Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Opel Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, søndag 14. februar 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: 3irikur på fredag 15. april 2016, klokken 20:19
For min del holder det lenge med 6kW for daglig bruk på butikker osv.

Det er viktigere for meg å vite hvor raskt den kan hurtiglade. Kan den lade på 120kW?

Tipper det blir maks 80-100kWh hurtiglading.
Er det i det hele tatt støtte for mer i dagens CCS  standard?


epsilone6

En representant fra Chevrolet snakket for noen måneder siden om at de så på 50-60 kW lading, eller muligens raskere.

http://insideevs.com/exclusive-inside-the-chevrolet-bolt-with-its-chief-engineer-new-details/

50 kW kommer ikke til å føles spesielt raskt om tre+ år, tipper jeg. Virker veldig rart om de skal begrense det til under 1C. Kia Soul og kommende Hyundai Ioniq utklasser jo den allerede da med halvparten så stort batteri.

3irikur

Sitat fra: epsilone6 på fredag 29. april 2016, klokken 12:50
En representant fra Chevrolet snakket for noen måneder siden om at de så på 50-60 kW lading, eller muligens raskere.

http://insideevs.com/exclusive-inside-the-chevrolet-bolt-with-its-chief-engineer-new-details/

50 kW kommer ikke til å føles spesielt raskt om tre+ år, tipper jeg. Virker veldig rart om de skal begrense det til under 1C. Kia Soul og kommende Hyundai Ioniq utklasser jo den allerede da med halvparten så stort batteri.

Du har nok rett, per i dag føler jeg at 50kW er nok, men ikke 30kW (som er det jeg i praksis får når jeg lader Leafen min).

Jeg mener at en halvtime lading er det lengste jeg egentlig gidder å stå på hurtiglading, hvilket betyr at jeg kommer til å trenge rundt 100kW for å lade opp en Ampera-E på langtur :)

Edit: Laget to avsnitt
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

edakcots

Sitat fra: Zero-talent på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:34
Det er mitt inntrykk også, og det er i så fall synd. Får aldri med kona på å kjøpe en bil som ikke har plass til bagasje.
Enklere å bytte kona
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

timingbeltkiller

Å bytte kona ødelegger økonomien.
Så da blir det ikke noen ny bil.

Dessuten er sjangsen for at den nye blir bedre enn den gamle
tilnærmet null.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Erl_end

Sitat fra: Zero-talent på mandag 18. april 2016, klokken 12:00
Jeg er spent på størrelsen. Har to unger og svær barnevogn (barnevogna blir nok borte før bilen er leveringsklar, så det er nok ikke noe problem). Ut i fra videoer jeg har sett på Youtube ser det ut som bagasjeplassen blir minimal, og mindre enn i Leaf. Noen som har tanker rundt dette? Får ikke kona med på helelektrisk bilpark hvis vi ikke får pakket bilen til Danmarksferien.
Hvis du skal sammenligne med noe som er på markedet i dag så er denne bittelitt mindre i bagasje en Soul med baksetene oppe og litt større med setene nede i følge US målestokk som er anderledes en i Norge. Tror de måler til taket, mens vi i Norge måler opp til "hattehylla" høyde med baksetene. Så ca som Soul med dobbel rekkevidde..
God oversikt over alle elektriske:
http://i.imgur.com/pSI9JE5.png
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Stikkkontakt


Bjoris

Er det mindre bagasjeplass en Soul? Du verden, det blir nok denne bilens største problem i såfall. Det er jo ikke så stort poeng med en langtrekkende elbil hvis den ikke kan ha med bagasje? Jeg vil tro at det fleste iallefall har med seg ganske mye bagasje på de turene de trenger 60 kwh. Selvsagt finnes pendlere og single som sikkert klarer seg med denne, men det er en begrensning for mange. Synd for bilen virker jo som et stort skritt i riktig retning!

TrondT

Ampera-e er litt større enn ZOE, men mindre enn Golf. Jeg tviler på om den blir en "landeplage". Nå kommer Golf med 36kWh batteri, og vi kan vente enda mer, kanskje 45kWh i 2018. Da tipper jeg vinneren heter Golf.
Sålenge infrastrukturen er så lite utbygget, vil nok mange vente enda 2-3 år før EL-familiebilen velges.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

pierre

#54
Reserverte en Ampera-e i dag. Selger antydet en pris på 270.000, men de venter med nøyaktig pris da de forventer at norske kr styrker seg i forhold til dollar. Levering 1. kvartal 2017. Ser en del kommentarer om navnet. Mener det er rekkevidde og pris som betyr noe. Navnet spiller ingen rolle.

Hansi

Hvor har du reservert om jeg kan spørre? Hva menes med å reservere hos forhandleren, får du et produksjonsnummer eller lignende? Jeg spurte en forhandler om å reservere ala Tesla, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var mulig..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Trond.m

Sitat fra: pierre på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:20
Reserverte en Ampera-e i dag. Selger antydet en pris på 270.000, men de venter med nøyaktig pris da de forventer at norske kr styrker seg i forhold til dollar. Levering 1. kvartal 2017. Ser en del kommentarer om navnet. Mener det er rekkevidde og pris som betyr noe. Navnet spiller ingen rolle.
Litt interessant at de venter at NOK skal styrke seg i forhold til USD. Valutaprognosene til bankene går ut på at amerikanske dollar skal styrke seg og nå en topp rundt november 2017 (DnB sin prognose er 8,46) !. Det er ingen som kan si sikkert, men valutaanalytikere i DnB kan kanskje mer enn Opel Norge om dette  ;)

Arha

Sitat fra: Hansi på tirsdag 24. mai 2016, klokken 21:34
Hvor har du reservert om jeg kan spørre? Hva menes med å reservere hos forhandleren, får du et produksjonsnummer eller lignende? Jeg spurte en forhandler om å reservere ala Tesla, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var mulig..

Sendte en mail til Opel om dette, og her er svaret jeg fikk:

Hei og takk for interessen
Jeg har en liste over interesserte som vil få løpende informasjon når jeg mottar noe nytt.
Jeg legger deg inn på listen så sender jeg deg info underveis.
Det som er sagt er at den lanseres på bilmessen i Paris, sept.-okt. -16.
Da blir  priser klare og vi skal etter dette ta i mot bestillinger.
Bilen er leveringsklar våren -17.

Med vennlig hilsen
Thrane-Steen Nord AS
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

moby666

Norge for halvparten av alle Ampera-e som kommer til Europa, ifølge min Opel forhandler. Priser bli klar i sept/okt men ligger nok fra 270->

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på onsdag 25. mai 2016, klokken 18:34
men valutaanalytikere i DnB kan kanskje mer enn Opel Norge om dette  ;)

Det som er normalt er at man priser utifra en kurs som har vært normal i et lengre perspektiv. Det Tesla gjør med flytende pris er helt unormalt. F.eks koster BMW, MB osv det samme(men inflasjonsjustert) i USA nå som da 1EURO var 1,35$. Nå er kursen 1,12. De japanske merkene har justert prisen litt noen ganger, men aldri like mye som kursen svinger.
At man priser Ampera-E i Norge utifra 7,5 er vel ganske nærliggende å tro. Det kommer an på hvordan man har sikret seg. Pr i dag er Norge det billigste landet i verden å kjøpe elbil(unntatt Tesla) Om Opel ikke legger seg på en prising utifra tilsvarende vekslingskurs som konkurrentene vil de miste mange kunder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA