Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Ny bil." Når produsert?

Startet av Burg, mandag 18. april 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

Burg

Har 2015-modell kjøp for 2 uker siden med 2 mil kjørt. Registrert på kontinentet i juni 2015. Kan denne ha stått lenge uten lading? Evt hvor lenge? Kan dette ha gått ut over batteriet? Den er kanskje produsert i 2014? Understellsnr SJ FAAZE0U6032091 Kan det leses her når den er produsert? På forhånd takk for hjelpen:)

nr1rayner

#1
Ser ut som du har glemt N, skal vel være sjNfaa osv,
Det 10-ende tegnet skal angi år, men "the letters U and Z and the digit 0 are not used for the model year code" og i både ditt og mitt chassisnummer er dette U..
Hvis det er N du mangler er våre 12 første tegn helt like og min er -13 registrert juli -13, så i første omgang mistenker jeg at din heller er en ganske tidlig -14 eller kanskje tilogmed -13.
Bruker du denne kommer min opp som produsert mars 2013, mens ditt nummer gir ingen info.

Edit: Nei, ser ikke ut som dette gjelder for Leaf, sjekket flere biler som ligger ute på finn, -14 til -16 modeller og alle har de samme 12 første tegn og flere av de gir ingen info i linken jeg la ved, annet enn -14 Nissan Almera, som også gjelder for min. Ser ut som det kun er de siste 5 tallene som er forskjellig. Da vet jeg ikke annet råd enn å høre med forhandler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ohowl

Alle disse VIN-decoder-sidene er helt på trynet siden VIN-nummer tydeligvis er lotto i europa. Min er visst en '14 Alerma :-)

Jeg har vel sikkert noenlunde tilsvarende bil, registrert på meg i November i år, så jeg tenkte jeg skulle teste Nissan UK (etter å ha hatt flere skremmende trege svar fra Nissan NO/EU). Sendte dem en mail for 52 minutter siden med understellsnummeret mitt, fikk følgende tilbake nå:

Off Line Date: 16/03/2015
Shipping Date Plant: 22/03/2015
Spec. Destination Dest: HOL                Retail Date: 25/09/2015
Model                  :  ZE0 LEAF
Colour                 : KADG GREY
Body type code         : H/B  HATCHBACK
Conversion code        :                      Warranty Start Date: 30/09/2015

Anbefaler deg å teste evuk@nissan-services.eu om du vil vite dette om ditt nummer. Kan vel gå ut fra at batteriet ikke har hatt gått av å kun ha gått 10km mellom slutten av mars og slutten av november, men får bare håpe forhandlerleddet har vært smarte nok til å oppbevare batteriet slik de selv anbefaler...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Burg


Burg

Virker som Nissan skjuler produksjonsåret, og dermed alderen på batteriet. Får bare håpe batteriene er vedlikeholdsladet før de ble solgt her:)

Trekkoppbil

#5
Står ikke produksjonsmåned på bilen, eller er det bare usa-modeller som har det?

Det som jeg er redd, er langtidslagring av batterier som er helt fulle, eller enda verre om de er helt tomme. Derfor vil jeg tippe at nye batterier gjerne blir lada til nivå som er bra for lagring. Det kan være verre hvis bilen er demoprøvd underveis.
Man bør vel sjekke state of health når man kjøper bil?

Når jeg prøver å decode vin, får jeg Almera fra 2014:
http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U6032091#
Det stemmer nok ikke, da vegvesenet sier det er er Leaf: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=SJNFAAZE0U6032091

Burg

Hvor finner man det skiltet som er avbildet?

nr1rayner

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 19:17
Står ikke produksjonsmåned på bilen?
Vet ikke om det var ment som et spørsmål, men det står jo tydelig "Date 4/12" der, så skulle jo tro den var produsert mnd 4 i 2012. JN1 er Japan-produsert, så befinner bilen seg i Norge er det vel også mest sannsynlig en -11/-12.
Sjekker dette nummeret i linken jeg la ved kommer det også opp korrekt info, Leaf, prod 4/12 farge superblack. 10-ende tegn er her en C, som også er korrekt, C skal være en 2012.

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 19:17
Når jeg prøver å decode vin, får jeg Almera fra 2014:
http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U6032091#
Det stemmer nok ikke, da vegvesenet sier det er er Leaf: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=SJNFAAZE0U6032091
Samme som jeg får opp på min (og som nevnt i edit i min første kommentar), og forøvrig alle de andre engelsk-produserte, altså SJN. Det kommer dog opp tilleggsinformasjon på min som Leaf med produksjon 3/13. Så det er tydeligvis noe "tull" med de nyere engelske.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Lappen står i dørkarmen på usa-modeller.

Burg

Hei
Har funnet en "nøkkel" til produksjonstidspunktet. Dekkene. Mine dekk er alle 4 fra uke 48 i 2014. Bilen gikk bare 20 km i 2015, og siden den ikke gikk uten dekk, og dekkene gjerne ligger noen mnd før de blir satt på en ny bil, så er bilen min nok produsert godt ut på våren 2015. Naboens Leaf er fra 2014, og har dekk produsert høsten 2013. Dette er en ok måte å stadfeste produksjonsår....

Mr Pioneer50

Det burde være enkelt å se produksjons dag for bilen, men Nissan er kanskje ikke av samme oppfatning. Bilens produksjons dag er nødvendigvis ikke den samme som batteriets produksjons dag, som sånn sett kanskje også burde komme tydelig frem. Selv om produsenten nok ikke ønsker dette...

På biler jeg har jobbet med tidligere så sto det alltid et DAM nr, som fortalte nøyaktig produksjons dag. For å kryptere produksjons dagen litt så var dette et fortløpende 4 sifret nummer, ble 5 siffer når man passerte 9999, som forøverig var 25/4-2004. Etter hvert ble det innført 2 siffer til, altså 7. Hvor de 2 siste fortalt hvilken fabrikk bilen ble produsert av. Dette nr kunne man finne ulike steder på bilen.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Bjoris

Spurte selger når vi fikk vår nye om dette. Han sa bilen kommmer lite strøm, ofte bare 2-3 streker. De blir altså neppe full ladet før sending, såpass peiling har nok Nissan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA