Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når fases EL-bil fordelene ut?

Startet av Bellefield, onsdag 25. november 2015, klokken 21:07

« forrige - neste »

Bellefield

Har nettopp gått til innkjøp av en ny Nissan Leaf 2016 Accenta med 30 KW batteri. Gleder meg som en unge til levering i midten/slutten av januar :)

Naturligvis, etter EL-bil eksplosjonen de siste 5 årene, vil incentivene(som det heter så fint) fases ut/modifiseres. Ser at myndighetene har bestemt at El-bilen er fredet frem til 2017. Det jeg lurte på er dette; Er det slik at incentivene/fordelene vil bli endret fra 01. januar 2017 eller er det slik at den er fredet frem til utgangen dvs 31.12 2017??

For min del har gratis parkering, kollektivfelt og ferje liten/ingen betydning. Men da jeg kjører gjennom mange bomringer er gratis bomavgift det viktigste for min del. Også lav årsavgift er fint.

Hva tenker dere om hvordan myndighetene vil angripe alle disse fordelene EL-bilene har idag? Momsen? Kollektivfelt? Bompenger?? Andre ting?

Mippen

#1
Klimaforliket sier 50.000 biler eller 2017. Vi har kommet godt over 50.000, men regjeringen har "lovet" at de fleste fordelene skal vare ut regjeringsperioden - til etter valget i 2017. Men det har kommet forslag til at kommunene selv kan bestemme litt hva som skal gjøres. Det er vel opp til kommunen om de vil kreve inn bompenger eller ikke. Parkering er også en ting kommunen selv kan bestemme. Ferger er også mye diskutert i forhold til betaling. De tre fordelene der er vel kanskje de som vil ryke først, og kanskje før 2017.

Håper de vil beholde fordelene en god stund til. Må ikke glemme hvorfor vi har fordelene. Det er ikke på gøy... Kollektivfeltet kan også ryke snart. Regjeringen er også avhengig av at for eksempel venstre støtter de, så tviler på at frp og høyre vil gjøre så mye for å irritere venstre. Siden regjeringen har kastet ball videre til kommunene er det skummelt å tenke på hva som kan skje med noen av fordelene. Det er da opp til kommunene å bestemme mye. Litt sleip måte å vri seg unna på fra regjeringen sin side. Hvis kommuner velger å fjerne deler av incentivene er det ikke regjeringen direkte som har gjort det, og venstre kan ikke si så mye.

Moms kan vel komme etter regjeringsperioden er over. Sannsynligvis tidlig i 2018. Det er vel også snakk om delvis avgifter på elbiler som gradvis går oppover noe senere. Hva som vil skje er helt umulig å spå, men mye tyder på at dagens regjering ikke vil gjøre de store tingene. Neste års budsjett viser økt satsing på miljøvennlige biler, så det er jo et bra tegn. Verre hva kommunene selv ønsker å gjøre i forhold til bompenger, parkering og ferger nå som de kan bestemme dette selv.
Fremtiden er elektrisk.

Bjølseth1

Ang parkering så kommer det i den nye parkeringsforskriften om at kommunene kan ta betalt for parkering. Det er fortsatt IKKE betaling for elbil på offentlig vei.
Parkeringsforskriften forventes ferdig ca i mars (den som lever får se)
Jo hei å det går

acenta

timingbeltkiller

Den største faren for insentivene er de økonomiske ulvetidene vi så vidt har sett begynnelsen på.
Det staten har råd til i dag, har den ikke råd til i morgen.
100 tusen flyktninger, 10% arbeidsløyse, oljepris i bånn, valutaen i dass, helsefarlig oppdrettslaks uselgelig,
osv, osv, .......
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Beckern

Vil tro kollektivfelt og mva fritak lever farlig. Kollektivfelt fordi elbilene korker dem. Ikke minst er de med slunkne batterier i 60km en gjeng som skaper irritasjon og sinne hos bussførere og passasjerer. Kollektivselskapene har ganske mye å si når det kommer til praktisk utforming av veier og regler.
Mva fritaket fordi det er et så åpenbart og ekstremt subsidie.

ladov

En ting som taler for å utsette innføring av mva er Norges klimaforpliktelser. Siden vi ikke har noe kullkraft å stenge ned, så er elektrifisering av bilparken et av de få effektive tiltak vi har. Selv om det 'naturlige' kanskje vil være gradvis innføring av mva fra 2017, så tror jeg det blir utsatt enda noen år, kanskje til 2020.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

timingbeltkiller

Så lenge de 3 klimaforbryterne A, Frp og H later som om de bryr seg, men har null vilje til å parkere fossilalderen,
er småpartiene sjakk matt og oppnår bare tomme løfter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

Etter EFTA domfellelsen på dårlig luftkvalitet, tror i jeg at luftforurensing  i byene med god grunn er brekkstangen for å opprettholde elbilfordelene.
Ingen aksepterer at barn skal pådra seg astma og vanlige folk får redusert almenntilstand og gamle og syke dør som fluer etter dager med særlig høye konsentrasjoner. Det avdekkes ved hver nye studie at problemet med luftforurensing er langt værre for folkehelsa enn tidligere antatt. Det er den snikende langtidseksponeringen som er svært helseskadelig og folk blir syke av. Folk som dør eller blir skadet av infarkt uventet kan ofte relateres tilbake til luftforurensing. Vanlige folk skal ikke presses ut i til å sykle eller gå/løpe til jobb med den luftkvaliteten som fossilbiler lastebiler og 2-takts mopeder slipper ut. Fjernvarmeanlegget på Brobekk i Oslo fikk inndratt godkjenningen fra fylkesmannen til økte utslipp nettopp pga dette. Nå er tiden inne for en konvertering til utslippsfri transportløsninger i de store byene, ikke nedbygging. Nå må det handling til ellers blir det bråk. Med EFTA dommen er folk blitt klar over problemet, og man forventer løsninger som landstrøm til skip, utslippsfrie busser og distribusjonsbiler. EL varebiler til håndtverker og betydelig økning i person elbiler. Restriksjoner mot vedfyring og forbud mot forbrenningsbasert fjernvarmeanlegget i boområder uansett om det er aldri så mye CO2 nøytrale biomsser. Varmepumper energibrønner samt sol varme og solceller er løsningene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bno

#9
Kan ikke annet forstå enn vi burde styrke dem ikke fase dem ut på lenge enda. Fokuset må i enda større grad rettes inn mot kampen for den sinnsvake subsidieringen av fossil energi som finner sted. Disse småpengene som elbil fordelene utgjør er lite og ingenting i sammenligning. Dessuten er elbilen noe over priset enda. Subsidiering av hybrid bilen er enda et eksempel på en indirekte subsidiering av både fossil drivstoff og bilimportører og er etter min oppfatning counterproductive i et miljøperspektiv.

Fortell det til byregjeringen i Bergen. De må da ha feil fokus.

Scale:
The scale of global subsidies to fossil fuels is enormous and a concern of both developing
and developed countries. The IEA estimates that consumer subsidies from 40 emerging
and developing countries amounted to $548 billion (2013) annually (IEA, 2014).

Production subsidies, upstream to producers of fossil-fuels, have been estimated to stand
at around US$100 billion globally and at around US$88 billion annually across the G20 for
both exploration and production.
Kilde:https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/ud/vedlegg/utvikling/fossile_fuel_pressrelease.pdf

Anderwin

Bom er vel enda gratis for elbiler? Men ser at Oslofjord tunnelen har sendt meg faktura på bommen, er dette riktig eller har de begynt med det?

Har lite å si for meg vet at det kommer engang når bommene ikke er gratis lenger.

Taffelman

Det er ca 2.600.000 personbiler i Norge hvorav snart 70.000 elbiler (2,7%).
Det selges ca 150.000 nye biler hvert år, hvorav ca 20% er elbiler i 2015.

La oss anta, for moro skyld, følgende ekstreme utvikling frem mot 2020.

2015 (20%): 30.000 nye, totalt 70.000
2016 (30%): 45.000 nye, totalt 115.000
2017 (40%): 60.000 nye, totalt 175.000
2018 (50%): 75.000 nye, totalt 250.000
2019 (60%): 90.000 nye, totalt 340.000

Ved inngangen til 2020 har personbilparken økt til ca 2,8 mill, så selv med en eksplosiv vekst opp mot 60% av nybilsalget de neste fire årene, vil andelen elbiler knapt utgjøre 12% av bilparken.

Stabiliserer salget seg på 60-70% elbiler etter 2020, vil det ta enda 6-7 år (2026-2027) å oppnå at en tredjedel av bilparken er elbiler.

Det er en lang vei igjen til elektrifisering av bilparken, selv med en eksplosiv utvikling av elbilsalget, samtidig et vi veldig "tidlig ute" i Norge slik at utvalget av elbiler er dårlig i forhold til hva vi ønsker å kjøpe, og da må det følge med incentiver, hvis ikke så bråstopper utviklingen.

X75D
TM3 LR AWD

pkhamre

Sitat fra: Anderwin på tirsdag 01. desember 2015, klokken 01:30
Bom er vel enda gratis for elbiler? Men ser at Oslofjord tunnelen har sendt meg faktura på bommen, er dette riktig eller har de begynt med det?

Jeg registrerte meg nettopp for fritak via Fjellinjen, og da fikk jeg beskjed om at det var fritak for *alle* bommer i Norge med unntak av bommen ved grensepasseringen på Svinesund.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Griffel

#13
Sitat fra: Anderwin på tirsdag 01. desember 2015, klokken 01:30
Bom er vel enda gratis for elbiler? Men ser at Oslofjord tunnelen har sendt meg faktura på bommen, er dette riktig eller har de begynt med det?

Har lite å si for meg vet at det kommer engang når bommene ikke er gratis lenger.
Fra Oslofjordtunnelens hjemmeside:
http://www.oslofjordtunnelen.no/Priser-og-betaling/Fritak-7.aspx
Sitat
Fritaksordninger

Du får fritak fra betaling hvis du:

    Er passasjer
    Går eller sykler
    Kjører motorsykkel eller moped
    Deltar i et merket begravelsesfølge
    Kjører el-bil med drivstoffkode 5 i vognkortet*
    Kjører hydrogenbil*
    Kjører på oppdrag for Statens Vegvesen i forbindelse med arbeider på veien*
    Kjører utrykningskjøretøy (uniformert eller sivilt i tjenesteoppdrag)*

*Forutsatt at du har AutoPASS-brikke
(Det har ingen betydning hvilket bomselskap du har tegnet et gratisabonnement hos)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Falsum

Personlig synes jeg vi som elbileiere må godta og forberede oss på en gradvis innfasing av bompenger og parkering. Men det bør være en form for graderte satser, f.eks. halv pris for elbiler. Nå er jeg også tilhenger av tidsdifferensierte satser (køprising, rushtidsavgift), og dersom dette innføres bør det opereres med to skalaer, en for elbiler og en for fossilbiler.

For fremkommeligheten og kødannelse i byene er det like ille om folk kjører elbil som fossilbil, og fokus må være på å få så mange over på kollektivtransport, gange og sykling. Privatbilisme i form av elbil er bare "det nest verste" etter fossilbil.

Imidlertid synes jeg at avgiftene ved kjøp fremdeles skal favorisere elbiler (og ladbare hybrider i noe mindre grad), eventuelt kombinert med høyere avgift på drifstoffet, slik at man i større grad følger prinsippet "forurenser betaler".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA