Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kw selger dårligere enn ventet iflg Nissan og hvor ble det av 14% rabatt?

Startet av Bjoris, torsdag 26. november 2015, klokken 21:00

« forrige - neste »

Mag

Sitat fra: utlending1 på fredag 27. november 2015, klokken 12:38
Fikk telefon fra BNH Risløkka om at 30 kWt-utgaven har foreløpig leveringsdato første halvdel av Mars, men at det er mulig den kommer litt før. Får detaljene på mandag, da han ikke var på kontoret i dag.

1,5 måned seinere enn hva jeg fikk opplyst først. Hmm... Andre som har bestilt 30 kWt-utgaven som har fått ny ca leveringsdato?
Jeg har bestilt 30 kWh Leaf og levering er senest i januar. Kan komme i desember. Fikk ikke beskjed om forsinkelser og håper at jeg ikke får.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Balrog

En del underlig argumentasjon for 24kWh ser jeg.

Husk: Batteriet VIL forringes. 24kwh gir en praktisk rekkevidde på ca 120km sommerstid som ny, 80-100kmom vinteren.
Etterhvert som batteriet forringes (forutsetter at folk kjøper bil med et mer langsiktig perspektiv enn 2 år) vil batterikapasiteten synke. Om batteriets kapasitet reduseres til 80%, vil det du effektivt kan hente ut av batteriet reduseres enda mer ettersom buffer i bunn ikke kan reduseres. Derfor vil en 20% redukjon i batterikapasitet medføre en nærmere 25% reduksjon av rekkevidde. Det blir fort kritisk for de fleste.

24 eller 30kWH er en nobrainer: Velg 30kWh. Ta det fra en med en del erfaring med 24kWh og rekkeviddeangst.
Forresten: Om folk driter i å ha hytte på Gufsetoppen kan Leaf med fornuftig planlegging utmerket være familiens eneste eller nr1-bil.

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Bjoris

Det er dumt å velge 24 kw nå, men er det budsjettet og en vil ha ny bil så hva gjør en? Jo kjøpe brukt å bytter om ett til to år:)

e-h

Jeg mener også at 30 kW batteri er det fornuftige om man kan. Likevel så er det ikke sikkert alle kan eller vil ta seg råd til ting de kanskje ikke trenger. Man sparer tross alt bompenger, drivstoff, får 5 års garanti, osv, med 24 kW batteri også.

Electrix

Nå har jeg kjørt Leaf i litt over 3 år og jeg er ikke i tvil om at hvis jeg skulle kjøpe ny Leaf så ville det blitt 30kWh og 6,6kW lader. Enten det eller så ville jeg kjøpt en rimeligere brukt bil nå og ventet på 40bilene med ca dobbel rekkevidde. Sånn jeg ser det nå er det ikke verdt pengene for meg å bytte ut 2012 Leafen i dag, forhåpentligvis varer dieselstasjonsvogna lenge nok til at jeg kan bytte den ut mot en elbil som er litt større og har litt lengre rekkevidde enn min og dagens Leaf.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bjoris

Det koster nok uforholdsmessig mye fra 24 til 30 kWh i utgangspunktet som gjør at mange som strekker seg til ny bil må sette streken der, men jeg tror det er en tabbe, både i bruk og ved videresalg.

Om kort tid kommer nye type Leaf med enda større batteri, prisene på denne vil totalt avgjøre om det blir kollaps i markedet for brukte Leafs, men jeg trøster meg med at jeg iallefall har ett god salgsargument overfor de fleste andre Leafs når den tid kommer siden brorparten vil være 24 kw...

Er ellers enig i 6,6 laderen, jeg skulle ha Nordic med denne, men pga leveringstid på 2 mnd lengre for den kombinasjonen ble det Tekna med 3,3 laderen. Nissan skulle tatt til vett å gjort som Kia og hatt denne som standard... Slik det er nå er den for dyr også ifht nytten, men du verden så kjekt det hadde vært å kunne ladet bilen fort av og til for oss som allerede har slikt opplegg hjemme...


Electrix

Det er vanskelig å spå bruktpriser i fremtiden ja, men det er bare ca 2% av bilparken som er kortrekkevidde-elbiler. Det er fler enn 2% av hjemmene i Norge som har 2 biler, og en brukt kortrekkevidde-elbil vil gjøre en fin jobb som nr. 2 bil i mange år fremover. Så er det noen Teslaer, og litt over 97% eksosbiler. Hva skal skje i dette markedet når det finnes rimelige elbiler med god nok rekkevidde?

Hvis jeg hadde en Model 3 som dekket alle mine bilbehov bortsett fra når vi trenger to biler, hvorfor skulle jeg betale 100 000 for en 2 år gammel Passat Diesel når en 5 år gammel Leaf gjør minst like god jobb til småkjøring og er i tillegg nesten gratis i drift? Det hjelper jo ikke meg noe at selgeren gråter over at han betalte over 400 000 for den bare for to år siden.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ole Irgens

Sitat fra: bjoris på torsdag 26. november 2015, klokken 21:00
Vel, så sier selger noe overraskende, de har blitt tatt helt på sengen når det gjelder 30 kw og har altfor mange i bestilling, det er nå derfor kortere leveringstid på 30 enn 24 da de samtidig som de to inn for mange 30 kw tok tilsvarende for lite av 24...

Hmm, det er jo sprekt prispåslag på disse 6 kw, men likevel overrasker det meg... Kanskje et bevist på at 30 kw ikke gir noe bilnr 1 mulighet uansett eller kanskje har ikke kjøper hatt elbil før:)?

Tja, påslaget på listeprisen er 17.000 fra Acenta 24 kwh til Acenta 30 kwh. Riktignok kom 2015-utgaven med en kampanjepris på 218.000, men såvidt jeg  vet er lagrene for denne modellen tomme.

Vitsen er vel at man skal ha en bil som i det daglige kan brukes som en "eksosbil" uten at man skal bekymre seg for rekkevidde. Da vil jo det være gunstig med så mye kapasitet som mulig, tenker jeg, og jeg ser at andre Leaf-eiere tenker i samme baner.

Dersom Nissan kommer med en skikkelig batteriupgrade om et år eller to eller tre, vil jo 24 kwh-modellene falle helt gjennom og være tilnærmet umulig å bli kvitt. Så tenker man bruktverdi vil det neppe være god butikk å gå for den laveste kapasiteten.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Einar_S

Om jeg slett ikke har behov for denne ekstra kapasiteten så regner jeg slik at jeg må få igjen minst like mye ekstra den dagen jeg selger bilen. Og det har jeg ikke tro på vil skje. Disse 17' (eller mer ettersom jeg tok en kampanjebil) vil også miste verdi over tid.

Skal jeg så bare kjøpe ekstra kapasitet for å gjøre neste eier glad? Jeg har aldri betraktet meg som filantrop, så svaret er nei.

OK. Spissformulert. Det vil nok skje at jeg kunne tenke meg en "større tank", men jeg har 3 andre biler som slurper bensin. Så jeg blir ikke stående med gråten i ene handa og kofferten i andre halsen og vente på toget.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bjoris

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:00
Sitat fra: bjoris på torsdag 26. november 2015, klokken 21:00
Vel, så sier selger noe overraskende, de har blitt tatt helt på sengen når det gjelder 30 kw og har altfor mange i bestilling, det er nå derfor kortere leveringstid på 30 enn 24 da de samtidig som de to inn for mange 30 kw tok tilsvarende for lite av 24...

Hmm, det er jo sprekt prispåslag på disse 6 kw, men likevel overrasker det meg... Kanskje et bevist på at 30 kw ikke gir noe bilnr 1 mulighet uansett eller kanskje har ikke kjøper hatt elbil før:)?

Tja, påslaget på listeprisen er 17.000 fra Acenta 24 kwh til Acenta 30 kwh. Riktignok kom 2015-utgaven med en kampanjepris på 218.000, men såvidt jeg  vet er lagrene for denne modellen tomme.

Vitsen er vel at man skal ha en bil som i det daglige kan brukes som en "eksosbil" uten at man skal bekymre seg for rekkevidde. Da vil jo det være gunstig med så mye kapasitet som mulig, tenker jeg, og jeg ser at andre Leaf-eiere tenker i samme baner.

Dersom Nissan kommer med en skikkelig batteriupgrade om et år eller to eller tre, vil jo 24 kwh-modellene falle helt gjennom og være tilnærmet umulig å bli kvitt. Så tenker man bruktverdi vil det neppe være god butikk å gå for den laveste kapasiteten.

mvh

Ole Irgens
Stemmer ifht veiledende priser er det 16.700 som er forskjellen, men med permanent tilbud på 24 kw blir det i praksis 31.800 og det er mye penger for 6 kw, men med bondelagsrabatten kom vi ned på 224 for en Tekna 24 og 244 Tekna 30 ex vinterhjul så rundt 250. Ikke så ille når det er topp modellen OG det store batteriet, men verdifallet kan fort bli større enn for en Acenta 24 uansett, men, men... Vi vil uansett ha for liten rekkevidde med 30 så å gå for 24 var utelukket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA