Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samarbeid mellom Grønn Kontakt og Statoil F&R

Startet av arnkl, fredag 20. november 2015, klokken 13:29

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 07:22
-- "elbil-1" mener at det er helt OK at man parkerer på en slik måte at man blokkerer bruken av en DC.lader, for så å legge min type2-kabel bort til et type2-ladehull.

Jeg tror du forstår godt hva elbil-1 mener, og dette blir bare trolling. Å sammenlikne det å parkere foran en type2kontakt, plugge inn i denne, og betale det det koster å lade fra denne type2 kontakten, med å stå parkert på en DC lader med en lang ledning til en tregladekontakt, vel, dette blir trolloppførsel.

Å komme med absurde påstander som at leafeiere nekter ladeoperatører å sette opp enkelte ladetyper (hææ???) blir det samme, og om du skal påstå at det ikke er lov å lade med 3,6kW på et 22kW "semihurtigladepunkt" får du komme med dokumentasjon på det du sier. Hvis ikke blir det, igjen, bare trolling.

elbil-1

Tror vic får pusse lesebrillene sine litt.

Det som var emnet var å ha endel 11/22kw ventepunkter i ventekø man kan lade på til dc lader blir ledig - og ja de er åpne for alle som betaler. Er det kø får man bare vente.

Det øvrige våset til vic gidder jeg ikke kommentere.

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 25. november 2015, klokken 07:59
Det som var emnet var å ha endel 11/22kw ventepunkter i ventekø man kan lade på til dc lader blir ledig - og ja de er åpne for alle som betaler. Er det kø får man bare vente.

Det blir spennende å se hva som skjer med 22kW punktene på Statoilstasjoner, Statoil og GK har veldig forskjellig prismodell på 22kW-punkter. GK priser avhengi av hva slags bil man har, og gir tilgang med denne prisen til 22kW laderene sine. Det betyr at GK ikke bare gir oss lov til å lade med 3.6kW bil på 22kW ladere, de lar oss betale basert på hva bilen kan trekke.

For Statoil er det jo de kjente "15" og "30" min intervallene der, så det blir litt mer å betale. Vil disse bli beholdt separat, eller integrert i GK sitt nett? Uansett, flere statoilstasjoner har type2->type1 kabler man kan låne på stasjonen, slik at man kan 3,6kW lade LEAF'en sin på en 22kW lader. Så dette er tydligvis lovlig hos bade GK og Statoil :)

Ferry

Jeg har en helt klar intensjon om å "blokkere" 32 A ladepunkter med min "32 A" bil mens jeg venter på hurtigladeren (CCS). Jeg tenker til og med å flytte meg fra CCS til 32 A-punktet når batteriet nærmer seg fullt. Jeg ser det som en kjempefordel å ha muligheten. Hvis jeg kan velge så kommer jeg ikke til å blokkere Den Gamle Franske Standard[Tm] hvis det er 32 A ledig.
Det er ikke noe mål for meg å blokkere for noen, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å betale for en tjeneste som passer bilen min.

Rio

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 03:25Det var trist. I Norge viser enkelte ladeopperatører manglende vilje til å dekke annet enn den gamla japanske standard (rv 7), Det må i praksis skje uheld (Askdal) før de er villig til å sette opp annet enn den gamle japanske standard.



Forstår du at det evinnelige monomane gnålet ditt om 43 kW AC og CHAdeMO bare har motsatt effekt av det du ønsker?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

Sitat fra: Ferry på onsdag 25. november 2015, klokken 08:18
Jeg har en helt klar intensjon om å "blokkere" 32 A ladepunkter med min "32 A" bil mens jeg venter på hurtigladeren (CCS). Jeg tenker til og med å flytte meg fra CCS til 32 A-punktet når batteriet nærmer seg fullt. Jeg ser det som en kjempefordel å ha muligheten. Hvis jeg kan velge så kommer jeg ikke til å blokkere Den Gamle Franske Standard[Tm] hvis det er 32 A ledig.
Det er ikke noe mål for meg å blokkere for noen, men jeg har ikke dårlig samvittighet for å betale for en tjeneste som passer bilen min.

Nei man bør ikke ha dårlig samvittighet for å bruke en tjeneste man betaler for :-)

Tror de aller fleste er interessert i å få hurtigladet og komme seg videre så fort som mulig , så kø vil nok løse seg av seg selv.

Leon

Sitat fra: Rio på onsdag 25. november 2015, klokken 08:21
Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 03:25Det var trist. I Norge viser enkelte ladeopperatører manglende vilje til å dekke annet enn den gamla japanske standard (rv 7), Det må i praksis skje uheld (Askdal) før de er villig til å sette opp annet enn den gamle japanske standard.

Forstår du at det evinnelige monomane gnålet ditt om 43 kW AC og CHAdeMO bare har motsatt effekt av det du ønsker?

Hvis v-i-c fikk bestemme ville nok alle CHAdeMO pistolene blitt erstattet av 43 kW AC snarest. Litt synd for nesten halvparten av landets hurtigladende elbiler som bruker CHAdeMO, men de kan jo vente på at det kommer et CHAdeMO til CCS adadapter. Dette ville sikre v-i-c, og de hundretalls andre som har kjøpt Renaults "feilbatch" av Zoe-modellen, 4-5 hurtigladere per registrerte bil, og såpass må man ha i et godt utbygd hurtigladenettverk. AC-laderne må vel å merke forbeholdes biler som kan utnytte 43 kW AC, og ikke brukes til semihurtig (22 kW) eller tregere lading. 8)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

#67
Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 03:25
Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:41
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:30
I dag finnes det en del steder som ikke har CCS men bare den gamle japanske standard (Chademo) eller Tesla sin spessielle type2, fra hvilken dato må disse stedene ha utvidet til CCS i Norge.

Det er snakk om alle NYE punkter fra 2017 eller noe, det har ikke tilbakevirkende kraft, så allerede etablerte ladere vil ikke berøres av det direktivet.

Det var trist. I Norge viser enkelte ladeopperatører manglende vilje til å dekke annet enn den gamla japanske standard (rv 7), Det må i praksis skje uheld (Askdal) før de er villig til å sette opp annet enn den gamle japanske standard.

Dette du skriver her er jo bare tull...

Så vidt jeg vet har det ikke blitt satt opp noen nye "CHAdeMO-only" hurtigladere i landet de siste to-tre årene, men du kan kanskje nevne noen? De siste laderne som har blitt satt opp langs Rv7  på østsida av Hardangervidda har i hvert fall hatt både CHAdeMO, CCS og minst 22 kW AC. Dette gjelder Sokna og Flå (Fortum), og Nesbyen, Gol og Ål (Grønn Kontakt).

I tillegg finnes det noen eldre "CHAdeMO-only" hurtigladere fra tida da trillinger og senere Nissan Leaf var enerådene på hurtiglademarkedet. Langs Rv7 gjelder det to ladere som Hallingkraft satte opp på Flå og Geilo, og en lader som Gol Auto satte opp utenfor sin butikk på Gol. De to førstnevnte har Grønn Kontakt overtatt driften av, mens den sistnevnte nå driftes av Fortum.

Både på Flå og på Gol finnes det nå alternative hurtigladere med både CHAdeMO, CCS og 22kW AC, men på Geilo burde det absolutt være et CCS og AC-alternativ, ikke minst fordi dette er siste ladestasjon før vidda. I stedet for å bytte ut dagens velfungerende CHAdeMO-lader kunne man med fordel heller sette opp en kombinertlader eller to i tillegg. :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

v-i-c

Sitat fra: Electrix på fredag 20. november 2015, klokken 14:01
Det er bra Renault også bidrar, men jeg er redd de ødelegger litt for seg selv med avtalene om gratis lading. Dette fører ofte til overforbruk og unødvendig kø, det hadde vært bedre med et visst antall timer med lading eller et visst antall kWh med strøm. Da hadde man sluppet at "skal bare ha fordi det er gratis"-folket beslaglegger stasjonene unødvendig.

Det går nok meget bra bare ikke AC22kW ladepunktene blir brukt/misbrukt av de som står i ladekø til DC-lading.
Om AC22kW punktene primært brukes av biler med tre-fase lader som kan lade med 22kW bør dette ikke gi et problem
(men om 22kW blokkeres av enfase ladere i lengre perioder oppstår det problmer, enkelte "enfase-ladere" klare ikke mentalt å forstå at AC22kW er det hurtiglader tilbudet som gis til AC folket, de klarer ikke å betrakte en AC22kW lader som en "hurtiglader" som ikke skal blokkeres av "enfase" biler med DC mulighet)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

I ladekøen er det ingen som har noen spesiell fortrinnsrett - alle får vente i kø.

THE

Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 03:20

men om 22kW blokkeres av enfase ladere i lengre perioder oppstår det problmer, enkelte "enfase-ladere" klare ikke mentalt å forstå at AC22kW er det hurtiglader tilbudet som gis til AC folket, de klarer ikke å betrakte en AC22kW lader som en "hurtiglader" som ikke skal blokkeres av "enfase" biler med DC mulighet

På en offentlig hurtigladestasjon er det vel helt naturlig at de som har DC-hurtiglading kobler seg til med enten CCS eller ChaDeMo hvis det er ledig. Hvis det står en DC-hurtigladekompatibel elbil koblet til et AC uttak på en hurtigladestasjon vil jeg tro at det er med god grunn. Tre gode grunner jeg kan tenke meg er:

1. Ladekø, ved vente i kø tilkoblet AC-lader så bevarer man temperaturen i batteriet mens man venter, og man reduserer tida man trenger når/hvis hurtiglader blir ledig. Kanskje kan man lade nok på AC til å kjøre videre uten DC-lading før det er ledig også.

2. Har allerede ladet til 80-85% på hurtiglader, og vil ikke få raskere lading på DC enn AC ved fortsatt lading. Dermed blir det billigere for den som lader å koble fra DC-lader og toppe opp på AC hvis man trenger å lade til høyere SOC. Det frigjør også DC-lader slik at man reduserer køproblemer.

3. Enkelte biler med 1-fase 32A lader må bruke 22kW AC punktet for å få full ladeeffekt på AC (Soul, i3, Leaf). Hvis du trenger kun noen få kWh med lading kan det være like greit å lade på 7kW ladeeffekt (må ha neten 22kW eller 7,4kW uttak) som på hurtiglader, spesielt hvis du gjør et lite ærend som toalettbesøk eller kjøper/spiser litt mat mens du lader. Mye bede å beslaglegge et 22kW AC-punkt i 15-20 minutter enn å stå 10-15 minutter unødvendig på en DC-lader på grunn av at pausen ble lengre enn nødvendig for lading.


Biler med 32A enfas lader får nok tilnærmet like mye effekt inn på batteriet som f.eks Mercedes B-ED med sin 11kW trefaslader. Betyr det at 22kW punktene etter din mening bør forbeholdes biler med minimum 22kW ombordlader? Må Zoe da koble fra AC-punkt når SOC er såpass høy at ladeeffekt begynner å gå ned?

Jeg er klar over at min aksept for at "DC-biler" kan lade på AC22kW-punkter kan gjøre at jeg må vente i ladekø, men jeg kan ikke huske at det ble spesifisert i Renault-brosjyren at Zoe er unntatt ladekø. Det er vel nesten det eneste Renault ikke har skrytt på seg i diverse kampanjer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Nå kan det se ut som om enkelte her inne tror at enkelte ladepunkt er dedikert for dem spesielt, det er de ikke. Operatørene tilbyr lading til de som vil betale. Jeg sutrer ikke over at en Tesla med chademo-adapter opptar en hurtiglader i en time, for jeg vet at eieren betaler for tjenesten på lik linje som meg. Faktisk er han en bedre kunde enn meg som bare lader 20 min. Og jeg vet også at mer bruk av hurtigladere fører til mer etablering av hurtigladere. Det samme gjelder for 22kW AC, hvis de er mye brukt vil det bli satt opp flere, feks 2 doble eller kanskje 3 doble uttak pr DC-lader. Type2 uttak er også rimelige å sette opp så her er det nok bare bruken som begrenser. Hver gang jeg kikker innom i appen til GK så er det nesten bare chademo og noen CCS som er i bruk, hvorfor det? Antakeligvis fordi de fleste zoe lader gratis på fortum. Mao GK sine Type2 uttak er ment like mye for leaf, soul, mb, tesla og alle andre, dette ser du også i prisingen der ac er billigere og prises etter energien du lader med.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

zaltoz

Jeg er forsåvidt enig i at ingen har fortrinnsrett, men hvis noen her mener at det er innafor å lade fra 95-100% i en hurtiglader med kø bak seg, så har man antakelig aldri stått i kø. Nå finnes det selvsagt situasjoner hvor man har behov for hver eneste prosent, men normalt er det en ny hurtiglader godt innen rekkevidde.

Ellers, klapp-klapp til GK og Statoil. Håper på et fruktbart samarbeid :)
Tesla Model 3 LR m/AP

sven erik

se på se fleste ladere så er det i 16 -17 tiden det er noe  kø ellers er det omtent tomt  kansje noen andre tider akurat fredag  og søndag  prøv heller og legg  turen dinn opp på andre tider  ingen  køer  når det er kø på veien  betyr  døden for de som setter opp ladere   de må og få inn penger  og da når det er tomt resten av døynet  så

jeg har hvert med de tidene  der det ikke hvr kø men det hvar  kansje  20 mil mellom hurtigladerne bilen gikk  ca 10 mil da måtte en  stå i timer og lade på en vanlig kontakt   
men jeg råder alle nå til å kjøpe  så en kan lade på type 2 raskt  selv kan jeg det  med min har stått steder der det hvar 5 leaf i kø men det hvar type 2  22 kw stolpe der innen det egentlig hvar min tur kunne jeg  reise

v-i-c

Sitat fra: sven erik på fredag 27. november 2015, klokken 01:03
se på se fleste ladere så er det i 16 -17 tiden det er noe  kø ellers er det omtent tomt  kansje noen andre tider akurat fredag  og søndag  prøv heller og legg  turen dinn opp på andre tider  ingen  køer  når det er kø på veien  betyr  døden for de som setter opp ladere   de må og få inn penger  og da når det er tomt resten av døynet  så
....

I Oslo området er det svært ofte kø ved ladere av den raske type samt at mange kommer innom men drar videre.

I Oslo er det helt tydelig snart et grunnlag for å rein kommersiell drift av ladestasjoner som gir rask ladning til alle biler uten lade kø, uavhengig av  hvilken lade kontakt som brukes (nå er det i bruk 3 DC og 1 AC type).

En kombinasjon av bensinstasjon/matservering med "nok" plass til å parkere biler som lader raskt under tak gjerne i direkte tilknytning hovedveiene rett uten for by kjernen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA