Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ny eller brukt nissan leaf?

Startet av Whisda, søndag 07. februar 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

Whisda


På grunn av sykdom ser jeg meg nødt til å bite i det sure eplet og skaffe meg egen bil for enklere å komme meg rundt  for en periode. Da jeg bor i sentrum og det blir mest kjøring der, og ellers stort sett bare skal rundt på Østlandet innimellom  faller valget mest sannsynlig på en Nissan leaf. Men hva skal jeg velge? Hva er mest økonomisk "lønnsomt" på sikt iog ved re-salg. Kommer ikke til å ha bilen lenger enn jeg må (2-3 år, håper jeg). Vil det lureste være å gå for en helt ny, eller en fra 2015/2014?

Og hvis ny, burde jeg gå for 30 kw eller 24 kw (fra et økonomisk perspektiv, altså).



Tenler kanskje 30 holder seg litt bedre i verdi over tid.

En annen ting jeg lurer på er hvilken pakke jeg bør velge. Har lest litt, og ser det "anbefales" å kjøpe en nordisk (?) versjon. Hva vil det si? Tenkte å gå for Nissan leaf Acenta, men ser neste utstyrspakke er Nissan leaf nordic. Vil det si at det er den jeg bør velge, selv om også Acenta HAF varmepumpe.



Føler meg litt lost her nå.

Noen som har forslag eller peiling?

Bjoris

I krone og øre skal det mye til at en ny taper seg mindre enn en brukt, men pass på at prisen er riktig om du kjøper brukt. Tror Acenta selger like greit som Nordic og Tekna så om du ikke har glede av høyere utstyrsutgave i ditt eie ville jeg valgt Acenta.

Ser mye import av nyere som er for dyre, med Agrol avtale får du en ny Acenta 24 ned mot 200 pluss vinterhjul, da har du norsk garanti og oppgradert infosystem også på 24 kWh. Ca 20.000 ekstra har du en 30 kWh. Det er en mye mer anvendelig bil så den vil holde seg bedre, men vanskelig å si hvor mye bedre

jkirkebo

Sitat fra: Whisda på søndag 07. februar 2016, klokken 22:42

På grunn av sykdom ser jeg meg nødt til å bite i det sure eplet og skaffe meg egen bil for enklere å komme meg rundt  for en periode. Da jeg bor i sentrum og det blir mest kjøring der, og ellers stort sett bare skal rundt på Østlandet innimellom  faller valget mest sannsynlig på en Nissan leaf. Men hva skal jeg velge? Hva er mest økonomisk "lønnsomt" på sikt iog ved re-salg. Kommer ikke til å ha bilen lenger enn jeg må (2-3 år, håper jeg). Vil det lureste være å gå for en helt ny, eller en fra 2015/2014?

Det mest økonomiske vil jeg nok tro er en norsksolgt 2012-modell. Eller ihvertfall en europeisk en, så CarWings og navigasjon virker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. februar 2016, klokken 06:59
Det mest økonomiske vil jeg nok tro er en norsksolgt 2012-modell. Eller ihvertfall en europeisk en, så CarWings og navigasjon virker.
Enig om 2012 modellen som den beste ut fra økonomi og verdifall.
Om tre år vil det bare være marginale prisforskjeller på alle 24kWh modeller.
Skal man forsvare en 2016 modell må den være 30kWh om 3 tre år.
Tre år frem i tid får man trolig biler med dobbel rekkevidde av dagens til samme pris som dagens 30kWh modell.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Er redd hele hypen med 30 kW Leaf forsvinner idet Bolt dukker opp.

Derfor enig i at brukt 2012 model til 130-140 000 kr kan være lurest ut fra økonomisk perspektiv.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det viktige med en 2012-modell, er batterikapasitet. Det kan være sprik på så gamle biler, ettersom hvordan bilen er holdt.

Fordelen med norsksolgte biler, er at det er mindre fare for at den har gått i varmt klima. Men norske biler kan også ha tatt vameskade, om de er stått mye i sola og de er kjørt på langtur med gjentatte hurtigladinger så batteriet er gått seg varmt.

Ulempa med 2012-batteriene, er at de har en kjemi som tæres over 35grader celcius.

Det greiste er å lese av SOH og helst hvor mange kwt batteriet har når det er fullada.

e-curious

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 08. februar 2016, klokken 15:06
...Men norske biler kan også ha tatt vameskade, om de er stått mye i sola og de er kjørt på langtur med gjentatte hurtigladinger så batteriet er gått seg varmt.

Betyr dette at bilen kan ta skade om en fks.tar seg en tur over fjellet, eller en Danmarks-tur?

elektrolux

Tar en tur over fjellet eller til Danmark er tjangsene for at en lader på ikke original ladekabel eller ladestasjon overhengende. Da ryker også garantien i følge flere Nissan forhandlere.

I den sammenhengen er jeg glad jeg kjører, VW, PSA, Think biler som ikke mister garantien så lett. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

e-curious

Har VW. Tenkte først og fremst på slitasje på selve batteriet og ikke bortfall av garanti

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 20:20
Tar en tur over fjellet eller til Danmark er tjangsene for at en lader på ikke original ladekabel eller ladestasjon overhengende. Da ryker også garantien i følge flere Nissan forhandlere.

I den sammenhengen er jeg glad jeg kjører, VW, PSA, Think biler som ikke mister garantien så lett. ;D

Miste garanti ved å ikke lade på original Nissan lader, hæ - forklar ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

#10
Dersom bilen får skade som skyldes eksternt utstyr, så er det ikke sikkert det blir dekkt av garantien på bilen: http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte
Sjølv så synes jeg det er greit å kjøre uten garanti, så slipper man sånne bekymringer, og jeg har heller 3 leveregler:
-Unngå tordenskade.
-Unngå fysisk makt.
-Hold kontaktene tørre. Enkelte hurtiglader står værutsatt, så det blir søl. Da synes jeg det er greit å åpne lukene og tørke kontaktene, når man kommer hjem i garasjen.

Når det gjelder høye temperaturer, så kan det oppstå ved en kombinasjon av ulike forhold om sommeren:
-Bilen står parker i sola, og gjerne over varm asfalt.
-Høye strømmer: Gjentatte hurtigladinger og hard kjøring oppover bakker.
Batteriet kan bruke mange timer på å kjøle seg ned, så ved hard bruk utover dagen, så vil varmen akkumuleres.
Følg med på batteritemperaturen om sommeren. Er batteriet varmt, kan det være lurt å ikke lade det helt opp, da det er kombinasjonen av høy spenning og høy temperatur som kan være skadelig.

Gamle batterier som er brukt i varme strøk er stort sett dårlige.  Det er mulig det kom noen nye kjemier utover i 2013 som skulle være bedre. Ellers var vel den store endringen på 2015-batteriet som kom sommeren eller våren 2014. Det batteriet er populært kallt Lizard-batteriet.

e-curious


Trekkoppbil

#12
Har de europeiske e-golfene aktiv kjøling av batteriet?
Jeg har lest at VW vil kutte det ut på USA-modellene sine, men jeg trur det er aktiv kjøling i Europa. Av meteorologiske årsaker burde det vært motsatt.
E-golf er en nyere bil, og jeg trur batteriet her fungerer annerledes enn på en gammel Leaf. Bl.a lader VW med  full hurtiglading til batteriet er nesten fullt.

Edit: Jeg har ikke erfaring med VW, annet enn at jeg har set VW under lading på offentlige hurtigladere, hvor jeg har vært overraska over høye strømmer ved høy lading. Jeg husker ikke tall, så det er mulig jeg overdriver litt.  Det kan tenkes at 30kwt-batteriet til Nissan lades med enda høyere strømmer.

Bjoris

#13
Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 08:36
Er redd hele hypen med 30 kW Leaf forsvinner idet Bolt dukker opp.

Derfor enig i at brukt 2012 model til 130-140 000 kr kan være lurest ut fra økonomisk perspektiv.

Det kommer ann på prisen på Bolt og hvilket utstyr den kommer med, men er enig i at fremtiden vil føre til press på prisene på dagens biler, men om du SKAL kjøpe elbil nå og det er ikke er helt krise ifht å gi 20.000 ekstra så ville jeg absolutt lagt i dette for å få 30 kwh, vi har to Leafer en 24 og en 30, og det er veldig mye lettere med den nye selvsagt, men det gjør den også mye mer anvendelig i det daglige, ikke bare at du kommer 4-5 mil lengre, men du er ikke så avhengig av å ha ladet den opp når ting skjer. Vi kjører 6 mil om dagen og før var det jo slik at da MÅTTE bilen lades før vi kunne gjøre resten av ærende på vinterstid, nå har jeg pt ikke opplevd at vi trenger å lade før bilen parkeres for natta!

Ifht verditap så ville jeg gått for en US 2011 modell til 100.000, du vil neppe få mindre verditap enn på en slik, bilene har lite feil og vil gå i mange år til med svært lite kostnad og maks 100.000 i tap:)

Bjoris

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. februar 2016, klokken 01:11
Har de europeiske e-golfene aktiv kjøling av batteriet?
Jeg har lest at VW vil kutte det ut på USA-modellene sine, men jeg trur det er aktiv kjøling i Europa. Av meteorologiske årsaker burde det vært motsatt.
E-golf er en nyere bil, og jeg trur batteriet her fungerer annerledes enn på en gammel Leaf. Bl.a lader VW med  full hurtiglading til batteriet er nesten fullt.

Hvorfor oppgir VW da 0-80% på 30 minutter? Dette skulle bilen klart på 15 minutter om laderen gir full pinne hele veien...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA