Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading DC med 120kW

Startet av Jorgensen, torsdag 12. november 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

elbil-1

I vestby har AR klart det gale kunststykket å plassere 3hurtigladere så tett inntil hverandre at det bare er så vidt tre biler kan koble seg til hver sin lader.

Hvis noen av de tre laderne klarer å serve mer enn en bil er det allikevel nytteløst for det er ikke plass til flere biler ved laderne.

Arctic Roads

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:20
I vestby har AR klart det gale kunststykket å plassere 3hurtigladere så tett inntil hverandre at det bare er så vidt tre biler kan koble seg til hver sin lader.

Hvis noen av de tre laderne klarer å serve mer enn en bil er det allikevel nytteløst for det er ikke plass til flere biler ved laderne.

Det er mulig å lade 4 biler samtidig gitt at de som skal lade parkerer "riktig" Vi gjorde det på åpningen. Dvs at de som skal lade på nr 1 må bruke plassen som er rett til venstre for skuret, så de 2 i midten til den nye ladere og så til sist må de som skal lade på den 3. stå på plassen rett til høyre for skuret.

Dette er  ikke optimalt og henger sammen med at når ladestedet først ble utformet i sin tid skulle en lader kun lde en bil om gangen. Vi skal gjøre om hele lokasjonen på et senere tidspunkt, og da med tanke på at hver alder skal kunne lade 2 biler samtidig.

Arctic Roads

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:22
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38
-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.

Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?
Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?

Poenget mitt var strengt tatt å fremheve at dette er en hersketeknikk som etter min mening ikke hører hjemme på dette forumet.

Jeg registrerer også at v-i-c ikke svarer de gangene han blir stilt kritiske spørsmål - På samme måte som Arctic Roads, forøvrig.

Vi svarer på spørsmål som er kritiske men ikke nødvendigvis de samme eller sterkt relaterte spørsmål som blir gjentatt flere ganger i samme tråd eller tidperiode. Er godt mulig en seksjon med Ofte Stilte Spørsmål på våre hjemmesider vil erstatte vår deltagelse på forumet slik den har vært på forumet til nå slik at det blir lettere å finne våre svar på de forskjellige temaene.

Så ser jeg at det har glippet når det kommer til å svare på v-i-c til 43kW AC spørsmål.  Når det kommer til 43kW AC så var vi veldig tydelige på allerede på åpningen den 10. at vi ikke kommer til å satse videre på denne teknologien fremover. Årsaken til dette ligger naturlig nok i at Renault som fra før av var eneste bilmerke som støttet muligheten for 43kW AC har vært tydelige på at de ikke kommer til å satse videre på teknologien. Når vi så videre ikke har noen signaler på at andre kommer til å satse på 43kW AC blir det umulig for oss å forsvare en videre satsing på 43kW AC. Om markedsgrunnlaget endrer seg ved at det kommer nye biler inn på markedet vil vi naturlig nok se på muligheten igjen.

Årsaken til at det er 43KW AC på laderen på Vestby idag er fordi de første produserte eksemplarene av denne superladeren kommer med 22+43KW AC i tillegg til 120kW DC. Kanskje vi åpner en til med denne konfigurasjonen men etter dette er det altså ren DC som gjelder, med mulighet for 120 kW maks pr enkelt uttak når det kun er en bil som lader og med effektdeling når flere lader.

Arctic Roads

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?

Ja det er riktig.

Arctic Roads

Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 25. november 2015, klokken 07:46
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?

Ja det er riktig.

En ekstra presisering. KIA Soul EV ber om 70 KW som bekreftet i forrige post. På den måten er den klargjort for når det kommer nye CHAdeMO ladere med høyere effekt. Når bilen kobler seg til en lader med kun 43 eller 50KW så får den kun det som laderen sier at den har.  Bare så ingen tror at KIA prøver å "overbelaste" ladere som ikke kan gi mer.

3irikur

Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 25. november 2015, klokken 07:45

Vi svarer på spørsmål som er kritiske men ikke nødvendigvis de samme eller sterkt relaterte spørsmål som blir gjentatt flere ganger i samme tråd eller tidperiode. Er godt mulig en seksjon med Ofte Stilte Spørsmål på våre hjemmesider vil erstatte vår deltagelse på forumet slik den har vært på forumet til nå slik at det blir lettere å finne våre svar på de forskjellige temaene.


Nei, dere vrir på spørsmålene og later som de er noe annet enn det de er.
Trekk dere gjerne tilbake til en egen nettside, da slipper dere i hvertfall å selv lese kritikken dere får (Men mister samtidig også den ekstra oppmerksomheten dere har klart å lure til dere).


Forøvrig vil jeg anbefale å bruke redigeringsmulighetene på forumet, det er veldig lite oversiktlig med fire poster rett etter hverandre.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

v-i-c

#81
Takker AR for et klargjørende svar angående AC43kW.

Konstaterer at AR og Grønn Kontakt ikke ønsker å tilby det lade produktet som er best tilpasset min bil.

Jeg vil likevel oppfordre AR til å utplassere så mange Ladere som de bare klarer av den konfigurasjonen som de har på demo i Vestby. Dette er en topp konfigurasjon som kan lade 4 biler samtidig. Dersom en slik plasseres ut på en slik måte at 4 biler naturlig kan parkere rundt denne, mener jeg at "demo AR Vestby" er beste tekniske løsning demonstrert så langt.

Med nok ladestasjoner av type "demo AR Vestby" plassert sentralt langs de veiene jeg naturlig kjører på i Norge, kan det bli aktuelt å kjøpe årskort fra AR i fremtiden.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?

Jeg kan ikke japansk. Jeg finner det umulig å skrive "chademo" riktig.
Det blir da altfor tungvint klippe og lime hele tiden.

Da er det mye lettere å skrive "Den Gamle Japanske Standard".

Det ligger ikke noe annet bak det. Og alle forstår hva jeg mener, så jeg ser heller ikke noe problem med å bruke "Den Gamle Japanske Standard" som betegnelse på den standard som EU ønsker å fase ut til fordel for "CCS combo type 2"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rasmus.B

Hvor gammel er du egentlig vic? 12år??

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Leon

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:20
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?

Jeg kan ikke japansk. Jeg finner det umulig å skrive "chademo" riktig.
Det blir da altfor tungvint klippe og lime hele tiden.

Da er det mye lettere å skrive "Den Gamle Japanske Standard".

Det ligger ikke noe annet bak det. Og alle forstår hva jeg mener, så jeg ser heller ikke noe problem med å bruke "Den Gamle Japanske Standard" som betegnelse på den standard som EU ønsker å fase ut til fordel for "CCS combo type 2"

Høres troverdig ut... 8)

For å variere litt foreslår jeg at du nå bytter "Den Gamle Japanske Standard" med "Den Eldste og Verdens Mest Benyttede hurtigladestandard, tidligere kjent som Den Gamle Japanske Standard, nå Revitalisert". :)

v-i-c 12 år? Nei, jeg har sett tilsvarende hos en barnslig 13-14 åring! ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:10
Takker AR for et klargjørende svar angående AC43kW.

Konstaterer at AR og Grønn Kontakt ikke ønsker å tilby det lade produktet som er best tilpasset min bil.

Dette gjelder for øvrig også nye ladere fra Fortum, ref https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ferry

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:20
Jeg kan ikke japansk. Jeg finner det umulig å skrive "chademo" riktig.

Vi skjønner deg helt fint når du skriver Askdal og andre underfundigheter, så det går nok bra om du skulle komme i skade for å skrive cahdemo også. >;)

AmocoCadiz

#87
Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:20
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?

Jeg kan ikke japansk. Jeg finner det umulig å skrive "chademo" riktig.
Det blir da altfor tungvint klippe og lime hele tiden.

Da er det mye lettere å skrive "Den Gamle Japanske Standard".

Det ligger ikke noe annet bak det. Og alle forstår hva jeg mener, så jeg ser heller ikke noe problem med å bruke "Den Gamle Japanske Standard" som betegnelse på den standard som EU ønsker å fase ut til fordel for "CCS combo type 2"
Når ble ChaDeMo japanske tegn, er da ganske vestlige bokstaver?.

og kom igjen, til ære for oss tusenvis som kjører Leaf, Soul, Trilling...du får jo til å skrive ChaDeMo for bare noen dager siden....:

Sitat fra: v-i-c på onsdag 18. november 2015, klokken 01:46
Sitat fra: THE på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:36
Dette har tatt veldig lang tid. Jeg har vært i kontakt med Voss energi flere ganger det siste halvåret selv også, og stadig nye (bort)forklaringer på årsak til forsinkelse.

Håper den kommer opp i løpet måneden, da kan jeg uten noen form for rekkeviddeangst ta elbilen til Bergen den siste helga i november. Blir veldig bra når jeg slipper innom Voss kun for å lade. Med lading på Vinje, Voss, Dale og Trengereid (alle med CCS, ChaDeMo, 43kW AC) og Arctic Road i Aurland (CCS, ChaDeMo, 22kW AC) er det ingen problem uansett årstid, vær og føre å komme seg fra Sogn til Bergen.

Litt off topic muligens, men ikke helt ....

Når denne lademuligheten blir etablert på er det ikke så mye som gjenstår før en kan kjøre mellom Oslo og Bergen langs E16 med vanlig "liten" elbil.
Østfra står vel de siste lader før fjellet på/ved Fagernes. Ja det er vel tre Ok Hurtigladere (alle med CCS, ChaDeMo, 43kW AC) like ved Fagernes.
La oss håpe at ENOVA velger å bidra til at det blir dekning på strekningen Oslo Bergen langs E16 med minimum to ladeopperatører på hele strekningen, slik at en får en kamp mellom ladeopperatørene om å gi alle oss elbileiere best mulig forhold for raskt å lade elbilen vår
til sist , jeg kan fransk, men velger likevel ikke å skrive " den utdøende franske standard" av respekt for andre forummedlemmer....la oss bruke en saklig nivå på diskusjonene


Rio

"CHAdeMO er en forkortelse for "CHArge de MOve" og henspeiler til en kostnadsbasert ladetjeneste for forflytning. Det er også et japansk ordspill for uttrykket "O cha demo ikaga desuka" (Hva med litt te) og henviser da til tiden det tar å lade en bil med en hurtiglader."

Med hilsen
Wikipedia
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: Leon på onsdag 25. november 2015, klokken 11:52
Dette gjelder for øvrig også nye ladere fra Fortum, ref https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/

:'( :'( :'( facebook er et lukket forum kun tilgjennelig for personer som ikke synes privatlivet har verdi.  :'( :'( :'(

Antar at dersom Fortum har info til sine kunder så velges det en åpen kanal.

Er tilsvarende info tilgjennelig på et åpent fora?
Har ikke sett info av den typen på hjemmesidene til Fortum.
:) :) Fortum har ikke vært aktive på dette forum så langt som jeg kan se :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA