Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Teslanewbie, søndag 07. februar 2016, klokken 14:04

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg tænker også at der er meget potentiel energi i sådan en (tung?) dør der er løftet så højt op. Hvis en støttearm eller stabilisator svigter eller i værste fald knækker, så falder den formentlig hårdt.

Men det har de sikkert tænkt på og alt kan jo fejle. Det samme gælder vel det gennemprøvede design med bagklapperne i almindelige biler.

Jeg tror måske at jeg ville irritere mig lidt over åbne og lukketiden. Kan man hjælpe døren op og i manuelt så det går hurtigere eller skal den lukke og åbne selv ? Ellers er det vel et spørgsmål om tilvænding.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

satheesh.net

Hastigheten på dørene har visst blitt markant raskere etter siste firmware oppdatering. I følge enkelte brukere på TMC i hvertfall.

sigurdi

Det med vekt og arm osv er jo løst om vi ser rundt oss.
Riktig kalkulasjon og utstyr fungerer knirkefritt på ferger, lastebiler.....
Eller er dere redd at baugen på ferga skal falle ned?
Den er laget i stål, veier 2-3 ganger mer en Model X og holdes oppe av to hydrauliske cylindrer. ;-)

T en i taket er i titan for å få styrke og stivhet nok til å holde dørene, samt fungerer som en veltebøyle om man tipper rundt.

Så er det kalkulert og testet ut er det ikke det å holde En lett aluminiums dør åpen noe stort problem.
Horten
Model X90D (18.03.17)

cra

Sitat fra: sigurdi på fredag 12. februar 2016, klokken 08:47
Eller er dere redd at baugen på ferga skal falle ned?

Er ikke redd for det, men har tenkt tanken mange ganger; "hvor flat blir bilen om begge sylinderne ryker på en gang"? :)

Jeg har tillit til ingeniørene, og antar at kalkulasjoner, sikkerhetsmarginer og slingringsmonn er som de skal være.

Min skepsis går stort sett på nøforhold om vinteren, og hvor mye av det som kommer inn i bilen. Synes det er mer enn nok som lader inni bilen når Model S åpnes uten å være perfekt børstet for snø. Men som sagt; jeg gleder meg til å ta feil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

petersv

Hvis man er bekymret for å få en dør i hodet vil sterkt anbefale en annen form for aktivitet enn bilkjøring, finnes vel knapt noen farligere aktivitet i vårt samfunn. ???

jensjacob

Jeg er ikke bange for at få en bildør i hovedet. De bildøre jeg og min familie skal ind og ud af er hængslet om en lodret akse.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TorAtle

Tviler på at de dørene vil bli problemfrie i bilens levetid, men de er jo imponerende å se på.

BMW i8 og Koenigsegg sine dører er sikkert kjent for de fleste, men har dere sett denne før?

Disappearing Car Door
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Amoss

Sitat fra: TorAtle på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:34
... men har dere sett denne før?

Ja. Spennende konsept, men døren bruker her akkurat den plassen Tesla har valgt å montere batteriet :p  Og spør du noen av de mer pirkete her så hører du sikkert fort om sand og møkk som riper opp dørene når de går opp og ned...
Model S 85D

sjokomelk

Sitat fra: TorAtle på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:34
BMW i8 og Koenigsegg sine dører er sikkert kjent for de fleste, men har dere sett denne før?
BMW hadde jo Z1 på slutten av 80-tallet hvor dørene forsvant ned.

http://www.youtube.com/watch?v=EXp2CnPq-os
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Salvesen

Skjønner ikke hvorfor det diskuteres om dørene skal treffe dere eller ungene i fleisen, dette er ett amerikansk selskap. De gjør ikke slike feil, det koster dem selskapet.. Men at de må justeres ofte, det ser jeg ikke bort i fra. Blir vell 3 måneders service intervall på dørene :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sigurdi

For de som ikke har sett snitt tegning av falcon dørene så legger jeg ut bildet.
Det er doble hengsler så 4 fester på hver dør, skal den falle kjapt ned så må flere av hengslene knekke samtidig
Så her er det tenkt dobbel sikring.

Dersom en ser på infestingen av selve opphenget ser en også at styrke er ivaretatt med god margin.

Selv løfter jeg maskindeler fra noen hundre kilo til flere tonn og marginene er gode, på en liten lett dør som denne. ;-)

Eks se på en stål sjakkel med diamater 1cm kan løfte 1000kg. ;-)
http://www.certex.no/no/sjakler/crosby-sjakkel-g-2130-h-mmutterbolt__13051

Titan har noe høyre styrke, og dørene er av aluminium og glass.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Torkils

2014 E UP!
TMX 75 bestilt juli 2016, levert september 2016.

jensjacob

Uanset hvad så er ens bil nok smadret hvis man kører ind i en elg. Jeg tænker også at forruden garanteret er temmelig stærk og godt hjulpet af den meget skrå vinkel den står i.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sigurdi

Sitat fra: Torkils på søndag 14. februar 2016, klokken 23:37
Hva med den store frontruta og en elgtreff?

Hva er sterkest av bilglass og aluminium?
Model S har en cross bar i aluminium, jeg foretrekker forsterket glass og titan over hodet.
Panorama taket på Model S er faktisk svært sterkt og skal være vestenglig sterkere en aluminiums taket som er standard.

Hadde det store frontvinduet vært et problem i kollisjon, så hadde ikke bilen fått så gode karaktere i krasj testene i USA.

Direkte traff med stor fart på Elg så betyr det ikke så mye om du sitter i en Model S, X, eller Volvo, håpe på at den blir kastet over bilen er vel det beste og værste er om dyret kommer slik at en fot kommer gjennom front ruta.
Horten
Model X90D (18.03.17)

peik

Har man stor fart er faren for at hele elgen kommer inn i bilen til stede. Dette gjelder de fleste personbiler. Avpasse farten og holde utkikk er løsningen, evt kjøpe Chevy pickup med en solid kufanger.
http://www.ontario-outfitters.ca/car-accident-moose-collision.htm
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA