Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det forskjellige ladekontakter?

Startet av Myrvang, søndag 22. november 2015, klokken 12:25

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2015, klokken 12:22
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 07:59
Direktivet gjelder for offentlige ladeplasser - men tesla har en lukket ladeløsning for sine medlemmer og vil da ikke omfattes av reglene så vidt jeg kan skjønne.

Det spørs hva definisjonen på en offentlig ladeplass er:

- En plass der alle kan starte lading av bilene sine?
- En plass der offentligheten har fysisk tilgang?

Det er vel noenlunde klart ladeplasser på lukket område, f.eks inne på en flyplass (på rullebaneområdet) ihvertfall ikke kan defineres som offentlige ladeplasser. Så hva skal da til for å omgå påbudet, kanskje det holder med en bom som holder andre biler ute? Kan f.eks åpnes fra skjermen på alle Teslaer (via Homelink, som alle Teslaer har støtte for).

Som det lovlydige firmaet Tesla er har de da ingen ønsker om å omgå lovene i et land de driver virksomhet i.

Alle Tesla-eiere er da av prinsipp lovlydige borgere som følger alle landets lover selv om de måtte synnes at noen av lovene er litt dumme.

Nei dette er ikke noe problem og om noen år så har alle elbiler med "riktig standard kontakt" adgang til mange nye gode ladeplasser opperert av Tesla.

Det er da bare en berikelse at Tesla bidrar til alle elbilers ved og vell gitt at de har "riktig standard kontakt". Det som blir spennende er hvilken prispolitikk som Tesla legger seg på ovenfor "fremedladere med riktig standard kontakt". Tesla sine egne biler vil vel også i all fremtid lade gratis på SC'ene.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: cstromme på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. november 2015, klokken 18:31
Sitat fra: fredag på mandag 23. november 2015, klokken 17:16
Det er ikke gitt at de leverer nok strøm. Apples nye lille macbook har en 29W USB-C lader. Det er mye mer enn en USB-A kontakt klarer å levere.

Så? Den kan jo ikke lades fra USB i dag heller, så det oppstår ikke noe "problem" mhp. at man må ha ny lader unødvendig.

Den kan faktisk lades fra standard 5W USB-lader. Går bare fryyyyktelig tregt. :P

Anbefaler at de som vil diskutere USB-ladning lager en tråd for dette på et passende sted.
I denne tråden diskuteres "Hvorfor er det forskjellige ladekontakter?" og TS har gjort det klart i først inlegg at det dreier seg om elbilladning
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Så da holder du deg også til saken? Suverent.
Uansett er det en relevans til usb og andre ladeplugger. Har ingen tro på at det blir standardisert, like lite som elbil lading vil bli det på mange år. Markedet har siste ord, uansett hva som eks EU bestemmer.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Leon

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:09
Så da holder du deg også til saken? Suverent.
Uansett er det en relevans til usb og andre ladeplugger. Har ingen tro på at det blir standardisert, like lite som elbil lading vil bli det på mange år. Markedet har siste ord, uansett hva som eks EU bestemmer.

Har heller ikke noen tro på at det blir noen standardisering på CCS framfor CHAdeMO på landets nye eller eksisterende ladestasjoner med det første. Til det er det solgt alt for mange biler med CHAdeMO (Nissan Leaf, Kia Soul, Mitsubishi Outlander og iMiew, pluss de to andre av trillingen). Gjetter andelen CHAdeMO versus CCS, for registrerte elbiler i Norge i dag, i hvert fall er 60/40.

Tror andelen vil holde seg bra også blant nye biler, siden VW og BMW's modeller ikke har hatt noen oppdateringer på en stund, mens Leaf nå kommer med en 30 kW batteripakke, og også Kia Soul har en større batteripakke enn hva som kan leveres i nær framtid med CCS.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

KjellG

Sitat fra: bosonic på mandag 23. november 2015, klokken 22:37
Sitat fra: KjellG på mandag 23. november 2015, klokken 15:35
"Hva er årsaken til at det er så mange forskjellige personbiler? Hvorfor ikke bare ha en felles standard? Det gikk jo med T-ford.

Hadde vært mye enklere og billigere for alle, både for bilprodusentene og dem som bygger energistasjoner."

Hvorfor latterliggjøre Myrvang's spørsmål ??

Det var ment som en spøkefull bemerkning. Den teknologiske utviklingen er ikke styrt av overordnet myndigheter. Derfor har vi forskellige vaskemaskiner, PCer, TVer, VHS.... De som utvikler ladekontakter tror alle at de har oppfunnet "den beste løsningen". Trolig vil en av praktiske årsaker til slutt havne på én kontakt, ikke nødvendigvis den beste. Etter en stund har utviklingen løpt fra denne og en ender opp med to.... igjen....

Einride

Eg likar å trekke fram denne når det kjem spørsmål om standarder: https://xkcd.com/927/  ;D

v-i-c

Sitat fra: Leon på onsdag 25. november 2015, klokken 11:14
Har heller ikke noen tro på at det blir noen standardisering på CCS framfor CHAdeMO på landets nye eller eksisterende ladestasjoner med det første.

Den Gamle Japanske Standard (CHAdeMO) er nok på vei ut. Teknisk er CCS combo type 2 bedre (designet for større energi overføring pr tidsenhet).
Det er viktig at de som kjøper elbil etterhvert blir klar over dette faktum.

På Sikt vil en i Europa ha en standard kontakt for ladning av elbiler.
Dette vil bli en kontakt basert på 3 fase type 2 kontakten i bunn -- for  AC(opp til minimum 43kW) og signal/kontroll -- I tillegg vil det på noen elbiler som har behov større energi overføring pr tidsenhet en det AC kan levere bli brukt to tykke DC pinner. Dette er hva som også benevnes som CCS combo type 2.

Ved over gang til mer moderne teknologi vil det altid være overgans faser som må dekkes. Så ja det er ikke usansynlig at det blir stående DC ladere som kan lever på den den gamle japanske standard i en overgangs fase helt til alle dagens biler som støtter denne standard er faset ut. Levetid for bil i Norge er betydelig. Men etter 2020 vil det nok kun bli utplassert nye ladere som støtter type 2 for AC og CCS combo type 2 for DC.
Hvor lang tid en bruker på å fase ut Tesla sin spesielle utgave av type 2 vet jeg ikke. En må forvente at Tesla for å henge med på sikt må skifte til CCS combo type 2 (som gir mulig het for dobelt tversnitt i forhold til Tesla).
Antar at neste bil model fra Tesla av typen "stor" bil vil ha CCS combo type 2 men med en modifikasjon slik at den kan benytte eksiterende SC.

Vidre utbygging av SC'er vil etter en gitt dato (litt varierende fra land til land i Europa) bli lagt til støtte for CCS combo type 2 og dermed øke ytelsen på SC'ene slik at de henger med den teknologiske utvikling.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Det er lov å tro og mene noe...

Jeg tror tesla gjør akkurat det som er best teknologisk for dem selv, i sitt lukkede medlems-lade-nettverk.

Ccs adapter for lading på offentlige ladestasjoner.

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 26. november 2015, klokken 04:54
Det er lov å tro og mene noe...

Jeg tror tesla gjør akkurat det som er best teknologisk for dem selv, i sitt lukkede medlems-lade-nettverk.

Ccs adapter for lading på offentlige ladestasjoner.

Ja Tesla kan antagelig laget en overgng fra CCS til Tesla bil-plugg.

Men Tesla må som alle andre ladeopperatører Sette opp "nye slanger på sine punmper" med CCS kontakter. samt de må finne en løsning for å evetuelt ts betalt fra dropp inn kunder.

En skal ikke se bort fra at det også lages en overgang fra CCS til disse bilene med eldre japansk dc lade-kontakt.

Dette vil på sikt kunne medføre at alle som vil ha DC kan lade fra CCS kontakten som skal finnes overalt.

Da har vi oppnåd en standardlisering på ladeinfrastruktur -- Type2 kontakt for AC og kontroll eventuelt utvidet til CCS om en ønsker DC-ladning.

Om Tesla og disse med japansk teknologi da på sikt ønsker å fortsette med sine "sære" løsninger er vel tvilsomt..

Da blir det på sikt : Småbiler har AC (opp til minimum 43kW) større biler har CCS.
Alle kan da lade AC opptil 43kW mulkigens mer om AC type 2 standard kan vidreutvikles til høyere overføringsevne.
Noen Biler vil få høy ytelse CCS (ca 70mm2 tverrsnitt, 400 til 800V)

Hvor mye er det forsvarlig å dende igjennom 70mm2CU tversnitt ?
16mm2 gir minimum 64A, hva gir 70mm2?  250A??
250A på 800V gir en viss effekt!!

Tiden vil vise om det er forsvarlig å sende 250 A 800V gjennom 70mm2CU
Tiden vil vise om CCS combo type 2 kontakten kan ha 800V på alle 6 de fysiske ledningen som tilsammen gir mulighet for 70mm2

Muligens kan en finne isolasjonsmatrialler som gjør det forsvarlig med 1000V i CCS  combo type 2 kontakten.
Om en slik eventuell isolasjon er økonomisk forsvarlig? Vil tiden vise!! 

Ja 1000V med 250A er jo litt effekt ...
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 26. november 2015, klokken 04:54
Det er lov å tro og mene noe...

Jeg tror tesla gjør akkurat det som er best teknologisk for dem selv, i sitt lukkede medlems-lade-nettverk.

Ccs adapter for lading på offentlige ladestasjoner.

Jepp. Det er ikke Teslas problem at de er den eneste aktøren som har forstått elbilen. Selv om jeg forstår at det er frustrerende for andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbil-1

Du må gjerne skrive lange avhandlinger vic - men essensen er fortsTt st jeg er uenig med deg i at tesla må åpne sitt lukkede medlemsnettverk for andre ladende eller tilpasse seg en annen standard.

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. november 2015, klokken 05:42
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 26. november 2015, klokken 04:54
Det er lov å tro og mene noe...

Jeg tror tesla gjør akkurat det som er best teknologisk for dem selv, i sitt lukkede medlems-lade-nettverk.

Ccs adapter for lading på offentlige ladestasjoner.

Jepp. Det er ikke Teslas problem at de er den eneste aktøren som har forstått elbilen. Selv om jeg forstår at det er frustrerende for andre.

Hadde de enda klart å skru de samme slik at de ikke datt fra hverandre hele tiden - men man kan kanskje forlange å få både i pose og smekk  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond Arve

Sitat fra: Tesla Motors Chief Technology Officer JB StraubelTesla sat on the SAE J1772 charge-connector development committee, then your company introduced its own hardware set, the Tesla Supercharger. Walk me through your decision making for this.

We've been working on DC and fast-charge capability for a long time. I feel that's transformational for EVs. It totally untethers an EV. You can go on trips like a normal car.

There still is no really good standard on this. The SAE committees finalized the new Combo Connector standard, which I'm a little frustrated with because the new combo-standard plug doesn't have the current-carrying capability of our existing DC plug, in terms of current on the DC pins. I feel that a standard needs to project out at least five, ten years.

http://articles.sae.org/11923/
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. november 2015, klokken 07:10
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. november 2015, klokken 05:42
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 26. november 2015, klokken 04:54
Det er lov å tro og mene noe...

Jeg tror tesla gjør akkurat det som er best teknologisk for dem selv, i sitt lukkede medlems-lade-nettverk.

Ccs adapter for lading på offentlige ladestasjoner.

Jepp. Det er ikke Teslas problem at de er den eneste aktøren som har forstått elbilen. Selv om jeg forstår at det er frustrerende for andre.

Hadde de enda klart å skru de samme slik at de ikke datt fra hverandre hele tiden - men man kan kanskje forlange å få både i pose og smekk  ;D
Vanskelig å være perfekt på alle områder :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

En vesentlig forskjell er at Tesla i Nord-Amerika bruker en helt egen plugg som ingen andre bruker, mens Tesla i Europa og Australia (sikkert andre steder også) bruker en vanlig type 2-kontakt. Tesla har en høyere strømstyrke i denne enn standard, men ellers er det faktisk mulighet i standarden til type 2 for DC-lading uten de to feite pinnene i tillegg som er på CCS.

Ellers mistenker jeg at adaptere fra CCS til Chademo kommer på markedet etter hvert.. Strømmen er den samme, men styringssignalene helt forskjellige, så det må noe elektronikk til der.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA