Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Tinn Kommune

Startet av Truls Lurås, onsdag 27. januar 2016, klokken 12:03

« forrige - neste »

Truls Lurås

Hei jeg har kjøpt elbil og Bor i Tinn kommune øverst i telemark i tinn kommune er det ikke hurtiglading til tross for at det er mange hytteeiere og mye turisme sommer og vinter. Finner heller ingen planer for dette. Hva skal til for å starte det tilbudet selv eller i samarbeid med noen av de store aktørene på dette.

Mvh Truls

Leon

#1
Som du kanskje har sett har Grønn Kontakt nylig opprettet en avtale med Statoil om å sette opp en rekke hurtigladestasjoner på statoilstasjoner i år, se artikkel. Etter hva jeg kan se er det Statoil både i Rjukan og Tinn Austbygd, der førstnevnte kanskje har den beste plasseringen.

Det burde absolutt være et marked/behov for en hurtigladestasjon på Rjukan. Grønn Kontakt har også hurtigladestasjoner både på Notodden, Seljord og Åmot/Vinje, så jeg ville kontaktet dem. Fortum har hatt et samarbeid med Kiwi med utbygging av stasjoner, men dette tror jeg er avsluttet nå.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jan-c

Det er leit at det ikke finnes hurtigladestasjon i Tinn. Som utflytta Rjukangutt, sendte jeg i slutten av mai 2015 en e-post til visitrjukan og Tinn kommunes kontaktperson for sakteladepunktene i Tinn. Jeg påpekte det praktiske behovet, og Tinns status som turist- og kraftkommune. Har ikke fått noe svar ennå  >:( Kanskje en innbygger i kommunen kan sparke dem i gang.
På sommerstid går det greit å lade på Notodden eller Kongsberg, men mulighetene til å farte litt rundt til f. eks. Møsvann, Gaustablikk eller Tessungdalen reduseres. Eller om du skal reise videre over Haukeligrend.
Jeg har også "tipset" Fortum og Grønn Kontakt, men har ikke fulgt opp dette.

Det er derfor supert at lokale elbil-eiere ønsker å ta et initiativ, og støtter dette med hele mitt elbil-hjerte.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Truls Lurås

Har sendt mail til tinn kommune så får vi se på svar derifra. Må vel være mulig å få til dette.

Leon

Ikke glem Grønn Kontakt. De er vanligvis raske med å svare, og er nok kanskje den som raskest vil kunne få på plass en løsning - ikke minst på grunn av Statoil-samarbeidet.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

svingen

Mener fylke støtter opptil 200 tusen til hurtigladig så burde jo være mulig å få til noe. Ville jo greit å komme seg til rjukan og kunne oppleve litt historie og hurtiglade og kjøre videre. Blir vansklig uten hurtiglader
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jan-c

Sitat fra: svingen på torsdag 28. januar 2016, klokken 16:08
Mener fylke støtter opptil 200 tusen til hurtigladig så burde jo være mulig å få til noe. Ville jo greit å komme seg til rjukan og kunne oppleve litt historie og hurtiglade og kjøre videre. Blir vansklig uten hurtiglader
Akkurat det jeg tenker :-)

Sitat fra: nime01 på torsdag 28. januar 2016, klokken 16:38
Har sendt flere eposter selv, til de du nevner her. Ikke et eneste svar... ikke fra kommunen engang som faktisk er pliktig til å svare på henvendelsene dine. Det finnes kanskje en handelsstandsforening eller noe annet man kan kontakte.
Ja, det er merkelig at kommunen ikke følger opp lovpålagte svar/frister.

Ellers tror jeg handelstandsforening er representert i visitrjukan.
Ladekartet til Grønn Kontakt burde fått turistnæringa i gang. Det er åpenbart at det ikke er naturlig å legge veien om Rjukan. På den andre siden er det vel bare en håndfull elbiler i Tinn, så det kan hende de ikke helt vet hva det dreier seg om.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Truls Lurås

Om de hadde fått på plass en hurtiglader på Rjukan Ville  innbygerne i Tinn kanskje sett på elbil som en mer reel mulighet.

Truls Lurås

Hei.  Beklager at du har mått vente litt på svar.  Det er i dag 5 ladere i Tinn kommune.  Disse er satt opp av Tinn energi AS.  Ingen av disse er hurtigladere.  Det er forløpig ikke avklart om det skal settes opp hurtigladere.  Vennlig hilsen AB.Næss Servicetorget

Vollis47

Jeg har alltid vært så stolt over å familie på Rjukan, hvor jeg har vært mange ganger. Men dette synes jeg er flaut og ganske skammelig. Rjukan burde vært lang fremme med lademuligheter for el-bil.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

Egentlig trur jeg ikke det er så dumt med lokale utbyggere.

Mange av ladestasjonene som er satt opp til når, er små anlegg med 2 dc-forsyninger, eller kanskje bare ei. Man trenger kanksje en lokasjon med TN-anlegg og et par parkeringslommer. Ikke har jeg oversikt over hva som kreves.

I framtida trur jeg man vil bygge større klynger med mange DC-forsyninger, og man bare bestiller opp egen høyspenning og egen trafo til prosjektet.
Står det ei klynge med biler på et sådant sted, som betaler 2,5kr pr minutt hver seg, så burde det kunne bli litt penger i kassa.  Og har du servering og andre tjenestetilbud, så kan det bli butikk ut av det.

En annen sak som jeg synes er viktig, er at servicenæringer som butikker serveringssteder, tannlegekontorer, etc har tilbud om saktere lading. Som bilister velger jeg ofte butikker ut fra lademuligheter.
Her kan det settes opp dc-ladinger på 10-20kw, ac på 6kwh, 3kw eller 11kW. På den måten kan man dekke mange behov med små investeringer. Hvis man kunne få 10-20kw mens man bruker 30-60 minutter i en butikk, så ville man ofte kunne komme seg videre, og det kan fungere greit, om man planlegger reisa deretter.
På bygda er det vanlig med stikkontakter. Det er gamle motorvarmeruttak på p-plasser, og mange butikker og garasjer har industrikontakter i ulike størrelser.  En start kunne være å kartlegge lademulighetene man allerede har, og få det inn på offentlig tilgjengelige ladekart.

Skal man få til noe, så gjelder det å finne konkrete løsninger som å sette opp den eller den typen lading, på det go det stedet, og få det gjennomført.

lassej

Tinn er jo en kraftkommune. Vannenergi er grunnlaget for hele Tinn.. De burde jo bruke hurtigladere som reklame..
Hadde de satt opp f.eks gratis hurtiglading med energi fra lokal kraft hadde de fått så mye gratis reklame og mediaoppslag at det hadde vært tjent inn på ei uke !!
8)


PokerFjes

Sitat fra: lassej på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:24
Tinn er jo en kraftkommune. Vannenergi er grunnlaget for hele Tinn.. De burde jo bruke hurtigladere som reklame..
Hadde de satt opp f.eks gratis hurtiglading med energi fra lokal kraft hadde de fått så mye gratis reklame og mediaoppslag at det hadde vært tjent inn på ei uke !!
8)
Er det ikke bare å parkere bilen ved Mår trafostasjon? Må da bli noe induksjon i området ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

lassej

Sendte en mail til TINN ENERGI i går.. Oppløftende svar :)

Hei!

Det mangler ikke kraft, men det mangler aktører som kan regne dette "hjem".

Utfordringen jobbes med og det er et uttalt mål i fra kommune og andre om å få til en eller flere hurtigladepunkter før sommeren.
Pr. i dag finnes det 5 gamle ladepunkter (ikke hurtiglading) med gratis lading.

Tinn Energi AS

PokerFjes

Jeg var i kontakt med en bekjent i Tinn Energi igår selv og fikk samme svar. Vi burde lagd en poll på dette som vi kan videresende.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA