Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot - opplevde erfaringer og tips

Startet av Wattson, søndag 15. november 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Gusse

Sitat fra: lunitiks på torsdag 23. juni 2016, klokken 18:45
Autosteer er etter min erfaring MER pålitelig UTEN veimerking ("stalking" mode).

Men såklart, har du en suicidal tulling foran deg ligger du potensielt tynt an  :o

Men her er det altså rom for stor forbedring. En kombinasjon av "stalking" når det er mulig, veimerking, sensormåling til hindringer, og GPS. For ikke å glemme lagring av data på kjørestrekninger du kjører gang på gang, ja jeg har hørt at AP ikke er lærende, men tenker at det burde være mulig å lagre slik data, for så å ta det i bruk. Samlet burde denne dataen kunne gi ganske nøyaktig AP ::)
Bare en tanke 8)

Solheim

Slik som jeg har forstått det så lærer den, den bruker jo kunstig intelligens til å samle opp mye data som den analyserer. Og så vidt meg bekjent så blir data som blir samlet opp lastet opp til både Tesla og Mobileye.

Og fra Mobileye sin Q1 konferanse:
"Tesla has over-the-air update and our algorithms every few weeks are being updated on the Model S"

Muffinman

Tja, etter tocn sin sitdown med en eller annen person litt oppe i systemet ble det vel klart at det samles data hvorpå en enkelt person hadde ansvar for å sjekke lokasjoner hvor fører typisk tar over, hvorpå denne personen endrer softwaren på den lokasjonen. Om det stemmer er det altså ikke kunstig intelligens eller noe annet fancy inne i bildet.

lunitiks

Det Muffinman sier må stemme. Både i AP og TACC bremser bilen min ned før en bestemt sving inn til en rundkjøring på vei til jobben. Dvs før jeg er begynt på svingen inn til rundkjøringa.

Men AP går for øvrig helt bananas i enkelte svinger. Riktignok bare 1 frisk og klar veibanelinje men bilen går helt av skaftet i denne svingen - skal ha meg i grøfta og ut i venstrefeltet..
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Min AP og ACC tok en pause fredag, lørdag og søndag. "UNAVAILABLE". Igår var den tilbake som før. Symbolene på dashbordet viste at den skulle være tilgjengelig men den nektet å slå seg på.
Sperres tilgangen til AP fra Tesla i perioder eller er dette noe som skjer lokalt i min bil.

Fastlane83

Jeg synes AP drar bilen litt for langt til høyre (mot midtstripen) når jeg ligger i venstre felt. Må ta i rattet å tvinge bilen mot venstre. Andre som opplever det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

GOS

Sitat fra: Fastlane83 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 19:26
Jeg synes AP drar bilen litt for langt til høyre (mot midtstripen) når jeg ligger i venstre felt. Må ta i rattet å tvinge bilen mot venstre. Andre som opplever det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørte S85D (1 mnd gammel) i helgen frem og tilbake mellom Stavanger og Moss/Rygge mens min S85 vsr inne på verksted. Prøvde da AP hele tiden og det var artig på gode veier med god merking. På svingete veier og selvfølgelig dårlig merking så var det ikke bra. På svingete veier så kommer den alltid for nærme midtstripen i høyre svinger og for nærme veiskulder i venstre svinger enn det som er behagelig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: GOS på tirsdag 28. juni 2016, klokken 21:36
Sitat fra: Fastlane83 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 19:26
Jeg synes AP drar bilen litt for langt til høyre (mot midtstripen) når jeg ligger i venstre felt. Må ta i rattet å tvinge bilen mot venstre. Andre som opplever det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørte S85D (1 mnd gammel) i helgen frem og tilbake mellom Stavanger og Moss/Rygge mens min S85 vsr inne på verksted. Prøvde da AP hele tiden og det var artig på gode veier med god merking. På svingete veier og selvfølgelig dårlig merking så var det ikke bra. På svingete veier så kommer den alltid for nærme midtstripen i høyre svinger og for nærme veiskulder i venstre svinger enn det som er behagelig.

Enig - AP kjører konsekvent "yttersving", her er det stort forbedringspotensiale for at funksjonen skal leve opp til "bekvemmelighetsegenskapene" som Tesla kaller det. Eksempelvis på E6 nordover, i høyresvingen før Grilstadtunnelen - der skal man ha is i magen for å la AP kjøre showet om man ligger i venstre fil i f.eks. 90 - men det går.
Et annet sted AP plasserer bilen feil er også på E6 nordover, i Hell-tunnelen før Værnes/Stjørdal. Her legger bilen seg så nær midten at jeg er redd den skal daske borti reflekspinnene som er satt opp som midtdelere. Her har jeg ikke turt å gi AP full tillit enda. In case it goes to Hell  :P
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Trustno1

Sitat fra: Fastlane83 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 19:26
Jeg synes AP drar bilen litt for langt til høyre (mot midtstripen) når jeg ligger i venstre felt. Må ta i rattet å tvinge bilen mot venstre. Andre som opplever det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig, jeg merker det samme ofte når jeg ligger på E18 mellom Drammen og Oslo. Mulig det har blitt noe bedre i siste softwareoppdateringene, men fortsatt kunne jeg ønske at bilen legger seg litt mer ut på siden, spesielt om det er store lastebiler e.l i høyre felt.

DagfinnN

#144
Sitat fra: lunitiks på fredag 24. juni 2016, klokken 07:42
Det Muffinman sier må stemme. Både i AP og TACC bremser bilen min ned før en bestemt sving inn til en rundkjøring på vei til jobben. Dvs før jeg er begynt på svingen inn til rundkjøringa.

Har også opplevd at TACC og AP bremser ned foran enkelte svinger. Den gjør det ikke på alle svinger av samme krapphet og i samme fart. Det må bety at det er en registrering på lokalisasjon i en eller annen database. En av svingene som jeg opplevde fartsreduksjon på, har jeg aldri kjørt før med TACC innkoblet (trur eg).
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

MeTesla

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:42
Sitat fra: Fastlane83 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 19:26
Jeg synes AP drar bilen litt for langt til høyre (mot midtstripen) når jeg ligger i venstre felt. Må ta i rattet å tvinge bilen mot venstre. Andre som opplever det samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig, jeg merker det samme ofte når jeg ligger på E18 mellom Drammen og Oslo. Mulig det har blitt noe bedre i siste softwareoppdateringene, men fortsatt kunne jeg ønske at bilen legger seg litt mer ut på siden, spesielt om det er store lastebiler e.l i høyre felt.

Helt enig. Dette er det største aberet med AP, at jeg vil ligge lenger inn i veibanen når jeg for eksempel har en trailer på siden.

Trustno1

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:46
Sitat fra: lunitiks på fredag 24. juni 2016, klokken 07:42
Det Muffinman sier må stemme. Både i AP og TACC bremser bilen min ned før en bestemt sving inn til en rundkjøring på vei til jobben. Dvs før jeg er begynt på svingen inn til rundkjøringa.

Har også opplevd at TACC og AP bremser ned foran enkelte svinger. Den gjør det ikke på alle svinger av samme krapphet og i samme fart. Det må bety at det er en registrering på lokalisasjon i en eller annen database. En av svingene som jeg opplevde fartsreduksjon på, har jeg aldri kjørt før med TACC innkoblet (trur eg).

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at TACC benytter gps/kart for å bremse ned før svinger.
For noen dager siden så kjørte jeg på en "ny" vei (dvs den er ett par år gammel, men ikke registrert i Tesla's kart). Her så ville TACC bremse ned i hytt og gevær selv om veien var rett og fin. Når jeg ser på kartet så tror bilen at jeg kjører på en gammel svingete vei som tidligere gikk parallelt med denne nye veien.

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 15:40
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 29. juni 2016, klokken 14:46
Sitat fra: lunitiks på fredag 24. juni 2016, klokken 07:42
Det Muffinman sier må stemme. Både i AP og TACC bremser bilen min ned før en bestemt sving inn til en rundkjøring på vei til jobben. Dvs før jeg er begynt på svingen inn til rundkjøringa.

Har også opplevd at TACC og AP bremser ned foran enkelte svinger. Den gjør det ikke på alle svinger av samme krapphet og i samme fart. Det må bety at det er en registrering på lokalisasjon i en eller annen database. En av svingene som jeg opplevde fartsreduksjon på, har jeg aldri kjørt før med TACC innkoblet (trur eg).

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at TACC benytter gps/kart for å bremse ned før svinger.
For noen dager siden så kjørte jeg på en "ny" vei (dvs den er ett par år gammel, men ikke registrert i Tesla's kart). Her så ville TACC bremse ned i hytt og gevær selv om veien var rett og fin. Når jeg ser på kartet så tror bilen at jeg kjører på en gammel svingete vei som tidligere gikk parallelt med denne nye veien.

Vel, nå er det bare å sette i gang med testing for å validere denne hypotesen! Stemmer den er det jo egentlig trist, med mindre AP-databasen til slutt overstyrer dette ved gjentatte korrigeringer fra Teslaer som kjører strekningen, da...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på onsdag 29. juni 2016, klokken 21:03
Vel, nå er det bare å sette i gang med testing for å validere denne hypotesen! Stemmer den er det jo egentlig trist, med mindre AP-databasen til slutt overstyrer dette ved gjentatte korrigeringer fra Teslaer som kjører strekningen, da...

Jeg kjører ikke den aktuelle strekningen så ofte, men er forbi der i ny og ned. Skal legge merke til om dette også skjer neste gang

Man kan faktisk også se at det er noe funky i google maps også på denne strekningen:
https://www.google.no/maps/dir/60.0847285,9.1139268/Riksvei+40+170,+3628+Veggli/@60.0793385,9.1183868,1871m/data=!3m1!1e3!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x46409aa543ba75bf:0x6774220319f01743!2m2!1d9.1256456!2d60.0693223?hl=no

lunitiks

Ja hvis det er den der ruta AP navigerer etter forstår jeg godt at du får "røkk og napp" i bremsene!

Interessant er det i alle fall. Jeg holder en knapp på dette og rapporterer når jeg har fått testet noen Google Maps ruter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA