Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 nedturer som ny Leaf eier - på en uke

Startet av Østfold, onsdag 10. februar 2016, klokken 21:33

« forrige - neste »

Mag

Sitat
Tar med 17) også: Fikk med nøkkel til ladestolpe i Oslo. Nøkkelen funket, men fikk ikke noe juice fra de 2 stolpene jeg forsøkte å bruke.
Kanskje var det sikringer nede? Da er det bare å dra de opp.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Mazzbot

Pleier du å få juice når du lader ? Hvor da ??
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafer

Brukte hurtiglading på leafen frem til det ble betaling for bruk av hurtigladere. Etter det kjøpte vi tesla. Nå bruker vi bare leafen til avstander som er korte nok til tur retur, (og det er faktisk de aller fleste turene, sånn til hverdags). Teslaen er bare helt digg på langtur. Bl.a superrask lading som er gratis og sjelden kø.

Østfold

#18
Ja nå har forsøkt enda en hurtigladervariant. For å løse ut pistolen måtte jeg slenge brikken på laderen, trykke på stopp-knappen, røske ut laderen ved å benytte hendelen på undersiden som måtte bikkes ut og ikke trykkes inn, og hva var nå den knappen på oversiden til? ABBs lader i Ole nær ring 3. Dette var en usedvanlig morsom variant, og jeg slapp ikke unna 15 min. ladekø, heldigvis hadde han dama i bilen, eller så hadde det fort blitt en halv time. Kanskje den knappen på oversiden løste ut den hendelen på undersiden. Veldig artig variant den ABB laderen, vanskelig å få det mindre intuitivt enn dette, her har kreativiteten fått fritt utløp!

De ladestolpene til Oslo kommune lurer jeg fortsatt litt på - de lyste grønt så de hadde åpenbart strøm. For meg ser det ut til at de er designet for rette kontakter og ikke vinklede kontakter - kanskje jeg ikke klarte å stappe min kontakt helt inn. Hm. ja det får jeg finne ut av. Veldig short den sladden fra kontakten til den enorme boksen som ikke tåler å henge i egen ledning i følge dem som vet alt. Du må henge opp den enorme boksen og det har de sørget veldig nøye for at du ikke får gjort ved å lage så kort ledning.

Ladet på Vesty Storsenter i dag - de har slengt ut noen ekstra kontakter her og der. Var der 45 minutter og batteriet gikk fra wopping 41% til 47% i løpet av snaue 45 minutter. Imponerende. Hvis jeg hadde hadde vært på storsenteret og shoppet i 5 timer hadde jeg kommet gratis hjem, men da hadde jeg sikkert vært helt blakk på endless shopping.

Lærer noe nytt hver eneste dag og det er supert. Hvordan lade opp bilen din på 100 forskjellige måter. Prøver å holde min bedre halvdel orientert om alle de fantastiske alternativene og hvor gøy det er å lære noe nytt hver gang man kommer til en ny ladestasjon.

Husky

Ville du vært lykkeligere om Vestby Storsenter ikke hadde satt opp de kontaktene? Blir litt rart å harselere med de som gir elbilbrukerne et gratis tilbud! Hvis du ikke liker det tilbudet kan du vel helt enkelt la være å benytte deg av det...

Sitat fra: Østfold på fredag 12. februar 2016, klokken 22:43

Ladet på Vesty Storsenter i dag - de har slengt ut noen ekstra kontakter her og der. Var der 45 minutter og batteriet gikk fra wopping 41% til 47% i løpet av snaue 45 minutter. Imponerende. Hvis jeg hadde hadde vært på storsenteret og shoppet i 5 timer hadde jeg kommet gratis hjem, men da hadde jeg sikkert vært helt blakk på endless shopping.

Østfold

#20
Sitat fra: Husky på fredag 12. februar 2016, klokken 23:22
Ville du vært lykkeligere om Vestby Storsenter ikke hadde satt opp de kontaktene? Blir litt rart å harselere med de som gir elbilbrukerne et gratis tilbud! Hvis du ikke liker det tilbudet kan du vel helt enkelt la være å benytte deg av det...

Sitat fra: Østfold på fredag 12. februar 2016, klokken 22:43

Ladet på Vesty Storsenter i dag - de har slengt ut noen ekstra kontakter her og der. Var der 45 minutter og batteriet gikk fra wopping 41% til 47% i løpet av snaue 45 minutter. Imponerende. Hvis jeg hadde hadde vært på storsenteret og shoppet i 5 timer hadde jeg kommet gratis hjem, men da hadde jeg sikkert vært helt blakk på endless shopping.

Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å benytte et annet shopping senter som tilbyr raskere lading, selv om jeg må betale for ladingen. Inntil videre setter jeg pris på hva Vestby shopping har gjort, og det er da langt bedre enn ingenting :-)

Det jeg forsøker å få frem er at om et shoppingsenter tilbyr "full" lading i løpet av 30 minutter velger jeg det shoppingsenteret framfor det som tar 5 timer.

tutti

Kjører du til neste senter, Mosseporten, så er det full fart på type 2 (22 kWh). Gratis også. Bedre blir det ikke i Norge.

Powerflux

#22
Sitat fra: tutti på fredag 12. februar 2016, klokken 23:57
Kjører du til neste senter, Mosseporten, så er det full fart på type 2 (22 kWh). Gratis også. Bedre blir det ikke i Norge.
Tesla folket syntes nok det er tipp topp! Leaf gjengen not so much ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Østfold

Sitat fra: tutti på fredag 12. februar 2016, klokken 23:57
Kjører du til neste senter, Mosseporten, så er det full fart på type 2 (22 kWh). Gratis også. Bedre blir det ikke i Norge.

Takk for tipset. Blir garantert testet :-)

Tror jeg må knipe litt på forbruket inn til Oslo og ut av Oslo nå på vinteren, men det burde gå greit :-)

jkirkebo

Sitat fra: Østfold på fredag 12. februar 2016, klokken 22:43
De ladestolpene til Oslo kommune lurer jeg fortsatt litt på - de lyste grønt så de hadde åpenbart strøm. For meg ser det ut til at de er designet for rette kontakter og ikke vinklede kontakter - kanskje jeg ikke klarte å stappe min kontakt helt inn. Hm. ja det får jeg finne ut av. Veldig short den sladden fra kontakten til den enorme boksen som ikke tåler å henge i egen ledning i følge dem som vet alt. Du må henge opp den enorme boksen og det har de sørget veldig nøye for at du ikke får gjort ved å lage så kort ledning.

Du må låse igjen lokket for å få strøm fra de ladestolpene. Passer ikke ladekabelen kan en kort skjøteledning være kjekt å ha, f.eks denne:

http://www.clasohlson.com/no/Vinkeluttak-IEC-CEE-+-Schuko/Pr362297000
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Østfold

#25
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. februar 2016, klokken 02:17
Sitat fra: Østfold på fredag 12. februar 2016, klokken 22:43
De ladestolpene til Oslo kommune lurer jeg fortsatt litt på - de lyste grønt så de hadde åpenbart strøm. For meg ser det ut til at de er designet for rette kontakter og ikke vinklede kontakter - kanskje jeg ikke klarte å stappe min kontakt helt inn. Hm. ja det får jeg finne ut av. Veldig short den sladden fra kontakten til den enorme boksen som ikke tåler å henge i egen ledning i følge dem som vet alt. Du må henge opp den enorme boksen og det har de sørget veldig nøye for at du ikke får gjort ved å lage så kort ledning.

Du må låse igjen lokket for å få strøm fra de ladestolpene. Passer ikke ladekabelen kan en kort skjøteledning være kjekt å ha, f.eks denne:

http://www.clasohlson.com/no/Vinkeluttak-IEC-CEE-+-Schuko/Pr362297000

Pokker. Du skal se jeg får ladet bare jeg får lukket den boksen :-) Får ta en tur innom Clas Ohlson idag!

Yeyeye

Sitat fra: tutti på fredag 12. februar 2016, klokken 23:57
Kjører du til neste senter, Mosseporten, så er det full fart på type 2 (22 kWh). Gratis også. Bedre blir det ikke i Norge.

Det skal vel litt til for at Leafeieren her får 22kW lading, her snakker vi om ferske elbileiere og svarene bør være litt bedre forklart. Selve ladepunktet kan gi 22kW ,mens Leafens innebygde lader kun med 3,6 elle 6,6 kW alt etter hvilken lader du kjøpte bilen med. Har du den minste så går det uansett en god del raskere en med medfølgene ladekladd(60%).
Det er godt du ser litt humoristisk på elbilverden østfold, jeg har kjørt elektrisk i 5-6år, men har f.eks ikke sett slike ladestolper med lokk som må låses for at de skal gi strøm
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Powerflux

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:59
Det skal vel litt til for at Leafeieren her får 22kW lading, her snakker vi om ferske elbileiere og svarene bør være litt bedre forklart.


har f.eks ikke sett slike ladestolper med lokk som må låses for at de skal gi strøm
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Yeyeye

Hehe, det hintet overså jeg faktisk, men uansett greit at det sies lettforståelig.
Dette er en tråd med passelig ironi og humor, men den kan jo faktisk være greit informativ også☺️
Har ikke sett disse typen ladestolper her i Trondheim, men nå lader vi som oftest hjemme og på jobb. Nå med ny leaf må vi vel se å få prøvd en hurtiglader vi også, ser jo relativt underholdene ut det
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

jkirkebo

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:59
Det er godt du ser litt humoristisk på elbilverden østfold, jeg har kjørt elektrisk i 5-6år, men har f.eks ikke sett slike ladestolper med lokk som må låses for at de skal gi strøm
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA