Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0

Startet av cra, onsdag 18. november 2015, klokken 13:28

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. november 2015, klokken 22:12
Sitat fra: OleJA på fredag 20. november 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Fastlane83 på fredag 20. november 2015, klokken 11:12
Blir batterivarmereb også aktivert når man skrur på forvarming på app?
Ja, så sant du ikke har bilen i 'Range mode'. Batteriet varmes riktignok kun til det er istand til å ta imot 30kW regen effekt, dvs du vil f.eks neppe få full ladefart på en SuperCharger etter en slik forvarming.

Dette er en vanlig missforståelse sikkert fordi mange har tatt Bjørn Nyland sine videoer på ordet, les instruksjons manualen. Med range mode så blir begge deler redusert, men batterivarme blir ikke kuttet ut som mange tror..
Hva mener du med at batterivarmeren ikke blir kuttet ut på range mode..? Dette er da ingen missforståelse..
Jeg kjører stort sett kun i range mode på vinteren, fordi jeg ikke ser poenget i å bruke strøm på å varme batteri til en 10 minutters kjøretur, som det kan bli mange av.. Og på langtur blir uansett batteriet varmet opp, bla av selve forbruket og spillvarmen fra motor og inverter..
Jeg bruker kun å gå ut av range mode når det blir så kaldt at jeg trenger den ekstra effekten fra varme apparatet som blir "gjemt" i range mode.

Poenget mitt er at når jeg kjører i range mode så ser man jo tydelig at batteriet ikke mottar tilleggs varme.. bla fordi.. det ikke blir varmt! Man oppnår ikke regen før man har kjørt *mye* lenger enn m regen avslått. Og da pga nevnte spillvarme.
Jeg tipper det dem mener med "redusering" er at batterivarmeren blir holdt i "dvale" til temperaturen faller såpass mye at den utgjør en fare for batteriet.   

ctr46

Sitat fra: Tobo65 på lørdag 28. november 2015, klokken 17:24
Jeg skrev til Tesla og klagde på problemer med varmeapparatet for en uke siden og fikk følgende svar:

Thanks for contacting us at Tesla Motors.

There will be an update here in the near future that will solve this issue. We at Tesla ask for just a little bit more patience and this issue will be solved.

Have a nice weekend!


Hvilken sw versjon er du på?
.

Nuvolari

#32
Jeg tror jeg vet hva problemet er og har løsningen. I min bil gir dette ihvertfall den samme temperatur opplevelsen som før 7.0.

Problemet:
Tesla har lagt inn i sw at bilen til stadighet slår over på resirk av kupeluft. I utgangspunktet en god tanke for å gjenbruke den oppvarmede luften men av flere årsaker gjør dette at kupeen oppleves som kald.

Løsning:
Lås klimaanlegget på friskluft (motsatt av resirk). Dermed blir klima anlegget stabilt som tidligere.

Jeg gjør en ting til og det er å låse klimaanlegget til kun å sende varme til bena.

Gi gjerne tilbakemelding om dette løser problemet for flere.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

eadie

Sitat fra: Nuvolari på mandag 30. november 2015, klokken 08:46
Jeg tror jeg vet hva problemet er og har løsningen. I min bil gir dette ihvertfall den samme temperatur opplevelsen som før 7.0.

Problemet:
Tesla har lagt inn i sw at bilen til stadighet slår over på resirk av kupeluft. I utgangspunktet en god tanke for å gjenbruke den oppvarmede luften men av flere årsaker gjør dette at kupeen oppleves som kald.

Løsning:
Lås klimaanlegget på friskluft (motsatt av resirk). Dermed blir klima anlegget stabilt som tidligere.


Dette kan også forklare at flere opplever mere problemer med dugging enn tidligere. Når resirk står på auto, så er resirk oftere "slått på" enn før.
Bedre da å sette den kun på friskluft, inntil Tesla har kommet med software fix.

Generelt gjelder sunt bondevett. Hvis det dugger sett på friskluft, øk viftehastigheten og kjør manuelle innstillinger istedet for autoinnstillinger. Bruk også AC on på vinteren, da det reduserer fukt.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Sjøhyene

Innbiller meg nå at kupeen blir varmere med range mode skrudd PÅ. Trenger nå kun sette den til 25-26 mens med range mode skrudd av måtte jeg ofte ha den på 30 for å få en god varme i bilen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#35
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 30. november 2015, klokken 10:09
Innbiller meg nå at kupeen blir varmere med range mode skrudd PÅ. Trenger nå kun sette den til 25-26 mens med range mode skrudd av måtte jeg ofte ha den på 30 for å få en god varme i bilen.

Vet du, gjorde meg faktisk samme tankene under en langtur med P85`en i forrige uke. En tur med forferdelige forhold hvor rekkevidden muligens kunne bli knapp, og da brukte jeg rangemode selv om det ikke hjelper særlig på rwd. Opplevde temperaturen som stabil og fin, men turde ikke skrive noe her da jeg mistenkte at det kunne være placebo.

Nuvolari

På vei til jobb i dag med klimaanlegget låst til "frisk luft" hadde jeg temp innstilt på 21,5c og det ga perfekt temp i kupeen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Tobo65

Sitat fra: ctr46 på søndag 29. november 2015, klokken 16:51
Sitat fra: Tobo65 på lørdag 28. november 2015, klokken 17:24
Jeg skrev til Tesla og klagde på problemer med varmeapparatet for en uke siden og fikk følgende svar:

Thanks for contacting us at Tesla Motors.

There will be an update here in the near future that will solve this issue. We at Tesla ask for just a little bit more patience and this issue will be solved.

Have a nice weekend!


Hvilken sw versjon er du på?


v7.0. (2.7.106)
"Elvira"  P85, sort, sort, karbon, 19" og alt utenom pluss og barneseter. #P2476  VIN P17715. (Tromsø) Solgt høsten 2017

«Elinor» X100D, midnight black, sort standard interiør, 7 seter. Juli 2018

Mottatt 28.11.2013!

cairnz

Jeg sluttet å fikle med apparaet.. greit det blir litt gufs av og til men det går jo fort over. 23 eller 24 grader, all auto. Blir varmt nok for meg :)
Elbilist

Nuvolari

Test gjerne min oppskrift og gi beskjed om det løser problemet for flere. Varmeapparatet er nå perfekt i min bil.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

ctr46

Sitat fra: Tobo65 på mandag 30. november 2015, klokken 18:21
Sitat fra: ctr46 på søndag 29. november 2015, klokken 16:51
Sitat fra: Tobo65 på lørdag 28. november 2015, klokken 17:24
Jeg skrev til Tesla og klagde på problemer med varmeapparatet for en uke siden og fikk følgende svar:

Thanks for contacting us at Tesla Motors.

There will be an update here in the near future that will solve this issue. We at Tesla ask for just a little bit more patience and this issue will be solved.

Have a nice weekend!


Hvilken sw versjon er du på?


v7.0. (2.7.106)

Ok, da har du trolig ikke fått den siste versjonen enda. Såvidt jeg vet er det .217, men den løser ikke problemene.
.

ctr46

Sitat fra: Nuvolari på mandag 30. november 2015, klokken 20:03
Test gjerne min oppskrift og gi beskjed om det løser problemet for flere. Varmeapparatet er nå perfekt i min bil.

Skal på en lengre tur i morra så kommer til å teste forslaget ditt. Det hadde vært helt perfekt om det var så enkelt før de får ut fingeren og fikser sw´en! :)
.

Brede

Jeg kjørte 40 mil forrige helg i temperaturer mellom 5 og 18 minusgrader, uansett hva jeg stilte klimaanlegget på så var det uholdbart i bilen. Fruen satt med føttene oppe i frontruta for å ikke fryse av seg tærne.
Målte en maksimal temperatur i passasjerens fotbrønn på 14 grader (men lå stort sett på 11-12), dette med klimaanlegget stillt inn på 28 grader. Ved stans på superlader kokte plutselig kabinen over, men med en gang vi satte i marsj igjen så ble føttene til istapper mens overkroppen fortsatte å koke på 28 grader (sett bort fra et og annet kuldegufs som plutselig kom flommende fra dysene til frontruten).
Prøvde med/uten range mode, med/uten resirk, varierte på dyser, stengte dyser, åpnet dyser.... Stort sett alle kmbinasjoner uten at det ble bra. Best ble det med range mode, uten resirk, kun åpent ned til føttene og 26 grader. Da ble det en forholdsvis jevn kulde i bilen..

Kjørte i helgen samme tur i retur, stort sett samme temperaturer (et par grader varmere).
Range mode, alt i auto, 22 grader. Dønn stabil og utrolig behagelig temperatur! Justerte ikke en ting på 40 mil!
Fruen var i storhumør der hun satt med varme føtter.

Ingen oppdateringer utført..
Hva skjer?   :o

CFM

Første timen i bilen oppfører den seg relativt normalt. Men etter en time halvannen synker temperaturen ofte 4-5 grader. Opplevde også at ved supercharger-stopp så kom varmen tilbake, med renter.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Muffinman

Min 85D starter å levere regelmessige kaldgufs etter en times kjøring eller deromkring. Og da blir det kaldt på føttene. Prinsipielt har Tesla ødelagt varmeapparatet på bilen jeg allerede hadde, og levert meg en ny bil hvor det ikke virker skikkelig. Og det på svarteste vinteren.

Nå må de få ræva i gir. Jeg håper man ikke sløser tiden på å berge den annonserte energibesparelsen mens folk fryser både her og der. Dropp dette tullet og sett det tilbake slik det var før "oppdateringen"! Hvor lang tid kan egentlig det ta?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA