Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rutene fryser!!!!

Startet av steinidar, søndag 29. november 2015, klokken 20:02

« forrige - neste »

steinidar

Opplevd nå 2 ganger at rutene fryser og går ikke ned den ene cm når du åpner døra. Første gangen så skulle vi til legen med lillegutt om morran og måtte ty til diesel purka vår. Er ikke helt sikker men jeg tror også at speilene ikke foldet seg ut, bør kansje deaktivere dette. Jeg pleier å parkere i garasje, men de 2 gangene det frøs så hadde den stått ute. Andre gangen den frøs så satte jeg forvarmingen og gikk inn igjen og så på hotel cæsar
Gardermoen

jorkus

Du må alltid forvarme bilen når det er mulighet for at rutene kan fryse!
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

SunSeeker

Pøh, med dagens "super varmeapparat software" klarer den ikke å smelte snøen fra rutene en gang. Satte bilen til forvarming på 27 grader i 30 min. Snøen (5cm) var det fortsatt (range mode av) appen viste 25.7 grader, men egen temp måler i bilen viste 20.3 !!!!

BMW850

Ble litt overraska i kveld. Satt varmen på HIGH fra mobilen og etter kort tid var det 34 grader i bilen  :o Utgangspunktet var 3 grader :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jejl

Har aldri opplevd at alle rutene fryser igjen, men skulle det skje så er jo bakluken en nødløsning hvis en virkelig har hastverk.

Muffinman

Sitat fra: Jejl på søndag 29. november 2015, klokken 21:14
så er jo bakluken en nødløsning hvis en virkelig har hastverk.
Kommentar unødig  :o

Ontopic: Silikon på pakninger og ei stripe helt nederst på vinduet hindrer fastfrysing. Saus gjerne inn baksiden av ladeluka også, så får du ikke problemer med den heller.

Salvesen

Er veldig skeptisk til dette her altså, hadde en 1 serie med slike ruter tidligere. Aldri noe problem og ble aldri smurt inn med silikon om vinter eller noe slikt.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Øyvind.h

Silikon på listene er lurt. Enda viktigere på dører med rammeløse vinduer enn vanlige dører.
Og forvarm alltid når turen ikke er helt momentan.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TRM

Sitat fra: Jejl på søndag 29. november 2015, klokken 21:14
Har aldri opplevd at alle rutene fryser igjen, men skulle det skje så er jo bakluken en nødløsning hvis en virkelig har hastverk.
Enda bedre blir det hvis man har 7-seterutgaven. Opplevde nedising av vinduene i uka som var. Hadde dårlig tid. Da ble det barnesetene bakerst for barnehagejentene mine. :)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

RuneW

Sitat fra: Salvesen på søndag 29. november 2015, klokken 21:29
Er veldig skeptisk til dette her altså, hadde en 1 serie med slike ruter tidligere. Aldri noe problem og ble aldri smurt inn med silikon om vinter eller noe slikt.

Denne bilen bærer dessverre relativt sterkt preg av å være designet for bruk i helt annet klima enn i Norge.

Er forresten litt usikker på hvorfor rammeløse vinduer MÅ ned en cm for å åpne døra. Subaruen til min gamle far hadde rammeløse vinduer og jeg kan garantere at disse vinduene ikke gikk verken opp eller ned uten at man sveivet på sveiva. Men der er klart, vi hadde den ikke lenger enn at den gikk 450.000 km så det kan jo være at det oppstod problemer når den ble gammel.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TRM

Sitat fra: RuneW på mandag 30. november 2015, klokken 15:28
Sitat fra: Salvesen på søndag 29. november 2015, klokken 21:29
Er veldig skeptisk til dette her altså, hadde en 1 serie med slike ruter tidligere. Aldri noe problem og ble aldri smurt inn med silikon om vinter eller noe slikt.

Denne bilen bærer dessverre relativt sterkt preg av å være designet for bruk i helt annet klima enn i Norge.

Er forresten litt usikker på hvorfor rammeløse vinduer MÅ ned en cm for å åpne døra. Subaruen til min gamle far hadde rammeløse vinduer og jeg kan garantere at disse vinduene ikke gikk verken opp eller ned uten at man sveivet på sveiva. Men der er klart, vi hadde den ikke lenger enn at den gikk 450.000 km så det kan jo være at det oppstod problemer når den ble gammel.
Model S har enkelte detaljer som skaper problemer i kulde, men bortsett fra disse er Model S85D den beste vinterbilen jeg har hatt. Kjørte i kolonne over Haukeli igår. Opplevdes som vært trygt og komfortabelt! Syntes synd på de med fossil som sto og venta på kolonne i tunnellen, med motoren avslått....

Og når du nevner Subaru. Har hatt en Subaru Outback (automat) og en Forester Turbo (manuell gir). Driftssikre biler, men mitt førsteinntrykk er at de har ingenting å stille opp mot Dual Motor fra Tesla!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cirys1

Sitat fra: TRM på mandag 30. november 2015, klokken 16:57
Driftssikre biler, men mitt førsteinntrykk er at de har ingenting å stille opp mot Dual Motor fra Tesla!

He he.. Det riktige ordet, har selv en Forester som har rullet 355.000 km 150.000 av disse  km i mitt eie, ingen feil.. En del slitedeler og nye oljer liker den hvert år da, det er en tanks/traktor..

Model S registrert i jan 2015 gått under 20.000 km masse småfeil, men en mye bedre bil å kjøre..  :)

Baldrian

Sitat fra: RuneW på mandag 30. november 2015, klokken 15:28
Sitat fra: Salvesen på søndag 29. november 2015, klokken 21:29
Er veldig skeptisk til dette her altså, hadde en 1 serie med slike ruter tidligere. Aldri noe problem og ble aldri smurt inn med silikon om vinter eller noe slikt.
Er forresten litt usikker på hvorfor rammeløse vinduer MÅ ned en cm for å åpne døra. Subaruen til min gamle far hadde rammeløse vinduer og jeg kan garantere at disse vinduene ikke gikk verken opp eller ned uten at man sveivet på sveiva. Men der er klart, vi hadde den ikke lenger enn at den gikk 450.000 km så det kan jo være at det oppstod problemer når den ble gammel.
Citroën DS19 hadde slike ruter allerde da den kom på 50-tallet.  Aldri noen problemer med dem (riktignok manuell sveiv) og trengte ikke silikon.

o.b.lix

Landrover freelander I har slikt på bakvindu. Virket helt greit på de to bilene jeg har hatt, har ikke frosset.

Men på den slitnet vaiere på dette når bilen ble noen år, så er spent på levetid på mekanismen på Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA