Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt Nissan Leaf 2013 modell, fikk 2012 modell

Startet av Leafalicious, fredag 05. februar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Leafalicious på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:39
Motparten var en norsk selger med enkeltmannsforetak. Fremsto som seriøs, selger mye biler.

Hvor mye avslag høres det fornuftig ut å kreve i et slikt tilfelle?

Her har du neppe mye å gå på med mindre selger lovet deg noe mer enn du fikk av utstyr. Hvis det kun er årsmodell vil nok dette neppe være en vesentlig mangel.  En 2012 modell kan være i bedre teknisk stand enn en 2013, og du har selv sett bilen før kjøp.

Du må gjerne gå på selger for noen tusenlapper, men jeg tviler på at du kommer noen vei. Er han seriøs vil han selvsagt innrømme deg noen tusenlapper.

Det er selvsagt useriøst å ikke vite årsmodell på bilen man selger, men i dagens bilmarked "jukses" det med dette over en lav sko. Mange har nok opplevd å kjøpe en f.eks -08 modell for å oppdage at den egentlig er en -07 modell. Når samme selger skal ta den i innbytte er det selvsagt ikke lenger en -08 modell, men en -07 modell.

Jeg synes uansett at du skal informere forumet om selgers firma slik at vi andre kan skygge unna. Når han jukser på slikt er det ingen grunn til å stole på ham.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Leafalicious

Må bare takke så meget for alle svar!

Må ærlig innrømme jeg føler meg litt dum, men var på utkikk etter en Leaf, bilforhandlerne var for dyre, og de som kom på finn.no gikk unna som varmt hvetebrød. Må derfor tillegge at jeg heller ikke SÅ bilen før jeg skrev kontrakt, men skrev forbehold i kontrakten om at bilen var i fin stand osv osv når jeg fikk den levert.

Jeg avventer svar fra Advokat gjennom elbilforeningen, så skal høre hva han sier, for så å vurdere om jeg skal kreve et pengebeløp fra selger. Skal vurdere å skrive navn ettersom saken forløper seg.

Trekkoppbil

#17
Begrepet  "Årsmodell" har forskjellige betydninger i ulike sammenhenger:
-Vegvesenet går etter første registeringsdato i utlandet.
-I USA brukes årsmodell om teknisk modell: Bilmodellen er kallt opp etter et årstall. Jeg trur årsmodell er koda i vin-nummeret.  F.eks de første leafene som blei produsert i Tennesse, blei produsert i 2012, men de er 2013-modeller på tross av at de kan være registrert i 2012. De er støpt i samme forma som andre 2013-modeller, og de har vin-nummer i samme serie.

Vegvesenets årsmodell har praktisk betydning for når bilen skal til eu-kontroll.
Teknisk årsmodell, er av interresse når man kjøper bil.

Opprinnelsesland og enkelte andre data kan du lese ut fra vin. Er bilen produsert i Japan er den av gammel type. Er den produsert i Europa eller USA, er det ny type.

Når det gjelder garantitid, så tviler jeg på at årsmodell har noe å si. Det er  vel dato for førstegangsregistrering som betyr noe for når garantitida starter å løpe. (Men det kan jo være ulike garantivilkår mellom ulike årsmodeller)

Er bilen solgt som Visa, Acenta eller Tekna, og det er en japsemodell, så er det juks og bedrag.
Eller dersom det er oppgitt annen info i annonseringa som burde tyde på at det er en ny modell.

kodalse

Enda en forhandler som forsøker å selge en 2012 modell som 2013 Accenta!

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76335852

Alt både på bilder, registreringsnummer og vin sier at dette er en 2012 modell.
De påstår tilogmed at den har varmepumpe :)
Hva kaller man slikt? Uvitenhet eller noe helt annet?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Sitat fra: kodalse på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:12
Enda en forhandler som forsøker å selge en 2012 modell som 2013 Accenta!

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76335852

Alt både på bilder, registreringsnummer og vin sier at dette er en 2012 modell.
De påstår tilogmed at den har varmepumpe :)
Hva kaller man slikt? Uvitenhet eller noe helt annet?
Sist endret: 24. mai 2016 15:19, og noen min etter du laget ditt innlegg. Jeg finner ikke noe om varmepumpe nå, så kanskje de selv har sett feilen, eller jeg ikke finner teksten om varmepumpe ???
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kodalse

Jeg meldte det både til forhandler og finn ja :)
Så folkeopplysning hjelper tydeligvis.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Har sett MANGE annonser for "accenta" og "tekna" som egentlig er gen 1., altså før facelift.
Stort sett er de US-import, og der hadde de vel noe forskjellig utstyrsnivå også på de første, men de var uansett ikke hverken accenta eller tekna.
Men, å annonsere en 1.gen med lyse stoffseter som Tekna, da kan man vel ikke lenger kalle seg seriøs...
Pr. nå ligger det 4 slike på finn, 1.gen annonsert som Tekna...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Grunnen til jeg kjøpte ny nissan var alle 'Nordic' på finn til ~30k under kampanjepris som var enten USA eller Europa import.

Burde man være flinkere til å rapportere useriøse selger på finn eller nytter det ikke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

kodalse

Jeg har vel rapportert to ganger den første ble fjernet, denne ble åpenbart endret til noe mer riktig, selv om prisen fortsatt står til det samme og at det fortsatt står 2013 modell.

Sett i lys av at jeg fortalte både forhandler og finn at det er en 2012 modell førstegang registrert i 2013.
Sier meg nok til å ikke handle hos denne forhandleren ihvertfall.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

BE

1. generasjon ble produsert frem til sommeren 2013, så det er godt mulig at det er en 2013 modell.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Powerflux

Min 1, gen er produsert i 2013 og registrert i juni 2013.
Fikk en god pris og var klar over hva jeg fikk/kjøpte  :)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA