Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svidd schuko

Startet av idaberik, søndag 22. november 2015, klokken 16:17

« forrige - neste »

E_S

Hadde støpselet på Charge-Amps-kabelen blitt svidd hadde jeg skiftet det til en 16A CEE og heller anskaffet en overgang til de gangene man må lade på Schuko, så har man i hvert fall en kabel med støpsel som er 100% pålitelig. :)
:)

idaberik

Bilen står nå og lader med type 2 kabel, kom raskt i posten :) har ikke mulighet til CEE, da jeg ikke har egen garasje og er prisgitt ladeportene i gata, som støtter schuko og type 2. Har kontakta Charge Amps og de anbefalte å kontakte en elektriker i nærheten som kan bytte støpsel for meg, så den er klar til når jeg skal lade ved boliger, så venter på svar fra én i nærheten. Charge Amps har som kjent ikke denne berømmelige kladden som de fleste her ser ut til å mene er hovedproblemet med schuko, og den har vært utmerket enn så lenge, så det var nok kontakten i ladestasjonen som var dårlig. Type 2 på meg fremover uansett!

stefse

stikket slites fortere når den må bære vekten av 2kg kladd. De fleste elbiler har en variant av dette.
Etterhvert blir den så slitt at du får dårlig kontakt, varmgang og overslag som kan forringe støpselet ditt eller nestemann sitt. Å nappe ut støpselet mens bilen lader er heller ikke lurt. Ta ut pluggen fra bilen først.
Det finnes ulike kvaliteter på schukoer også, og noen er klart værre enn andre.

Men type2 er fint ja, dog noe kostbart. Type 2 er jo en "ladestasjon", og personlig så avventer jeg med anskaffe dette til teknologien er blitt litt mer moden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

E_S

Man har lov å bytte støpsel selv på slike ting, så om du ikke føler deg kompetent til å gjøre det selv er det bare å få noen du kjenner som er litt handy til å fikse det. Koster en brøkdel av å ha en elektriker til å gjøre det. ;) Husk at støpselet bør være av samme IP-merking (fukt/vannbestandighet) som det gamle.
:)

nofuelno

Sitat fra: E_S på onsdag 25. november 2015, klokken 12:19
Man har lov å bytte støpsel selv på slike ting, så om du ikke føler deg kompetent til å gjøre det selv er det bare å få noen du kjenner som er litt handy til å fikse det. Koster en brøkdel av å ha en elektriker til å gjøre det. ;) Husk at støpselet bør være av samme IP-merking (fukt/vannbestandighet) som det gamle.
Den blir uansett ikke som originalt da Charge Amps BLUE SPARK ladekabel leveres med et maskinmontert støpsel fylt med silikon og er dermed 100% vasstett.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

E_S

Sitat fra: nofuelno på onsdag 25. november 2015, klokken 23:01

Den blir uansett ikke som originalt da Charge Amps BLUE SPARK ladekabel leveres med et maskinmontert støpsel fylt med silikon og er dermed 100% vasstett.

Nei, det stemmer, men om man kjøper et støpsel egnet til utendørsbruk blir det "godt nok" og på lik linje med selve "kladden"/håndtaket. Bare man unngår de hvite standardstøpslene til 20 kroner, så.. Skal man ha igjen originalstøpsel må hele kabelen skiftes ut, og det er unødvendig dyrt uten å ha noen stor betydning.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA