Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøreforbud også for elbiler med dieselvarmer?

Startet av Jejl, tirsdag 09. februar 2016, klokken 01:31

« forrige - neste »

Jejl

http://www.side3.no/motor/elbiler-kan-fa-kjreforbud-nar-dieselforbud-slar-inn-i-oslo/3423189673.html

Dette må da bare være fri fantasi fra artikkelforfatter, eller er det virkelig noen som har foreslått dette?

Jeg kjører Kangoo med 13 liter dieseltank, som også er omtalt i artikkelen. Min mening er at det ikke finnes bedre måter å bruke diesel på i en bil, siden man utnytter ca 80% av energien. En tank varer i rundt 2 mnd, og forlenger rekkevidden med ca 60% midt på vinteren etter mine beregninger.


jkirkebo

Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. februar 2016, klokken 01:31
http://www.side3.no/motor/elbiler-kan-fa-kjreforbud-nar-dieselforbud-slar-inn-i-oslo/3423189673.html

Dette må da bare være fri fantasi fra artikkelforfatter, eller er det virkelig noen som har foreslått dette?

Jeg kjører Kangoo med 13 liter dieseltank, som også er omtalt i artikkelen. Min mening er at det ikke finnes bedre måter å bruke diesel på i en bil, siden man utnytter ca 80% av energien. En tank varer i rundt 2 mnd, og forlenger rekkevidden med ca 60% midt på vinteren etter mine beregninger.

Det er neppe bedre måter å utnytte diesel  i en bil, men det er bedre ting å bruke en diesel til oppvarming. Du får brennere som går på f.els bioetanol, disse er svært rene i utslippene og kokser dessuten ikke igjen i brennkammeret ved mange korte sykluser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

epsilone6

Er det partikler som er problemet med utslippene fra dieselvarmere? Jeg kjøper ikke et eventuelt NO2-argumentet når det bare er en simpel brenner

hkaspenberg

Har vært i kontakt med Rasmus Hansson som kjapt svarte tilbake:

"Overlater dette til Daniel men kan som fhv elbilkjører si meg enig i at Oslo bør sjekke om ikke omdømmekostnaden ved å forby den derre vesle primusen som varmer opp en elbil er større enn forurensningsgevinsten"

Daniel er byrådsekretær Daniel Rees. Skal følge dette opp.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

AppleKnocker

Omdømmekostnad? Er det aprilsnarr...

MDG er teknisk konkurs om man skal måle i omdømme.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:05
Omdømmekostnad? Er det aprilsnarr...

MDG er teknisk konkurs om man skal måle i omdømme.

Hvordan måler du dette? Jeg har ikke sett noen meningsmålinger i det siste. Eller tenker du på omdømme blant de som uansett ikke kommer til å stemme MDG? Det spiller vel liten rolle ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Omdømmet til MdG har steget noen hakk for meg. Jeg har snakket med Rasmus Hansson og fikk nå også svar fra byrådssekretær Daniel Rees:

SitatTil spørsmålet ditt: Bymiljøetaten sier at elbiler vil være unntatt fra kjøreforbud i vinter, enten de har kupévarmer eller ikke. Det må du gjerne informere om til de som måtte lure på det.

Og da er jo det avklart. I byrådsvedtaket (sak 1012/16) og høringsforslaget https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/bymiljoetaten/kunngjoringer/horing-om-midlertidig-trafikkregulerende-tiltak-article31528.html
er ikke tilleggsvarmere nevnt med et ord.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jensjacob

I Danmark er en elbil med dieselvarmer klassificeret som hybrid af vores skattevæsen. Også selvom det fossile brændstof kun bidrager indirrekte til fremdriften ved det at ikke-fremdrifts relateret belastning på batteriet bliver reduceret.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jkirkebo

Sitat fra: jensjacob på fredag 12. februar 2016, klokken 10:11
I Danmark er en elbil med dieselvarmer klassificeret som hybrid af vores skattevæsen. Også selvom det fossile brændstof kun bidrager indirrekte til fremdriften ved det at ikke-fremdrifts relateret belastning på batteriet bliver reduceret.

Hva om varmeren bruker ikke-fossilt drivstoff da? F.eks bioetanol?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jensjacob på fredag 12. februar 2016, klokken 10:11
I Danmark er en elbil med dieselvarmer klassificeret som hybrid af vores skattevæsen. Også selvom det fossile brændstof kun bidrager indirrekte til fremdriften ved det at ikke-fremdrifts relateret belastning på batteriet bliver reduceret.
Dette høres ut som en molbo historie, hvor rekruteres medarbeidere i skattevæsent fra?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Kortversjonen er at vi er dumme så lenge vi leser ulike varianter av Nettavisen, som side3.no.

Bør vi ikke heller omtale Nettavisen som "den omdiskuterte Nettavisen", eller "den omtåka Nettavisen"?

Vi bør ikke blande inn politikerene i fantasihistorier som står der.

Prøv å bruke litt fornuft:
-Vil det komme merkbar NOx fra en liten brenner, og trur du politikerene vil bekymre seg for det?
-Bilene er registrert med drivstoffkoder.  Trur du mynidhetene vil bry seg om varmeapparatet bruker annet drivstoff enn det bilen er registrert med?

Om ei historie høres usannsynlig ut, så er den gjerne det.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA