Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

nilsen_79

Det er ikke slik at enkeltlader kun kan lade på 16A på 230V IT anlegg. Korriger med hvis jeg tar feil der, men jeg lader i hvertfall på 27A. Bilen er helt ny med enkeltlader. Jeg er fortsatt veldig sikker på at man skal kunne få 32A ut av wall connector, og ikke kun 27A. Det står ingen steder i bruksanvisningen om 27A. Hvis av en merkelig grunn den selges med maks 27A, hadde jeg heller satt opp en blå 32A CEE kontakt og kjøpt ekstra UMC, eller en annen ladeboks. Jeg hadde heller ikke brukt kabel og sikringer beregnet på 40A. 

nilsen_79

Lurer på om feilen ligger i at elektrikeren har koblet boksen som trefas med nøytral, og ikke som trefas uten nøytral.

Øggen

Det kan være.
Sjekka akkurat om det kunne vere innstillinga, men  27A e ikkje egen verdi å stille inn på. Kun 25 om "dipp-switch ikkje va korrekt skrudd. Side 22
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Griffel

Sitat fra: Øggen på fredag 24. juni 2016, klokken 11:23
Det kan være.
Sjekka akkurat om det kunne vere innstillinga, men  27A e ikkje egen verdi å stille inn på. Kun 25 om "dipp-switch ikkje va korrekt skrudd. Side 22
Tallet 27/32 sier vel også at ladepunktet er satt til 32A men at bilens lader av en eller annen grunn ikke ønsker å trekke mer enn 27A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juni 2016, klokken 11:43
Sitat fra: Øggen på fredag 24. juni 2016, klokken 11:23
Det kan være.
Sjekka akkurat om det kunne vere innstillinga, men  27A e ikkje egen verdi å stille inn på. Kun 25 om "dipp-switch ikkje va korrekt skrudd. Side 22
Tallet 27/32 sier vel også at ladepunktet er satt til 32A men at bilens lader av en eller annen grunn ikke ønsker å trekke mer enn 27A.

Det kan være pga. spenningsfall. Hva er spenningen med en gang bilen begynner å lade (før den trekker noe særlig strøm) og hva er den når den stopper på 27A?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HKS

Kan det være at man trenger å få gjort den service bulletin for enkeltlader som tillater lading fra offentlig 230V/32A 1-fase type 2 kontakter uten lasking?
Tesla Model 3 Long Range

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juni 2016, klokken 12:10
Sitat fra: Griffel på fredag 24. juni 2016, klokken 11:43
Sitat fra: Øggen på fredag 24. juni 2016, klokken 11:23
Det kan være.
Sjekka akkurat om det kunne vere innstillinga, men  27A e ikkje egen verdi å stille inn på. Kun 25 om "dipp-switch ikkje va korrekt skrudd. Side 22
Tallet 27/32 sier vel også at ladepunktet er satt til 32A men at bilens lader av en eller annen grunn ikke ønsker å trekke mer enn 27A.

Det kan være pga. spenningsfall. Hva er spenningen med en gang bilen begynner å lade (før den trekker noe særlig strøm) og hva er den når den stopper på 27A?

Starter på 232 v og går ned og vaker mellom 228 og 230v.

nilsen_79

Prøvde i garasjen til min far nå. På blå16A cee med overgang til 32A Cee. Da kunne jeg stille bilen inn på 32A om jeg ønsket.

nilsen_79

Da har jeg vært et par ganger i kontakt med charging support  i Europa. Ble først fortalt at Teslaen trekker 27A, og han kunne ikke skjønne hvorfor. Han ringte opp etter et par timer. Hadde da snakket med ingeniørene sim også hadde sjekket loggen.
Det viser seg at bilen regner feil, og at den virkelig trekker 32A, selv om det vises 27A på skjermen. Grunnen er at boksen er koblet på 230 it trefas uten nøytral (slik den skal). Trekker da 16Ax2, men fordi dette er rimelig nytt for Tesla er ikke software oppdatert. De skal prøve å få rettet dette i en OTA. Det var ikke et kjent problem fordi de fleste i Norge hitil kobler boksensom enfas, og da viser den riktig i displayet.
Så da er jeg spent på om noen får opp 32A i displayet med boks koblet som 32A 230 trefas uten nøytral. I følge Tesla er det umulig. Uansett godt den trekker 32A så slipper jeg styr med elektrikeren eller ny boks.

Griffel

#144
Sitat fra: nilsen_79 på fredag 24. juni 2016, klokken 16:17
Grunnen er at boksen er koblet på 230 it trefas uten nøytral (slik den skal). Trekker da 16Ax2, men fordi dette er rimelig nytt for Tesla er ikke software oppdatert.
Det burde jeg ha tenkt på, det stemmer akkurat vektorielt.
Strømmen blir da: L1 16A, L2 16A og L3(N) 27,7A.

Dersom det for de med dobbeltlader står 32/32A
Betyr det tilsvarende: L1 18A, L2 18A og L3(N) 32A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Litt merkelig diskusjon på TOCN-gruppa nå. Hva er maks effekt man kan få via denne boksen fra et 16A trefase IT-uttak? En som hevder at han får 70% mer effekt enn enfase 16A. Det skulle jo tilsi full utnyttelse av alle tre faser, men fasiten ligger vel langt under det?

Hodetelefoner


Muffinman


Hodetelefoner

Det står 27a hvis vi med enkeltlader lader 32a på 230v 3fas.  En bug i SW som det ble skrevet om her inne. 

Muffinman

Det er jo ikke det jeg lurer på. Hva er maks EFFEKT bilen kan trekke fra et 16A trefase uttak på IT-nett via denne boksen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA