Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke vask bilen i kuldegrader...

Startet av Sungrazer, lørdag 21. november 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

bromm

For all del, vask bilene deres mens luft-kondisjonering foregår. Det blir litt det samme som å puste i snorkel på 2 meters dybde. Jeg anbefaler underspyling på det sterkeste, slik at dere får max effekt ut av galskapen  ::)

Sungrazer

Sitat fra: bromm på torsdag 26. november 2015, klokken 02:28
For all del, vask bilene deres mens luft-kondisjonering foregår. Det blir litt det samme som å puste i snorkel på 2 meters dybde. Jeg anbefaler underspyling på det sterkeste, slik at dere får max effekt ut av galskapen  ::)

Beklager, men så lenge du ikke kan understøtte påstanden din med noe annet enn synsing, sarkasme og ironi så kan jeg ikke ha tillit til det du skriver, og velger å forholde meg til instruksjonsboken hvor vask av bil står beskrevet. Det står ingenting nevnt om at man ikke kan ha på klimatiseringsfunksjon, ei heller at man ikke kan bruke høytrykkspyler så fremst man tar hensyn til avstand og trykk.

Det står til og med spesifisert: "Vask kjøretøyet oftere spesielt om vinteren. Sterk forurensing og strøsalt kan føre til skader på kjøretøyet."

Jeg vasket bilen for hånd igjen i går, i litt mildere vær og opplevde ikke samme problem. Det var ikke engang dugg på vinduene. Selv om jeg hadde glemt at bilen skrur på klimatisering automagisk klokken 17:00 hver dag, og dermed stod med klimatiseringen på mens jeg vasket...
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

bromm

Beklager sarkasmen, Sungrazer - men det er nå engang slik at hvis man begår handlinger som helt klart er "ulogisk" og åpenbart kan føre til risiko for skade, så bør det flagges ut med litt ironi (SELV OM handlingen ikke er nevnt i instruksjonsboken).

Eksempel: Det er mye is på rutene nå om dagen - skal man da satse på å bruke sandpapir for å fjerne islaget. Det står jo ingenting om at sandpapir skal unngås i instruksjonsboken (ikke hammer og meisel heller, for den del) ;)

Klykken

#18
Ironi og sarkasme er vanskelig å tolke ut av ren tekst, noen ganger.

Men det å ha luftkondisjonering på bør ikke være et problem selv om det er vått. Det regner jo i norge også, og gjerne såpass kraftig at elver går over sine bredder:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156064128140142&id=670985141
Jeg fikk ingen problemer med vann i kupeen etter denne forseringen, og på tilbaketuren var vannstanden såpass høy at veien ikke var synlig også. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Oi, dristig :)

Forøvrig er i3 en drøm å kjøre på våt veg, ingen problemer med vannplaning.
Bør nevnes at X5'en jeg byttet inn i høst hadde 315-dekk og var som en flåte på våt vegbane...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA