Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Danske Clever med utbygging i Tyskland og Sverige

Startet av pudderjagar, torsdag 24. desember 2015, klokken 02:42

« forrige - neste »

pudderjagar

Danske Clever som er ein stor og påliteleg leverandør av hurtiglading har nettopp byggd ut Sør Sverige. Nå kan ein kjøre fra Norge til Rødby, Ystad, Malmø, Gøteborg og Stockholm utan problem med ein vanleg elbil.

Danmark har også eit veldig godt utbyggd nett så her er da berre å gje gass over heile landet.

I tillegg så har Clever starta å bygge ut ein korridor i Tyskland frå den Dansk/Tyske grensen ved Padborg til Flensburg, Hamburg, Lybeck og opp til ferja som går frå Puttgarden til Rødby i Danmark. Kor tid desse er ferdige veit eg ikkje. Meir om desse stasjonane står her:
http://www.energy-supply.dk/article/view/231187/clever_rykker_ind_i_tyskland?ref=rss#.VntJ0OKHuao
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 24. desember 2015, klokken 02:42
Danske Clever som er ein stor og påliteleg leverandør av hurtiglading har nettopp byggd ut Sør Sverige. Nå kan ein kjøre fra Norge til Rødby, Ystad, Malmø, Gøteborg og Stockholm utan problem med ein vanleg elbil.

Nå klarte jeg jo helt uten problem og rekkeviddeangst å kjøre til G.borg før Clever satte opp noe, det kan jo være vanskelig for Clever å konkurrere på strekninger der det finnes et godt tilbud med ladere som er helt gratis. Det kunne jo være greit å vite at man har ett sted der man ikke har kø p.g.a "gratis langtidslading opp til 100%", men clever tar bare vekk "gratis", så lenge det er betaling pr kW, taper man ikke stort på å lade opp til 100%...

Men, jo flere aktører, jo bedre. Fortum begynner å få et ok tilbud langs disse veiene, desverre utbygd med de laderene vi har elendig erfaring med i Norge, så det kan være greit å ha noe ekstra.

Øyvind.h

Gøteborg var mulig allerede i 2012 :) Måtte en tur via Orust, hvor det stod ett enslig CHAdeMO uttak satt opp av ildsjeler.
Men det gikk fint. Litt flaks så var punktet både oppe og ledig, ettersom turen kun kjøres av entusiaster.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 08:07
Gøteborg var mulig allerede i 2012 :) Måtte en tur via Orust, hvor det stod ett enslig CHAdeMO uttak satt opp av ildsjeler. Men det gikk fint. Litt flaks så var punktet både oppe og ledig, ettersom turen kun kjøres av entusiaster.

Jau, men min tur i sommer gikk totalt uten rekkeviddeangst p.g.a noen nye flotte ladepunkter, b.la 2 kjempefine ladere i Munkedal ved siden av McDonalds laderen, som gjorde at frykten for "hva om laderen er nede?" ble borte. Eneste grunn til å måtte være entusiast nå er p.g.a tiden det tar, ikke risikoen.

Øyvind.h

Ja tiden er nok den viktigste faktoren, med kø, nedetid og betalingsordning som mindre viktige faktorer.

28-29 mil i 110-140km/t tar litt tid i kortrekkevidde-elbil. Men på fine sommerveier i høyre felt uten trafikale problemene eller ladeproblemer er det en hyggelig tur :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Eg kjørte rundturen frå Bergen via Danmark til Københamn og oppigjen via Sverige og Hardangervidda i sommar. Hadde ingen problem annet enn mellom Helsingborg og Gøteborg der da ikkje var nokon hurtigladarar. Clever sine var satt opp og klar men ikkje satt i drift. Ein flott tur utan rekkeviddeangst og Clever sine ladarar som er nesten 100% ABB ladarar fungerte 100%.

Nå kan me i tillegg ta turen gjennom Danmark og til Hamburg. Derifrå vidare oppover til Puttgarden og København. Rekna med at da vært den turen til sommaren.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA