Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Weak cells iflg Leaf Spy!

Startet av Bjoris, søndag 29. november 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

Bjoris

Ble dessverre nødt til å kjør bilen ned på very low i dg, så da for første gang mld om Weak Cells, nr 25, 34 og 48!

Normalt eller skimter vi en garantisak her med flett nytt batteri, hehe (Jadda er klarover at det nok er litt i overkant å forvente:)

Bjoris

Ingen som kjenner til dette? Ser i dg at det kommer ikke noe ved "normale" SOC nivåer. Hadde vært greit å vite om dette er normalt når SOC er veldig lav...

ThomasEL

Nyere versjoner av Leaf Spy har denne funksjonen at den kan vise hvilke celler som evt er svake. Dette skjer i det man slår av bilen, men kun hvis spenningen er under 3,71V pr cellepar... Derfor i praksis kun ved lav SOC.

Såvidt jeg har forstått er det ikke nødvendigvis grunn til bekymring fordi 2-3 celler viste "weak" ei enkelt gang. Men hvis det gjentar seg med de SAMME celleparene, så bør det sjekkes opp.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

Husker ikke hvor, men leste at det var ganske nøye på hvilken spenning man sjekker, og sikkert ved hvilke forhold.. Har selv hatt 10+ celler med varsel om weak, da på rundt 6% SOC,det er da ikke en gyldig feil... Tviler på Nissan gjør noe med det uansett.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bjoris

#4
Her har jeg noen dårlige mobilbilder, fikk opp 25, 34 og 48 mange ganger, lover ikke bra da muligens? Men fikk også noen ganger "all cells ok"... Ser at forskjellen mellom cellene er like stor de gangene jeg fikk all okey så ikke, men en ser jo at disse tre markerer seg med lavere verdier, usikker på hvor mye 70-80 mv er, men ser under vanlig SOC så ligger det på 10-30 mv avvik...

ThomasEL

Disse bildene er vel tatt med bare minutters mellomrom? Jeg mente mer hvis det er de samme cellene som dukker opp som "weak" ved neste dyputlading...

   - Når det er sagt, så tyder jo både Hx og SOH på at du har et ikke helt ubetydelig kapasitetstap i batteriet. Men som sagt, med mindre disse cellene er "gjengangere", så kan nok ikke dette tapet nødvendigvis tilskrives enkeltceller.

Dette er sånn jeg har forstått dette, er veldig åpen for andre tolkninger.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Bjoris

Mangler en bar ja, US Leaf som sikkert har hatt det varmt i sitt første leve år før jeg fikk den, men har ikke hatt stort tap siden jeg fikk den, manglet nok ca 10% når vi fikk den også, er det sommer nå så får vi 85%. Jeg har derfor tro på at det å lade til 80% alltid er bra for batteriet. Vi har noen venner med norsk Leaf som nå også mistet en bar, dog på 75.000 km kjørt... Men tipper med forsiktig bruk så vil andre ta oss igjen, det begynner nok å bli ganske vanlig at det mangler en bar om ikke altfor lenge tror nå jeg!

Fungerer fint, jeg kjørte den langt ned her en gang for å vise fruen at den faktisk går og går, lenge etter det begynner å blinke og jeg var mye lavere enn på bildet da, tror jeg bare hadde 4% igjen når jeg ikke turte mer:) så merker ikke noe annet enn at den går kortere og at det ofte bare er 9 streker når vi har ladet til 80%...

skysurfer

Leaf Spy er ikke egnet som dokumentasjon på noe som helst. Det blir bare avvist av Nissan (har forsøkt).
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Powerflux

Sitat fra: meiniac på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:27
Leaf Spy er ikke egnet som dokumentasjon på noe som helst. Det blir bare avvist av Nissan (har forsøkt).
For Nissan er det vel bare den meningsløse batterirapporten man får på service som gjelder!! Den som i ren hallelujarus stadfester at ALT er i skjønneste orden og første kapasitetstrek bortfaller 3 dager etter service ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Bjoris

Jeg hadde min inne på service etter at en bar var borte, men alt var i skjønneste orden likevel, det viste at en bar var borte, men det ble ikke kommentert, all bruk var perfekt:) Bare tull og vas altså...

Einar_S

Nå har jeg ikke kontrakten her, men mener å huske det står noe om at de definerer tap av batterikapasitet som si og så manglende kapasitetskvaster. Til det tenkte jeg "javisst ja!" disse kan de jo programmere og omprogrammere i vilden sky. Men jeg stolte vel på at Nissan ikke har lagt inn slik lurium. De som programmerer denslags har vel vært travelt opptatt på annen kant.  :P

Tap av kapasitet er vel et kjent problem i veldig varme strøk og i liten grad ellers. Og dette problemet er vel dokumentert. (Varme + fullading≠ bra).
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bjoris

Mja, vi har noen venner med norskkjøpt Leaf, gått 75.000, de mistet nettopp en bar så det er nok dessverre ikke BARE varmen som er problemet. Hard bruk tærer også på batteriet, når det jo på ingen måte ødelagt med 85% kapasitet, men jeg ser jo at min lading til 80% er ett problem nå på vinteren så må nok til å lade den fult opp så vi slipper å komme ned på 2 sterker støtt og stadig, jeg vil uansett forsøke å holde det slik at den lader ferdig rett før avreise...

Dessverre har ikke våre US Leaf app, men den nye skal jo dette fungere perfekt (hehe) så da tenker jeg det blir enklere også å få bruken så god som mulig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA