Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig moment, skifte av dekk

Startet av O-P, fredag 16. oktober 2015, klokken 16:34

« forrige - neste »

Olee

Sprayer du bare på oppå det gamle, eller fjerner du noe av det? Tenkte å gjøre samme prosedyre på min som var ny i februar 15 :) Jeg bør vel prøve å fjerne den rusten som måtte ha kommet?

leafnor

Sitat fra: Olee på søndag 18. oktober 2015, klokken 14:48
Sprayer du bare på oppå det gamle, eller fjerner du noe av det? Tenkte å gjøre samme prosedyre på min som var ny i februar 15 :) Jeg bør vel prøve å fjerne den rusten som måtte ha kommet?
Jeg høyttrykkspyler eller vasker av med vann og kost evt løs sand og lort. Nå var det bare å børste av litt løst støv/lort.  I mai måtte jeg frem med slagghammer (Sveisutstyret) for å pikke av all løsrusten, og det var mengder spesielt på innsiden bak.
Så er det bare å spraye på.
Gjør det hver gang jeg bytter dekk, og til sist er bremsene galvaniset. På min 10 år gamle Tucson er det ikke behov lengre å spraye hvert dekkskifte, de er blitt galvanisert!
Passer i tillegg på å smøre opp mellom bremseklosser og stålet så de ikke setter seg. 
På min Leaf var det gjort på den siste service forrige eier hadde på bilen for snart ett år siden, og det var rikelig med fett på ennå så lot være å smøre nå.
Bare kostet av løs smuss, og sprayet på den her gangen.

Forøvrig, testet med momentrekker hvor mye jeg manuelt hadde dradd til. Faktisk en plass mellom 100 og 108 Nm, for på 100 klikket det i nøkkel, mens 108 så gikk de så vidt noen grader før klikk.
Men skulle kanskje bare mangle, 32 års praktisk erfaring bør jo gi noe tilbake.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Har nylig sprayet bremser etc med sinkspray etter dekkskifte, inspirert av Leafnor. Sprayet rett oppå rusten.Ble så bra atte! 8) Det som havnet på selve bremseskiva tørket jeg bare av med papir umiddelbart etter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

O-P

Takker for svar! Syns stedet hvor momentet stod var ulogisk plassert i manualen, men det får så være.

Har skrudd til uten momentnøkkel tidligere, men spesielt på våren som var, var de litt vriene å få av igjen, så tenkte kanskje det ville hjelpe å ev. ikke stramme for mye + at jeg nå har hatt på litt kobberpasta i tillegg. Var heldigvis ikke vriene å få av denne gangen, så tipper det hadde litt med vinter å gjøre forrige gang.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA