Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot 106 el med isolasjonsproblem

Startet av JMB, onsdag 16. mars 2016, klokken 23:30

« forrige - neste »

JMB

Hei
Jeg gikk nok litt fem på i høst og kjøpte en Peugeot 106 El 2001 mod som viste seg å ikke være helt OK.
Etter mye frem og tilbake med varmeapparatet har jeg endelig fått det til å fungerer.
Varsellampa for teknisk feil begynte å lyse og i forbindelse med batteriservice hos BOS på Lillestrøm ved Juletider ba jeg dem om å sjekke dette. De sa det var en ISOLASJONSFEIL som de ikke kunne si noe mer om bortsett fra at det ville være omfattende feilsøking for å finne ut av det.
Men bilen har fungert fint inntil i går hvor den plutselig stoppet (90% på måleren)
Når jeg prøvde å få den igang igjen spratt Kapasitetsviseren frem og tilbake mellom 100%+++ og null, alle lamper blinket som om det var en kortslutning som gikk av og på og bilen var ikke å rikke.
Etter en lading i natt så alt bra ut inntil jeg hadde kjørt 2-3m da kom alt tilbake som i går.
Er det noen der ute som har vært borti noe lignende og kan gi meg noen tips om hva jeg skal se etter eller hvor jeg eventuelt kan begynne å lete etter kortslutning?
Jeg er relativt erfaren hobbymekker på vanlig bil, men ganske grønn på El-Bil.
John

elektrolux

Rart BOS må bruke så mye tid på feilsøking all den tid de bør kjenne til at slike feil i 95% av tilfellene skyldes sot mellom børstebro og gods på motoren.

Fikses enkelt ved å ta motor ut. ( Ca 1/2t arbeid ) og demontere for full vask.

Se mer om dette her: http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Motorvask

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JMB

Takk
Det høres jo ut som en overkommelig jobb.
Finnes det noen beskrivelse på hvordan det gjøres enklest mulig, eller er det bare å begynne et sted?

Ciumpalac

Her kan du laste ned noe instruksjonsboker i PDF formaten: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Instruksjonsbok
Jeg brukte disse da jeg fått motorhavari for 1 1/2 måneder siden, og måtte ta ned 6'er kassen og motor. Noen av disse instruksjonsbokene er for Berlingo/Partner, men forskjellen mellom disse og 106/Saxo er ganske lite.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Legger inn svaret mitt til JMB på samme tema i en annen tråd ;)
Sitat fra: Elmo på onsdag 16. mars 2016, klokken 21:46
Velkommen til elbilforumet.

Jeg vil starte med å si at du antageligvis får mere råd om du legger spørsmålet under PSA Classic på forumet.
Og siden du er fersk PSA classic eier vil jeg gjøre deg obs på Elbilwiki.no hvor entusiaster har lagret mye god info.

Men når det er sagt så har jeg ikke noen god forklaring på problemet ditt dessverre :(
At el-feil lampen lyser er ikke noen uvanlig fenomen på disse bilene. Iso-feil er som regel grunnet børstestøv inni motoren.  Det kan fungere uten problem i mange år med feilen, og de kan hende at motoren ryker etter en uke. Selv har jeg to biler som har hatt denne feilen i et par år nå.

Ang "lysorgel" problemet ditt så ville jeg ringt til www.Elbilmek.no og spurt han om råd
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA