Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0

Startet av cra, onsdag 18. november 2015, klokken 13:28

« forrige - neste »

pej

Sett på 26-27 grader, da oppfører bilen seg nesten som før oppdateringen. I tillegg sett vifta manuelt på 6-7. Noe må man ofte for autopilot tydligvis.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

mj

Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. november 2015, klokken 08:14
Er utført test:

http://www.tocn.no/2015/11/den-store-klimatesten/#more-1659

Fint med test men den forteller lite om hvordan det er når man faktisk er ute og kjører.
Tror et av problemene er at viften/pumpen eller hva det nå er slår seg av og på hele tiden og og at viftehastigheten hele tidne jobber opp og ned. Alt dette medfører til ujevn temp som flytter seg rundt. er slik jeg opplever det i alle fall.

Jeg har aldri tidligere hatt problemer med dugg på vinduene. Noe som egentlig imponerte med forrige vinter. Nå dugger det nesten hver gang jeg er ute å kjører hvis temperaturen er kaldere en 6-7 grader.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

cra

Sitat fra: Lynet på onsdag 18. november 2015, klokken 17:26
Det er vel egentlig ikke nødvendig å starte en ny tråd om dette da det allerede er debattert mye i en annen tråd!

Jeg er kjent med at det har vært mye diskutert i tråden for software 7.0, men det diskuteres mye annet der også, og jeg var egentlig litt forbauyset over at temaet tilsynelatende ikke hadde egen tråd, så jeg starta en.

Sitat fra: Lynet på onsdag 18. november 2015, klokken 17:26
En annen sak er at 2.8.217 ser ut til å rette på problemet

Ja, jeg har lest indikasjoner på dette, men har også sett at for noen ser det ikke ut til å stemme.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 18. november 2015, klokken 17:12
Skru av rangemode nå på vinteren. Da får du mer effekt i varmeapparatet.

Det er ikke effekten jeg har problemer med, men stor ustabilitet i temperatur, samt kald luft på hender og lår. Skal uansett dobbeltsjekke innstillinga for rangemode en gang til. Kjørte 3-4 mil i går kveld, ca -2o. Godt og varmt i bilen pga ca 15 minutters forvarming, men etter en stund ble det faktisk for varmt, og jeg måtte skru ned på 18o for å ikke kovne. På den turen merket jeg altså ikke noe til kulderas over dashboardet, men jeg skal begynne å kjenne etter. Forøvrig er denne kaldlufta over dashbaordet veldig "svak", så den merkes ikke før det har gått en stund. Den kjennes ikke som vind, bare at kald luft siger inn på hendene og faller ned på beina.

Sitat fra: pej på fredag 20. november 2015, klokken 09:04
Noe må man ofte for autopilot tydligvis.

Mulig det, men jeg har ikke autopilot, og er definitivt ikke villig til å ofre et fungerende varmeapparat for at andre skal få autopilot.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hgs

Sitat fra: Brede på torsdag 19. november 2015, klokken 08:40
Sitat fra: Lynet på torsdag 19. november 2015, klokken 07:54
Kjører ca 20 min til jobb, og 2.8.217 har funket fint på 22 grader hos meg. Kjører manuelt med luft ned og vifte på 3 eller 4. Godt og varmt  :D

Så lenge det må justeres manuelt vil ikke jeg si at det fungerer fint..  ???

Jeg kjører samme opplegg som Lynet på varmeapparatet og har, som med det meste annet som er 'auto' i denne bilen, skrudd det av. Min opplevelse er at varmeapparatet faktisk er mye bedre enn før. 
Greit nok at det er håpløst at en velfungerende autofunksjon slutter å fungere, men det er vel bedre å bruke manuell innstilling i påvente av en fix enn å fryse og dugge ned på en gang?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Muffinman

Sitat fra: pej på fredag 20. november 2015, klokken 09:04
Sett på 26-27 grader, da oppfører bilen seg nesten som før oppdateringen.
Nope. Jeg forvarmet på 30 grader. Mindre enn 1cm snø på frontruta tok bortimot en halvtime å smelte, i forhold til at det ble "hull" i den like over defrostdysene nesten øyeblikkelig ved samme forhold før 7.0.

...jepp, jeg er en smule varm i toppen akkurat nå. Argumentet med at bilen skal bli bedre og bedre med oppdateringer har så langt vist seg å være bare svada. Mange feil tilført via oppdatering, rasering av GUI i høst og rimelig omfattende bruk av denne muligheten for å omgå/maskere konstruksjonsfeil. Jeg er veldig begeistret for bilene, men ikke så mye for selskapet som lager dem for tiden.

SunSeeker

#20
Minusgrader inatt så det er kaldt igjen.
Bilen ladet bare en time på 32A i dag tidlig, så jeg satte forvarming av kupe på HI slik at batteriet skulle få litt varme.
Er det andre med 85D som merker at batteriert IKKE blir varmet når du fyrer kupevarmer`n?? Stod på HI i 55 min, uten at det var skjedd noe. RangeMode er av, da jeg aldri bruker det.

Fastlane83

Blir batterivarmereb også aktivert når man skrur på forvarming på app?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

OleJA

Sitat fra: Fastlane83 på fredag 20. november 2015, klokken 11:12
Blir batterivarmereb også aktivert når man skrur på forvarming på app?
Ja, så sant du ikke har bilen i 'Range mode'. Batteriet varmes riktignok kun til det er istand til å ta imot 30kW regen effekt, dvs du vil f.eks neppe få full ladefart på en SuperCharger etter en slik forvarming.

ctr46

Sitat fra: ctr46 på onsdag 18. november 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Lynet på onsdag 18. november 2015, klokken 17:26
Det er vel egentlig ikke nødvendig å starte en ny tråd om dette da det allerede er debattert mye i en annen tråd!
En annen sak er at 2.8.217 ser ut til å rette på problemet

For min del så virker den oppdateringen til å ha funket i ca 2 dager. På vei til jobb idag på formiddagen så virket alt greit. På vei hjem fra jobb så var det akkurat som .77 oppdateringen som kom sammen med 7.0. Akkurat som trådstarter beskriver. Kald luft mot beina og hender. Forsøkte å sette temp i bilen på 31 grader uten at det hjalp.

Har ringt Tesla i Nederland og meldt problemet. Ble bedt om å kjøre varmt (Hi) i 10 minutter og så kaldt (Lo) i 10 minutter for å se om det ble noe bedring. Det ble ingen bedring da jeg etterpå testet med 21 grader i kupeen. Denne temperaturen brukte jeg pre 7.0 og funket fint. Etter .217 oppdateringen så virket det som sagt i ca 2 dager før det nå er ille igjen. Klarer ikke helt forstå hvorfor det blir sånn...

Ble også bedt om å kjøre en "power off" og la bilen stå i 10 minutter. Skal sjekke på vei til jobb igjen i morgen. Saken er i alle fall registrert og skal videresendes til "engineering" så får vi håpe at det blir en permanent fiks snart..

Fint om andre som også har problemer etter å ha fått "fiksen" gir beskjed så de har mer grunnlag å jobbe ut ifra..

Oppdatering:

Kjørte til jobb igår morges med samme problem som før. På vei hjem fra jobb hadde jeg forvarmet bilen i minst 30 minutter. Dette virket mer eller mindre til å ha løst problemet. Jeg merket i alle fall ikke noe til kald luft i løpet av den korte turen hjem på ca 20 minutter. Mulig jeg ville merket det om turen hadde vært lenger.

Så testet jeg på nytt idag uten noe som helst forvarming. Samme utfordring mellom Oslo og Sandvika med varmeapparatet. Ringte Tesla tilbake og snakket med teknisk support. Der ble jeg fortalt at de jobber med en ny fiks som skal komme i starten av neste uke. Jeg spurte flere ganger om dette er en ny versjon som ikke er .217 og det bekreftet han. Han ville ikke garantere akkurat når denne fiksen kom men informasjonen han hadde fått skulle tilsi utrulling til norske kunder tidlig neste uke.

Denne nye versjonen skulle løse de utfordringene vi har hatt. Jeg er skeptisk men håper så klart at det gjør susen. Jeg tror det ikke før jeg ser det i alle fall...

Range mode av eller på har ingen betydning på min bil...
.

ctr46

Viser til min forrige post.

Som jeg trodde og fryktet har det enda ikke kommet noen ny oppdatering som fikser varmeanlegget. Forsøkt å kontakte Tesla både på e-post og telefon de siste dagene uten å få noe svar. Begynner å bli ganske frustrert egentlig..

Noen andre som har nyere versjon enn .217 enda? Skulle gjerne hatt tilbake den normale bilen jeg hadde de første månedene istedenfor denne ustabile varme/kulde boksen >:(
.

Muffinman

Nybil i dag, og her er varmeapparatet hakket mer hysterisk enn på den gamle. Vifta driver og raser i vei på 10 rett som det er uten at det er noen grunn til at den skal gjøre det, og kaldgufset kommer rett som det er. 217 på begge biler.

Får vel innta venteposisjon. Forhåpentligvis  skjer det noe snart.


cirys1

Sitat fra: OleJA på fredag 20. november 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Fastlane83 på fredag 20. november 2015, klokken 11:12
Blir batterivarmereb også aktivert når man skrur på forvarming på app?
Ja, så sant du ikke har bilen i 'Range mode'. Batteriet varmes riktignok kun til det er istand til å ta imot 30kW regen effekt, dvs du vil f.eks neppe få full ladefart på en SuperCharger etter en slik forvarming.

Dette er en vanlig missforståelse sikkert fordi mange har tatt Bjørn Nyland sine videoer på ordet, les instruksjons manualen. Med range mode så blir begge deler redusert, men batterivarme blir ikke kuttet ut som mange tror..

sven erik

mitt funker når  en står stille og litt etter en er ellers ikke bra 

Tobo65

Jeg skrev til Tesla og klagde på problemer med varmeapparatet for en uke siden og fikk følgende svar:

Thanks for contacting us at Tesla Motors.

There will be an update here in the near future that will solve this issue. We at Tesla ask for just a little bit more patience and this issue will be solved.

Have a nice weekend!


"Elvira"  P85, sort, sort, karbon, 19" og alt utenom pluss og barneseter. #P2476  VIN P17715. (Tromsø) Solgt høsten 2017

«Elinor» X100D, midnight black, sort standard interiør, 7 seter. Juli 2018

Mottatt 28.11.2013!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA