avgiftsbesparelsen tilsvarende en "standard" elbil.

3: Avgiftsbesparelsen reduseres etter størrelsen på drivstoff-tanken, ut fra en "standard" størrelse drivstofftank. Har f.eks. tilsvarende bil 50l tank vil 100% av besparelsen du oppnår i ledd 2 falle bort dersom hybriden har tank på 50l. Har hybriden tank på 25 liter får du halvparten av avgiftsbesparelsen.

Fordelene med dette er at:
1: Denne gjør at man ikke straffes for å hjelpe til med elektrisk drift
2: Etterhvert som "standard rekkevidde" på elbiler øker må hybridene gjøre det same for å holde tritt med avgiftsreduksjonen
3: I og med der alltid må være en drivstofftank vil hybriden aldri komme like gunstig ut som en ren elbil.

Det oppnås slik at vi vrir hybrider over fra å være fossilbiler med elektrisk hjelpemotor til å være elbiler med fossil hjelpemotor som kan brukes i ei knipe.

Tanken bak ideen: I Malaysia kjørte alle drosjene på LPG, men hadde 3-4 liter bensin på tanken i fall de skulle gå tomme for gass. Bensinen kunne også lett fraktes til der bilen stod og hjelpe dem ut av ei knipe, mens gassen ikke var like enkel å fylle på i felt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Sverreb på onsdag 27. april 2016, klokken 20:35
Pass på å ikke blande hensikter. Når hensikten en avgiftsilegging, må det være ett fast testregime som er felles for alle, hva en gitt kjøper har av normalforbruk kan ikke vites og kan ikke vektlegges når man ilegger avgiftene, en er nødt til å gå ut i fra en antatt representativ profil.

For forbrukeropplysning kan man godt ha flere tester, men det er etter mitt syn ikke det viktigste med offisielle tester. Det er rikelig med presse som kan ta seg av informasjon til forbrukerne.

Hensiktene med testene er å skaffe tilveie troverdige reelle tall for forbruk og utslipp, både til det offentlige og forbrukerne. Forbrukerne kan så bruke disse dataene til å foreta en informert beslutting om kjøp, mens det offentlige kan bruke dem til å utforme en avgiftsordning som styrer forbrukeren mot det valget som er mest hensiktsmessig for samfunnet som helhet.

For at samfunnet skal ett godt grunnlag for å sette disse avgiftene så er informasjon om hvor langt man kan kjøre bilen på ren elektrisitet relevant, og det samme er forbruk og utslipp når fossilmotoren er i drift. Hvordan myndighetene velger å vektlegge disse komponentene mot hverandre blir en politisk avgjørelse. Alternativet måtte være å bruke en unaturlig lang kjøresyklus slik at effekten av hybriddriften blir minimal, for ellers kan man ikke danne seg ett nogenlunde korrekt bilde av forbruket/utslippet av fossildrivlinjen.


Sitat fra: Sverreb på onsdag 27. april 2016, klokken 20:35
Hvis du vil kritisere metodikken til TØI må du nesten lese rapporten selv. https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=39511 Det relevante datapunktet er i tabell 5.4

Kritiserer egentlig ikke selve testen - selv om den som du også selv sier har store usikkerheter, men kritiserer først og fremst bruken av disse dataene til å si noe som helst om hva en typisk kjøretur er. Gjennomsnitt != typisk.


Model S 85D

Sverreb

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. april 2016, klokken 10:50
For at samfunnet skal ett godt grunnlag for å sette disse avgiftene så er informasjon om hvor langt man kan kjøre bilen på ren elektrisitet relevant, og det samme er forbruk og utslipp når fossilmotoren er i drift. Hvordan myndighetene velger å vektlegge disse komponentene mot hverandre blir en politisk avgjørelse.
Hvordan evaluerer du så hva verdien av elektrisk rekkevidde?

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. april 2016, klokken 10:50
Alternativet måtte være å bruke en unaturlig lang kjøresyklus slik at effekten av hybriddriften blir minimal, for ellers kan man ikke danne seg ett nogenlunde korrekt bilde av forbruket/utslippet av fossildrivlinjen.
Hvorfor et utslippet av brenselsmotoren uten assistanse av ladbarheten viktig for avgiftsfastsettelse. Det er totalen som teller, og når kjøretøyet selges sammen med en ladbar elektrisk drivlinje så er det en del av helheten. Dette virker mer som tiltak som har som agenda gi hybride drivlinjer kunstig dårlige målinger.


Sitat fra: Amoss på torsdag 28. april 2016, klokken 10:50
Kritiserer egentlig ikke selve testen - selv om den som du også selv sier har store usikkerheter,

Jeg har ikke sagt den har store usikkerheter, det er det du som gjør. Jeg sier alt har usikkerheter, men jeg har aldri kvantisert de. At du påstår at TØIs rapport har 'store usikkerheter' er definetivt en kritikk av undersøkelsen, som du bør begrunne.


Sitat fra: Amoss på torsdag 28. april 2016, klokken 10:50
men kritiserer først og fremst bruken av disse dataene til å si noe som helst om hva en typisk kjøretur er. Gjennomsnitt != typisk.

Definer typisk. Beskriv så hvordan du forklarer et eventuellt stort avvik fra 'typisk' til gjennomsnittlig ved å beskrive en fordeling av reiser som gir et gjennomsnitt i nærheten av det oppgitte og beskriv hvordan din definisjon av typisk gir et vesentlig avvik.

Jeg er enig i at typisk ikke er gjennomsnittlig b.t.w. Typisk betyr for meg oftest median. men ingen realistiske fordelinger jeg kan tenke meg gir en median over snittet.

Sverreb

Sitat fra: cra på torsdag 28. april 2016, klokken 10:29

2: Det gis fradrag i avgifter i % rekkevidde tilsvarende "standard elbil-rekkevidde". La oss si at en "standard" elbil i dag klarer 200km. Klarer hybriden 50km på batteridrift vil du dermed få 1/4 av avgiftsbesparelsen tilsvarende en "standard" elbil.

prosent av hva? Tar du med momsfritaket også, Hva med vektkomponenten, du har allerede sagt noe annet om den ovenfor. Hvordan definerer du 'standard elbilrekkevidde'. Hva med rene elbiler med kortere rekkevidde skal de få avgift?

Jeg synes dette er en fryktelig byråkratisk konvolvert sak som sannsynligvis bare ender i at de som nå kunne tenke seg og kunne hatt fordel av hybrid ender med å kjøpe ren forbrenningsbil. Men det later til at det er det mange her vil...

stefse

Vanskelig å komme unna at det enkleste er å avgifrsbelegge selve fossildrivstoffet. Inntil da tror jeg En elektronisk plombert løsning som registrerer hvor mye fossilmotoren har gått er det beste man kan gjøre for å få folk til å lade og kjøre elektrisk. (Såfremt bilen i det hele tatt tillater det)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

I prinsippet er det antakelig 2 hovedtyper kjøpere av ladbare hybrider:
- De som (kun) er ute etter avslaget på kjøpesummen.
- De som ønsker å kunne ta småkjøringen elektrisk.

Den første gruppen gidder neppe å lade noe særlig.
Den andre lar det fort gå sport i mest mulig elkjøring
og nytter alle muligheter til å lade.

Begge betaler de avgiftene de skal i og med tankingen av fossilt drivstoff.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

stefse

Problemet er at biler som aldri lades har fått en uforholdsmessig stor kjøpsrabatt i forhold til ren fossil. Elektronisk logge og incentivsystem kommer før eller senere jfr forsikringsbransjen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Sitat fra: stefse på torsdag 28. april 2016, klokken 19:30
Problemet er at biler som aldri lades har fått en uforholdsmessig stor kjøpsrabatt i forhold til ren fossil. Elektronisk logge og incentivsystem kommer før eller senere jfr forsikringsbransjen.
Er det ikkje da utrulig mykje enklere med større avgift på drivstoff?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 28. april 2016, klokken 17:49

Begge betaler de avgiftene de skal i og med tankingen av fossilt drivstoff.
Nja, hybridene til de tyske s.k. premium merkene er jo laget for å være rene skryte-biler.
Dagens måleregime gir åpenbart alt for store fordeler gjennom kunstig lav CO2 på hybridene. I Tyskland skryter produsenten av reduksjonen av modelspekterets CO2 reduksjon og i norge kjøper man bilene "billig" pga kunstig lav CO2.
Jeg har tro på at et nytt regime som kommer i 2017 vil rette opp mye av dette. I mellomtiden, løp og kjøp for de som ikke vil ha BEV

stefse

Sitat fra: Kristian O på fredag 29. april 2016, klokken 07:27
Sitat fra: stefse på torsdag 28. april 2016, klokken 19:30
Problemet er at biler som aldri lades har fått en uforholdsmessig stor kjøpsrabatt i forhold til ren fossil. Elektronisk logge og incentivsystem kommer før eller senere jfr forsikringsbransjen.
Er det ikkje da utrulig mykje enklere med større avgift på drivstoff?

Hvis det innføres i hele EU samtidig. Og så må det selvsagt være gode alternativer for fattig og for rik. Om 5-10 år kanskje :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Taffelman

Glem kompliserte overvåkingsregimer. Vi må bli kvitt gamle kommunistiske avgiftsmodeller som hindrer folk, og spesielt barnefamilier, å få tilgang til nyere, renere og sikrere biler.

Flytt avgiften fra anskaffelse til bruk. Fjern engangsavgiften og øk drivstoffavgifter. Mindre enn en femmer pr liter dekker hele engangsavgiften (17,7 mrd.)

Innføring gradvis frem mot f.eks 2020, vil gi en myk overgang i takt med økt tilgang på nye og brukte lav/null-utslippsbiler.

Innfør farget "truckdiesel" med avgift på nivå med naboland for å skjerme transportbransjen.(over 70% av gods over grensen fraktes av nordiske lastebiler, ref: SSB).

Statens inntekter vil kke forsvinne pga økt elbilbruk, men de vil synke sakte og gradvis de neste 30+ årene i takt med utskiftning av bilparken. I praksis en inntektsreduksjon på mindre enn en halv mrd. Pr år, som f.eks kan dekkes via bompenger, årsavgift og økte inntekter fra elavgiften.

For å sette det i perspektiv: ved å øke dagens drivstoffavgift på Diesel med ca kr 1,50 slik at den kommer på nivå med dagens avgift på bensin, så øker statens inntekter med nesten 5 mrd. Det er nesten en tredjedel av hele engangsavgiften.

Politikerne er skyld i at bilen er blitt det viktigste statussymbolet gjennom et ideologisk avgiftssystem som har gjort bil, som er et nødvendig transportmiddel, til et luksusprodukt med høyt verditap, som frarøver barnefamilier og yngre muligheten til å kjøre gode sikre biler. Nå kommer " det grønne skiftet" og politikerne har nå både unnskyldning og mulighettil å gjøre noe med det.

Nevn en komponent i engangsavgiften som ikke kan erstattes av drivstoffavgift!
X75D
TM3 LR AWD

Carl Anton Stenling

Jeg ser på ladbare hybridbiler som voksenopplæring:

  • Lære bileierne å plugge inn.
  • Venne dem til at biler skal være lydløse og oppvarmede ved start.
  • Forberede bileierne på at neste gang er det greit å kjøpe en bil med lang elektrisk rekkevidde.
  • Utsette styrene i borettslag og sameier for realitetsorientering rundt ladbare biler og fellesgarasjer.
Den fulle nytten får vi når hybridbileierne skal kjøpe sin neste bil. Det blir mest sannsynlig en ren elbil.

Likevel må jeg si at ladbare biler med mindre enn 50 km elektrisk rekkevidde eller som ikke fungerer OK ned til -15 grader burde beskattes på lik linje med vanlige fossilbiler. Slike biler har lite for seg når det finnes gode alternativer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Relativt ukomplisert å lese av gangtid på bensinmotor og elmotor. Det blir selvsagt uønsket byråkrati av det, men hvis elektroniske avlesninger uansett blir en del av forsikringstakerens rabattordning, kan man pålegge forsikringselskapet og rapportere tallet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Sverreb på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
Hvordan evaluerer du så hva verdien av elektrisk rekkevidde?

Merkelig setning? Hva er det du mener her?  For meg er elektrisk rekkevidde som ikke kan brukes når det er mest behov for den = 0. Elektrisk rekkevidde som ikke dekker det aller meste av daglig transport = 0.


Sitat fra: Sverreb på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
Dette virker mer som tiltak som har som agenda gi hybride drivlinjer kunstig dårlige målinger.

Tvert i mot, "agendaen" er å slutte med å gi dem en kunstig positiv måling, og heller få frem realitetene. Hva er din agenda?



Sitat fra: Sverreb på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
Jeg har ikke sagt den har store usikkerheter, det er det du som gjør. Jeg sier alt har usikkerheter, men jeg har aldri kvantisert de.

Korrekt nok.


Sitat fra: Sverreb på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
Jeg er enig i at typisk ikke er gjennomsnittlig b.t.w. Typisk betyr for meg oftest median. men ingen realistiske fordelinger jeg kan tenke meg gir en median over snittet.

Som nevnt kjører jeg ikke bil hver dag, men en typisk tur blir på kanskje 12-17 mil. Men snittet for alle ukens dager blir langt under den typiske turen.
Model S 85D

Taffelman

Sitat fra: stefse på søndag 01. mai 2016, klokken 12:12
Relativt ukomplisert å lese av gangtid på bensinmotor og elmotor. Det blir selvsagt uønsket byråkrati av det, men hvis elektroniske avlesninger uansett blir en del av forsikringstakerens rabattordning, kan man pålegge forsikringselskapet og rapportere tallet.
Hvordan kan det gjennomføres i praksis?

Det er ca 3 millioner personbiler og små varebiler som det tar 30 år å skifte ut. Hva slags overvåkningsutstyr skal montere i disse?

Jeg tviler og på at forsikringsselskapeene ønsker en slik løsning. Jeg tipper de overselger mange flere km enn de evt går glipp av pga feil informasjon.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA