Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Teslanewbie, søndag 07. februar 2016, klokken 14:04

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. februar 2016, klokken 19:30
Sitat fra: Porsgrunn på søndag 07. februar 2016, klokken 18:20
SitatThe last time it rained, when I opened the fulcon wing doors, water seeped inside to the seats,

Dette er hva den ene eieren sa selv, andre eiere er uenig med han. Uansett "seeped" er relativt små mengder.

Det er sikkert riktig at denne ene eieren har opplevd at vann piplet inn, det er like riktig at andre eiere ikke opplever det slik. Hva som er grunnen til at han opplever det slik og andre ikke, har jeg ikke peiling på.

Eller så holder de andre eierne kjeft ... Founders og signature er jo nesten bare fanboys..

Jeg holder en knapp på at du er inne på noe her.

Men for all del, håper de har kontroll. Men har vært skeptisk fra første stund, og slik taket er konstruert ser jeg egentlig ikke hvordan det ikke skal renne inn.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Stikkkontakt

En annen grunn til at få har svart kan vel være som de synger i sangen: "it never rains in Southern California"

sigurdi

Dersom man ser på fasongen på taket (ikke så lett å se på bilder) så buer taket nedpå de fleste sider slik at det er begrenset hvor mye vann som faktisk vil samle seg om en bor i Bergen.
Vann har en tendens til å renne nedover og pakningene rund falcon dørene har dobbelt tetninger med gode av renninger. (Heller ikke lett å se på bilder)

Det kan være feil på pakningene til denne personen eller noe som gjør at dren ikke fører vann ut.

Selv er det en selfølge å behandle både lakk og vinduer slik at vann "preller" av både bil og vinduer.
Også i øsende pøsende regn og bilen står stille, ligger det bare små vanndråper igjen på taket.

Har det på Model S i dag og vann er ikke et problem om det regner, det blir ikke liggende på verken tak eller vindu.

Men om man er veldig redd for vann i bilen, er det bare å vente med å kjøpe bilen til andre får testet det ut.
Eller kjøpe en Model S uten pano tak.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Enig med sigurd her, vil man ikke ha maakevingedoerer saa kjoep en annen bil...

Salvesen

Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:45
Enig med sigurd her, vil man ikke ha maakevingedoerer saa kjoep en annen bil...

Hadde jo vært mye bedre om Tesla bare droppet det eller hadde det som en opsjon. Da mange har lyst på en SUV og mange har lyst på en Tesla. Men som sagt over, kan ikke gjøre annet enn å se hvordan de vill oppføre seg her :)

Uavhengig av hva som har blitt sagt over er snø ett stort problem. Det preller ikke av når den står stille, forhåpentligvis vill det falle vekk fra bilen og ikke inn i bilen :p
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

turfsurf

Snø er vel ett stor problem for de som ikke gidder å børste det av. Som man uansett skal gjøre før man skal ut og kjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Salvesen

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2016, klokken 09:35
Snø er vel ett stor problem for de som ikke gidder å børste det av. Som man uansett skal gjøre før man skal ut og kjøre.

Nei det er ikke ett problem for meg, dørene mine virker både med og uten. Hvordan falcon wings vill håndtere det er jo ukjent. spessielt ved begge dørene åpne, det er ikke mye plass mellom der.

Altså det er helt fint at de laget disse dørene. Men for min del ville jeg helst ha hatt normale dører, mindre problemer :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

pwb

Sitat fra: Salvesen på mandag 08. februar 2016, klokken 09:24
Det preller ikke av når den står stille, forhåpentligvis vill det falle vekk fra bilen og ikke inn i bilen :p

Når man åpner en dør så blir det lavere trykk inni bilen enn utenfor, dette vil suge snø inn. Men sikkert ikke noe stort problem før man finner ut at det ikke er så lurt at unga gnir seg inntil bilen med glidelåsen i jakka for å rekke opp på taket for å få av snøen.

sigurdi

Sitat fra: pwb på mandag 08. februar 2016, klokken 14:22
Sitat fra: Salvesen på mandag 08. februar 2016, klokken 09:24
Det preller ikke av når den står stille, forhåpentligvis vill det falle vekk fra bilen og ikke inn i bilen :p

Når man åpner en dør så blir det lavere trykk inni bilen enn utenfor, dette vil suge snø inn. Men sikkert ikke noe stort problem før man finner ut at det ikke er så lurt at unga gnir seg inntil bilen med glidelåsen i jakka for å rekke opp på taket for å få av snøen.

Dette er diskutert før.

Tesla har valgt Falcon dørene og gått for dette, det er absolutt ingenting vi kan gjøre med denne beslutningen.

Så man kan velge å kjøpe Tesla Model X med Falcon dører, eller vente på at en annen leverandør skal lage en elektrisk SUV med "normale" dører.

Når det gjelder snø, bilens tak består av en svær frontrute som runder opp til falcon dørene.
Falcon dørene er dekt med glass på toppen og er også avrundede ut mot sidene.
Bagasjelokket tar så over og er rundet av bakover.
Så falcon dørene er faktisk høyeste punkt på bilen, med forvarming og glass behandling så vil nok snøen renne av her slik det gjør på både front vindu og bakrute på Model S en min i dag.
Bruker jeg forvarming en god stund så glir også snøen av taket, men dette er avhengig av hvor kalt det er og hvor lenge jeg forvarmer.
Men glass er mye glattere en kaldt metall.

De som tror at falcon dørene består av en stor firkantet flate så må jeg skuffe dem. 

Det er ikke lov å kjøre med snø på taket og om man gjør det vil det ved første ned bremsing gli ned over frontruta og man kan risikere å hindre sikten.
Dette tror jeg faktisk ikke blir et stort problem med X siden den er så stor og det er ikke nok areal på toppen av falcon dørene til at snøen her vil dekke hele frontruta.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

SunSeeker


Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Lurer på hvordan passformen er etter noen tusen åpninger . Det er enorme krefter på hengslene og hvis det skall tette 100% må det ikke være en millimeter glipe noensted .

Dette blir spennende å følge med på !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 10. februar 2016, klokken 12:40
Lurer på hvordan passformen er etter noen tusen åpninger . Det er enorme krefter på hengslene og hvis det skall tette 100% må det ikke være en millimeter glipe noensted .

Dette blir spennende å følge med på !

Det er vel derfor man bruker pakninger, for å ta opp litt slingring på ulike steder? Men ja, det skal definitivt bli spennende å følge med på. Dørene er en showstopper for min del, men sjelden har jeg hatt større ønske om å ta feil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Teslanewbie

Sitat fra: cra på onsdag 10. februar 2016, klokken 12:49
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 10. februar 2016, klokken 12:40
Lurer på hvordan passformen er etter noen tusen åpninger . Det er enorme krefter på hengslene og hvis det skall tette 100% må det ikke være en millimeter glipe noensted .

Dette blir spennende å følge med på !

Det er vel derfor man bruker pakninger, for å ta opp litt slingring på ulike steder? Men ja, det skal definitivt bli spennende å følge med på. Dørene er en showstopper for min del, men sjelden har jeg hatt større ønske om å ta feil. :)


Tesla klarer jo ikke etter mange år å lage takluker som ikke lekker og dette er beprøvte konstruksjoner. Det blir spennene å se hvordan de klarer å lage en enda mer kompleks tak- og dør-konstruksjon som ikke lekker etter en tid ...

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mr_Utopia


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA