Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig moment, skifte av dekk

Startet av O-P, fredag 16. oktober 2015, klokken 16:34

« forrige - neste »

O-P

Ref. Slik skifter du hjul på riktig måte, så står det: «Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.).»

Jeg finner ikke noe oppgitt moment i brukermanualen (2014-modell), er det da bare å legge seg midt i det overnevnte sjiktet, eller har jeg oversett noe?
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

lifern

Trenger ikke bruke moment. Du kan teite godt til,men ikke for hardt på alufelger.
Etter teit etter noen mil
SVART EUROLEAF 2013

Hrafn

Jeg bruker 120 Nm . Det fikk jeg anbefalt av butikken hvor jeg kjøpte dekkene .

Og det er i hvert fall bedre å bruke momentnøkkel . Man pleier å bruke for mye krefter uten den .

lifern

Har aldri brukt moment når jeg skifter hjul.
Etter 25 år med bil har jeg enda ikke ødelagt eller mistet noe.
SVART EUROLEAF 2013

MortenRA

#4
Man ødelegger nok sjelden uten å bruke moment, men er nok å anbefale.
Når det er sagt, så er det 112Nm som er korrekt iht brukermanualen.
Tesla Model S 75D - Soon to come

Hrafn

Regner heller ikke med at man får ødelagd altfor mye uten momentnøkkel når man bruker litt sunn fornunft . Og jeg har gjort det uten også i 20år , men nå bruker jeg moment og det føles bare bedre å bruke den .

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Carl Anton Stenling

Jeg trekker til med 108 Nm. Det fungerer fint og er iht. instruksjonsboken.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DannyRS

Husk at oppgitte momentverdier oftest er med tørre gjenger.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Sitat fra: DannyRS på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:51
Husk at oppgitte momentverdier oftest er med tørre gjenger.
Jepp, det er friksjonen stål mot stål som skal holde de på plass. Klassisk feil er å grease boltene for lettere å få mutrene løs, egentlig fordi man i utgangspunktet drar dem til altfor hardt manuelt. Og så når verkstedet en gang skifter hjul bruker de jo riktig moment... Derfor det er overskrifter i avisene hver høst og vår om biler som mister hjul.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MortenRA

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:24
Jeg trekker til med 108 Nm. Det fungerer fint og er iht. instruksjonsboken.
Hvor i boka står 108Nm? Ser bare 112Nm...
Tesla Model S 75D - Soon to come

Carl Anton Stenling

Sitat fra: MortenRA på lørdag 17. oktober 2015, klokken 11:35
Hvor i boka står 108Nm? Ser bare 112Nm...

108 Nm var hentet fra en verkstedmanual. 112 Nm er det korrekte fra instruksjonsboka.

Drar til en tanke mer neste gang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 17. oktober 2015, klokken 15:30
Sitat fra: MortenRA på lørdag 17. oktober 2015, klokken 11:35
Hvor i boka står 108Nm? Ser bare 112Nm...
108 Nm var hentet fra en verkstedmanual. 112 Nm er det korrekte fra instruksjonsboka.
Står 108 Nm i min instruksjonsbok side 8-29. Kanskje forskjellig fra gammel til ny modell? Spiller uansett ingen rolle, forskjellen er ubetydelig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

BE

#13
Jeg har en elektrisk muttertrekker med en momentstav på 100 Nm, denne bruker jeg til alle bilene. Dette er tilstrekkelig moment uavhengig av hva det står i instruksjonsboken. Resultatet av tiltrekningsmomentet varierer med mange kriterier, så om du trekker til med 80, 100 eller 120 Nm er ikke så veldig viktig.(Referanse; 20 års erfaring med kalde bolteløsninger i offshoreindustrien) Det viktigste er at du ikke trekker til for meget slik at hele bolten ryker, eller at du setter den så løst at den faller av.

100-120 Nm er derfor et passe tiltrekningsmoment som gjør at du får av hjulene nå de skal byttes, samt at de ikke løsner eller river av gjengene på bolten.

Tips til hjulskifte på bilen er å skaffe en elektrisk muttertrekker, momentstav og en skikkelig jekk. Strøm har du selvsagt der du parkerer elbilen :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

leafnor

Skiftet i går til vinterdekk, og som de 32 foregående år jeg har byttet hjul fikk jeg de både av og på med manuell kraft. Har aldri mistet hjul :o, eller opplevdt at de har vært vonde å få av.
Har momentnøkkel og skal for moro skyld sjekke om jeg har dradd til for hardt eller svakt.

Men, for de som kanskje ikke skrur på skruer så og si annet enn når de bytter mellom sommer og vinter, så er momentnøkkel svært kjekt hjelpemiddel.

Samtidig fikk bremsene en runde med sinkspray så de kan stå imot kommende saltlake til vinter. Jeg gjorde første sinkspraybehandling i mai da jeg kjøpte bilen, og da så de ikke ut etter tre saltvintre i Trondheim. Litt rust på de nå også etter snart 6mnd siden første lag sinkspray.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA