Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i-Miev ville ikke starte etter hurtiglading

Startet av shuatorp, onsdag 21. oktober 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

shuatorp

Hei lager en egen tråd på dette med mer riktig tittel

Lørdag kveld (17.10.15) lot ikke min iMiev seg starte etter hurtiglading hos Fortums hurtiglader i Sarpsborg.
Bilen stod i P og nøkkelen var ute ved lading.
Etter avsluttet lading ville den bare ikke starte igjen, det bare lyste et bil-symbol og !-tegn.
Bilen ble hentet av Viking og kjørt til Motorforum i Fredrikstad.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Oppdatering:

19.10.15:
Sendte forhandleren jeg kjøpte bilen av (Moss Bilsenter AS) informasjon om hendelsen.

19.10.15:
Moss Bilsenter AS:
Sjekker med teknikkere omgående, kjedelig.

Moss Bilsenter AS:
Iflg teknikker ikke dette noe kjent, den lampa du beskriver innehar mange feilkilder og kan ikke si direkte hva årsaken er. Er spent på ha de sier, Sikring, batteripakka??

Jeg svarer:
Batteripakka var ca 80% ladet, startbatteriet var på 12.3V
Har lest på Elbil Forumet at to andre har opplevd det der + i utlandet er det flere.
Tipper det er "Lade enheten" på hurtiglader siden.

Noen sier også at dette kan skje hvis kjølesystemet av batteriet svikter.
Bare håper de finner feilen og ikke bare får den igang igjen uten å vite hvorfor (så dette kan skje igjen senere).

Moss Bilsenter AS:
Håper det ordner seg og at du får årsaken.

Jeg svarer:
Oppdaterer deg da jeg vet.

21.10.15:
Moss Bilsenter AS:
Hei.
Fått noe svar på hva som var årsaken?

Jeg svarer:
Ikke hørt et eneste ord fra de ennå.
Ikke fornøyd med det, blir nok ikke prioritert med i-Miev.

Moss Bilsenter AS:
NN hos Motorforum Fredrikstad har forsøkt å få tak i deg, du er visst i Sverige??
Uansett, de trenger litt info fra deg om hvor du har ladet etc.
Fabrikken er koblet inn og pga det er det ordnet med leiebil til deg så lenge dette pågår.
Håper de finner ut av dette snarest så du ikke blir skadelidende.

Jeg ringer NN hos Motorforum Fredrikstad:
De lurer på hvor jeg ladet og hvilken type lader det var.
De lurte på om jeg hadde noe bilde av laderen.
Det de kunne fortelle var at det var endel feilmeldinger de ikke kunne forklare og ikke kunne nullstille.
De mente dette ikke skyltes noen feil på bilen men muligens på laderen.
Jeg fortalte de at jeg tvilte på dette siden det var mange som ladet på denne laderen etter meg uten problemer.
Fikk beskjed om at dette kunne ta tid, men at jeg fikk beholde leiebilen til saken var løst.

Jeg sendte Moss Bilsenter oppdatering og fikk svar:
Får håpe det bare er en bagatell de har oversett, har ikke vært borti noe lign tidligere.
Forstår din frustrasjon, skal gjøre det jeg kan for å få fortgang i dette.
Ha en fin dag så langt det går.

Jeg svarer:
Takk for det.
De vet nok mer enn de sier.
Virket som de mente det var noe feil på laderen.
Men tviler på det, det er jo batteriet og elektronikken i bilen som styrer. Og var flere som ladet etter meg uten problem.

Moss Bilsenter AS:
Vil ikke uttale meg på vegna av de, venter bare til de kommer med noe fornuftig.

Jeg svarer:
Har forståelse for det.



Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Har idag blitt oppringt av Fortum og de tok kontakt med Motor Forum.
Motor Forum sa de ikke visste hva som var feil og venter på svar fra fabrikken.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Fortsatt er Mitsubishi tause, har idag via forhandler jeg kjøpte den av bedt de om å kjøpe tilbake bilen.
Jeg har kjøpt ny bil og kan ikke sitte på to bil-lån. Har kjøper på min imiev, men hjelper ikke da den står på verksted og de gjør ingenting med den. De bare venter på fabrikken og har fått beskjed om å ikke røre den.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Carl Anton Stenling

#4
Forhandleren har krav på å kunne rette mangelen og du kan ikke ensidig bestemme heving pga. feilen som har oppstått.

Hvorvidt du har tenkt å selge bilen er neppe relevant i denne sammenhengen.

Selv om forbrukerkjøpsloven inneholder en bestemmelse rundt omlevering så vil denne normalt ikke komme til anvendelse pga. store kostnader forbundet med omlevering av biler.

Heving kan du kun kreve dersom selgeren har hatt flere forsøk (minst to) på å rette samme mangel eller dersom det går urimelig lang tid uten at feilen blir rettet. Hvor lang tid er ikke godt å si, men vi snakker om flere måneder og lav sannsynlighet for at feilen til slutt blir rettet. Du kan kreve erstatningsbil i denne perioden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

shuatorp

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:34
Forhandleren har krav på å kunne rette mangelen og du kan ikke ensidig bestemme heving pga. feilen som har oppstått.

Hvorvidt du har tenkt å selge bilen er neppe relevant i denne sammenhengen.

Selv om forbrukerkjøpsloven inneholder en bestemmelse rundt omlevering så vil denne normalt ikke komme til anvendelse pga. store kostnader forbundet med omlevering av biler.

Heving kan du kun kreve dersom selgeren har hatt flere forsøk (minst to) på å rette samme mangel eller dersom det går urimelig lang tid uten at feilen blir rettet. Hvor lang tid er ikke godt å si, men vi snakker om flere måneder og lav sannsynlighet for at feilen til slutt blir rettet. Du kan kreve erstatningsbil i denne perioden.

Kjenner til reglene, og forlanger det ikke.

Men siden:
- de ikke har en eneste slik bil å selge pga de er tomme i hele Norge.
- det er dårlig reklame å ha en misfornøyd kunde.
- de lett får solgt den bilen som er som ny (da den er ferdig rep).
- de sparer kostnader på leiebil til meg.
- fabrikken holder igjen, sikkert fordi de ikke vet hva som er feil.
- siden leverandøren av bilen sa det ikke skulle være slik her.

På bakgrunn av dette foreslo jeg at de kjøpte den tilbake.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Kontaktet Advokat Lyngmyr og forhører meg om mine rettigheter.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Carl Anton Stenling

Det er jo helt ok å foreslå tilbakekjøp. Om ikke annet så har de forstått at dine forventninger ikke er oppfylt. Det er jo også et signal om at de må forholde seg aktivt til reparasjon og kan ikke bare la bilen stå uten å gjøre noe.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

shuatorp

Fikk igjen bilen.
De sa det ikke var noe galt med den.
En feil på Fortum´s hurtiglader hadde skapt konflikt med bilen.

Bilen er solgt og ny Kia Soul er bestilt.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Ole Martin Helgesen

Hei, opplevde samme problem med min i-Miev i dag. Skulle hurtiglade hos McDonalds i Asker, (Fortum). Sønnen miin har gjort det tidligere der uten problem med bilen min. Jeg fikk ikke startet lading med brikke, var litt usikker hvor leseren var. Forsøkte også med SMS, fikk melding om at lading starter. Etter jeg kom ut avsluttet jeg lading og fikk SMS om at lading ikke var aktiv. Fikk da ikke startet bilen, tenning ok og batteri halvt som før, men får ikke Ready men et gult advarselsymbol. Ringte Viking, de forsøkte å resette bilen, men hjalp ikke. Sendt på verksted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA