Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

Kent

Sitat fra: TorC på torsdag 28. januar 2016, klokken 03:02
Restum: er det noen som virkelig trodde at AR skulle etablere 388 ladepunkter? Vi visste vel egentlig at dette var umulig. Det var vel kun AR selv som trodde på julenissen her.

Hehe, jeg skal vel ærlig innrømme at jeg ikke akkurat har hatt troen :)
Men det at Arctic Roads nå har erkjent at de har skrytt på seg litt vel mye (nok en gang) har jo litt verdi å formidle. 8)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

TorC

Arctic Road slutter ikke å forundre. Som jeg har sagt tidligere så lurer jeg fælt på hvor de har funnet PR/markedsføringssjefen sin.

Jeg var innom Shell på Grelland for å se på den nye stasjonen til AR. En ting er at den var nesten umulig å finne i mørket, men på en lapp der stod det noe meget interessant. Der stod det at disse Delta laderne kan lade flere biler samtidig. Førstemann får den effekten den kan ta, nestemann får resten. Dette er jo det eneste gode argumentet for disse laderne! Så klarer ikke AR å fremme det! De gnåler i vei om fremtidens biler som kan lade på 120kw, men dagens fordeler er de stumme om. Eller de kanskje ikke skjønner det sjøl.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pudderjagar

Denne delingsmuligheten av effekt er da fleire av GK og Fortum sine ladarar som har også. Men dog ikkje mellom CCS og Chademo men mellom Type2 og CCS eller Chademo.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

leafnor

Sitat fra: TorC på fredag 12. februar 2016, klokken 10:45
Arctic Road slutter ikke å forundre. Som jeg har sagt tidligere så lurer jeg fælt på hvor de har funnet PR/markedsføringssjefen sin.

Jeg var innom Shell på Grelland for å se på den nye stasjonen til AR. En ting er at den var nesten umulig å finne i mørket, men på en lapp der stod det noe meget interessant. Der stod det at disse Delta laderne kan lade flere biler samtidig. Førstemann får den effekten den kan ta, nestemann får resten. Dette er jo det eneste gode argumentet for disse laderne! Så klarer ikke AR å fremme det! De gnåler i vei om fremtidens biler som kan lade på 120kw, men dagens fordeler er de stumme om. Eller de kanskje ikke skjønner det sjøl.
Blir det tur til Danmark i sommer skal jeg innom den. Siden den er til fri bruk nå, var det kø der, eller spor av stor ladeaktivitet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Sitat fra: leafnor på fredag 12. februar 2016, klokken 17:26
Sitat fra: TorC på fredag 12. februar 2016, klokken 10:45
Arctic Road slutter ikke å forundre. Som jeg har sagt tidligere så lurer jeg fælt på hvor de har funnet PR/markedsføringssjefen sin.

Jeg var innom Shell på Grelland for å se på den nye stasjonen til AR. En ting er at den var nesten umulig å finne i mørket, men på en lapp der stod det noe meget interessant. Der stod det at disse Delta laderne kan lade flere biler samtidig. Førstemann får den effekten den kan ta, nestemann får resten. Dette er jo det eneste gode argumentet for disse laderne! Så klarer ikke AR å fremme det! De gnåler i vei om fremtidens biler som kan lade på 120kw, men dagens fordeler er de stumme om. Eller de kanskje ikke skjønner det sjøl.
Blir det tur til Danmark i sommer skal jeg innom den. Siden den er til fri bruk nå, var det kø der, eller spor av stor ladeaktivitet?

Det var fri bruk for "stresstest" ifølge lappen. Hvor lenge aner jeg ikke. Det var ikke helt lett å finne frem der heller, men jeg skal sende en mail til ladestasjoner.no med nøyaktig posisjon. Og IGJEN: hvorfor i alle dager har ikke AR sørget for at stasjonen er på kartet? Det virker jo nesten som om de ønsker å mislykkes. Stasjonen hadde lamper, men de var mørklagt. Jeg måtte lete meg frem og gjette basert på bilder fra AR.

Sitat fra: pudderjagar på fredag 12. februar 2016, klokken 17:09
Denne delingsmuligheten av effekt er da fleire av GK og Fortum sine ladarar som har også. Men dog ikkje mellom CCS og Chademo men mellom Type2 og CCS eller Chademo.

Det visste jeg ikke, men poenget mitt er fortsatt gyldig. Har man en stasjon med 50 kw, og den ene bilen tar 30 kw så er det bare 20 igjen. Med Delta-laderen er det fortsatt 90 kw igjen. Om få år vil mange biler klare 50 kw i begynnelsen, og da er det fornuftig med en reserve til neste bil. Men hvorfor i alle dager klarer ikke AR å bruke dette som salgs-pitch?!?! Det som altså er det eneste argumentet de har før 2025, og laderen antakeligvis er byttet ut med en bedre? De mumler om fremtidige biler som kanskje kan ta 100 kw, men klarer ikke å selge det produktet de faktisk har! Det blit litt som å selge kjøleskap på Svalbard. Noen få får litt nytte av det, men innen de faktisk trenger det har det kommet bedre modeller.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pudderjagar

Dei ladarane som kan betjene 2 bilar på ac og dc samtidig har veldig ofte nok kapasitet til å gje full guffe på begge bilane. Spesielt ABB sine ladarar er sett opp med dette.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: TorC på fredag 12. februar 2016, klokken 23:43
Men hvorfor i alle dager klarer ikke AR å bruke dette som salgs-pitch?!?! Det som altså er det eneste argumentet de har før 2025, og laderen antakeligvis er byttet ut med en bedre?

Har det noen gang virket som om AR sin strategi faktisk er å gjøre ting som gir de flere kunder? Faktisk virker det gang på gang som om AR kun er interesert i å ha ladere, uten at de faktisk blir brukt.

Dessuten er ladere som kan betjene flere biler, på ulike standard, en invitasjon til køproblematikk. En LEAF lader, en LEAF skal vente på kø og stiller seg på plassen ved siden av. En VW kommer og vil lade der, skal LEAF flytte seg? Når LEAF#1 er ferdig, skal da VW plugge ut, slik at LEAF som sto på plass #2 skal få maks fart?

Eneste gleden er at dette kun er et teoretisk problem på AR sine ladere, all den tid de ikke har nok kunder til å noen gang kunne få køproblem.

leaf-newbe

Prøvekjørte en 30kw Leaf i helgen og stoppet på vei innover på andre siden av e18 og gikk igjennom resturangen for å sjekke om den var aktiv noe den var. Tok da sjansen på å planlegge lading der på tilbake turen. Var innstilt på å teste leafen å kjørte uten eko og kjørte som om det var en fosil. Holdt gode 110 det meste av vegen så forbruket var høyt med 20 grader i bilen. Måtte ta det litt med ro på slutten får å rekke fram til AR laderen. kom fram med streker på % og Km og 5 streker på batteri varme og -8 kalde ute. Når jeg jek ankom var laderen ledig. Når ladingen startet var det 1% igjen på batteriet effekten startet på 34,4 kw og trappet gradvis opp til 50 kw og holdt seg der til ca 75% på batteriet før den begynte å dale og var nede i 40 kw ved 80% og 30 kw nede i ved 85% siden jeg var alene ved laderen hele tiden valgte jeg å lade til 92% da gadd jeg ikke lengre. Klokka på laderen starta på 50 min og sto på 15 min når jeg stoppa ledingen. Noen som har erfaring med 24 kw leaf?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Leon

Det hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men som svar på forspørselen om hurtigladetid for 24 kW Leaf, her er noen data. Helt klart at ladeeffekten er langt bedre for den nye 30 kW Leafen.

Under vises to hurtigladinger samme dag, hver på 20 minutter. Den første fra 24 til 73%, mens den andre er fra 19 til 77%. Sist nevnte noe raskere på grunn av høyere batteritemperatur. Batteritemperaturen vises for øvrig også på figuren.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:53
Det hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men som svar på forspørselen om hurtigladetid for 24 kW Leaf, her er noen data. Helt klart at ladeeffekten er langt bedre for den nye 30 kW Leafen.

Kjempefint at den nye LEAF'en hurtiglader så raskt! Men har ikke dette mer med gammelt vs nytt batter, ikke 24kWh vs 30kWh? De har vel nå nytt batteri på 24kWh LEAFene også, som skal lade mye raskere enn det gamle? Og om når vi eventuelt bytter batteri, så får vi "ny type"?

PokerFjes

Jeg er sterkt provosert av AR's forretningsmodell og ignoranse/arroganse - men er ikke mer prinsippfast enn at jeg også tar imot gratis lading når det tilbys.
Jeg stoppet derfor innom på Grelland sør idag for å teste. Laderen står nær rasteplassen ved utkjøring fra bensinstasjonsområdet. Det var kun brøytet plass til en bil, men det er kanskje ikke så ofte det ligger like mye snø her sørpå? ;)

Laderen så nesten ut som den var død all den tid det ikke var noe lys på den. Skjermen er litt annerledes enn på laderne til Fortum og GK, men den er trolig enklere og mer driftsikker.
Laderen virker forøvrig veldig robust rent mekanisk. Skjerm og knapper tåler nok det meste av vær og vind.

Man ser SOC, ladeeffekt, KW levert, og estimert tid til 100% i skjermbildet. Hvor lang tid man har ladet vises først når man har avsluttet ladingen. AR-kunder med månedsabonnement har ikke behov for å passe tiden - så dette er vel gjort med hensikt.
Jeg glemte å ta bilde av det, men før ladingen starter er det et valg for "boost" 2x lading. Usikker på hva dette skal brukes til. Mulig det er for å okkupere all kapasiteten i laderen hvis man har koblet til en bil som klarer 120kW?

Jeg ladet fra 44-90% SOC på litt over 20 minutter. Hvis man kan stole på laderens info underveis, er Deltaladeren den desidert raskeste jeg har brukt. 42.8kW på det meste, er over 12% raskere enn noen andre ladere jeg har brukt (f.eks Statoilladeren på andre siden av E18 som er en veldig bra lader).
Det var forøvrig -1C på Grelland, men jeg kom i godt driv nordfra - så batteriene hadde god temperatur.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

TorC

Bumber denne tråden siden det ikke har vært noe nytt fra AR på en goooood stund annet enn at de nå skal ta betalt på Grelland. De brukte vel nærmere 6 måneder fra siste QC til de fikk opp Grelland, og nå har det jommen gått enda 6 mnd. Så det er vel på tide at de setter opp en ny vil jeg tro. Med dette tempoet vil de nå sine 388 hurtigladere en gang i år 2204!

Så LOL-festen fortsetter med AR som æresgjest!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

PokerFjes

De skulle ta betalt fra 1. Juni, men jeg mener bestemt at noen på Soul-forumet var innom og ladet gratis etter den datoen...  så LOL-fest er et bra begrep.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AmocoCadiz

Har ikke Fortum allerede mer enn 388 hurtigladere, hvis det stemmer er AR slått på det punktet også.
Observerer AR laderne i Østfold når jeg passerer, siste året har jeg aldri sett noen som lader der, må vel bli lav inntjenning av slikt? Men lite kø er det dog....

Gnilre

Jeg har ladet to ganger på AR Vestby. Første gangen stod det allerede to biler der, jeg tok den den tredje og siste laderen der. Andre gangen var alle ledige, men det kom en Leaf mens jeg stod der. Svinesundparken var jeg heller ikke alene. På Lillehammer, Dombås og Bjorli derimot fikk jeg lade alene t/r.

Ladehastigheten på de nyeste laderne de har, tror det er Grelland og Vestby er også vesentlig bedre. Ioniq skal ta 70 kW. Er vel å håpe at de nye bilene som Ampera-e, den nye Leafen som kommer og kanskje e-Golf med større batteri kan få bedre enn 50 kW ladehastighet. Da vil Arctic Roads ha et bra tilbud om de også oppgraderer alle laderne.

Med månedsabonnement og mye bilkjøring i sommermånedene synes jeg Arctic Roads er et bra tilbud. Har prøvd dem kun én måned foreløbig, men bruker dem på nytt 1-2 måneder i sommer.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA