Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan/når skal avgifter fases inn på elbil?

Startet av kaaos, fredag 15. april 2016, klokken 09:37

« forrige - neste »

stefse

Ihvertfall bedre enn det hodeløse opplegget idag med at effektavgift pålegges for hele det neste kvartalet eller deromkring om du er så uheldig å ta ut litt høy effekt en dag.

Avgift på batterier kommer nok, men produksjon av batterier kan faktisk gjøres uten fossile utslipp i fremtiden. Husk det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Beckern

Sitat fra: Panduck på fredag 27. mai 2016, klokken 14:51
Sitat fra: Beckern på fredag 27. mai 2016, klokken 11:35
Pr i dag, uten priser som endrer seg over døgn/uke kan det bli et problem at alle plugger i bilen når de kommer hjem. To bile, 2 x 32A ladebokser * tusner vil kunne bli et problem om man fortsetter å lade for fullt fra man kommer hjem. Peak strømforbruk er jo alt ved middagstid og dette kommer på toppen og kan skape problemer.
Men mye tyder på at vi med automatiske målere også vil få variabel strøm og nettleie pris. Kanskje særlig nettleie vil variere med døgnet. Da vil vi som lader fort tilpasse oss ved å lade når det er billigst.


Dette er ikke et elbilproblem. Dette er et generelt strømsalgsproblem. Tidspriser skal man over til uansett.

Eh, jeg har vel ikke ment noe annet men når det er grunn til å tro at i den grad vi får nye topper og økt privatforbruk de neste årene er det veldig nærliggende å tro at elbiler er en sterk bidragsyter.
Og da er det også et elbil-problem. Lett å løse og ikke noe å hisse seg opp over, men likefullt noe lokale nett-eiere bekymrer seg for med rette.

Beckern

Sitat fra: Sven-E på lørdag 28. mai 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Beckern på fredag 27. mai 2016, klokken 11:35
Pr i dag, uten priser som endrer seg over døgn/uke kan det bli et problem at alle plugger i bilen når de kommer hjem. To bile, 2 x 32A ladebokser * tusner vil kunne bli et problem om man fortsetter å lade for fullt fra man kommer hjem.
Hvorfor skulle dette være et problem for andre enn den som lader?
Man får uansett ikke ladet med mer enn hovedsikringen tillater.
Og det hovedsikringen tillater, må jo være det som strømselskapet mener er forsvarlig å levere til boligen.
(Eller den kapasiteten de mener de kan levere til boligen.)
Jeg kan love deg at nettet kneler lenge lenge før alle belaster nettet med effekt opp mot hovedsikring.
Mange lokale nett er alt presset ved middagstider. En masseinvasjon av elbiler kan få slike nett til å bryte sammen.
Og da er det alle problem.

e-curious

#33
Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:34

Å legge om bilavgifter til å avgiftsbelegge kWh derimot er jeg ganske sikker på at virker mot sin hensikt. Dvs om hensikten er å begrense forurensing, om hensikten er å fylle statskassa vil det nok virke.

Det er fare for at det vil bremse økningen i salget av elbiler. Selv om jeg ser at dagens elbiler fungerer helt glimrende for svært mange, så trengs det batteripakker med fler kWh for å nå det endelige gjennombruddet. Større batteri er selvfølgelig viktig for rekkevidde, men det er også et poeng at de kan hurtiglades raskere enn små. Dette gir større brukelighet og nye muligheter på ladeinfrastruktur.

Poenget med innfasing av avgifter på elbil er jo å få penger inn i statskassa, på samme måte som for en fosilbil.  Så langt har man delvis kunne forsvare fritak med økonomisk risiko og bruksmessige ulemper.

Det er også en problemstilling at man kanskje ikke kjøper elbil i år fordi man vet at det kommer nye biler med vesentlig bedre rekkevidde om 1-2 år, noe som kan gi utrivelige verdifall på biler med dagens rekkevidde (med unntak av Tesla S).  Mange sitter nok på gjerdet og velger heller fosilbil enn så lenge.

Hvordan beslastninger på stømnettet bør gi seg utslag i bilavgiftene er jeg litt usikker på.

ladov

Sitat fra: Beckern på søndag 29. mai 2016, klokken 00:23
...
Jeg kan love deg at nettet kneler lenge lenge før alle belaster nettet med effekt opp mot hovedsikring.
Mange lokale nett er alt presset ved middagstider. En masseinvasjon av elbiler kan få slike nett til å bryte sammen.
Og da er det alle problem.
Sjekk denne rapporten:
https://www.nve.no/Media/4117/nve-notat-om-transport-og-kraftsystemet.pdf
På side 17 finner du statistikk over ladetidspunkt for hjemmelading og den er nesten perfekt i motfase med husstandenes øvrige strømbruk.
På side 29 er det en tabell over belastningen på bynære fordelingstransformatoer ved dagens situasjon og ulike framtidsscenarioer. Andelen lokale nett som er overbelastet i dag er lav.
På side 32 finner vi kapittel 7.2.3 Tolkning av 'resultatene', som er interessant nok til at jeg gjengir det i sin helhet:
"Analysene som er utført gir en indikasjon på hva som blir konsekvensen ved en storstilt elektrifisering av personbilparken. Scenario 2 og 3 er ment å illustrere en full elektrifisering, og ut i fra resultatene kan det se ut til at over en tredjedel av alle fordelingstransformatorene har for liten kapasitet og må skiftes ut.  Fordelingstransformatorene i Norge har som regel en størrelse på mellom 20 og 1600 kVA2, og har en kostnad fra ca. 40 000 til 200 000 kroner. Hvis alle komponentene i tilknytning til en nettstasjon må byttes ut vil kostnaden dobles. NVE har ikke regnet på de totale kostnadene da det er store usikkerheter knyttet til analysene. For det første er en full elektrifisering langt frem i tid, og ettersom en transformator har en levetid på omtrent 40 år vil de fleste av transformatorene ha blitt byttet ut innen den tid. Som regel er det en relativt lav kostnad å øke kapasiteten på en transformator hvis den uansett skal skiftes, men enkelte steder kan økt størrelse by på problemer pga. plassmangel. Det er også stor usikkerhet knyttet til nettselskapenes egne tall for nåværende maksimal last da dette er beregnede og ikke målte verdier. For eksempel oppdaget et nettselskap at de hadde mer kapasitet i nettet enn beregnet da de innførte AMS. Det er også viktig å understreke at spesielt scenario 3 er et svært pessimistisk scenario med henhold på samtidighet i lading av elbiler og at det her antas at man ikke bruker ny teknologi for å hindre overbelastning i nettet. Selv om NVE antar at en fullelektrifisering av personbilparken vil skje langt frem i tid, kan vi ikke utelukke at det i enkelte områder kan oppstå kapasitetsproblemer innen få år. Spesielt utsatt er strømnettet til hyttefelt som er dimensjonert for lave laster uten elbillading. Dette er også noe nettselskapene selv er bekymret for. "
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:34

Å legge om bilavgifter til å avgiftsbelegge kWh derimot er jeg ganske sikker på at virker mot sin hensikt. Dvs om hensikten er å begrense forurensing, om hensikten er å fylle statskassa vil det nok virke.

Det er fare for at det vil bremse økningen i salget av elbiler.

Dette har skjedd for lengst.
Elbilsalget har flatet ut siden elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene, og i det siste har salget sågar begynt å synke. Diesel øker mest. I 2015 har det blitt totalt sett flere dieselbiler på veiene enn elbiler.

Det er for tidlig å fjerne en eneste elbilfordel eller legge på en eneste avgift spør du meg. Vent 10 år til.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. juni 2016, klokken 01:09

Det er for tidlig å fjerne en eneste elbilfordel eller legge på en eneste avgift spør du meg. Vent 10 år til.
Helt enig, hvis insentivene kuttes for tidlig bremses elbilsalget raskt, se hvor stort elbilfallet ble når Danmark kuttet insentiver.

Insentivene bør beholdes lenge, også på grunn av at det tar tid å bryte gamle vaner og før det går opp for folk flest at de kan få sitt transportbehov dekket av elbil istedenfor den gamle fossildriften, som vi har hatt som fremdrift i flere generasjoner.

ladov

Tviler på at utflatingen i elbilsalget har noe med adgang til kollektivfelt å gjøre, det er nok heller uttrykk for at modellutvalget ikke er bra nok. Når rekkevidden øker og prisen synker, så vil nok elbilsalget øke igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Helt klart, det er begrenset hvor mange som ønsker seg en bil med kort rekkevidde og uten plass til familie på tur.

Mangler biler familiebil (f.eks Passat), MPV (S-Max), og små / mellomstore crossovers (Tiguan osv), i tillegg til premiumbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: ladov på onsdag 01. juni 2016, klokken 07:54
Tviler på at utflatingen i elbilsalget har noe med adgang til kollektivfelt å gjøre, det er nok heller uttrykk for at modellutvalget ikke er bra nok. Når rekkevidden øker og prisen synker, så vil nok elbilsalget øke igjen.

Tror nok dette er litt mer kompleks enn som så. At elbilene ble skviset ut av kollektivfeltet sammenfalt også sånn omtrent med at stadig flere fergestrekninger begynte å ta betalt for elbiler og stadig mer snakk om betaling i bommer. En potensiell nybilkjøper begynte da også å innse at de ikke kunne kalkulere inn f.eks. 5 år med sparte bompenger/fergeavgifter for å forsvare innkjøpet av elbil. Dette altså i tillegg til at kollektivfelt-fordelen forsvant "over natten".

Ja, disse forskjellige incentivene er hver for seg viktige, men det er også viktig at man har en forutsigbarhet i at disse vil vare i ett visst antall år etter nybilkjøpet. Joda, det er snakk om differensiert avgift i bommene, men så vidt jeg vet er ingen ting blitt vedtatt enda. Og var det ikke også noen historier fra noen fergestrekninger der man prøvde å videreføre elbil-fordelene ved å gi en viss rabatt, men da fikk man ikke også rabattene andre abonnenter fikk, så elbilene i praksis ble *dyrere* på disse fergestrekningene?

Så joda, vi vil nok se enn oppblomstring av elbilsalget når det kommer billigere elbiler med lengre rekkevidde, men denne oppblomstringen vil nok også være proporsjonalt til hvor forutsigbare bruks-incentivene er på det tidspunktet.
Model S 85D

THE

Sitat fra: Amoss på onsdag 01. juni 2016, klokken 09:42
Tror nok dette er litt mer kompleks enn som så. At elbilene ble skviset ut av kollektivfeltet sammenfalt også sånn omtrent med at stadig flere fergestrekninger begynte å ta betalt for elbiler og stadig mer snakk om betaling i bommer. En potensiell nybilkjøper begynte da også å innse at de ikke kunne kalkulere inn f.eks. 5 år med sparte bompenger/fergeavgifter for å forsvare innkjøpet av elbil. Dette altså i tillegg til at kollektivfelt-fordelen forsvant "over natten".

Dette er etter mitt syn den viktigste årsaken. Økonomi er viktig for de aller fleste av oss. Nå er det vanskelig å ta sparte utgifter til bom/ferge/parkering/årsavgift osv. inn i regnskapet, og da ender nok ny elbil dårlig ut økonomisk sammenlignet med å kjøpe brukt bensin/diesel eller fikse den gamle bilen.

Det blir likevel spennende å se registreringstallene for i3 når det begynner å komme biler med 33kWh batteripakke til Norge. Tror nok i3 vil få noen måneder med høye registreringstall, men tror nok ikke det vil bidra til stor vekst i salg av elbiler totalt. 

Sitat fra: Amoss på onsdag 01. juni 2016, klokken 09:42
Ja, disse forskjellige incentivene er hver for seg viktige, men det er også viktig at man har en forutsigbarhet i at disse vil vare i ett visst antall år etter nybilkjøpet. Joda, det er snakk om differensiert avgift i bommene, men så vidt jeg vet er ingen ting blitt vedtatt enda. Og var det ikke også noen historier fra noen fergestrekninger der man prøvde å videreføre elbil-fordelene ved å gi en viss rabatt, men da fikk man ikke også rabattene andre abonnenter fikk, så elbilene i praksis ble *dyrere* på disse fergestrekningene?

Ferger virker å være litt dårlig gjennomtenkt med tanke på betaling, og varierer veldig for forskjellige  fergestrekninger og selskap, og om det er riks- eller fylkesveier. På min fergestrekning ble det innført Autopasstakst fra nyttår. Det gjorde at betaling for passasjer forsvant, og det ble dyrere for bil. For biler med forbrenningsmotor økte fullpris fra 78,- til 106,- kroner. For elbil ble det innført en egen takst på 45,- kroner. Foreløpig gjelder rabattkortet også for elbil, så jeg betaler nå 24,- pr. gang uansett hvor mange som er i bilen. Før nyttår betalte jeg for passasjer(er) i bilen. Hvis jeg kjørte alene betalte jeg 26,- kroner, og evt. passasjer(er) kostet også 26,- pr person. Det vil si at det ble rimeligere med elbil og mye dyrere med "vanlige" biler fra nyttår.

De fleste reagerte før nyttår på at elbil var "gratis" på ferga, men nå er det helt OK siden man må betale for elbil også. Realiteten er at jeg sparte 13 kroner pr fergebillett før og 29 kroner nå (sammenlignet med diesel/bensin og forutsatt 1 person i bilen og bruk av rabattkort).

Jeg tror at en slik løsning med lav sats for elbil er lurt. Det er mye lettere for folk å godta at elbiler får en rimelig sats, så lenge det ikke er gratis. Ved innføring av bompenger for elbil må satsen legges lavt, og samtidig må satsene for biler med ICE økes tilsvarende, eller mer, som satsen for elbil. F.eks. koster bom 40,- i dag. Det blir innført bom på 10,- for elbil, og satsen for bensin økes til 50,- og til 60 for diesel. Da vil det fremdeles være (minst) like lønnsomt for folk å velge elbil, og bomselskapene vil sannsynligvis slutte å sutre over tapte inntekter. Satsene for elbil må sannsynligvis heves etter hvert som elbilandelen blir større, men da er det også viktig av satsene for biler med forbrenningsmotor øker tilsvarende. Da vil man få en forutsigbarhet som gjør det enklere for folk å sette opp et bilregnskap som forsvarer overgang til elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knut3448

Hvor mange tusen nordmenn står i TM3-kø? Hvor mange står på liste på AmperaE og neste i3? Dette må jo gå på bekostning av nybilsalget, og det er vel ikke et tegn på at folk frykter endring/innskrenking av fordeler?


timingbeltkiller

NEI
Folk flest frykter stort sett ikke det de har all mulig grunn til å frykte.
Elbilfordeler som nødvendigvis relativt raskt må reduseres/forsvinne er bare ett eksempel.

Et annet er egen jobbsikkerhet i raskt aksellerende verre økonomiske tider.
Et tredje klimaforverringene.
Et fjerde er putinisering og talibanisering (foreløbig i liten målestokk)
av personlige friheter selv i de mest demokratiske landene.

Og verst av alt er overbefolkningen på en klode med begrensede ressurser.
For det truer selve eksistensen av arten menneske.

Men hva annet kan du vente av en art hvor flertallet
tror fullt og fast overtroen religion er fakta som motbeviser
de virkelige fakta straks de to strir mot hverandre?

Og andre tror teknologi kan endre/overvinne naturlovene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut7 på onsdag 01. juni 2016, klokken 11:53
Hvor mange tusen nordmenn står i TM3-kø? Hvor mange står på liste på AmperaE og neste i3? Dette må jo gå på bekostning av nybilsalget, og det er vel ikke et tegn på at folk frykter endring/innskrenking av fordeler?
Men hvor mange som står i Tesla3, AmperaE og i3  kø er det som allerede er elbileier av en kortrekkeviddeelbil som vil skifte ut til lenger rekkevidde?
Og  når alle skal selge kortrekkeelbilene sine i 2017 2018, kan fort bruktbilprisen  på disse falle kraftig, og da beholder nok mange elbileiere heller disse som nr 2 el-3 bil helt til de har gått ut på dato siden mange ser de som nedbetalt takket være insentivene.

Hvilket ville bety at mange fossil og hybridkjøpere fortsetter å kjøpe fossil og hybrider i årene fremover med liten effekt på forholdet elbil - fossilbilsalget.

1000kwh

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 01. juni 2016, klokken 12:54
NEI
Folk flest frykter stort sett ikke det de har all mulig grunn til å frykte.
Elbilfordeler som nødvendigvis relativt raskt må reduseres/forsvinne er bare ett eksempel.

Et annet er egen jobbsikkerhet i raskt aksellerende verre økonomiske tider.
Et tredje klimaforverringene.
Et fjerde er putinisering og talibanisering (foreløbig i liten målestokk)
av personlige friheter selv i de mest demokratiske landene.

Og verst av alt er overbefolkningen på en klode med begrensede ressurser.
For det truer selve eksistensen av arten menneske.

Men hva annet kan du vente av en art hvor flertallet
tror fullt og fast overtroen religion er fakta som motbeviser
de virkelige fakta straks de to strir mot hverandre?

Og andre tror teknologi kan endre/overvinne naturlovene.
Hadde vært en trist verden hvis alle hadde dette synet.

Du snakker om fakta, men hva er det som tyder på at jorda er overbefolket og truer vår eksistens? Skulle likt å se fakta på det. Se forresten denne dokumentaren; https://tv.nrk.no/program/koid27002813/hans-rosling-om-befolkningseksplosjonen

Jeg ble stoppet av det jeg antar var Jehovas vitne her om dagen. De kunne fortelle hvor forferdelig det var på jordkloden om dagen, men ut fra den kunnskap jeg har så har vel Jordas tilstand aldri vært bedre??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA