Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lang ladetid - tekna 30 kW

Startet av indianrunner70, tirsdag 12. april 2016, klokken 18:28

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Øystein K på torsdag 28. april 2016, klokken 17:06
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 16:54
De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Jeg får teste litt mer.
Tar nok en ukes tid før de får montert ladestasjon i garasjen.
Så skal teste litt frem til da.

Ser at nå sier bilen følgende
Du har ikke noen rundt deg med en slik energimåler:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000
Får da målt hvor mye kladden drar, og det er jo mer 4A enn 8A i ut av den tid som rapporteres. Med mindre du har 60kWh batteri!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på torsdag 28. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Øystein K på torsdag 28. april 2016, klokken 17:06
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 28. april 2016, klokken 16:54
De siste prosentene tar vesentlig lenger tid.
Skjønner bare ikke at du kun kommer fra 20 til 60% på tolv timer. Noe er galt hvis det tar så lang tid.

Jeg får teste litt mer.
Tar nok en ukes tid før de får montert ladestasjon i garasjen.
Så skal teste litt frem til da.

Ser at nå sier bilen følgende
Du har ikke noen rundt deg med en slik energimåler:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000
Får da målt hvor mye kladden drar, og det er jo mer 4A enn 8A i ut av den tid som rapporteres. Med mindre du har 60kWh batteri!


Takk for forslaget. Skal ut i morgen den dag å kjøpe en sånn.
Så får jeg målt hva den trekker! Blir spennende.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

toril

Fikk min 30 kw levert mandag og glad jeg fant denne tråden. Jeg opplevde at jeg ikke klarte å lade fra 68% til 100% i løpet av 7 timer og 45 minutter. Den sto på 98% da jeg kom ut. Helt klart lavere ladehastighet på denne bilen. Gamle-leafen (gen. 2) klarte fint å fylle opp til 100% på 6 timer, og da fra lavere prosent. Jeg regner med at jeg forbruker like mye strøm ca nå som før og hadde forventet 100% innen jeg skulle hjem.

(jeg er klar over at det tar lengere tid å lade mer og at det % vis så tar 10% lengere tid å lade på en 30 vs 24 kw)

Har fastmontert dedikert ladeboks på veggen på en 20 amperkurs med eget vern men den leverer kun 16 amp til bilen. Synes den også lader tregere... muligens inbilling etter opplevelsen av 8a lading.

Erfaring fra hurtiglading er at den er kjappere en gamle-leafen.

Er skuffet over 8a ladekladd og skal klage på den og be om 10a. La merke til at den var mindre og lettere og tenkte at det var kjekt, men ikke på bekostning av ladetid. Det var jo derfor jeg oppgraderte til 30 kw . . .  for å ha rekkevidde før lading på natten.
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

leafnor

#63
Sitat fra: toril på torsdag 28. april 2016, klokken 21:40
Fikk min 30 kw levert mandag og glad jeg fant denne tråden. Jeg opplevde at jeg ikke klarte å lade fra 68% til 100% i løpet av 7 timer og 45 minutter. Den sto på 98% da jeg kom ut. Helt klart lavere ladehastighet på denne bilen. Gamle-leafen (gen. 2) klarte fint å fylle opp til 100% på 6 timer, og da fra lavere prosent. Jeg regner med at jeg forbruker like mye strøm ca nå som før og hadde forventet 100% innen jeg skulle hjem.

(jeg er klar over at det tar lengere tid å lade mer og at det % vis så tar 10% lengere tid å lade på en 30 vs 24 kw)

Har fastmontert dedikert ladeboks på veggen på en 20 amperkurs med eget vern men den leverer kun 16 amp til bilen. Synes den også lader tregere... muligens inbilling etter opplevelsen av 8a lading.

Erfaring fra hurtiglading er at den er kjappere en gamle-leafen.

Er skuffet over 8a ladekladd og skal klage på den og be om 10a. La merke til at den var mindre og lettere og tenkte at det var kjekt, men ikke på bekostning av ladetid. Det var jo derfor jeg oppgraderte til 30 kw . . .  for å ha rekkevidde før lading på natten.
Jeg har erfaring med lading av Leaf fra min egen 2012, og en 24kWh på jobb jeg har ansvar for. Den på jobb er 2014 modell, og med 6kW lader.
Så har jeg privat 16A lader i carport, og kjøpt meg en EVI 16A kladd jeg bruker på tur.
Det jeg har erfart er at min 2012 trekker 16,5A på lading med EVI kladden, mens på jobbbilen med 6kW lader installert går det 14,4A. Den lader også saktere på 10A kladd enn min gamle private Leaf.
Jeg får inn 16 kWt på min gamle i løpet av 5 timer, mens den nyere lader 14 på samme tid, og trenger nesten 1 time mer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

toril

Så da er jeg ikke alene om å "synse" det tar lengere tid hjemme også. I hehold til appen så får jeg også inntrykk av det.
Da faller litt av poenget bort ved å kjøpe den nyeste versjonen når jeg likevel ikke får ladet til 100%, kun på natten.
Det var et kraftig mellomlegg å betale, og min vurdering var at det var verdt det og alt ville bli så mye enklere i hverdagen med kjøring etter at man kommer hjem fra jobb, det er bare flaks de gangene jeg får ladet på jobben så jeg anså det som et must etter at kollektiven ble stengt.

Dette er min tredje leaf, har hatt alle versjonene, så spranget fra 1.gen til 30kw er stort.
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

elektrolux

#65
Med så mye usikkerhet rundt ladestyrke og tid og batterikapasitet på 30 kW leaf hadde det vært mye å lære ved å lade via en KHONS kabel med strømavlesning.

Vi har nå solgt en god del av disse, og har bare gode erfaringer bortsett fra en noe stiv inntakskabel. Har gitt fabrikken ultimatum at vi bestiller ikke inn nye før dette er rettet på.

KHONS kabelen vår er lik EVI kabelen, bare at vi har spesifisert ladestyrkene 10-14-16A og kun 3 ristinger for å endre lading. Og så har vi en ny og bedre layout på displayet.

Løp og kjøp rimelig men bra ladekabel mens lageret rekker.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-2-til-type-1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. april 2016, klokken 22:39
Med så mye usikkerhet rundt ladestyrke og tid og batterikapasitet på 30 kW leaf hadde det vært mye å lære ved å lade via en KHONS kabel med strømavlesning.

Vi har nå solgt en god del av disse, og har bare gode erfaringer bortsett fra en noe stiv inntakskabel. Har gitt fabrikken ultimatum at vi bestiller ikke inn nye før dette er rettet på.

KHONS kabelen vår er lik EVI kabelen, bare at vi har spesifisert ladestyrkene 10-14-16A og kun 3 ristinger for å endre lading. Og så har vi en ny og bedre layout på displayet.

Løp og kjøp rimelig men bra ladekabel mens lageret rekker.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-2-til-type-1
Ja,  nesten slik jeg har, men EVI. Og den jeg har er enten 10 eller 16A, men altså på 6kW Leaf viser den14,4A, mens på min 2012 med 3kW er det 16,5A den trekker.
Og på Leafspy ser jeg at den da lader 3,3kW,  mens på Leaf med  6kW lader viser Leafspy 3 kW.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 28. april 2016, klokken 23:02
Ja,  nesten slik jeg har, men EVI. Og den jeg har er enten 10 eller 16A, men altså på 6kW Leaf viser den14,4A, mens på min 2012 med 3kW er det 16,5A den trekker.
Og på Leafspy ser jeg at den da lader 3,3kW,  mens på Leaf med  6kW lader viser Leafspy 3 kW.
Ble litt mer glad i gammel-Leafen vår nå. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Bilen lader med 7.1A viser målingen. Laderen er på 8A.
Estimert ladetid på appen stemmer ikke, da jeg brukte 3 timer mindre tid i går på å lade enn hva appen estimerte, som jo var en liten opptur.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Erl_end

Sitat fra: Øystein K på fredag 29. april 2016, klokken 15:18
Bilen lader med 7.1A viser målingen. Laderen er på 8A.
Estimert ladetid på appen stemmer ikke, da jeg brukte 3 timer mindre tid i går på å lade enn hva appen estimerte, som jo var en liten opptur.
Appen eller estimert ladetid som står i bilen har jeg forstått på de som har hatt Leaf over mange år aldri har stemt...
Jeg har 10A kladd og beregner at den lader 7% pr time hvis jeg bruker den. (Gjentatte tester)
Har montert en Saltoboks 32A hjemme (30A effektivt tror jeg) som jeg lader 24% i timen. Dette gjør at jeg kan bruke bilen på en helt annen måte.
Normalt sett lader jeg kun fra 0400 til 0700 hver natt, men hvis jeg skal en tur ut etter middag etter en dag på jobb så lader jeg ca 35% på 1,5 time..
Litt lett "hoderegning" da så uti fra mine erfaringer laner man ca 0,7-0,8% pr time pr A laderen er på (30kWh)
10A = 7% pr time
8A = 5,5-5,8% pr time eller noe slikt
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

toril

Jeg snakket med BNH og sa at jeg ikke likte den nye ladekabelen på 8A. Da tilbø de seg straks å bytte ut min standar Leaf ladekabel med en variabel Mennekes kabel 6 - 13 amp. Det takket jeg ja til og føler at det er en bedre erstatning enn den orginale. De ga også samme garanti på den kabelen. Nå kan jeg lade på det meste og muligheten til 6A er genialt når man er på besøk på hytter eller andre steder med lite strøm.

Min nye Leaf spiser av 100% når jeg forvarmer, det forsvant 2% i dag på 40 minutter og 5 grader ute. Gamle Leafen pleide å ungå det så sant det ikke var veldig kaldt ute, mange minus. Har dere opplevd tilsvarende?
Det er akkurat som den ikke lenger klarer å utnytte strømmen like godt som før, altså at den ikke bruker alle 16A den har tilgjengelig i hjemmeladeren. Går vel ikke å koble noe i mellom der for å måle?
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

Bobbulf

Sitat fra: toril på mandag 02. mai 2016, klokken 22:11
Jeg snakket med BNH og sa at jeg ikke likte den nye ladekabelen på 8A. Da tilbø de seg straks å bytte ut min standar Leaf ladekabel med en variabel Mennekes kabel 6 - 13 amp. Det takket jeg ja til og føler at det er en bedre erstatning enn den orginale. De ga også samme garanti på den kabelen. Nå kan jeg lade på det meste og muligheten til 6A er genialt når man er på besøk på hytter eller andre steder med lite strøm.

Min nye Leaf spiser av 100% når jeg forvarmer, det forsvant 2% i dag på 40 minutter og 5 grader ute. Gamle Leafen pleide å ungå det så sant det ikke var veldig kaldt ute, mange minus. Har dere opplevd tilsvarende?
Det er akkurat som den ikke lenger klarer å utnytte strømmen like godt som før, altså at den ikke bruker alle 16A den har tilgjengelig i hjemmeladeren. Går vel ikke å koble noe i mellom der for å måle?
Går å kople på et tangamperemeter (feks http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/) hvis du har egen kurs til ladestasjonen og tilgang i sikringsskapet til ledningene til ladestasjonen.
Evt kople på tangamperemeteret inni ladestasjonen som jeg gjorde her (evnt få hjelp av en elektriker):
http://youtu.be/DGMZsDmBXZo
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

HalfAsleep

Da har jeg også fått ny 10A lader etter at jeg hadde klaget på den 8A laderen.  Forhandleren informerte om at de på 8 ampere aldri skulle ha blitt levert til Norge og at de bestilte nye.  Jeg nevnte uoriginal kabel som alternativ, men det var uaktuelt, anbefalte ikke og kunne ikke levere det osv. 

Jeg synes de var litt vel bombastiske på uoriginal kabel, da de jo nettopp har fordelen at du kan skru ned ampere om du er usikker på kontakten.  Det er egentlig litt uforståelig at dette ikke er mulig på originalkablene, men de vil vel holde det så enkelt som mulig for den gemene hop.  Det irriterer meg at alt må holdes på minste mulige nivå fordi man alltid skal gå ut fra at folk er "dumme" og at alt må virke uten at noen må sette seg inn i hva de skal gjøre (f.eks. lese en bruksanvisning, Gud forby!).

Men jeg er fornøyd med 10A kabel i det minste, man sparer en del timer om man har kjørt bilen ned mot null.

fonberg

I Tesla Model S kan man justere strømtrekket fra bilen, fra 13A og ned til 5A. Den løsningen er et vel så bra alternativ som ladekabel med justerbart strømtrekk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på onsdag 18. mai 2016, klokken 01:02
I Tesla Model S kan man justere strømtrekket fra bilen, fra 13A og ned til 5A. Den løsningen er et vel så bra alternativ som ladekabel med justerbart strømtrekk.

Det er det definitivt, elsker den funksjonen. Det gjør det lett å sette lading akkurat så høyt at bilen er fulladet ved avgangstid, eller så lavt at ikke kontakten overbelastes (ikke alle gamle schuko-kontakter tåler 10A eller endog 8A). Rart at ikke flere følger etter her, men de er vel redd for å forvirre folk (?). Jeg tror slike litt mer avanserte funksjoner blir vanligere etterhvert som flere blir fortrolig med elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA