Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har elektrikern min rett?

Startet av Knusse, tirsdag 24. november 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Knusse

Jeg hadde elektriker på befaring. Jeg sa jeg ønsket pris på 16A CEE blått stikk.
Dette får jeg ikke fra han. Han mener jeg må ha minst 20A sikring og fast ladestasjon. Alternativt kunne jeg få rød 32A stikk med tilhørende sikringer etc.
Hva skjer? Hva skal jeg gjøre og er det noe jeg kan gjøre?

v-i-c

Sitat fra: Knusse på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:37
Jeg hadde elektriker på befaring. Jeg sa jeg ønsket pris på 16A CEE blått stikk.
Dette får jeg ikke fra han. Han mener jeg må ha minst 20A sikring og fast ladestasjon. Alternativt kunne jeg få rød 32A stikk med tilhørende sikringer etc.
Hva skjer? Hva skal jeg gjøre og er det noe jeg kan gjøre?

Har du 400V TN vil jeg si ta og sett ut et Rødt stikk med 32A.

kabel type 5x6mm2 koster deg mellom 50 og 100 kr meteren
trefase jorfeilbryter type B (som slår ut på 30mA) som tåler (400V TN 64A) koster mellom 1000 og 1200 alt etter hvor du kjøper
400V 32A sikring koster deg mellom 300 og 500 kr
En elektriker har vel en time pris mellom 500 og 1000
Sørger du selv for adekvate føringsveier behøver ikke elektrikkeren så mange timer, får gjort mye på 2 timer.

En enkel og god ladeboks som du plugger inne i den røde kontakten får du fra kr 4000 og oppover.
En 32 A type2 kabel som passer din bil bør du skaffe deg uansett. pris litt avhenig av lengde og kvalitet.

Så kan du la nødladeren som følger bilen ligge i bilen til "nødsbruk"

Trenger du tips på hvor du kan få kjøpt delene selv så spør.
Det er ikke så dumt å ta en samtale med elektrikkeren før du kjøper inn
Husk at elektrikkeren tar seg  selvfølgelig betalt for å kjøpe for deg, samt skal dekke kostnaden med regnskapsføring.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Knusse

Jeg skal nå ha en CEE 16A til min Outlander PHEV. Den trekker ikke mer enn det.
Det er 230V i huset mitt og jeg håpet på å sette opp en semiportabel lader på 16A eller bare en kabel med CEE stikk. Men igen, maks 16A - hvorfor vil han ikke gi meg dette?
Tåler en 16A stikk ikke 16A i feks 3,5 timer i strekk?

automat

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:58

Har du 400V TN vil jeg si ta og sett ut et Rødt stikk med 32A.


Kan du ikke slutte å gi slike helt urealistiske råd. De fleste har ikke strøm nok inn i huset til å kunne installere noe slikt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

v-i-c

Sitat fra: automat på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:24
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:58

Har du 400V TN vil jeg si ta og sett ut et Rødt stikk med 32A.


Kan du ikke slutte å gi slike helt urealistiske råd. De fleste har ikke strøm nok inn i huset til å kunne installere noe slikt.

Nå sier TS " Alternativt kunne jeg få rød 32A stikk med tilhørende sikringer etc." ut fra dette har altså elektrikkeren vurdert at det kan tas ut en 400V 32A kurs, antar at eletrikkeren vet hva han snakker om og ikke kommer med urealistiske forslag.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:41
Sitat fra: automat på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:24
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:58

Har du 400V TN vil jeg si ta og sett ut et Rødt stikk med 32A.


Kan du ikke slutte å gi slike helt urealistiske råd. De fleste har ikke strøm nok inn i huset til å kunne installere noe slikt.

Nå sier TS " Alternativt kunne jeg få rød 32A stikk med tilhørende sikringer etc." ut fra dette har altså elektrikkeren vurdert at det kan tas ut en 400V 32A kurs, antar at eletrikkeren vet hva han snakker om og ikke kommer med urealistiske forslag.

Nå ville elektrikeren sette opp et blått 32A stikk sikret med 20A da, så han tenkte sikkert på en 3x20A kurs på det røde stikket også. Men jeg ville nok byttet elektriker i dette tilfellet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. november 2015, klokken 02:10
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:41
Sitat fra: automat på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:24
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:58

Har du 400V TN vil jeg si ta og sett ut et Rødt stikk med 32A.


Kan du ikke slutte å gi slike helt urealistiske råd. De fleste har ikke strøm nok inn i huset til å kunne installere noe slikt.

Nå sier TS " Alternativt kunne jeg få rød 32A stikk med tilhørende sikringer etc." ut fra dette har altså elektrikkeren vurdert at det kan tas ut en 400V 32A kurs, antar at eletrikkeren vet hva han snakker om og ikke kommer med urealistiske forslag.

Nå ville elektrikeren sette opp et blått 32A stikk sikret med 20A da, så han tenkte sikkert på en 3x20A kurs på det røde stikket også. Men jeg ville nok byttet elektriker i dette tilfellet.

Jeg forholder meg til TS. Når vedkommede sier "alternativt kunne jeg få rød 32A stikk" så gar jeg ut ifra 400V 32A. (rød = 400V) 32A betyr at det normalt tas ut 32A på sikringen også. Du har muligens mer info en det TS skriver her.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Knusse

Min feil, jeg antok at det var rød. Han skrev bare 32 amp stikkontakt. Ingen farge.

Knusse

Snakket nå med elektriker nr 2 (har brukt mittanbud.no). Han sier det er problemfritt med CEE 16A så lenge ikke belastningen overgår kapasitet og over lang tid. Lang tid her er betyr over flere år med maxbelastning.

bosonic

"Second opinion" har aldri vært feil  8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Knusse

Det er så mange som kan så mye her på forumet - er det ingen med sikkerhet som kan si hva som er riktig eller galt vedr dette?!  ::)

nofuelno

Sitat fra: Knusse på onsdag 25. november 2015, klokken 21:21
Det er så mange som kan så mye her på forumet - er det ingen med sikkerhet som kan si hva som er riktig eller galt vedr dette?!  ::)
Elektrikeren din har ikke rett.
Du kan få en 16A kurs med CEE-uttak av noen andre.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Knusse

Da var elektriker nr 2 innom og bekreftet at CEE med 16 er null problem. Man må også ha jordfeilbryter B eller alternativer som gjør samme jobben.

Fryktelige priser på slike jordfeilbrytere. Er det noen som har noen billige slike liggende?

jkirkebo

Sitat fra: Knusse på torsdag 26. november 2015, klokken 09:22
Da var elektriker nr 2 innom og bekreftet at CEE med 16 er null problem. Man må også ha jordfeilbryter B eller alternativer som gjør samme jobben.

Fryktelige priser på slike jordfeilbrytere. Er det noen som har noen billige slike liggende?

Jeg har på lager, selger til 1200,-

Chint NL210, 4-pol 63A. Kan derfor brukes "til alt".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. november 2015, klokken 10:28
Sitat fra: Knusse på torsdag 26. november 2015, klokken 09:22
Da var elektriker nr 2 innom og bekreftet at CEE med 16 er null problem. Man må også ha jordfeilbryter B eller alternativer som gjør samme jobben.

Fryktelige priser på slike jordfeilbrytere. Er det noen som har noen billige slike liggende?

Jeg har på lager, selger til 1200,-

Chint NL210, 4-pol 63A. Kan derfor brukes "til alt".

Alternativ kilde til Jordfeilbryter.

http://www.nofuel.no/Produkt/jordfeilbryter-b-type-63a#product

Nofuel holder til på Lysaker/fornebu
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA