Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kewet 5 med problemer

Startet av Baltor, mandag 03. mai 2010, klokken 22:04

« forrige - neste »

Baltor

Sønnen på 16 har lenge ønsket seg et Kewet/Buddy. og pluselig dukket det opp en billig en rett i nabolaget, som vi kjøpte uprøvd... 
Denne var levert inn av forrige eier til verksted i mars, pga dårlige bremser. Ladestatus var da 60%, alt elektrisk var iorden.  Verkstedet lot den stå ute ganske lenge, og da de gikk igjennom bilen for å bestille deler fant de at både 12 v og framdriftsbatteri var tømt og helt ødelagt av kulde. De fant også en rekke med andre feil, blant annet lekke simringer ved drivaksler, slitte opphengskuler, slitte hjullagre, alle bremseskiver og klosser må skiftes, def ladeinntak mm.
Totalkostnad 58.000,- >:(

Etter å ha tauet bilen fra verkstedet nå idag, og kikket litt fant vi at framdriftsbatteriene la ganske jevnt på nesten 12,5v, 12v batteriet hadde lav spenning, her satte jeg på en separat lader. Men bilen er totalt død, ingenting på panelet (Zivan laderen er iorden, men det ser ikke ut til at DC-DC gjør noe som helst.)
Alle sikringer jeg har funnet er ok. Nødstoppbryteren er ikke aktivert. Tilkoblinger på 12v batteriet er ok.
Det elektriske var altså iorden da bilen ble levert verkstedet, men etter at de har testet er alt dødt.
NOEN FORSLAG?
Det hører med til historien at tidligere eier ikke har passet særlig på bilen, varmeapparatet har ikke virket på lenge, og det var bensin i tanken (dieselvarmer :()

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hkaspenberg

Sjekk sense-ledninger fra batteriparene til car-controller. Hvis de ikke er koplet til vil bilen være død... Slitte SIM-ringer med oljelekkasje fra kardang? (Det er fremdeles oljeflekker på mitt garasjegulv og jeg solgte min Kewet "Knerten" i 2007.) Dette er vanligvis ikke noe problem. Bare sørg for at det er nok olje på kardangen. Fylles opp med gearolje til det flyter ut av det øverste hullet. Klosser og skiver bytter du lett selv. Hjullagre også. De er veldig enkle å bytte.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Takk for svar, skal sjekke sense-ledningene imorgen, men verkstedet har ikke løftet ut setet, så de kan ikke ha koblet vekk dette. Er det noe sted disse ledningene kan ha blitt brutt eller røsket av? Kan det være en annen kontaktfeil et eller annet sted?
(jeg er helt grønn når det gjelder Kewet, oppdaget f.eks. nødstoppbryteren ved en tilfeldighet)

Hverken bremseskivene eller simringene må byttes, dette er nok et utslag av at de bruker gaffel og ikke kulepenn når de skriver. Jeg håper å få den godkjent uten store kostnader. Dette ser ut til å være en oversiktlig og servicdevennlig bil.
For noen år siden leverte jeg Caravellen til dette verkstdet for EU kontroll. De laget en kjempelang liste over feil, blant annet sa de at de hadde målt bremseskivene bak og funnet at de måtte byttes. Bare det at den årsmodellen ikke har skivebremser på bakhjulene. :D
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

El rayo

#3
Sitat fra: Baltor på mandag 03. mai 2010, klokken 23:02
Dette ser ut til å være en oversiktlig og servicdevennlig bil.
Jepp, det finnes ikke en bil av noe slag som er så enkel å skru på som Kewet!

Når 12V batteriet er dødt er bilen død. Sannsynligvis må du bytte 12V batteri. Se etter om batteriet buler ut på en av sidene. 12V batteriet skal holde nesten 13V etter lading med en separat lader. Hvis batteriet er defekt vil spenningen falle under 12V etter at den separate laderen er tatt av. Har du ikke voltmeter, bruk taklyset som indikator.

Hvis du har den originale typen DC/DC converter (helt åpen elektronikk) må tenninga skrus på og av etter at 12V batteriet er ladet for å aktivisere DC/DC converteren. Den er da aktiv i ca 20 timer og ladespenningen på 12V batteriet skal være over 13,5V.

Kewet 5 er vel ikke så mange år gammel, men jeg har sett irr på de tynne føler-ledningene på batteripolene, akkurat der kabelskoen er krympet på ledningen, på ganske nye biler. Anbefaler at du uansett løsner alle kabelsko på alle batteriene og sjekker om det er irr på kontaktflatene. Rengjør med en roterende fiber-børste i batteridrill.

Angående bakaslingen så kalles det svetting, ikke lekkasje. Bruk syntetisk (75W95?) gearolje.

På Webastoen bør du tømme tanken og ta av slangene før og etter pumpa og suge ut resten av bensinen der. Fyll på med fersk parafin, (avgiftsfri) diesel eller lampeolje. Webastoen gjør 3 startforsøk før den gir feilmelding (lampa i knappen blinker). Skru av og på igjen og den gjør 3 nye startforsøk. Det kan være nødvendig å skru av og på igjen enda en gang før den kommer igang igjen etter at tanken har vært tom.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Takk for mange gode råd her El Rayo. 12v batteriet har jeg nå under kontroll, det er ikke der feilen ligger, heller ikke i tilkoblingen til 12v batteriet. 72 v systemet er iorden med alle de store polkontaktene, men jeg skal ut nå for å kontrollere sense ledningene.

Alt er dødt, og det har skjedd mens den var hos verkstedet. Det gjelder taklys, dc-dc og instrumenter.

Bakakslingen lekker ikke, jeg tok med dette for å vise hvordan et erfarent verksted kan skremme en ukyndig elbilist til å gi opp! På den "nødvendige" deleoversikten har de til og med satt opp 2 vinterdekk, fordi det ene dekket foran er skjevslitt (pga en reell feil) Ganske rart å gi kunden 2 nye vinterdekk nå i mai. ;D
Men for å unnskylde dem så har de begynt på jobben tidlig i mars, og avsluttet den nå i mai.
Dette ble altså kalkulert til 58.000,- 
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Rav4_EV

Sjekk at de to tynne ledningene til Zivan laderen er tilkoblet til de to venstre terminaler sett bakfra. Dersom disse ikke er tilkoblet vil ikke bilen starte. Evt koble disse sammen for feilsøking. Disse bryter et signal slik at bilen ikke er kjørbar når laderen er innkoblet.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Baltor

#6
Fantastisk bra :D
Først fant jeg ut at en av de fire tynne fra minuspolen på 12v batteriet ikke hadde kontakt, da jeg ordnet dette kom taklys og nødblink og noen releer i dashbordet.
Deretter ledet AM meg på riktig spor. Den ene av disse tynne kablene var brutt inne i en klemskjøt inne i en klyse under en strips.
ALT FUNKER NÅ, takk for god hjelp!
12v batteriet ser ut til å være i god form.
Framdriftspakken holdt neste 80 v før dc-dc kom i gang, og 76 v etterpå. Ikke dårlig. Etter jobb blir det kjøring!
hilsen Baltor, nå også med rosa Kewet ;D
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hkaspenberg

Veldig artig at du fikk liv i bilen.

> Dette ser ut til å være en oversiktlig og servicdevennlig bil.

Det har du helt rett i. Har du grunnleggende kunnskaper om bil er vel Kewet'en en av de enkleste.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Ja dette var en opptur ;D
Det som overrasket negativt er at 12v batteriet, motoren, mange tynne ledninger og til og med elektronikken sitter ganske åpent til for salt og sølesprut.  Dermed er det endel korrosjon, kabelsko med veisalt og irr.
Er det riktig at det ikke skal være noen kjølevifte i elektronikkassa? Det er plass til kjølevifte, men den mangler.
Er DC-Dc den enheten som sitter lengst fram i kassa eller nummer 2?
Meteret som viser batterikapasitet, er dette basert på ren spenningsmåling eller er det en kalkulert verdi?
Kan en håpe på at Webasto ikke har tatt skade av å bli kjørt med bensin?
----
Det som er tankevekkende er at et verksted med spesialitet innen bilelektrisk og med lang erfaring fra Buddy/Kewet konkluderte med at absolutt alle batteriene var ødelagt av frost, når det i virkeligheten var 2 ulike tynne ledninger som måtte ha nye kabelsko.

Norge ligger i steinalderen mht forbrukerrettigheter.  >:(

Jeg kommer til å skrive et brev til Elbil Norge om dette.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hkaspenberg

Hvis jeg ikke husker helt feil er det bare en stor "klædd" i elektronikk-kassa i tillegg til motor-kontrolleren, og det er DC-DC'en. I 5'ern er dette en enhet spesiallaget for Kewet med både 13.8 (12V), 8V og 5V ut. I Buddy er vel denne skiftet ut med en som bare gir 13.8V (12V), men jeg er ikke helt sikker.

Det lille stående printet med krafttransistorer er driver for shunt-viklingen for motoren.
Motorkontrolleren sitter helt bakerst, deretter har du hovedkontaktor, revers/forover-kontaktor, hovedsikring og shunt for strømmåling helt i bunnen. Det var kjølevifte i mitt eksemplar, men jeg vet at ingen av disse bilene er 100% identiske  ;D

Meteret som viser batterikapasitet er basert på Ah telling og erfaringsdata som car-controlleren lagrer under opp- og utlading. Algoritmen er (var) tilpasset Hawker-batterier, men jeg vet ikke om den er endret for nyere batterityper. Car-controlleren sitter i kupeen ved førerens venstre kne.

Du bør absolutt ringe/skrive til Petter Skram eller en av de andre der oppe og fortelle om din erfaring med dette verkstedet.

;-D Hans


Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rav4_EV

Kjøleviften ble fjernet fordi den dro inn mere skitt og salt enn den gjorde nytte for seg.

Dessverre er disse bilene veldig utsatt for feil fra saltsprut. Kabler korroderer og overslag gir ustabil elektronikk.
Dette er problemer som også finnes på Buddy.
Rengjør motorkabler, og dekk til tilkoblingene på motoren.

Fordelen med slike svakheter er at det gir tilgang på rimelige biler for nevedyktige etterhvert som bilene blir eldre. ;D

Med forbehold at det er AGM batterier i din bil synes jeg det er festlig å kunne påstå at batteriene var ødelagt av frost.
Med den begrensede mengde elektrolytt det er i et AGM batteri, er frostskader ikke lett å få til.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Baltor

Har nå kjørt noen kilometer med bilen og fylt luft i hjulene.
Bilen er sprek og det er ingenting som tyder på at den har spesielt kort kjørelengde, alt elektrisk fungerer som det skal. Batteripakka er fra august 2007 og har ikke blitt kjørt særlig langt.
Så er det bare å gå løs på bremser og annet. Fint å ha mange eksperter her på forumet hvis jeg skulle bli stående fast.
Denne bilen er registrert som bil og må på EU kontroll, målet nå blir å få den godkjent uten at det skal koste mer enn 10% av det verkstedet regnet seg fram til.

Den er ganske brå på gasspedalen, særlig bakover, er dette vanlig?


Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Verkstedet det er snakk om er tidligere forhandlere av Kewet, og ville vært mitt førstevalg om jeg ikke hadde en innbitt angst for å slippe profesjonelle til på eiendelene mine.

Jeg tror fremdeles dette verkstedet er kompetanseledende i distriktet når det gjelder bilelektro. :-\
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på tirsdag 04. mai 2010, klokken 21:05
Den er ganske brå på gasspedalen, særlig bakover, er dette vanlig?

Jepp. Krever en smule tilvenning. Men sjekk om hengselet på gasspedalen går lett. Er det litt rustent, som det lett blir, oppleves bilen litt rykkete.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. mai 2010, klokken 22:20
Verkstedet det er snakk om er tidligere forhandlere av Kewet, og ville vært mitt førstevalg om jeg ikke hadde en innbitt angst for å slippe profesjonelle til på eiendelene mine.

Jeg tror fremdeles dette verkstedet er kompetanseledende i distriktet når det gjelder bilelektro. :-\
Ja, dermed er dette dobbelt merkelig.
De ble vel aldri en egentlig forhandler, selv om de hadde en visningsbil stående.  Det som skjedde har nok sin forklaring. Men heldigvis for de Buddy- og Kewet- eierne som trenger verksted så er det en annen plass å gå til nå, nemlig den nye forhandleren.  
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA