Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velge mellom to onder, lade fullt eller kjøre lavt

Startet av sørlending1991, torsdag 26. november 2015, klokken 22:28

« forrige - neste »

Rio

Uten av jeg vet det, så kan man spekulere i om det er en måte å måle hvor balanserte cellene er. Med balanserte celler så kan man lade raskere, og regenerere med høyere SOC.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eltex

#16
Jeg har noen erfaringer med Lithium-batterier fra andre elektriske ting. Jeg tror det er det samme i disse bilene, uten at jeg er helt sikker.

Men om det er:

De bør absolutt ikke gå under en viss spenning. Men det er innebygget cut-off i alle elbiler så batteriene vil aldri ta skade pga dette. Man bør såklart lade opp igjen fort etter en cutoff men det gjør nok de fleste innen 2-3 timer. Det nest verste er å stå over lang tid med for høy lading. Da snakker vi stort sett om flere dager minst, og ikke bare over natta. Jeg aner ikke om det finnes funksjonalitet i bilen som automatisk vil tappe seg ned igjen til 80% om du står med 100%?

Men altså, batteriene har en ideell spenning (Ah) per battericelle som de aller helst vil ha, da er de stabile og kan holde seg svært lenge uten lading. Dette er vel stort sett en god del under 100% lading.

Det er i nyere forskning bevist at lithium-batterier ikke tar noe mer skade om de hurtiglades ofte. Men de tar skade om de lades eller brukes når de er varme, og de kan bli varmere under hurtiglading. Det er vel god kjøling stort sett i Norge så man trenger vel ikke tenke på slikt? Det er vel litt verre i varmere land.
Tesla ModelY LR 23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA