Et ørlite spørsmål om rekkevidde

Startet av tomsavini, torsdag 14. april 2016, klokken 18:24

« forrige - neste »

tomsavini

Hallo, hallo

Vi har i dag en Nissan Leaf fra 2012, og vurderer å bytte i en bil som koster +/- det samme.
Jeg ser at det er mange som spør om hvilken modell man skal velge, så her skal det leses.

Det jeg lurer på er batteri. Et hovedpoeng er rekkevidde.
Jeg vet ikke om denne er oppdatert med de siste modellene, men på meg virker dette som en fin oversikt.
http://www.elbil.no/kjope-elbil

Renault Zoe
Batterier: Litiumion, bruttokapasitet 22 kWh, tilgjengelig 18,8 kWh
Oppgitt rekkevidde i test: 240 km

Vw Golf
Batterier: Litiumion, bruttokapasitet 24,2 kWh, tilgjengelig 21,2 kWh
Oppgitt rekkevidde i test: 190 km

Det jeg ikke helt skjønner, Golfen har høyere batterikapasitet, men kortere rekkevidde.
Er det noe jeg ikke skjønner, eller er det for eksempel pga at Golfen er tyngre/utnytter batteriet dårligere eller noe?

Takker & bukker for evt tilbakemeldinger :)

zbk

Den nye versjonen av Zoe har 23.4kWh tilgjengelig, den gamle 22kWh. Brutto tror jeg det er 26kWh for begge, bare vurderer i topp/bunn som er forskjellig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OlavEmil

Det er ikkje berre batterikapasiteten som avgjer rekkjevidda. Dei ulike bilane har òg ulikt forbruk, akkurat som "vanlege" bilar (nokre brukar 0,4l på mila, andre brukar 0,7). Typisk har dei små elbilane med lite batteri lågare forbruk. Peugeot iOn har t.d. berre halvparten så stort batteri som Kia Soul, men vil stort sett gå meir enn berre halvparten så langt som ein Kia likevel.

Elles veit du nok dette allereie, sidan du alt har elbil, men "Oppgitt rekkevidde i test" vil her seie elbilprodusentane sine eigne estimat av bilen sin rekkjevidde, og ikkje reell rekkjevidde oppnådd i (uavhengig) test. Utruleg dårleg ordval av elbil.no her.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Nye Zoe er oppgitt til 240 rekkevidde, men det er nok bare på papiret. Gamle Zoe med 22 kWh batteri er oppgitt til 210 km. Har kjørt 105 km nå nettopp, og brukt 12,6 kWh. Veldig forsiktig kjøring uten bruk av varme, riktignok med en god del hundre høydemeter opp og ned, men avsluttet turen ca 200 m lavere enn ved start. Det tilsvarer ca 180 km rekkevidde på fullt batteri. Å få 210 km ut av bilen, som er oppgitt rekkevidde, er nok umulig bortsett fra på flat vei med 60 km/t og +20 grader i lufta.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

pudderjagar

Samenliknar ein NEDC verdien på bilane så er ikkje forholdet så ille ute. Men at da vært forskjell når ein testar bilane i biltestar er normalt. Hadde ein hatt ei 100% flat bane og låst gassen fast så ville ein sjå kor mykje ein bil klarar ideelt ved den spesifikke farten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

o.b.lix

Zoe kjenner jeg bare til via en venninne. Bilen er utrolig kresen på hvor den lades, og laderen går lett i "vranglås" om du bommer. Hun har brukt veihjelp maaange ganger ja.

Bilen har også ikke bedre rekkevidde enn Leafen vår, i praksis, selv om den skulle ha det i teorien.

Leaf bare virker, svelger unna alt av lademuligheter og er også større innvendig enn Zoe.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Zoe er vel den som er mest optimistisk på rekkevidde i.h.t NEDC, Soul EV motsatt. I3 og eGolf midt i mellom. Leaf er vel og ganske optimistisk på rekkevidde.

Sent from my iPad using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mazzbot

Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd bmw i3 :) jeg angrer litt på at jeg ikke prøvekjørte den før jeg kjøpte leafen .. men gjort er gjort :) morsom bil !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Kanutten

Var ute og prøvekjørte en Leaf i dag, og det må jeg si var en gedigen skuffelse. Skikkelig "plastic fantastic" i forhold til vår eGolf. Mere støy, og mindre fraspark i motoren, og ganske så simpelt interiør. BMW i3 og eGolf er etter min mening en klasse opp i forhold til Leaf, og da hjelper det ikke om nye Leaf har lenger rekkevidde (for min del). BMW'en er den beste å kjøre, men jeg synes Golf har mye finere interiør.

pudderjagar

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. april 2016, klokken 12:18
Zoe kjenner jeg bare til via en venninne. Bilen er utrolig kresen på hvor den lades, og laderen går lett i "vranglås" om du bommer. Hun har brukt veihjelp maaange ganger ja.

Bilen har også ikke bedre rekkevidde enn Leafen vår, i praksis, selv om den skulle ha det i teorien.

Leaf bare virker, svelger unna alt av lademuligheter og er også større innvendig enn Zoe.

Kan ikkje sei meg enig på dette angåande Zoe. Ladeproblemene har eg ikkje sett noko til. Hjå meg svelger Zoe unna alt av strøm, vel å merke så har eg ein 6 kg nødlader i bilen som gjev meg 16A hvis eg møter på problemer. Denne har vore brukt 3 ganger siden eg fekk bilen og den har rulla 35 000 km no. Har heller ikkje opplevd at ladinga går i vranglås sidan eg bruker type2 til type2 kabel. Har aldri brukt veihjelp.

Og ikkje minst: Eg kan hurtiglade den heima når eg kjem heim etter jobb og har full bil igjen på under 1 time.

Etter å ha hatt Renault Zoe i 3 mnd så kjørte eg Bergen, Kristiansand, Langesund, Hirtshals, Ringkøbing, Samsø, København, Oslo, Bergen. Både eg og frua konkluderte med at dette gjer me fleire gongar. Ein meget behageleg måte å reise på og ingen ladeproblemer her heller.

Kjørekomfort er meget bra.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

overter

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. april 2016, klokken 12:18

Sikker på at det er feil med bilen? Har rullet 27000km i en Zoe Q210, uten et eneste ladeproblem, bruker heller ikke hurtigladere. Kjører fra 12-20 mil om dagen ifm jobb, trening og andre aktiviteter  har begrenset lademuligheter på jobb. Lader heime med 11 kw lader og den er fulladet på under 2 timer. Kjørekomforten i Zoe i forhold til Leaf eller andre elbiler kan jeg ikke uttale meg om, men den overgår glatt min 2009 Touran. Har mange kolleger med Leaf som sliter med treg lading heime og manglende lademuligheter på jobb og som er helt avhengig av hurtigladere for å komme seg gjennom dagen. Om vinteren er de ikke i nærheten ha samme fleksibilitet mht kjørelengde som i min Zoe. Opplever reell rekkevidde på Zoe nå til å være ca 15-18mil, 10-12mil på vinterføre.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

65lars

Vel, som en C-Zero 15/16 Newbie medlem her, burde jeg vel kanskje holde meg unna.
Men det har aldri stoppet meg før.

(Salgs brosjyren, fra Citroen, sier at bilen har en rekkevidde på 130 til 170 km, under "gunstige forhold".)

Men når jeg lader - og batteriet er fulladet - ser jeg at "rekkevidden" er 99 km.
Vi har jo "gunstige forhold" nå, her.
:)
Trilling, bestilt KIA

TB

Sitat fra: 65lars på onsdag 20. april 2016, klokken 17:37
Vel, som en C-Zero 15/16 Newbie medlem her, burde jeg vel kanskje holde meg unna.
Men det har aldri stoppet meg før.

(Salgs brosjyren, fra Citroen, sier at bilen har en rekkevidde på 130 til 170 km, under "gunstige forhold".)

Men når jeg lader - og batteriet er fulladet - ser jeg at "rekkevidden" er 99 km.
Vi har jo "gunstige forhold" nå, her.
For å sjå eit høgare estimert tall.
- ta ein rolig tur på ca 20-30 km - uten mykje stigning.
- lad opp bilen
- slå av varmen (grønn prikk)
- Start opp bilen. du bør sjå ca 130 km.

Dette er ikkje realistisk normalt sett, men ved låg fart, ingen varme og tørt føre går det.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA