Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ustabil temperaturregulering på varme

Startet av overter, torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:11

« forrige - neste »

Sølvi Nereng

Får ikke varme i zoe i dag  :-\ . Virker som varmepumpe ikke virker da den ikke bråker som vanlig. Noen som vet hva det kan være ?

Elektrisifisert

Fint å lese at bilen til aronesen ble fikset for lekkasje, og god og varm igjen  :)

Selv opplever jeg at varmeapparatet lever litt sitt eget liv,,,

Den første uken jeg hadde bilen oppførte den seg som "overter" skriver,  god og var i 10 min,  så bare kald.

Trykket på auto-knappen etter en drøy uke og alt ble mye bedre.

Nå er det stort sett god og normal varme, men innimellom kommer det plutselig mye kjøligere luft enn normalt,  går som regel over hvis jeg skrur over på max-temperatur en stund,   eller bytter litt mellom auto/manuell og AC på/av.

Har på en måte lært meg å leve med disse nykkene,  og så får vi se om de finner noe feil på service en gang   :) :o ;)
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Måkemannen

Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Jeg hadde i dag plutselig kald bil.... Kjørte ikke i ECO, men klarte ikke å få noe varme. Prøvde både defroster og maks temp, uten reaksjon.

Har samme erfaring som deg. Har vært slik en i ca en uke nå.

Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Kom på at jeg hadde ECO på da jeg startet så jeg gjorde et forsøk på å stoppe, slå av og så starte og kjøre videre - varmt ble det.

Det trikset har jeg ikke prøvd, men jeg har startet opp bilen med både eco på og eco av, så jeg lurer på om jeg må ta turen til forhandleren? Har ikke hatt bilen i mer enn en knapp måned, helt ny bil.. :(

Fred Østli

Fikk min bil lille julaften i fjor. Kjørte uten varme fra starten av, og det var jo en kald periode. Nå når jeg har fått varmepumpa i orden skjønner jeg at den faktisk aldri startet opp før jeg fikk det fiksa, men jeg hadde duggfrie ruter, så det må være et varmeelement i tillegg. Jeg måtte vente noen uker med å få det reparert da forhandler brukte tid på å få tak i gass, og satt av time. Det viste seg at det holdt med en omprogrammering  :P Kom til å tenke på i morges at varmepumpa jeg har i huset av og til stopper opp for å avrime. Lurer på om varmepumpa i bilen må gjøre det samme, med påfølgende kaldere luft?

Bjørn Roger Nereng

Det var ett godt spørsmål. Varmepumpa hjemme avrimer oftere jo kalderere det er ute. Er mange som har hatt problemer med varmen i zoe. Kanskje dette har noe med problemet å gjøre ?

StigH

Jeg mener dette skjer faktisk. Et tips for å unngå dette skjer for mye er å ikke belaste den for hardt ved å kjøre vifta på moderat hastighet, 3-4 trinn på vifteregulering da turtallet og belastning på pumpen følger med denne når det justeres til høyere effekt.

Jeg merker dette selv ved at om det er kaldt så blåser det varmere når jeg kjører viften på trinn 3 enn om den går på full guffe.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Her har jeg et utsnitt av manualen for AC-innstillinger. Lastet ned på engelsk for å unngå oversettingsfeil. Der står det blant annet om den berømte AC On/Off knappen som det diskuteres i det vide om.

Som jeg skjønner manualen nå. Har du dugg på rutene innvendig vinter eller sommer: Kjør med den på "On" for å tørke luften.
Ingen dugging innvendig: Bruk den på "Off" for bedre varmeeffekt. Rett og slett ved skjønn og behov.

Jeg vet fra tidligere med manuelle AC anlegg som jeg hadde i forrige bil er at en kjører med kjøling kombinert med varme for å tørke luften innvendig. Da vil en også kunne merke en viss kaldtrekk. For best varmeeffekt vil nok dette lønne seg å kjøre i "Off" posisjon om vinter. Litt for at knappen er der er også for å kunne tvinge dette til ikke å kjøre om sommer for å spare strøm iflg manualen.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Sitat fra: StigH på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:26
Her har jeg et utsnitt av manualen for AC-innstillinger. Lastet ned på engelsk for å unngå oversettingsfeil. Der står det blant annet om den berømte AC On/Off knappen som det diskuteres i det vide om.

Som jeg skjønner manualen nå. Har du dugg på rutene innvendig vinter eller sommer: Kjør med den på "On" for å tørke luften.
Ingen dugging innvendig: Bruk den på "Off" for bedre varmeeffekt. Rett og slett ved skjønn og behov.

Jeg vet fra tidligere med manuelle AC anlegg som jeg hadde i forrige bil er at en kjører med kjøling kombinert med varme for å tørke luften innvendig. Da vil en også kunne merke en viss kaldtrekk. For best varmeeffekt vil nok dette lønne seg å kjøre i "Off" posisjon om vinter. Litt for at knappen er der er også for å kunne tvinge dette til ikke å kjøre om sommer for å spare strøm iflg manualen.

En liten ting. Jeg har irritert meg over gjenfryste speil tidligere i vinter. Ikke visste jeg at disse blir oppvarmet hvis du trykker på varmetrådene i bakruten. For tror jeg aldri har brukt varmetrådene enda.

Dette skal testes neste gang dette skjer. Dette sto under samme avsnittet i manualen over.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Måkemannen

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 01:54
Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Jeg hadde i dag plutselig kald bil.... Kjørte ikke i ECO, men klarte ikke å få noe varme. Prøvde både defroster og maks temp, uten reaksjon.

Har samme erfaring som deg. Har vært slik en i ca en uke nå.

Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Kom på at jeg hadde ECO på da jeg startet så jeg gjorde et forsøk på å stoppe, slå av og så starte og kjøre videre - varmt ble det.

Det trikset har jeg ikke prøvd, men jeg har startet opp bilen med både eco på og eco av, så jeg lurer på om jeg må ta turen til forhandleren? Har ikke hatt bilen i mer enn en knapp måned, helt ny bil.. :(
Har vært innom forhandler og fått det fikset. De tok en softwareoppgradering, og dermed var det full varme igjen. Tok ca en time, de måtte ta oppdateringen to ganger for at "den skulle sitte" som de sa. Spurte om de skulle sjekke gassen, men det var visst ikke nødvendig. Varden Bil i Haugesund.

Uansett, bilen er varm, og jeg er fornøyd. Bare håper det holder seg.

Måkemannen

Sitat fra: Måkemannen på søndag 21. februar 2016, klokken 23:59
Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 01:54
Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Jeg hadde i dag plutselig kald bil.... Kjørte ikke i ECO, men klarte ikke å få noe varme. Prøvde både defroster og maks temp, uten reaksjon.

Har samme erfaring som deg. Har vært slik en i ca en uke nå.

Sitat fra: bjaolsen på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:14
Kom på at jeg hadde ECO på da jeg startet så jeg gjorde et forsøk på å stoppe, slå av og så starte og kjøre videre - varmt ble det.

Det trikset har jeg ikke prøvd, men jeg har startet opp bilen med både eco på og eco av, så jeg lurer på om jeg må ta turen til forhandleren? Har ikke hatt bilen i mer enn en knapp måned, helt ny bil.. :(
Har vært innom forhandler og fått det fikset. De tok en softwareoppgradering, og dermed var det full varme igjen. Tok ca en time, de måtte ta oppdateringen to ganger for at "den skulle sitte" som de sa. Spurte om de skulle sjekke gassen, men det var visst ikke nødvendig. Varden Bil i Haugesund.

Uansett, bilen er varm, og jeg er fornøyd. Bare håper det holder seg.
Adam var bare i paradis ca en uke. Nå er det steinkaldt igjen. Kjempemoro.

Sender de en mail imorgen om status quo er den samme (noe den sannsynligvis er, har vært slik i 2-3 dager nå). Ser ut til at dette er en ganske hyppig feil på R240 modellene?

Bjørn Roger Nereng

Jeg var i paradis i ca 4 uker. Nå er bilen kald igjen.  :'(

Måkemannen

Sitat fra: Bjørn Roger Nereng på søndag 28. februar 2016, klokken 10:28
Jeg var i paradis i ca 4 uker. Nå er bilen kald igjen.  :'(
4 uker med varme? Da er du heldig. Vi Zoe eiere fryser mye.

Var inne med min idag. Softwareoppdatering på ny, og sjekket trykket på gassen. Nå er det fryd og gammen som sist, håper det holder resten av uka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA