Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt - bedre varme om vinteren!

Startet av Noel, søndag 13. desember 2015, klokken 21:01

« forrige - neste »

Noel

Ikke ofte jeg poster her, men tenkte å dele et prosjekt jeg fikk gjennomført for noen uker siden før det ble kuldegrader på østlandet. Jeg har en USA Leaf fra 2012 som kommer med en varmepakke, men som alle sikkert har erfart, er varmeapparatet ganske dårlig når det er > -10c spesielt. Bilen kommer med litt isolering allerede som etter min mening ikke er tilstrekklig for Norge. Jeg lurer virkelig på hvor godt Nissan Leaf Nordic versjonen er isolert.

Jeg gikk til innkjøp av følgende materialer.
Rør isolasjon fra Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/

Lyddempingsplate:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Dette ble gjort ganske raskt og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte vinkler for rørisolasjonen, men utenom det ble det ganske greit isolert. Isoleringen gikk for det meste på rør og selve vanntanken.

I disse tider når det har vært opp til -6c og -10c i Akershus legger jeg merke til følgende:
- Varmeapparatet blir litt fort varmere
- Når apparatet først er varmt, kommer det mer varmt luft enn tidligere (tidligere kunne jeg ligge i 110 og føle at det kom litt kald luft selvom varmeapparatet var på 22c)
- Varmeapparatet bruker litt mindre effekt/strøm enn tidligere, men ikke dag og natt resultat.

Jeg brukte gutta på BilXtra ved Fjellhamar i Akershus for denne jobben og synes resultatet ble OK. Jeg hadde tidligere planer om å oppgradere varmeapparatet til 2013 med varmepumpe utgaven, men fikk vite at det var litt for komplisert. Jeg er faktisk fornøyd nå selvom apparatet bruker mye strøm i forhold til 2013+ modeller.

Legger med noen bilder som viser noe før og etter. Hvis noen er mer interessert har jeg flere bilder liggende. Send meg PM.
Nissan Leaf 2012 SL (US)
48674km

leafnor

Hei.
Ja, isolering er ENØK-tiltak også på Leaf. Gjort det samme, samt isolert selve varmekolben.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg404709.html#msg404709
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Einar_S

Jeg har på mine bensinbiler stappet en kompakt glassvattplate (takplate) e.l. ned foran radiatoren om vinteren. Det har gitt mye mer guffe i varmeapparatet. Termostaten har en bypass som gjør at det sirkuleres litt vann i radiatoren selv når den er stengt. Dessuten stenger den kaldluftstrømmen inn i motorrommet. Ville ikke det være en enkel løsning som gir samme effekt som de gjør på en tradisjonell bil?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Rio

Sitat fra: Einar_S på søndag 13. desember 2015, klokken 23:48
Jeg har på mine bensinbiler stappet en kompakt glassvattplate (takplate) e.l. ned foran radiatoren om vinteren. Det har gitt mye mer guffe i varmeapparatet. Termostaten har en bypass som gjør at det sirkuleres litt vann i radiatoren selv når den er stengt. Dessuten stenger den kaldluftstrømmen inn i motorrommet. Ville ikke det være en enkel løsning som gir samme effekt som de gjør på en tradisjonell bil?



Ikke dersom man har varmepumpe, som bruker radiatoren slik at man får iskald luft fra den. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Einar_S

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Rio

Varmepumpen vil jo være avhengig av å kvitte seg med kulden, med andre ord, den trenger frisk luft utenfra over radiatoren til å varme seg.

(Motsatt den vanlige situasjonen, hvor radiatoren skal kvitte seg med varme.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Mer varme å få om du modder klima også. Jeg har isolert slik som du, men det gir bare noen få km ekstra rekkevidde, mens å modde klima gir erfaringsvis ei mil. Årsaken er at man kan holde kjølevæska ved lavere temperatur bare for å vedlikeholde varmen i bilen => gir mindre varmetap fra hele kretsen. Originalt varmes den opp til ca. 80 grader, mens 50 grader kan typisk være nok.

Se flg. tråder.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Einar_S

@Rio: Du har nok rett. Men for gamleløvene uten varmepumpe bør det vel funke.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Rio

Sitat fra: Einar_S på mandag 14. desember 2015, klokken 13:50
@Rio: Du har nok rett. Men for gamleløvene uten varmepumpe bør det vel funke.



Ja, helt enig. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Sitat fra: Einar_S på mandag 14. desember 2015, klokken 13:50
@Rio: Du har nok rett. Men for gamleløvene uten varmepumpe bør det vel funke.
Jeg har kort og godt tapet sort gaffatape på grillen. Isolerte også en slange som går rett bak radiator og som står i luftstrøm fra grill og vifte, og som går inn til PTC. Tror det hadde mye å si, for værre plassering med tanke på nedkjøling finner du knapt på bilen med mindre du henger på utsiden av den!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på mandag 14. desember 2015, klokken 21:29
Jeg har kort og godt tapet sort gaffatape på grillen.
Jeg også. Ikke minst reduserer dette luftmotstanden noe i tillegg, det var faktisk hovedårsaken til at jeg tapet igjen. Jeg klippet i tillegg et stykke fra et svart liggeunderlag som jeg fylte hullet med før teiping, så nå er grillen bra isolert! 8) På sort bil synes det nesten ikke heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Her er forresten noe jeg vurderer å prøve for å få mer varme:
http://nissanleaf.guru/forum/viewtopic.php?f=9&t=31

Å resirkulere slik jeg gjør nå, funker noenlunde ned til noen få minus med vifte på trinn 4-5. Sparer mye strøm på å varme opp allerede oppvarmet luft. Men i sprengkulde er det umulig fordi duggen fryser direkte til is. Mye strøm går med til å varme opp iskald friskluft. Det å nesten tette igjen friskluftinntaket med tape, slik som foreslått i lenka, kan gjøre susen. Det blir da mye mindre kald luft å varme opp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Balrog

Har du prøvd dette tomrh? Må jo være det enkleste man kan gjøre..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

tomrh

Sitat fra: Balrog på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:21
Har du prøvd dette tomrh? Må jo være det enkleste man kan gjøre..
Kjøpte tape i dag. :) Kan ikke la et slikt enkelt triks stå uprøvd. Men må ha noen minusgrader for å se effekten, nå kom det en ny bølge plussgrader og det blir grønn jul. Skal rapportere tilbake i denne tråden når jeg har fått testet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:21
Har du prøvd dette tomrh? Må jo være det enkleste man kan gjøre..
Kjøpte tape i dag. :) Kan ikke la et slikt enkelt triks stå uprøvd. Men må ha noen minusgrader for å se effekten, nå kom det en ny bølge plussgrader og det blir grønn jul. Skal rapportere tilbake i denne tråden når jeg har fått testet.
Hva blir forskjellen på dette og det å kjøre resirc?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA