Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Øget kørelængde for eGolf 2017

Startet av David Skov Hansen, søndag 10. januar 2016, klokken 18:09

« forrige - neste »

jensjacob

#30
Når jeg kigger på eGolfen, så kan jeg ikke se hvor man skulle komme flere batterier hen. Heller ikke selvom man byggede karosseriet om. Der er batterier oppe under sæder og under hele kabineområdet og under bagageområdet. Og selvom der ikke er behov for en kardantunnel, så er den der alligevel og gæt hvad... dens indhold er batterirelateret.
Så jeg er ikke enig i at et redesign af karosseri nødvendigvis er løsningen på batteritrængsler.

Og, ja, jeg ved godt at Tesla har klaret det. De har 'kun' batterier i et pænt fladt veldefineret lag under hele kabinen. Men det er tilgengæld også en temmelig stor bil. Hver gang jeg står lige ved siden af den så overraskes jeg af dens dimensioner.

Tværtimod, så kunne Tesla have plads til mange flere batterier hvis de udnyttede pladsen ligeså godt som man har været nødt til hos VW. I stedet har Tesla valgt at have større bagagerum og ingen kardantunnel og et enormt 'footprint'.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Tbg

Sitat fra: jensjacob på fredag 15. januar 2016, klokken 09:28
Når jeg kigger på eGolfen, så kan jeg ikke se hvor man skulle komme flere batterier hen. Heller ikke selvom man byggede karosseriet om. Der er batterier oppe under sæder og under hele kabineområdet og under bagageområdet. Og selvom der ikke er behov for en kardantunnel, så er den der alligevel og gæt hvad... dens indhold er batterirelateret.
Så jeg er ikke enig i at et redesign af karosseri nødvendigvis er løsningen på batteritrængsler.

Og, ja, jeg ved godt at Tesla har klaret det. De har 'kun' batterier i et pænt fladt veldefineret lag under hele kabinen. Men det er tilgengæld også en temmelig stor bil. Hver gang jeg står lige ved siden af den så overraskes jeg af dens dimensioner.

Tværtimod, så kunne Tesla have plads til mange flere batterier hvis de udnyttede pladsen ligeså godt som man har været nødt til hos VW. I stedet har Tesla valgt at have større bagagerum og ingen kardantunnel og et enormt 'footprint'.

Det er ikke batterier under bagasjerommet på Egolf.
Det blir litt feil å sammenlikne de "vanlige" elbilene med tesla. det er vel nesten 800kg vektforskjell på tesla og egolf. Tesla har jo et mye større batteri.
Nye egolf kommer med samme batteri størrelse, men større kapasistet. rekkevidden er ikke oppgitt ennå men den vil ligge over leaf.

jkirkebo

Sitat fra: Tbg på fredag 15. januar 2016, klokken 16:58
Det blir litt feil å sammenlikne de "vanlige" elbilene med tesla. det er vel nesten 800kg vektforskjell på tesla og egolf.

Nja, vektforskjellen mellom eGolf og min P85+ er under 600kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på torsdag 14. januar 2016, klokken 09:53
Dette virker veldig spennende ja:)

Kanskje dem har tatt hintet og forstått at dem front LED-C-lysene er altfor svær og ser sær ut;)

Og ny front-fanger er også spennende....

Jeg regner med at disse tingene kanskje kan ettermonteres på våres nåværende?
C-lysene er signaturen til VW electric - og de var om mulig enda større på Budd-e, så jeg tror ikke du blir hørt ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

GreenBeHH

Ser det er mange som tipper her og jeg henger meg på...
2017 modellen får en ny batteritype på lik linje som Leaf.  Dvs. pakket i samme volum og ca. 30% ekstra batterikapasitet.  Jeg har lest et sted at disse batteriene er litt tyngre og det blir spennende å se hvordan disse liker kuldegrader.  2017 modellen settes i produksjon til sommeren 2016.
Ny golf Mk8 presenteres på motorshowet i Paris i September 2016, settes i produksjon i januar 2017 og vil være hos kundene i mai 2017.
Ny eGolf basert på Mk8 plattformen vil ha større batteri, men vil neppe være hos noen kunder før midten av 2018.  Spørsmålet er hvordan konseptet med den nye e-plattformen (ref. Budd-e) vil gi en ny eGolf eller en egen VW e bil i 2018.

Altså er det i 2018 vi kan vente en revolusjon.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Tbg

Sitat fra: GreenBeHH på fredag 15. januar 2016, klokken 21:00
Ser det er mange som tipper her og jeg henger meg på...
2017 modellen får en ny batteritype på lik linje som Leaf.  Dvs. pakket i samme volum og ca. 30% ekstra batterikapasitet.  Jeg har lest et sted at disse batteriene er litt tyngre og det blir spennende å se hvordan disse liker kuldegrader.  2017 modellen settes i produksjon til sommeren 2016.
Ny golf Mk8 presenteres på motorshowet i Paris i September 2016, settes i produksjon i januar 2017 og vil være hos kundene i mai 2017.
Ny eGolf basert på Mk8 plattformen vil ha større batteri, men vil neppe være hos noen kunder før midten av 2018.  Spørsmålet er hvordan konseptet med den nye e-plattformen (ref. Budd-e) vil gi en ny eGolf eller en egen VW e bil i 2018.

Altså er det i 2018 vi kan vente en revolusjon.

egolf med facelift og nytt batteri vil være tilgjengelig for kunder juni 2017 så vidt jeg vet.

sfinxern

Er det noe nytt her?

Hvis det forventes at det skal komme en ny eGolf med oppgradert batteri i juni, så burde det vel ligge mer informasjon via offentlige kanaler om dette snart?

Vurderer å kjøpe en ny eGolf nå, men bør vel antakelig vente.. (kommer jo alltid noe nytt, så kan ikke sitte på gjerdet hele tiden heller ;) ).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Nibenay

Hei,

Har samme spørsmål som sfinxern. Vurderte å kjøpe e-golf i januar i år, men det ble utsatt av diverse årsaker. Nå har jo tiden dratt så lenge ut at 2017 modellen snart blir annonsert (mid juni?). Og dersom den blir betydelig oppgradert vil det jo være dumt å kjøpe 2016 modellen rett før tenker eg...

Nå er ikkje dagens kapasitet problematisk, men om prisene synker drastisk på den gamle modellen er det greit å få med seg.

tutti

Hvis oppgradert egolf drøyer for lenge kan man vurdere Ioniq. I forhold til egolfen så har den litt lavere pris, raskere hjemmelading (type2 - 32A), større batteri (ca. 30%), effektiv varmepumpe (hvis den er lik KIA) og større plass.

nien

Det foreligger ikke offisiell bekreftelse fra VW på det som omtales i denne tråden - bare så det er nevnt ...!

Hvis noen kan klippe og lime inn noe fra en offisiell VW kilde, så hadde det vært fint :-)


FlyByFun

Fikk med meg dette først i dag og håper ryktene om bedre batteri stemmer. Var innom Møller Åsane i dag og fikk prøvekjørt og tilbud på eGolf. Da selgeren var innom datasystemet for bestilling av bil for å sjekke leveringstid (som var ca 2-3 mnd.), så var systemet stengt for omlegging til 2017 modell. Han sa også at 2017 modellen bare ville bli 2000-3000 tusen kr. dyrere enn 2016 modellen jeg fikk tilbud på, så hvis denne får 30% mer batterikapasitet/rekkevidde og kanskje en og annen oppgradering i tillegg, så er det grunn til å være fornøyd. Krysser fingrene:-)

Trond.m

#42
Sitat fra: FlyByFun på lørdag 30. april 2016, klokken 22:07
Han sa også at 2017 modellen bare ville bli 2000-3000 tusen kr. dyrere enn 2016 modellen jeg fikk tilbud på, så hvis denne får 30% mer batterikapasitet/rekkevidde og kanskje en og annen oppgradering i tillegg, så er det grunn til å være fornøyd. Krysser fingrene:-)
Det er fint å være optimist, men at VW plutselig skulle tilby 30 % lenger rekkevidde uten å ta bedre betalt for det er nok dessverre ikke realistisk. Hvem skulle da betale for alle de amerikanske dieselbilene de må kjøpe tilbake  ;) Jeg tror dessuten det er for tidlig å vente rekkeviddeøkning i den størrelsesorden og jeg mener å ha lest at det først kan ventes i 2017, trolig da som 2018 modell. BMW vil imidlertid lansere 50 % rekkeviddeøkning allerede fra juli 2016 produksjon, og prisene vil publiseres i løpet av ca 1 uke. Den vil da få en NEDC rekkevidde på ca 290 km og blir klasseledende. Hvor mye mer VW kan ta for rekkevidde-økningen er nok avhengig av hva BMW gjør. De kommer samtidig med 3-fas lader, så ladeffekten for 16A vil øke til 11 kW. Til sammenlikning kan e-Golf bare lade med 3,7 kW. Så forvent 3-fas også til e-Golf, og sammen med større batteri vil det snart kunne erstatte en bensinbil. Jeg ville ikke kjøpt ny e-Golf i dag, hvis jeg trenger større rekkevidde enn dagens modell.  Jeg håper imidlertid at jeg tar feil, og at VW overrasker markedet med større rekkevidde allerede fra juni produksjon  ;)

als77

i3 med 50% økt rekkevidde? Dersom de gjør det samme som Nissan, og beholder utsalgsprisen på "ny" modell, så kommer BMW til å gruse all konkurranse. Det som blir igjen da er 1) de som vil ha 5 seter, 2) de som MÅ ha VW, og 3) de som ikke liker hvordan i3 ser ut.

Det ironiske er at det er Tesla som kan til at bilbransjen våkner opp nå, og at Tesla sin Model 3 kan bli for sent ute...

Trond.m

#44
Sitat fra: als77 på søndag 01. mai 2016, klokken 10:24
i3 med 50% økt rekkevidde?
Ja, BMW UK sendte ut DM forrige uke om at produksjonen starter i juli. Det blir ingen vektøkning å snakke om. Kun ny batteri-kjemi hvor hver celle øker fra 60 Ah til 94 Ah. Norske priser vil nok foreligge om ca 1 uke. EPA rekkevidden vil øke til ca 120 miles (e-Golf 84, Leaf 30 kW 107). Tipper i3 vil øke kraftig i salgsstatistikken hvis ikke prisen endres vesentlig.
Med 11 kW AC lading som den også får, så blir dette enn tøff konkurrent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA