Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14A lading av Peugeot Ion - juksemetoden

Startet av andersreve, søndag 03. januar 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

andersreve

Har sett videoen av juksemetoden for å få kladden som følger med nyere Ion til å lade med 14A, men jeg spør meg:

Er det ikke mulig å få kjøpt en overgang/adapter til støpselet slik at man slipper dette?

Alternativt, dersom noen kan tegne en anordning som gjør at vi slipper dette maset med magneten (feks noe som holder magneten?) så kan jeg få laget prototype og eventuelt sluttprodukt da jeg har tilgang på profesjonelle 3D-printere.

Noen ingeniører der ute?

TB

#1
Det er enkelt å lage ein overgang/adapter - treng tilgang til ein "Greenup" kontakt, med innbygd magnet. Finn ut kvar magneten er montert - og lag ein overgang/adapter der den er plassert på samme plassen.

Eller: Det vil og vere mulig å lage ein bryter der 8/14A kan velges manuelt, i staden for via magneten. Om det er temperatur sensor innebygd i kontakten kan det vere litt meir komplisert å få til, men det er gjennomførbart.

Men, hugs kva som er tanken bak denne magneten. Dette er ein "billig type2" kontakt, ved at den som kobler til ikkje skal tenke på om lading bør stå til 8 eller 14A. Dermed vil den lade på 8 A på alle ukjente kontakter, og 14 A på "kjente" kontakter, med magnet.

Type 2 gjer det samme, gir den maks ladefart som bil og ladepunkt kan akseptere.

Ulempen er at det er svært få stader som har Greenup kontakt med magnet, dermed blir denne i praksis 8A for dei fleste. Type 2 kontakter er det blitt ein heil del av så langt, og passer til alle biler (med unntak av eldre enn 2010). Ladekabel med magnet, som kan bruke Greenup kontakt blir levert ti C-Zero og iOn, dvs. eit smalt marked. Dvs. slike kontakter finnes det få av, og blir nok berre i liten grad montert privat.

Å feste ein magnet til kabelen, slik at det er mulig å aktivere 14A manuelt dei gonger er og eit alternativ. Om det er for tungvindt, ein kabel med valg 6,10,16A eit anna alternativ.

Her er ein lang tråd om 8/14 A ladekabelen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10397.90.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

andersreve

Jeg trenger en løsning som fungerer for meg.
Jeg har nok kompetanse til å finne ut om jeg lader på en 10 eller 16A kurs og velge strøm der etter. Jeg har allikevel forståelse for kladden som produkt. Nå er altså jeg på jakt etter en enkel modifikasjon.

Kanskje beste løsningen er en after market ladekabel?

TB

Vil anbefale Spark16. Eg har den gamle varianten, den fungerer svært godt. Kan velge mellom 6, 10 og 16A.
Den nye kan bli levert med CEE kontakt, eller schuko støpsel med innebygget temperatursensor.

Finnes blant anna her: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

lincon

jeg lader bare på "kjente" kontakter å da har jeg bare tapet en liten magnet på kontakten, funker for meg :) magneten er 1cm*1*0,5cm :)

elektrolux

#5
Har nå justert opp ladestyrken med på tapet magnet. Vil ikke kalle dette for juks. Siden disse har temperatursensor i støpselet lader jeg stort sett på 14A. Ladestyrken kan lett justeres ned til 8A ved å midlertidig fjerne magneten.

Liker likevel bedre ladekabler med knapp for regulering av ladestyrken. Da er terskelen for å justere ned ladestyrken lavere.

Finnes også kabler som skal ristes for å bytte ladestyrke, noe som kan virke litt komiske i forbindelse med justering av ladestyrken, og kabler der utløserknappen justerer ladestyrken. Sistnevnte er kanskje aller beste løsning.

Bildet viser men ladekabel med tyverisikring i form av bilens reg nr smeltet inn i plasten og satt til 14A lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: andersreve på søndag 03. januar 2016, klokken 18:40
Har sett videoen av juksemetoden for å få kladden som følger med nyere Ion til å lade med 14A, men jeg spør meg:

Er det ikke mulig å få kjøpt en overgang/adapter til støpselet slik at man slipper dette?

Det er mulig å bestille slike støpsler hos www.nofuel.no
Den kan monteres som en utepåliggende kontakt og har i tillegg en brakett for oppheng av ladekladd.
Er en svært rubust konstruksjon med høyere IP-grad enn vanlige utekontakter.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

pwb

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 09:03
Har nå justert opp ladestyrken med på tapet magnet. Vil ikke kalle dette for juks. Siden disse har temperatursensor i støpselet lader jeg stort sett på 14A

Lurer litt på temperaturen den løser ut på. Har ladet på 14A hvor pinnene på kontakten har blitt så varme et det ikke er mulig å ta på dem.

elektrolux

Vil tippe 80C. Ofte brukt da det fremdeles er under smeltepunktet til plastdelene, men som du sier over det en klarer å ta på.

Merker du slik temperatur er det likevel grunn til å justere ned ladestyrken, eller bytte stikk. Er alt OK blir det nesten ikke lunk engang selv ved kontinuerlig 16A strømtrekk. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA