Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kilometerstand Tesla

Startet av Logical, lørdag 06. februar 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

Logical

Hva anses som mye på en Tesla? Vurderer å kjøpe en P85D som har gått 37k. Er det verdt en besparelse på 60 000 kroner i mot en som har gått 20k mener dere? Kilometerstand er vel ikke fullt like viktig på en Tesla som en bil med motor?

Touring

Tesla motorene er som kjent uslitelige ;-)

AppleKnocker

Man får ny motor med jevne mellomrom så lenge garantien varer :P
Hvis du får 60' billigere bil med 17' ekstra km og alt annet likt, ville jeg ikke nølt med å slå til.

Spørsmålet jeg kanskje heller ville stilt meg, er hvor mye du sparer på å velge en 85D i stedet for P85D. De har vist seg å være nærmere i ytelse enn det man første kunne få inntrykk av. Over 50 km/t er det minimal forskjell.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Logical

Ser den, men ingen 85d ute i fargen vi vil ha, og tenker kanskje p85d holder seg litt bedre i pris. Takk for bra svar!

Muffinman

Toppmodeller holder seg som regel dårligere i pris enn modellene under. Så det er ikke sikkert det slår til.

Nordtroms

Km stand på en Elbil ikke er så interessant som på en fossil. Mener at jeg har hørt at Tesla sine motorer er bygget for å vare en million miles. Det er andre ting som ryker før. Selv valgte jeg en P85 foran en 85 fordi jeg tenker at en inverter på 1200A er mer robust enn en på 900A ytelsene i litt hastighet er minimale.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

#6
Kilometerstand vs motor er ikke så interessant. Kilometerstand vs batteri er.

SitatMener at jeg har hørt at Tesla sine motorer er bygget for å vare en million miles
Du hørte nok at Tesla har som mål å bygge slike motorer. Så langt har den store driveuniten som står i alle rwd-biler og bak i P85D vært et sørgelig kapittel. Riktignok ser siste utgave ut til å holde - så langt. Min P85 er på fjerde driveuniten etter 100.000km.

Powerflux

Sitat fra: Muffinman link=topic=26560.msg451967#msg451967 date=1454770808Min P85 er på fjerde driveuniten etter 100.000km.
/quote]
Kjører du som om du skulle ha rappet både bilen og strømmen?.......... ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Bilen er for det meste brukt til rolig langkjøring, og det går måneder mellom hver gang den utsettes for at føreren "drar på". Men har nå fått nyeste revisjon, så den holder forhåpentligvis.

Bjoris

#9
Kmstand vs garant er også interessant. Kjører du så mye at du når 100.000 før 5 år fra den var ny så er det ett poeng. Ryker klima/skjerm på feks 110.000 km så blir det dyrt, nå er garantien på batteri og DU fri i 8 år, men det er andre dyre ting som lan ryke, hørte skjermen kostet 42.000 feks! Men syns 60.000 taler for den mest kjørte uansett!

Husk at forsikring blir noe dyrere på P

Muffinman

Man har jo uansett 5 års reklamasjonsrett som privatperson, så mange ting vil nok dekkes uavhengig av garanti selv om kilometerstand er passert 100k. Men det meste er enklere innenfor garanti.

pwb

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:13
Man får ny motor med jevne mellomrom så lenge garantien varer :P

Hvis motoren er å anse som en ikke uvesentlig del så gjelder ny 5 års reklamasjonsfrist fra den ble byttet.

Tuxedo

Sitat fra: Logical på lørdag 06. februar 2016, klokken 12:23
Hva anses som mye på en Tesla? Vurderer å kjøpe en P85D som har gått 37k. Er det verdt en besparelse på 60 000 kroner i mot en som har gått 20k mener dere? Kilometerstand er vel ikke fullt like viktig på en Tesla som en bil med motor?
Hvis bilene ellers er noenlunde like, så hadde jeg ikke stusset på å kjøpe den med 37k for 60 000 i rabatt.  Motor er dekket på garanti i mange år, og det er ikke stor forskjell på batteridegradering på 20k og 37k km.

Muffinman

Sitat fra: pwb på lørdag 06. februar 2016, klokken 18:30
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:13
Man får ny motor med jevne mellomrom så lenge garantien varer :P

Hvis motoren er å anse som en ikke uvesentlig del så gjelder ny 5 års reklamasjonsfrist fra den ble byttet.
Det er nok riktig. Selv en dynamo på en forbrenningsmotor får 5 års reklamasjonrett når den byttes.

SitatHvis bilene ellers er noenlunde like, så hadde jeg ikke stusset på å kjøpe den med 37k for 60 000 i rabatt.  Motor er dekket på garanti i mange år, og det er ikke stor forskjell på batteridegradering på 20k og 37k km.
Hvis jeg var i TS sine sko ville jeg betraktet dette som fasiten.

Avh

Passert 122 000 km nå. Eksemplarisk bil. Batteriet som nytt. Sprekk i frontruta idag; måtte jo komme tilslutt. Bytta en DU og har "opsjon" på en til. Summa summarum: kmstand kan du nedgradere på TMS versus kmstand på fossilbil.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA