Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia eller Leaf?

Startet av Bjoris, fredag 27. november 2015, klokken 00:07

« forrige - neste »

Bjoris

Prøvde meg med en tråd på Nissan Leaf forumet uten noe respons sålangt, noen her som har formeninger og har gjort en skikkelig sammenligning?

Har Leaf i dag så kjenner den godt, skal prøve Soul i helgen, men vurderer også å importere en 2. gen Leaf fra tyskland så vi får se...

Rico

Kan gi deg en om noen dager :) Henter Kia i dag, har hatt Leaf og Tesla (har strengt tatt denne fortsatt, men er til salgs).

Bjoris

#2
Min vurdering nå har kokt ned til 30 kw Leaf eller 27 kw Soul. Jeg må si det er spreke priser på brukte Leaf når det viser seg at en faktisk kan få en ny 24 kw Leaf 2016 Acenta ex vinterhjul, men med bonderabatt til 199!

Beste jeg har sett på finn.no er 2014 Acenta, ubrukte, men over 1 år gml til 182`.

Hvorfor velger du Kia ifht en Leaf igjen? Ser at en Tekna 30 med bonderabatt er ca 11.000 rimeligere enn Soul inkl vinterdekk, 252 vs 263. Da har en også 3 kw mer batteri...

Jeg heller mot Leaf igjen altså, men det er pga prisen, billigere og lengre rekkevidde, kunne gjerne tenkte meg en Kia bare for å prøvd noe nytt, men dyrere og kortere rekkevidde drar ned, men la oss se i morgen, har den fra lørdag til søndag og jeg skal ta en skikkelig rekkeviddetest:)

birkeland

Sitat fra: bjoris på fredag 27. november 2015, klokken 19:24
Min vurdering nå har kokt ned til 30 kw Leaf eller 27 kw Soul. Jeg må si det er spreke priser på brukte Leaf når det viser seg at en faktisk kan få en ny 24 kw Leaf 2016 Acenta ex vinterhjul, men med bonderabatt til 199!

Minner om at Kia Soul EV har 30kW bruttokapasitet på batteriet samme som nye Nissan Leaf, 27kW er netto:
(se battery testing Kia Soul EV)
http://avt.inl.gov/fsev.shtml

Kia Soul EV har også lavere forbruk,  264.6 AC Wh/mile mot 279.1 AC Wh/mile for Nissan Leaf (se fleet testing fuel economy for hhv Kia Soul EV og Nissan Leaf på samme link over).

Kimpala

Soul har vel litt bedre plass i kupeen? Virker sånn.
X
3

elbil-1

Nye leaf vil vel omtrent ha samme netto rekkevidde som soul.

Noe bedre hvis det er mye 100+ km/h kjøring da leaf har mindre luftmotstand.

Ellers får man se hva man liker best med bilene. Jeg valgte soul fordi jeg synes leaf ser så kjedelig ut...

Rico

Kun fått kjørt Kiaen 55 km så rekkeviddebiten vet jeg ingen ting om ennå. Men på de få km har jeg funnet ut at Kiaen har mye bedre plass i kupeen, Guess-o-meeter endrer seg ikke like mye opp og ned som Leafen, følte jeg satt litt høyere (og da bedre), som alle andre biler som ikke er Tesla er det jo latterlig med antall knapper.

Hovedgrunnen til at valget falt på Kia i stedet for en Leaf igjen, var designet. Leafen er ikke akkurat et smykke (min mening), men vil tro man kjører et safere løp med tanke på ettermarkedsverdien hvis man kjøper en Leaf. Selv har jeg Kiaen som firmabil, med garantert restverdi.


Bjoris

#7
Hmm, var ikke klar over at Soul hadde 30 kw som Leaf. Hvordan kan Leaf oppgi 250 og Kia kun 212? Er det ikke samme type test? Ja, vet de er urealistiske disse testene, men trodde nå de var sammenlignbare!

Kom i tvil nå, syns også Soul ser bedre ut og så er det kjedlig med lik bil igjen, aldri gjort det før. Trekker opp at den har 6.6 kw, Leaf 30 med 6.6 kommer før i mars så kan ikke vente på det, men skal sjekke andre steder i dg

t4.ravenbird

#8
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 09:16
Hvordan kan Leaf oppgi 250 og Kia kun 212?

Jeg har også lurt på dette og la inn denne posten for en tid siden som berører dette temaet ;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16940.msg413924.html#msg413924

Jeg forholder meg der til EPA-test (i miles) ikke NEDC siden denne er en mye mer kontrollert og realistisk test. I NEDC test er det vel avdekket masse triks for å komme ut med best mulig score som siden kan brukes i markesdsføring. http://www.theguardian.com/environment/2013/mar/14/car-manufacturers-manipulating-fuel-efficiency-tests
Det er vel opp til den enkelte fabrikant hvor mye manipulering de legger inn

Trond.m

Rico skriver at han tipper Leaf er sikrere med hensyn til annenhåndsverdi. Jeg er usikker på det. Hvis vi tenker oss at man selger bilen etter 5 år, så vil man selge enbil med 2 års full garanti.  Det at BOS er både importør og forhandler gjør at man har trygghet i forhold til garanti og reklamasjoner. Jeg har veldig god erfaring med BOS både som Mercedes kunde og nå også som importør av Citroen. Fikk nylig gratis deler og arbeide (goodwill) for bytting av bremseskiver foran og bak på en 4 år gammel Citroen (57000 km). Verdi 10.000 kr  ;)

E_S

EPA-rekkevidden er realistisk. NEDC er bare tull. Den oppgir 199 km på 24kWh-Leaf, og det er i praksis umulig å få til med mindre man finner en strekning med stort sett nedoverbakke og driver ekstrem økonomikjøring. EPA-tallene er fullt mulig ved normal bruk.

Jeg har hatt Leaf og Tesla jeg også - og endte nå opp med Soul. Sammenlignet med Leaf er det merkbart bedre rekkevidde i praksis, mye "freshere" design og litt mindre plastikkfølelse som var det utslagsgivende. Jeg solgte Teslaen primært fordi jeg ble lei av stadige småting som ikke virket, sluttet å virke og lignende og så for meg at en sånn bil som er så kompleks og med så dyre deler vil i likhet med andre biler i det segmentet få et betydelig verdifall når slutten på garantiperioden nærmer seg. Leaf og Soul har bedre kvalitet, Soul har bedre garanti og fallhøyden er uansett ikke like stor mtp. reparasjoner.
:)

Bjoris

#11
Dersom det er 27 kw nyttbar strøm i Kiaen, hvorfor skriver de ikke det på sidene sine? Samme gjelder 212 rekkevidde, kan ikke se at det står noe om hvilken beregning som er brukt... Men Kia overrasker jo ikke, det flust med biler på finn.no fra parallellimportører som ligger høyere i pris en ny 2016 fra dem, tror langt fra alle som kjøper er klar over at du iallefall nå kan få bilen billigere hos autorisert forhandler, det er jo verdt litt spør du meg...

Jeg sliter med å se hvilken grunn du skulle ha for å kjøpe bil hos pølsebua på hjørnet til høyere pris enn for akkurat samme bil hos forhandler... Eneste grunn må være at det til nå ikke har vært mulig å få fatt i bilen hos forhandler så folk er sikkert ikke klar over at de nå har biler inne, det gikk visst snart tomt også...

Vel, ser at hos Nybil.no har de en uten met.lakk og uten skinnseter, denne skal de har 259.000 for, jeg får med firmabilrabatt en slik bil for 239.000 MED skinnseter! 20.000 lavere pris, men de er usikre på om de klarer å levere den, så om det blir Soul blir det nok sølv til 244.000, så er jeg usikker på om jeg gidder å betale 13.700 for originale vinterhjul... Du får vel ok produkter til 7-8000 med sensorer?

Bjoris

Det som drar ned er til nå:

- ikke app
- altfor lite bagasjerom
- mye knapper innvendig
- litt drivverksstøy (lyd), slik irriterer meg, men ingen betydning
- seteputene er for lange slik at de tar i leggmusklene til fruen som er 1,60 på stømpelesten

Ellers er det mye positivt,
- mer stillegående enn vår 2011 US
- bedre opplevd kvalitet, til dels mye bedre
- bedre garantier
- flott oversikt
- 6.6 kw lader inkludert
- god å kjøre i høy fart (ble lett fartsblind faktisk)
- gode plassforhold inn i bilen, både bak og fremme


Bjoris

Ser at Dinsider hevder at Soul og EGolf har omtrendt samme rekkevidde, hmm, de skriver 24 vs 27 kw, men Golfen har vel bare litt over 20 tilgjengelig, hvordan kan de da gå ganske likt?

Tviler vel litt på at Soul har 27 kw tilgjengelig

Fint om noen kan dokumentere dette, om Leafen har 3 kw mer så er saken klar, jeg skal ha den bilen som går lengst pr nå! Men dette er jo umulig å finne ut siden 30 kw Leaf ikke går ann å få prøve... Har søkt etter sammenligningstester mellom Soul 27 og Leaf 30, uten hell så langt...

E_S

Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:24
Jeg sliter med å se hvilken grunn du skulle ha for å kjøpe bil hos pølsebua på hjørnet til høyere pris enn for akkurat samme bil hos forhandler... Eneste grunn må være at det til nå ikke har vært mulig å få fatt i bilen hos forhandler så folk er sikkert ikke klar over at de nå har biler inne, det gikk visst snart tomt også...

Litt av greia er hvis man vil ha en annen farge enn sølv/grå og er villig til å betale ekstra for det. Jeg var såpass forfengelig av meg da jeg kjøpte bil at jeg betalte litt ekstra for å få en sort/rød uten å måtte vente i månedsvis, da jeg synes sølvfarget bil er like stusselig som gammel kneipp med brunost..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA