Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye bremseskiver til trilling.

Startet av mags, fredag 05. februar 2016, klokken 11:03

« forrige - neste »

evole

Imponerende! Jeg får prøve å ta en liknende runde når jeg legger om til sommerdekk.

Jeg har tromler bak på fossilbilen også. Aldri gjort noe spesielt utover å bevisst bremse hardt ved jevne mellomrom. På 9 år har jeg aldri hatt problemer med verken skiver eller tromler. Overflaterust blir det selvfølgelig, men ikke noe som har blitt påpekt ifm. EU-kontroll.

erik e

Kvalitet på bremseskiver på noen merker er mye dårligere enn for noen år siden. Tåler verken høy varme eller saltlake.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

Noen som vet deleprisen på skiver og klosser på merkeverksted? Ikke sikkert det er så ille - ref. sist service jeg hadde da selve deleprisen på pollenfilteret var langt under mekonomen etc (men så tok de det igjen på selve jobben med å installere).

Det er fint med tips til billige deler, men akkurat bremser og dekk er ikke det jeg ønsker å spare penger på. Selve jobben med å skifte de ser jo imidlertid ganske grei ut, så der kan man jo spare et par lapper.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Rockauto har jo bremseskiver fra 150,- Velger men litt bedre kvalitet så kan man få ett sett med både skriver og klosser til begge sider foran for ca 700,- sjøfrakt med jetcarrier og mva så havner man vel rundt 14-1500,- Sikkert ikke verdens beste kvalitet, men sikkert helt ok. Hvis flere bestiller samtidig så går jo fraktprisen ned.



AppleKnocker

En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beamer Screamer

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.

Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det. For det første er det viktig at friksjonen her er korrekt, så å smøre eller spraye på noe som helst her er fy-fy. For det andre så vil jo dette laget med zink slites bort ved første oppbremsing.

Er det selve randen eller senteret av skiven du sprayer så gjør det vel ingen skade men det tjener heller ingen hensikt. Litt rust der gjør ingenting.

Eneste metode jeg tror funker for å holde bremseskiverust unna er å bremse skikkelig hardt ofte - helst ved slutten av hver kjøretur. Pluss å pusse evt. rust av skivene ifm. hjulskift.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det.
I fjor høst fulgte jeg rådet fra denne karen på Leaf-forumet (leafnor) og sprayet alt. Det som havnet på bremseflaten tørket jeg bare vekk umiddelbart med litt papir. Funker så bra atte.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Fanafjord

Vil tru at zinken vil ha en viss "anode"effekt også når den ikke er på selve bremseflaten men bare litt utforbi.

tomrh

#23
Sprayet ny runde i forb. med dekkskift. Sprayet bak også (forrige gang tok jeg bare skivebremsene foran). Tørket av med svamp det som havnet på skivene, kjørte deretter en tur for å "bremse vekk" og polere bremseskivene. Vedlegger før- og etterbilder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beamer Screamer

Fint triks det der, men det er vel mest for det kosmetiske? Godset på bremsetrommelen bak og skiven/senteret foran er jo så tykt at den rusten ikke spiller noen som helst rolle. De delene blir slitt og byttes lenge før rusten tar de.

De syltynne blikkplatene i karosseriet er en annen historie, men der har jeg heldigvis ikke sett rust ennå.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Har en eldre eksosbil der jeg nylig fikk 2'er feil på bremseskjold (nytt punkt på EU kontroll). Den har ikke blitt zinksprayet inntil jeg lærte trikset i fjor høst, og bremseskjoldene har smuldret sakte bort. Måtte skifte det verste med beskjed om at de andre garantert blir anmerkning neste gang. Disse kan med fordel sprayes, og jeg tror bremseskivene holder lengre også om de sprayes langs kanten. Og når jeg først sprayer, tar jeg det aller meste. Rust tærer..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA