Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan/når skal avgifter fases inn på elbil?

Startet av kaaos, fredag 15. april 2016, klokken 09:37

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Chivas på torsdag 26. mai 2016, klokken 14:18
Det er klart at det er overkill med 5 minutter lading, men hva bør det siktes mot hvis alle og enhver i fremtiden skal kjøre el-bil?
Jeg tror det er helt utopisk å tro at alle husstander vil få egen ladestasjon - ihvertfall de nærmeste 10-20 årene.

I dag virker det i det minste mindre utopisk enn å fylle batteriet på 5 minutter ;)  (Men klart, det kan skje ting på batterifronten som endrer dette.)

Det er vist alt i dag - om jeg ikke har missforstått - ett påbud om at om man oppretter offentlige parkeringsplasser så må en viss andel av disse ha elbil lading. Dette kommer til å utvikle seg til at alle (helt sikkert med mulighet for unntak i spesielle situasjoner) nye p-plasser må utstyres med muligheter for elbil lading, og så etterhvert komme med pålegg om å oppgradere også eksisterende p-plasser (f.eks. i borettslag) til dette.

Nå skal ikke jeg spå noen tidshorisont på dette, men at alle husstander i sentrale strøk - som overhode har tilgang på noen parkeringsplass - vil få tilgang på en ladeplass "hjemme" (eller nær hjemme) tar jeg igrunnen som en selvfølge. En av de store fordelene med elbiler som elbileiere stadig trekker frem er fordelen av nettopp å starte dagen med "full tank" hver dag, uten å måtte dra til en ladestasjon "ala det man ser med bensinstasjoner i dag".

Hurtigladning blir for de gangene man skal kjøre lengre enn bilens rekkevidde "i ett" - eller med så korte pauser at man ikke får ladet tilstrekkelig mellom øktene. Målet man bør sikte på for hurtigladning - etter min mening - blir å kunne lade ~20 mils rekkevidde på <= 15 minutter. Dette er litt raskere enn det SuperChargerne til Tesla gjør i dag, og vil nok være realistisk å kunne oppnå.
Model S 85D

Panduck

Jeg stiller meg tvilende til behovet om "5 minutter påfylling", jeg ser ikke helt problemet med å løse "hvor skal man lade bilen?" problemet? En bil står normalt parkert i mange timer på ett sted, og om noen år er batteriene store nok til at de fleste ikke trenger å lade de mer enn en til to ganger i uka. Man trenger altså ikke ladeplass til alle til en hver tid.

Jeg måtte stå å holde i slangen ved bensinpumpa i noen minutter før jeg kjørte vidre. Jeg kan få veldig mye strøm på bilen mens jeg er en tur på et kjøpesenter.

Slik det er nå, er det ofte fullt på de ladeplassene som er spredt runtomkring. Det er ikke så rart, de er gratis. Når man begynner å ta betalt, vil plassene frigjøres for de som trenger dem. Da er mye av problemet løst. Mange vil kunne lade bilen hjemme, og offentlige ladeplasser vil være nok for de som ikke kan det. Når styrer i sameier og borettslag forstår at elbilen vil ta over, vil nok de fleste klare å få på plass ladeløsning relativt kjapt.

Gitt nordmenns gjennomsnlittlige kjørelengde, er det ikke akuratt snakk om noe digre behov for strøm. 6A over natten vil faktisk duge for de aller fleste. Vil neppe være døden for strømnettet, peaks er gjennom dagen. Hurtigladere har man for de få gangene det ikke gjør det.

5 min lading er nesten mindre praktisk for mange enn "over natten" lading. 5 min lading betyr å vente på et sted i 5 min mens bilen lader seg ferdig. Slik "vent på å fylle opp" tanke er liksom så ... gammeldags.

Robert Sund

Det jeg har sett av uttalelser fra folk som styrer strømnett på nationalt nivå er at elbiler reduserer utfordringer med å håndtere døgnvariasjon og en høy vind og sol andel i forsyningen. Årsaken er at de ligger inne med ett jevnt forbruk, i mange timer, på natten.

I England har de etablert ett samarbeid med Nissan der de går ett skritt videre, stabilisering av nettet med elbilene (og V2G, først og fremst som nødstrøm til eieren selv).

På sikt kan det bli så effektivt at behovet for norsk vannkraft til å regulere med går ned. Men med økt fornybarandel er det ikke godt å si hvilken effekt som dominerer mest, bedre stabilisering med mange elbiler, eller økt tilfeldighet med høyere fornybarandel.

Fossilbransjen hevder det stikk motsatte, at elbiler er ett problem for strømnettet.

Panduck

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 26. mai 2016, klokken 16:11
Det jeg har sett av uttalelser fra folk som styrer strømnett på nationalt nivå er at elbiler reduserer utfordringer med å håndtere døgnvariasjon og en høy vind og sol andel i forsyningen. Årsaken er at de ligger inne med ett jevnt forbruk, i mange timer, på natten.

Med tanke på at elbilen flytter fokus fra bensin til strøm, er det rart at kraftnæringen ikke er mer "på" for å støtte elbil. Enkelte virker rett og slett negative til en bil som setter deres næring i sentrum. Annet enn Fortum, som virkelig driver å posisjonerer seg for fremtidens biler.

Er de redd for at elbilen skal presse frem en bølge med interesse for fornybar energi, og muliggjøre buffering av strøm slik at folk kan produsere nær sagt alt de trenger selv?

Øyvind.h

Antar at de netteierne som har forsømt vedlikehold og utvikling av nettet til fordel for utbytte er negative til elbiler.

Resten, spesielt rene strømprodusentee, bør være udelt positive. God utvikling for batterier er strengt talt positivt ift redusert behov for utbygging av strømnettet. Mye mer effektiv utnyttelse av infrastruktur. Tenk når topper kan tas lokalt. Veldig jevn og forutsigbar nettbelastning da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Beckern

Sitat fra: Panduck på torsdag 26. mai 2016, klokken 22:11

Med tanke på at elbilen flytter fokus fra bensin til strøm, er det rart at kraftnæringen ikke er mer "på" for å støtte elbil. Enkelte virker rett og slett negative til en bil som setter deres næring i sentrum. Annet enn Fortum, som virkelig driver å posisjonerer seg for fremtidens biler.

Er de redd for at elbilen skal presse frem en bølge med interesse for fornybar energi, og muliggjøre buffering av strøm slik at folk kan produsere nær sagt alt de trenger selv?

Pr i dag, uten priser som endrer seg over døgn/uke kan det bli et problem at alle plugger i bilen når de kommer hjem. To bile, 2 x 32A ladebokser * tusner vil kunne bli et problem om man fortsetter å lade for fullt fra man kommer hjem. Peak strømforbruk er jo alt ved middagstid og dette kommer på toppen og kan skape problemer.
Men mye tyder på at vi med automatiske målere også vil få variabel strøm og nettleie pris. Kanskje særlig nettleie vil variere med døgnet. Da vil vi som lader fort tilpasse oss ved å lade når det er billigst.



Panduck

Sitat fra: Beckern på fredag 27. mai 2016, klokken 11:35
Pr i dag, uten priser som endrer seg over døgn/uke kan det bli et problem at alle plugger i bilen når de kommer hjem. To bile, 2 x 32A ladebokser * tusner vil kunne bli et problem om man fortsetter å lade for fullt fra man kommer hjem. Peak strømforbruk er jo alt ved middagstid og dette kommer på toppen og kan skape problemer.
Men mye tyder på at vi med automatiske målere også vil få variabel strøm og nettleie pris. Kanskje særlig nettleie vil variere med døgnet. Da vil vi som lader fort tilpasse oss ved å lade når det er billigst.

Dette er ikke et elbilproblem. Dette er et generelt strømsalgsproblem. Tidspriser skal man over til uansett.

stefse

#22
Sitat fra: Chivas på torsdag 26. mai 2016, klokken 14:18
Sitat fra: Ferry på torsdag 26. mai 2016, klokken 11:38
50 kWh på 5 min. betinger en ladeeffekt på 600 kW. Det er lading på 12 C. Dagens batterier lader med 2 C eller mindre. For å lade med 600 kW på 2 C så må batteriet være 300 kWh. Nå kan vi jo håpe på at det skjer gjennombrudd med batteriteknologi, men foreløpig er det veldig langt igjen til det du etterspør. Alt ingeniørarbeid handler om kompromisser. Å ha 12 C som en designparameter vil høyst sannsynlig gå utover andre egenskaper som vekt, volum, levetid, pris etc. Å kunne klare seg med batterier som kan lades litt tregere medfører såpass store fordeler at det er nærmest gale-matias å sikte seg inn på 5 min. lading. Det trengs pokker så høy virkningsgrad i alle ledd hvis ikke varmgang og kjølebehov går i taket. Selv 99% virkningsgrad gir 6 kW varme å bli kvitt.
Det er klart at det er overkill med 5 minutter lading, men hva bør det siktes mot hvis alle og enhver i fremtiden skal kjøre el-bil?
Jeg tror det er helt utopisk å tro at alle husstander vil få egen ladestasjon - ihvertfall de nærmeste 10-20 årene. Ergo må det fylles på andre måter. Ladestasjoner ala det man ser med bensinstasjoner i dag bør jo være det logiske. Og inntil den teknologien er på plass - om det i det hele tatt lar seg gjøre - har jeg stor skepsis til at man klarer å bytte ut bilparken til kun el-biler. Dog ønsker jeg selvfølgelig at det skal bli realitet en gang i fremtiden :)
Slik snakker bare en som ikke har kjørt el-bil :) Lån en og se selv hvordan dette foregår. Du vil bli overbevist om at dette ikke er noe problem, sålenge du kan parkere en plass hvor strøm er innlagt, med andre ord 99,x% av alle husstander og de aller fleste arbeidsplasser.  Huseieres psykologiske motforestillinger er større problem enn den fysiske tilgangen på energi.
En privatbil tilbringer ~90% av sitt liv i parkert tilstand og mottagelig for energitilførsel gjennom en kabel.

Jeg trøster meg egentlig med at til tross for all politikk og gammelmannstekning vinner fysikken og matematikken til slutt, og da vinner elbilen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: Chivas på torsdag 26. mai 2016, klokken 14:18
...
Jeg tror det er helt utopisk å tro at alle husstander vil få egen ladestasjon - ihvertfall de nærmeste 10-20 årene.
...
I følge SSB så utgjør eneboliger og rekkehus noe sånt som 80% av alle bo-enheter her til lands. Det vil si at noe sånt som 80% enkelt *kan* skaffe seg egen ladestasjon, hvis de har lyst. Og det har de nok, det er *veldig* praktisk å stå opp til full tank. ;)

NVE har for øvrig undersøkt flere forhold rundt elbillading og det viser seg at med dagens bruk- og lademønster så lades elbiler typisk på kveld/natt, når effektsituasjonen i nettet uansett er god. De betegner dagens situasjon som 'scenario A' men 'scenario C' er det hvor alle setter bilen til lading på ettermiddagen, mens det lages middag. 'Scenario A' vil kun gi beskjedne ekstrakostnader for nettleverandørene siden transformatorer kan følge naturlig byttetakt, med andre ord at de byttes i større modeller etterhvert som de blir gamle. 'Scenario C' gir til dels store ekstra kostnader siden nettselskapene må forsere oppgradering av nettene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

"Ladestasjon" er å overdrive. Alle elbiler som selges i Norge kan lades fra en helt vanlig stikkontakt. De fleste gjør det slik.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Så viser det uansett at terskelen for å lade hjemme er ganskje lav og at de fleste kan gjøre det uten større investeringer. :)

Gjennomsnittsbilen trenger 8kWh om dagen, 8A ordner det på 4 timer..

Jeg blir ikke overrasket om det settes en grense på hvor kraftige hjemmeladere kan være før de må ha toveis-kommunikasjon med nettselskapet. Det vil jo løse problemet med 'effektsjokk' når alle lader samtidig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

e-curious

#26
Det er ofte et prinsipp at forurenser betaler.  En svært stor del av det en elbil forurenser i dag er ved produksjon av batteriet.  En innfasing av elbilavgifter i form av avgift pr kWh på batteriet hadde kanskje ikke vært så dumt?
Da ville man både tatt hensyn til bruksmessige ulemper samt forurensing. 

Dessuten hadde det stabilisert situasjonen mellom kortrekkebilene vi har i dag og nye biler med vesentlig mer rekkevidde, slik at folk ikke blir sittende på gjerdet og vente.

Sandpusher

Sitat fra: e-curious på lørdag 28. mai 2016, klokken 10:10
Det er ofte et prinsipp at forurenser betaler.  En svært stor del av det en elbil forurenser i dag er ved produksjon av batteriet.  En innfasing av elbilavgifter i form av avgift pr kWh på batteriet hadde kanskje ikke vært så dumt?
Da ville man både tatt hensyn til bruksmessige ulemper samt forurensing. 

Dessuten hadde det stabilisert situasjonen mellom kortrekkebilene vi har i dag og nye biler med vesentlig mer rekkevidde, slik at folk ikke blir sittende på gjerdet og vente.
God idé!
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Porsgrunn

Sitat fra: e-curious på lørdag 28. mai 2016, klokken 10:10
Det er ofte et prinsipp at forurenser betaler.  En svært stor del av det en elbil forurenser i dag er ved produksjon av batteriet.  En innfasing av elbilavgifter i form av avgift pr kWh på batteriet hadde kanskje ikke vært så dumt?
Da ville man både tatt hensyn til bruksmessige ulemper samt forurensing. 

Dessuten hadde det stabilisert situasjonen mellom kortrekkebilene vi har i dag og nye biler med vesentlig mer rekkevidde, slik at folk ikke blir sittende på gjerdet og vente.

Helt enig i at det er et svært godt, og helt riktig, prinsipp at forurenser betaler.

Å legge om bilavgifter til å avgiftsbelegge kWh derimot er jeg ganske sikker på at virker mot sin hensikt. Dvs om hensikten er å begrense forurensing, om hensikten er å fylle statskassa vil det nok virke.

Det er fare for at det vil bremse økningen i salget av elbiler. Selv om jeg ser at dagens elbiler fungerer helt glimrende for svært mange, så trengs det batteripakker med fler kWh for å nå det endelige gjennombruddet. Større batteri er selvfølgelig viktig for rekkevidde, men det er også et poeng at de kan hurtiglades raskere enn små. Dette gir større brukelighet og nye muligheter på ladeinfrastruktur.

Ting endrer seg også fort på dette området. Tall som er blitt noen år på co2 fra batteriproduksjon er ikke nødvendigvis riktig lenger. Mye av denne co2 kommer fra strømmen som brukes under produksjon, strøm kan som kjent være veldig klimavennlig avhengig av kilden. En stor del av strømbruken er til varme og tørking i prosessen, i Gigafactory skal de senke forbruket ved å  maksimalt utnytte varmepumper og varmegjenvinning. For noen år siden sirkulerte det en Japansk rapport som sa det gikk med 75 kWh strøm til å produsere en kWh batteri. Forskjellen i miljøbelastning om dette kan hentes fra vinn og sol og også senkes til 20-25 er stor. Bare det at batterier får stadig høyere energitetthet bør bidra til at de blir mindre belastende per kWh, da du trenger fysisk mindre  batteri for å lagre samme mengden strøm.

Jeg tror også at størrelsen på batteripakkene ikke vil øke i all evighet, på et tidspunkt har de så stor rekkevidde og så rask lading at forbedringer på plass, vekt, pris osv er viktigere for de fleste biler. Akkurat hvor grensen for dette er må markedet vise, men kanskje rundt 400-500 km?

Å gjøre produksjonen renere på elbiler tror jeg også er i seriøse elbilprodusenters egeninteresse, da det er viktig for salget og for å skille seg ut fra konkurrentene.

Så å la forurenser betale tror jeg på, men jeg tror mer på at avgiftene må over på bruk. Det er fortsatt slik at de største miljø og klimabelastningene kommer fra bruk og en betaling etter faktisk forurensing vil ha stor betydning.





jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på lørdag 28. mai 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Beckern på fredag 27. mai 2016, klokken 11:35
Pr i dag, uten priser som endrer seg over døgn/uke kan det bli et problem at alle plugger i bilen når de kommer hjem. To bile, 2 x 32A ladebokser * tusner vil kunne bli et problem om man fortsetter å lade for fullt fra man kommer hjem.
Hvorfor skulle dette være et problem for andre enn den som lader?
Man får uansett ikke ladet med mer enn hovedsikringen tillater.
Og det hovedsikringen tillater, må jo være det som strømselskapet mener er forsvarlig å levere til boligen.
(Eller den kapasiteten de mener de kan levere til boligen.)

Strømnettet er like lite dimensjonert for at alle kan trekke maks av inntaket sitt samtidig som veinettet er dimensjonert for at alle som eier bil kan bruke den samtidig...

Løsningen er etter min mening differensiert effektavgift. Normal effektavgift i periodene med høy bruk (morgen og ettermiddag/kveld), halv effektavgift midt på dagen og null effektavgift 23-05. Eller noe i den duren. Da kommer omtrent alle til å lade på natta, og man kan lade med 22kW om man ønsker det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA