Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe eller ikke kjøpe Type 2 ladekabel

Startet av Ampéreson, tirsdag 24. november 2015, klokken 14:27

« forrige - neste »

Eip

Chademo er heller skjeldent på grisgrente strøk , 22kw type2 er mye mere utbredt.
VIN: 509XX PD

weld77

Jeg har hatt rekkeviddeangst en gang med Teslaen, det var da vi hadde leid hytte på Sørlandet og vi kom frem og oppdaget at skjøteledningen jeg hadde med ikke var lang nok til å nå frem til parkeringsplassen fra hytta. Langt unna superladere var det og en stund så det ut til at eneste lademulighet jeg hadde var UMC i Dyreparken og der vi ellers måtte finne på å parkere.

Grunnen til angst? Jeg hadde glemt å legge Type-2-kabelen i bilen. Backupplanen min var offentlig 22kW som fantes flere steder tilgjengelig, men denne gikk da i dass.

Nå ordnet det seg greit siden jeg fant en skjøteledning som var lang nok på hytta, men det er ikke vanskelig å se for seg situasjoner der Type 2 er veldig kjekt å ha.

Jeg har for øvrig aldri brukt Type-2-kablen min på de 12.000 kilometerene jeg har kjørt (bortsett fra en gang jeg ladet hos Grønn Kontakt bare for å se om det faktisk virket). Ville jeg fortsatt kjøpt kabelen om jeg visste det jeg vet nå? Definitivt.

Lacaixxa

Jeg har 40k km på to år og har aldri fått prøve type 2 kabelen min. Kanskje det ikke er mange av disse på Vestlandet? Hadde seff ikke kjøpt igjen.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

RaBalder

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 26. november 2015, klokken 09:50
Jeg har 40k km på to år og har aldri fått prøve type 2 kabelen min. Kanskje det ikke er mange av disse på Vestlandet? Hadde seff ikke kjøpt igjen.
Tråden går på om trådstarter bør kjøpe type2-kabel eller ikke.
Du beskriver at du har kjøpt type2-kabel og aldri har brukt den. Hvis du hadde valget igjen, så ville du ikke kjøpt.

Kan du si noe om hva trådstarter bør gjøre?

TRM

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 26. november 2015, klokken 09:50
Jeg har 40k km på to år og har aldri fått prøve type 2 kabelen min. Kanskje det ikke er mange av disse på Vestlandet? Hadde seff ikke kjøpt igjen.
Det er nettopp på Vestlandet, nærmere bestemt Odda og Røldal, at jeg har hatt mest bruk for Type2-kabelen min. Fikk feil på UMC'en forrige juleferie, men med 22 kW via Type2 fikk jeg ladet opp på handleturer til Odda.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

nie

Sitat fra: TRM på torsdag 26. november 2015, klokken 10:48
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 26. november 2015, klokken 09:50
Jeg har 40k km på to år og har aldri fått prøve type 2 kabelen min. Kanskje det ikke er mange av disse på Vestlandet? Hadde seff ikke kjøpt igjen.
Det er nettopp på Vestlandet, nærmere bestemt Odda og Røldal, at jeg har hatt mest bruk for Type2-kabelen min. Fikk feil på UMC'en forrige juleferie, men med 22 kW via Type2 fikk jeg ladet opp på handleturer til Odda.
Jepp.
For bergensere som jevnlig farter til området Odda/Røldal så er Chademoh og/eller type 2 minimums-utrustning.
Første superlader er i Vinje, på andre siden av Haukeli.
Det er svært synd at Tesla har droppet planene om superlader på vestsiden av fjellet.

Lacaixxa

 Ok - jeg har ladet på Eidfjord og på kiwi ved kongeparken. Her slapp jeg egen kabel.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

sturle

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 26. november 2015, klokken 09:50
Jeg har 40k km på to år og har aldri fått prøve type 2 kabelen min. Kanskje det ikke er mange av disse på Vestlandet? Hadde seff ikke kjøpt igjen.
Kvar på Vestlandet? 

Det er ein 22kW gratisladar i Stryn (TOCN) og ein 7,4 kW gratisladar i Florø (Kiwi).  Ein 22 kW i Førde som ikkje står på noko kart, samt ein haug som krev betaling.  I Bygarasjen i Bergen kan du lade gratis over natta på 3,7 kW dersom du har Type2-kabel, og sparer turen innom Åsane når du skal heim.  Det er dei viktigaste eg veit om på Vestlandet.  På grunn av nye forskrifter kjem alle nye offentlege ladestolpar til å krevje Type2-kabel.  Men eg skal vedgå at eg har brukt min mykje meir i utlandet.  Det kryr det av slike stolpar, og dei sparer oss for mang ein omveg for å komme innom ein superladar.  Mange turistattraksjonar og kjøpesenter har stolpe eller to på parkeringa, og dei er som regel 11 eller 22 kW.  Det er freistande å sjekke kartet i bilen og telje kor mange slike vi har brukt.  Det er ein del, spesielt i Tyskland og Austerike.

Kabelen redda oss ein gong vi hadde køyrt frå Berlin til Kiel i rekordvind, som sjølvsagt kom rett imot, og sludd.  Vi hadde lagt inn handling på CITTI i Kiel før ferja, og der er ein gratis 11 kW ladar.  Hadde vi ikkje kunne brukt den, måtte vi anten slakka av til 60 og køyrd direkte til ferja utan å handle, eller vore nøydde til å leite etter lading med ein gong vi køyrde i land i Oslo for å få nok straum på batteriet til å nå Lier neste dag.  (Det er nokre 3,7 kW-stolpar ved båthamna på Frognerstranda rett aust for ColorLine-terminalen på Fillipstad, men dei òg krev Type2-kabel.)

Lacaixxa

Takk for info :) jeg var i Frankrike i sommer, men ladet enten på hotell eller SC    på selve turen. Hadde det vært noen Type 2 muligheter mellom Bergen Geilo så hadde jeg nok kunne forsvare kabelen. Jeg fant forøvrig ikke  den laderen  i Førde så kjørte t/r Bergen uten lading. PS: vil ikke fremtidens ladere komme med innebygget kabel slik som mange har allerede ?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

nie

Hurtiglader ne har stort sett fast kabel mens de mer ordinære oftere er uten kabel og krever medbrakt type 2

audioboy

Har ladestasjon hjemme med fast kabel hjemme. Bruker Type2-kabelen mer enn UMC.....  Så syntes denne strengt tatt burde kommet standard med bilen i 5m lengde, så kunne man evnt. betalt for oppgradering til lenger om man ville.
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

fredag

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 26. november 2015, klokken 19:28
PS: vil ikke fremtidens ladere komme med innebygget kabel slik som mange har allerede ?

Nei.

Fordi mange elbiler har type1-kontakt i bilen.

Hvis man setter opp ladestolper med integrert type2-kabel, så ekskluderer man type1-bilene og omvendt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Epleskreller

Jeg har kjørt 52k km i løpet av to Model S og har hatt kabelen hele tiden, men aldri hatt bruk for den. Ville uansett kjøpt og hatt en liggende i bilen i tilfelle du skulle få uventet behov..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Philip Marlowe

Kommer du på besøk til oss i hovedstaden vil du ganske sikkert få brukt type 2-kabelen. Inntrykket mitt er at de fleste offentlige ladeplassene har slike uttak nå.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Sjøhyene

Bruker type 2 kabelen min ca en gang per år når jeg er på tur. Men har nå også fått en ladeboks i garasjen som den passer inn i så nå henger den fast der 99% av tiden.
Superladere pluss lading over natta dekker i prinsippet alt for oss. Men har heller aldri hvert sør for danmark eller nord for lillehammer, så skjønner at den sikkert kan være mer nyttig for andre.

Type 2 som ladekonsept har jeg ikke spesielt tro på framover. Det blir for tregt for kjappe ladestopp og i prinsippet unødvendig kjapt for overnattings lading. For ladestopp føler jeg at 50kW bør være et slags minimum for at det ikke skal stjele for mye tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA