Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:24
I følge de skandinaviske bruksanvisningene på nett må man bruke kabel som er beregnet på 40A. I den engelskspråklige som fulgte med er dette ikke nevnt. Elektrikeren som kommer i slutten av uka sier man da må bruke en 10 eller 12 kvadrat. Det er visstnok en kabel som bare kommer i grått.

Høh? Jeg leverer mer enn gjerne så mange meter som ønskes av PFXP 3G10 i hvit finish ;) (pris kr. 80,- pr. meter)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

#121
Har spurt om dette her også, men er det noen som kjenner til hvordan "load sharing" fungerer?

Vil det også fungere når den ene bilen er en e-golf?

Ser ut til at jeg ender opp med å sette opp to stk wall connectors på en 230V 32A 3-fase-kurs.

GOS

Sitat fra: krister461 på torsdag 23. juni 2016, klokken 10:24
Har spurt om dette her også, men er det noen som kjenner til hvordan "load sharing" fungerer?

Vil det også fungere når den ene bilen er en e-golf?

Ser ut til at jeg ender opp med å sette opp to stk wall connectors på en 230V 32A 3-fase-kurs.
Da bør du vel heller kjøpe ev av de boksene som har enten 2 Type 2 uttak eller ett Type " og en chuko. (Med mindre den bedre utseende Tesla boksen er viktig)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

krister461

Sitat fra: GOS på torsdag 23. juni 2016, klokken 11:57
Da bør du vel heller kjøpe ev av de boksene som har enten 2 Type 2 uttak eller ett Type " og en chuko. (Med mindre den bedre utseende Tesla boksen er viktig)
Hvorfor bør jeg heller kjøpe det?

Schuko er i alle fall ikke interessant, og i min garasje er det mer praktisk med to ladestasjoner i hver ende av garasjen. Men, diskusjon om mitt oppsett kan vi ta i dedikert tråd så kan vi ta evt. informasjon om "load sharing" her.

Link til video om load sharing: https://www.teslamotors.com/support/load-sharing-tesla-wall-connector

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. juni 2016, klokken 01:51
Sitat fra: nilsen_79 på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:24
I følge de skandinaviske bruksanvisningene på nett må man bruke kabel som er beregnet på 40A. I den engelskspråklige som fulgte med er dette ikke nevnt. Elektrikeren som kommer i slutten av uka sier man da må bruke en 10 eller 12 kvadrat. Det er visstnok en kabel som bare kommer i grått.

Høh? Jeg leverer mer enn gjerne så mange meter som ønskes av PFXP 3G10 i hvit finish ;) (pris kr. 80,- pr. meter)

Da var elektrikeren ferdig. Ble en grå kabel som jeg evt. får male hvit. Han brukte en 40A sikring og et B-vern beregnet på 40A. Jeg har planer om å legge ut en blå CEE kontakt på gjesteparkeringen, sikret med 25A. Han mente all ny installasjon av elbillading hjemme nå MÅ foregå med ladeboks. Det kan da vel ikke stemme?

jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 23. juni 2016, klokken 18:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. juni 2016, klokken 01:51
Sitat fra: nilsen_79 på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:24
I følge de skandinaviske bruksanvisningene på nett må man bruke kabel som er beregnet på 40A. I den engelskspråklige som fulgte med er dette ikke nevnt. Elektrikeren som kommer i slutten av uka sier man da må bruke en 10 eller 12 kvadrat. Det er visstnok en kabel som bare kommer i grått.

Høh? Jeg leverer mer enn gjerne så mange meter som ønskes av PFXP 3G10 i hvit finish ;) (pris kr. 80,- pr. meter)

Da var elektrikeren ferdig. Ble en grå kabel som jeg evt. får male hvit. Han brukte en 40A sikring og et B-vern beregnet på 40A. Jeg har planer om å legge ut en blå CEE kontakt på gjesteparkeringen, sikret med 25A. Han mente all ny installasjon av elbillading hjemme nå MÅ foregå med ladeboks. Det kan da vel ikke stemme?

Nei, det stemmer ikke. Ikke ennå, men vi er på vei dit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#126
Sitat fra: krister461 på torsdag 23. juni 2016, klokken 10:24
Har spurt om dette her også, men er det noen som kjenner til hvordan "load sharing" fungerer?

Vil det også fungere når den ene bilen er en e-golf?

Ser ut til at jeg ender opp med å sette opp to stk wall connectors på en 230V 32A 3-fase-kurs.
Det tror jeg vil fungere fint, ladepunktene snakker med hverandre og med bilene slik at maks total belastning ikke overstiger maksimal utgangsstrøm på den enheten som blir konfigurert som "master".

Et ladepunkt vil overstyre bilens ønske, dersom du feks stiller inn din bil til å lade med maks 32A og ladepunktet forteller bilen at den maks kan få 16A så vil bilen innrette seg etter det.

Men det spørs om den vil klare å utnytte 3-fase kursen maksimalt når det ene punktet er koblet som "230 V trefase uten nøytral" og det andre som "230 V enfase uten nøytral"




krister461



Sitat fra: flux på torsdag 23. juni 2016, klokken 18:42
Det tror jeg vil fungere fint, ladepunktene snakker med hverandre og med bilene slik at maks total belastning ikke overstiger maksimal utgangsstrøm på den enheten som blir konfigurert som "master".

Et ladepunkt vil overstyre bilens ønske, dersom du feks stiller inn din bil til å lade med maks 32A og ladepunktet forteller bilen at den maks kan få 16A så vil bilen innrette seg etter det.
Det gir mening.

Så, om jeg lader Egolfen med 16A så vil Teslaen få maks 16A når den kobles til,  selv om den er innstilt på 32A?

Hva når Egolfen er ferdigladet, øker Teslaen til 32A da?

Og, hva om jeg først kobler til Teslaen og lader med 32A. Vil Egolfen da få 0 strøm når den kobles i?

Hva når Teslaen er ferdigladet, vil egolfen få strøm da?

Har det noe å si for scenariene over om man kobler først til "master" eller "slave"?


Griffel

Sitat fra: krister461 på torsdag 23. juni 2016, klokken 12:14
Men, diskusjon om mitt oppsett kan vi ta i dedikert tråd så kan vi ta evt. informasjon om "load sharing" her.
For kombinasjonen Golf Tesla og 3x230V kurs vil jeg ikke anbefale konfigureringen du foreslår. Detaljer i  dedikert tråd
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nilsen_79

Testet nå. Får ikke ladet på høyere enn 27A. Står 27/32A, og et 3-tall med ring rundt(er vel pga. trefaslading). Har elektrikeren koblet feil?

Havebigfun

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 23. juni 2016, klokken 23:28
Testet nå. Får ikke ladet på høyere enn 27A. Står 27/32A, og et 3-tall med ring rundt(er vel pga. trefaslading). Har elektrikeren koblet feil?
Har du dobbellader?

nilsen_79

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 23. juni 2016, klokken 23:36
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 23. juni 2016, klokken 23:28
Testet nå. Får ikke ladet på høyere enn 27A. Står 27/32A, og et 3-tall med ring rundt(er vel pga. trefaslading). Har elektrikeren koblet feil?
Har du dobbellader?

Nei, enkeltlader. Regnet med å få kunne lade på 32A. Mistenker at elektrikeren har koblet feil. Den er jo absolutt ment til å kunne gi 32A.

OleJA

#132
Det er tallet bak '/' som angir hvor mye strøm ladepunktet signaler at det kan levere, dvs 32A I ditt tilfelle. Begrensningen på 27A er det da bilen som velger.
Har du testet på et annet 32A type 2 ladepunkt og vet at du får mer der?

Edit: Ser at du har enkeltlader, da skulle du ikke fått mer enn 16A, så 27A er merkelig. Du har også en kliss ny 90D (facelift?) ser jeg. Kan det være at Tesla har gått over til å bruke samme lader som I Model X I S'en? Denne skal vel levere ca det du får....spekulerer

krister461

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 23. juni 2016, klokken 23:28
Testet nå. Får ikke ladet på høyere enn 27A. Står 27/32A, og et 3-tall med ring rundt(er vel pga. trefaslading). Har elektrikeren koblet feil?
Har du en eldre bil uten oppgradert ledningsnett?

Havebigfun

Jeg disponerer en helt ny 90D med oppgradert lader til 16kW som lader med 27A og ca 34 km/t mens min P85D med 22KW-dobbellader lader med 32A og ca 38 km/t- begge  med Wallconnectoren. Tror altså ikke det er feil med installasjonen din :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA