Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Amoss på lørdag 06. februar 2016, klokken 02:57
kan jo Tesla sette prisen rimelig høyt for tilfeldig lading slik at tapet deres (tap i konkurransefordel som investeringen skulle hatt gitt dem + ekstra utgifter for å utstyre ladestolpene med CCS og betalingsordning) ikke blir stort. Men jeg er redd han tar feil der... 
Jeg tror de vil sette prisen slik at de får størst mulig overskudd av betaling fra tilfeldige brukere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Hva får deg til å tro at de "driter" i sine egne kunder og skal gi gratis tjenester til andre bilmerker - tesla har en helt fantastisk service og ingen med litt fantasi om omdømme bygging vil gjøre noe så dumt som å åpne sien SC til gud og hvermannsen fordi at det gir noen kroner i en kasse som i utgangspunktet vil underbygge sin egen økonomi og omdømme. 

De kommer til å kjøre samme pakke som for sine kunder som sine nye og så er det opp til den enkelte om de ønsker tjenesten eller ikke. Ingen direktiver kan pålegge tesla å ta mer fra sine egne kunder. Heller ikke pålegge tesla å selge SC nettverket til billigsalg til andre.

Prisen vil bli et snitt av hva det koster for oss tesla eiere - og da snakker vi kun langdistanse kjøring - for det er det SC er laget for. Noe annet vil ødelegge nettet og det er noe som direktivet faktisk beskytter tesla mot å bli. Det er nemlig det som er hensikten med hele direktivet - å bygge og ikke ødelegge. Beklager å måtte skuffe deg - men her er du langt ute å fisker og langt fra fast fisk.

mrm

Det eneste som bety noe for meg som Tesla eier er at det ikke er kø på SC.
Om bilen ved siden av skulle være en elektrisk Audi eller VW er ikke nøye, så lenge det ikke er kø...

Så hvis Tesla klarer (og får lov til) å lage et konsept som gjør at de håndterer etterspørselen og utbygging av SC, selv ved å gi andre tilgang, er vel alle fornøyde.

Dersom bileier eller produsent har kjøpt en forhåndsbetalt tilgang (15-20.000kr), tilsvarende dagens Tesla eiere, fungerer skaleringen som i dag.  Så det er vel kun Ad-hoc lading som utgjør en ny økt fare for kø, spesielt på visse SC i sentrale strøk.

En mulighet kunne vært å justere Ad-hoc prisen dynamisk i forhold til ledig kapasistet. 
Dersom det for øyeblikket er god kapasitet på SC er prisen forholdsvis lav (f.eks 5kr/min), og ledig kapasistet kan utnyttes uten at det blir kø.

Mens ved nesten full SC er prisen relativt høy (f.eks 20kr/min). 
Dersom AD-hoc prisen er høy nok vil den virke både som et reelt tilskudd for finansiering av økning av kapasisteten og samtidig minke etterspørselen (mindre kø).

Skilting av pris, slik man i dag gjør ved bensinstasjonene.  Faktisk prising ville da kunne styres av "markedet" fra helt ned til "så vidt lønnsomt" ved tom SC til hva enn som måtte vise seg å være smertegrensen for adHoc lading ved nesten full SC.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

evole

Jeg har også tro på en form for dynamisk prising, men helst med forutsigbarhet. Tidsperioder med stor pågang er statistisk kjent på forhånd, og kan prises deretter. For eksempel billig om natta og dyrt på fredag ettermiddag.

Amoss

Sitat fra: evole på søndag 07. februar 2016, klokken 09:43
Jeg har også tro på en form for dynamisk prising, men helst med forutsigbarhet. Tidsperioder med stor pågang er statistisk kjent på forhånd, og kan prises deretter. For eksempel billig om natta og dyrt på fredag ettermiddag.

Slett ikke en dum idè dette nei, bare man passer på å ikke ha for store/brå prisskifter slik at folk blir stående 5/10 minutter på ladestallen og vente på at prisen skal gå ned før man plugger inn (ref. bussholdeplasser i Bergen de siste dagene ;) ).
Model S 85D

hgs

Sitat fra: Amoss på søndag 07. februar 2016, klokken 11:40
Sitat fra: evole på søndag 07. februar 2016, klokken 09:43
Jeg har også tro på en form for dynamisk prising, men helst med forutsigbarhet. Tidsperioder med stor pågang er statistisk kjent på forhånd, og kan prises deretter. For eksempel billig om natta og dyrt på fredag ettermiddag.

Slett ikke en dum idè dette nei, bare man passer på å ikke ha for store/brå prisskifter slik at folk blir stående 5/10 minutter på ladestallen og vente på at prisen skal gå ned før man plugger inn (ref. bussholdeplasser i Bergen de siste dagene ;) ).

Veldig godt forslag fra @mrm. Jeg tipper at tullinger som blir stående på en ellers full SC uten å plugge i nok temmelig raskt kommer på andre tanker når andre som står i kø oppdager det.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

sigurdi

En ting som er viktig å tenke på i denne saken.
Tesla har bygd ut alle sine ladestasjoner i Europa med ekstra trafo kapasitet og tilbyr andre aktører tilgang til denne slik at de kan sette opp sine ladere uten den samme oppstarts prisen som det hadde blitt om de måttet betale trafo selv.

Så alle Tesla lade lokasjoner er faktisk klargjort for andre lade standarder, men de ønsker ikke å tilby dette selv.

Det er svært kostnad og resurs krevende å ha en betalings lønsing over hele Europa.
Er ikke uten grunn at det ikke er noen store lade leverandører som bygger hurtigladere over hele Europa, hvert land har egne lover og regler når det gjelder betaling og dette må administreres.

Er som oftes firma som allerede driver i gjelden land som utvider med hurtigladere som et tillegs tilbud.

Dette vil nok endre seg på sikt da noen blir større og andre forsvinner, så lenge markedet får bestemme og det blir et større marked kommer tilbydere etter.

I start fasen er nok Tesla metoden den som kan gi raskest utbygging i områder der det er lite elbiler og bruker lade infrastrukturen til å skape nye markeder.
Horten
Model X90D (18.03.17)

kos

I denne diskusjonen om EU sin tilnærming til SC så er det viktig å huske at SC er et langdistanse nettverk - hensikten er faktisk slik at bil og lade stasjon faktisk er amme konsept - konseptet er åpen for andre på samme vilkår - er faktisk ønsket. da vil det være merkelig om noen skulle finne på å omdøpe dette nettverket til noe annet. ser heller ikke at noen ting i dette direktivet rokker med de samme intensjonene som tesla har lagt ned i SC nettverket. Tror også at eventuelle brukere av nettet vil ønske det samme kriteriet velkommen. Samtidig så er det slik at det er ingen som har en slik bil som tesla enda og ingen kan nytte seg av det samme nettet som tesla har bygget og kan ikke se at det i nære fremtid vil bli så mange andre heller - selv om noen sier at de skal bygge en og annen bil i 2 mill klassen. Bolt som er på vei er heller ingen stor kunde av dette nettet da 60 kwh batteri er faktisk i minste laget for å lade bilen og vil medføre lengre lade tid enn eksempel S85. Legger man til grunn priser i tid så vil SC bli  svært dyrt for en Bolt.

Så vi må nok vente til 2020 før vi ser noen som er i nærheten av å kunne nytte dette SC nettet.

Porsgrunn


Øyvind.h

Spennende :) Lurer på om de vil tilby CCS på bilsiden og om de i så fall vil tilby ombygging av gamle biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Blir i såfall ny baklykt på ve side- de bruker neppe blikksaksen. Fordelen kunne vært at muligheten for høyere ladestrøm dukker opp fordi det da blir to tjukke ledninger til.
Alternativet blir vel en adapter.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 08:15
Spennende :) Lurer på om de vil tilby CCS på bilsiden og om de i så fall vil tilby ombygging av gamle biler.

Ombygging av gamle biler skal jeg ikke spekulere i, men finner det i alle fall interessant at dette skjer like før - og blir publisert nå kun dager før - Tesla skal introdusere Model 3.
Model S 85D

goggo

Nå som Koreanerne (I første omgang Hyundai Iconiq) satser på 100 KW CCS i stedet for Chademo, så er det vel ting som tyder på at CCS blir gjeldende verdens-standard ganske raskt.
Så kanskje Tesla tenker på å utvide ladestasjonene sine med CCS, og selge tilgang til andre langdistanse elbiler :)

Det er ingen tvil om at Tesla kunne bygge et tilnærmet verdensomspennende CCS ladenettverk raskere og rimeligere enn noen andre.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Ja Tesla tilbyr jo gjerne tilgang til andre aktører. Det er bare å lage biler som kan utnytte laderne og forhåndsbetale for fri bruk på langtur.
Enkelt og greit :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA