Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: RaBalder på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:01
Nå er det lavt nivå på diskusjonen.

Dere kommer aldri til å bli enig.
Om dere skulle bli det, så spiller det overhodet ingen rolle. Det er Tesla som bestemmer.....
Diskusjonen er heller inne på kjernen av problemet. Hva skjer når kapasiteten er nådd i et område. Skal skytset rettes mot Tesla eller skal man henge ut lokale som lader, taxier etc..

Antakelig har ikke det blitt gjennomtenkt tilstrekkelig fra Teslas side. At det skal slås hardt ned på er dårlig kundebehandling og dårlig reklame. Det eneste fornuftige er å komme med en oppfordring om å lade hjemme når man kan, og bygge ut mer. For nye kunder kan man differensiere med fri langturlading, og fri langtur og lokal lading. Kanskje en annen variant for yrkessjåfører. På et tidspunkt vil det være hensiktsmessig å innføre betaling per lading, for NYE kunder.

El-boy

#121
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. desember 2015, klokken 05:53
Sitat fra: Sven-E på lørdag 26. desember 2015, klokken 05:10
hvis alt som har blitt lovet må stå i kontrakten, så tror jeg det er mange P85D-eiere som skal få slite.

Nå har jeg ikke påstått at alt som blir lovet må stå i kontrakten, jeg reagerte på at det blir påstått at dette faktisk står i kontrakten. For noen slik kontrakt har jeg aldri sett.
Samtidig er det nok slik at det som står i kontrakten er åpne for mindre tolkninger enn det som står i reklamen. Sånn sett tror jeg Tesla fint vil kunne komme unna med å begrense gratis lading på SC til langturer. Det har nemlig ofte vært kommunisert på den måten i reklamen, dog absolutt ikke alltid.
Du har rett! Har scannet igjennom mine papirer (egentlig pdf'er) ifra april og august 2013.
Nærmeste jeg kommer er "Superlader Hardware inkludert". Så det står faktisk ikke eksplisitt at Superlading er inkludert gratis for alltid, (som jeg hadde forventet etter reklamen i forkant av kjøpet).
Nå har Elon Musk gått forferdelig langt ut på banen med "free forever, etc." så her er det ikke bare å gå ut med innskrenkninger uten videre.
Problemet vi vil se i framtiden med økende antall biler er nok om det i det i hele tatt blir mulighet for en kjapp stopp for superlading, men må stå i kø og kanskje oppleve dårlig stemning, (og ja, jeg har ergret meg grønn på den episoden der en lokal Tesla eier jaget en annen for å få full kapasitet på superladeren han var koblet på). Det faller kanskje raskere å koble opp med Chademo adapteret og betale noen kroner. Men da har jo Superlader nettverket tapt noe, eller kanskje heller mye av sin hensikt. Men ja, vi nå regne med noe kø på utfartsdager men ikke ellers.

Jeg lurer også på hvor store driftsutgifter Tesla må svare for på superladerene i Danmark?
ca. 100-250 DKK pr lading? avhengig av tid på døgnet SOC etc. Danmark har 56 superlader staller, og har kanskje 35% belegg som årsgjennomsnitt? Det blir noen titalls millioner DKK pr. år på min kalkulator. Tesla som selskap har ennå til gode å gå med overskudd, så det blir spennende å se hvor lenge "free forever" holder. Tesla må isåfall finne en måte å få strømmen gratis på med ett stadig økende antall biler og økende behov for lading...

edit: rettet noen skrive"leif"

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:02
Utover det er det fint hvis du diskuterer saken, og ikke person.

Nå har jeg vel ikke gått direkte på person, men det er relevant for saken/debatten dersom enkelte debattanter kan ha ett vikarierende motiv for de synspunkter som de fremsetter. I debatter som går på fremtidsutsiktene til ett firma, eller deres problemer eller muligheter, er det relevant om en debattant er investor eller ikke, og dersom vedkommende er en investor er det relevant om vedkommende er inne som "long" eller "short".

På samme måte er det relevant for debatten om en debattant som normalt uttaler seg kritisk til Tesla, men (i overkant) positivt til en eller flere av Teslas "konkurrenter" plutselig henger seg på en debatt som kun har relevans for (evnt. fremtidige) Tesla-eiere og forfekter synspunkt ala "Dette må ikke Tesla-eiere akseptere uten å ta Tesla for retten!". Her kan det være en mulighet for at vedkommende deltar med ett vikarierende motiv, og det er i så fall greit at alle som leser/deltar i debatten er klar over.

Ut over det ble ingen navn nevnt, så om du følte deg truffet - det være seg av innlegget du siterte eller dette innlegget - så får du ta det på din kappe.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:02
Utover det er det fint hvis du diskuterer saken, og ikke person.

Nå har jeg vel ikke gått direkte på person, men det er relevant for saken/debatten dersom enkelte debattanter kan ha ett vikarierende motiv for de synspunkter som de fremsetter. I debatter som går på fremtidsutsiktene til ett firma, eller deres problemer eller muligheter, er det relevant om en debattant er investor eller ikke, og dersom vedkommende er en investor er det relevant om vedkommende er inne som "long" eller "short".

På samme måte er det relevant for debatten om en debattant som normalt uttaler seg kritisk til Tesla, men (i overkant) positivt til en eller flere av Teslas "konkurrenter" plutselig henger seg på en debatt som kun har relevans for (evnt. fremtidige) Tesla-eiere og forfekter synspunkt ala "Dette må ikke Tesla-eiere akseptere uten å ta Tesla for retten!". Her kan det være en mulighet for at vedkommende deltar med ett vikarierende motiv, og det er i så fall greit at alle som leser/deltar i debatten er klar over.

Ut over det ble ingen navn nevnt, så om du følte deg truffet - det være seg av innlegget du siterte eller dette innlegget - så får du ta det på din kappe.

1) Dette er et åpent forum, og ikke for en lukket sekt. Du må pent finne deg i at det er folk her som ikke er enig med deg.

2) Jeg har ikke aksjer/interesser i noe bilfirma.

3) Jeg har ikke skrevet/hevdet og mener ikke: "Dette må ikke Tesla-eiere akseptere uten å ta Tesla for retten!". Hvis du leser den delen av mitt innlegg som du behendig klippet vekk, så ser du det.

4) Og vær ærlig nok til å innrømme at du siktet til meg med din "VW/Nissan-religiøs(e)"-kommentar.

Så er det fint hvis du kan diskutere saken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:41
1) Dette er et åpent forum, og ikke for en lukket sekt. Du må pent finne deg i at det er folk her som ikke er enig med deg.

2) Jeg har ikke aksjer/interesser i noe bilfirma.

3) Jeg har ikke skrevet/hevdet og mener ikke: "Dette må ikke Tesla-eiere akseptere uten å ta Tesla for retten!". Hvis du leser den delen av mitt innlegg som du behendig klippet vekk, så ser du det.

4) Og vær ærlig nok til å innrømme at du siktet til meg med din "VW/Nissan-religiøs(e)"-kommentar.

Så er det fint hvis du kan diskutere saken.

1) Har ikke nektet noen å skrive her, og sier ikke at noen skal mene noe annet enn de mener.
2) Jeg trakk en parallell mellom relevansen av en evnt. investor posisjon i en debatt og andre "interessekonflikter". Påsto ingen ting om at noen skulle være investorer noe som helst sted.
3) Ordrett har du og/eller andre her ikke skrevet det nei, men holdningene du og/eller andre her har gitt uttrykk for her - inklusive det jeg klippet bort - indikerer at du og/eller andre her mener dette.
4) Jeg har ingen intensjon om å bringe debatten over på person.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:41
Så er det fint hvis du kan diskutere saken.

Det er min intensjon, så regner dette "sidesporet" som avsluttet nå som jeg har klargjort at jeg ikke diskuterte person.

Model S 85D

sturle

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:41
Supercharger er en type hurtiglader/hurtiglading. Det er Teslas merke. (Det trodde jeg du visste?)
Ein spesifikk type med eit spesifikt føremål.  Du er på ville vegar når du likestiller superlading med tradisjonell hurtiglading.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:41
Og poenget er ikke hva som står på Teslas sider nå, men reklame (som folk kan hevde at de baserte sin kjøpsbeslutning på) og klare utsagn fra CEO i Tesla, om at man fritt og alltid skal kunne bruke hurtigladerne til Tesla.
Det er ikkje sant.  Eg har ikkje funne noko som helst om at alle skal kunne bruke hurtigladarane til Tesla.  Tesla sel sine hurtigladarar ("high power") til privatpersonar, og det er ikkje noko krav om at dei skal måtte låne dei ut til andre.

Superladarane kan ein sjølvsagt bruke slik det er tenkt.  Til superlading på tur.  Gratis.

Då eg la inn min ordre i januar 2014 var skilnaden på heimelading, superlading og andre typar hurtiglading veldig godt forklart.  Eg kan definitivt ikkje gå til Tesla og late som om eg trudde superladarar var meint som ein slags bensinstasjon vi køyrer til for å lade batteriet ein dag i veka.  Vi fekk tilbod om installasjon av ladeboks heime, og reklame for superladarar som kunne brukast når vi skulle på tur.

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 16:47
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:41
Supercharger er en type hurtiglader/hurtiglading. Det er Teslas merke. (Det trodde jeg du visste?)
Ein spesifikk type med eit spesifikt føremål.  Du er på ville vegar når du likestiller superlading med tradisjonell hurtiglading.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:41
Og poenget er ikke hva som står på Teslas sider nå, men reklame (som folk kan hevde at de baserte sin kjøpsbeslutning på) og klare utsagn fra CEO i Tesla, om at man fritt og alltid skal kunne bruke hurtigladerne til Tesla.
Det er ikkje sant.  Eg har ikkje funne noko som helst om at alle skal kunne bruke hurtigladarane til Tesla.  Tesla sel sine hurtigladarar ("high power") til privatpersonar, og det er ikkje noko krav om at dei skal måtte låne dei ut til andre.

Superladarane kan ein sjølvsagt bruke slik det er tenkt.  Til superlading på tur.  Gratis.

Då eg la inn min ordre i januar 2014 var skilnaden på heimelading, superlading og andre typar hurtiglading veldig godt forklart.  Eg kan definitivt ikkje gå til Tesla og late som om eg trudde superladarar var meint som ein slags bensinstasjon vi køyrer til for å lade batteriet ein dag i veka.  Vi fekk tilbod om installasjon av ladeboks heime, og reklame for superladarar som kunne brukast når vi skulle på tur.

"Supercharger" er bare Tesla sitt navn for en hurtiglader. Elektronene som kommer ut er akkurat like som alle andre elektroner. Den har mer effekt enn de fleste hurtigladere, fordi den er tilpasset et større batteri. Neste generasjon CCS-hurtigladere er enda kraftigere - 150 kW, og Porsche snakker om 200 kW.

Som påpekt, reklamen fra Tesla og utsagnene fra CEO tilsier at man kan bruke "Superchargers" uten restriksjoner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:58
Det er min intensjon, så regner dette "sidesporet" som avsluttet nå som jeg har klargjort at jeg ikke diskuterte person.

Det var vel nettopp det du gjorde, men flott at du ikke skal gjøre det igjen. Det ødelegger debatten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. desember 2015, klokken 06:56Teslas nettverk er jo tydelig kommunisert som et verktøy for langturer.

Vel, verken Elon Musk eller Teslas reklame nevner det i eksemplene ovenfor, så så veldig "tydelig" er det nok ikke.

Det står vel heller ikke noen begrensning i kontraktene, gjør det?

Det er da nevnt mange ganger både muntlig og skriftlig? Selv om det ikke alltid nevnes når man snakker om nettverket

At man juridisk kan bruke nettverket i strid med intensjonen er noe annet :)
Det innebærer kun behov for å minne eiere på intensjonen, og eventuelt gjøre juridiske justeringer for å hindre tilsvarende foe fremtidige eiere.
Relativt lett å justere. På tross av høy effekt, mange uttak og ladere over hele Europa snakker vi fortsatt om et nettverk i sin spede begynnelse. Flodbølgen av biler som vil ha del av kjøpesum til utbygging er fortsatt 2-3 år unna, selv om Model X vil akselerere utbyggingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Tesla har en god mulighet for å presisere regler rundt superlading også for eksisterende kunder. Man kan forbeholde enkelte oppdateringer av bilen kun for kunder som har akseptert oppdaterte regler for superlading. Dermed får kundene et valg om de vil beholde lovnadene slik de var ved bilkjøpet og samtidig beholde gammel programvareversjon i bilen - eller bli med i justerte varianter både av superlading og øvrig programvarefunksjonalitet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Havebigfun

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. desember 2015, klokken 17:39
Tesla har en god mulighet for å presisere regler rundt superlading også for eksisterende kunder. Man kan forbeholde enkelte oppdateringer av bilen kun for kunder som har akseptert oppdaterte regler for superlading. Dermed får kundene et valg om de vil beholde lovnadene slik de var ved bilkjøpet og samtidig beholde gammel programvareversjon i bilen - eller bli med i justerte varianter både av superlading og øvrig programvarefunksjonalitet.
Ja det er en mulighet- en annen er å tilby hjemmeladerne på SC hjemmeladerhastighet, eks 5 kW- da får iallefall den andre laderen bra med strøm.

Avh

Denne tråden er helt syk. Forslag som å tilby 5  kW tyder jo på null innsikt fra Goldmembers man skulle tro var oppegående ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Cookie Monster

Tesla må ihvertfall gjøre noe med de lokale gnierne som ødelegger for utbygging flere steder.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Kavorka

Det er noen som strør om seg med negative karakteristikker av andres meninger som er forskjellig fra egne.

En tommel opp til de som klarer å holde diskusjonen høflig og sympatisk :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA