Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av olehenrikfjeld, søndag 11. oktober 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:50
Dette kan du - og jeg forstår også at combo pluggen er svært robust - problemet er utbredelsen til Combo - og i denne tråden er det tilgang til andre merker enn Tesla på SC - skulle vel ikke være noe i veien å gå andre veien med et adapter fra tesla til CHAdeMO - Combo om bilene tåler det ? Det kan du svare langt bedre på enn jeg.

Da kunne jo SC bli tilgjengelig for andre " plugger" med en SW oppdatering på nevnte bil

Men hvorfor skulle de ønske det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:59
Sitat fra: haggen på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:23
Men hvorfor skulle andre ønske å være prisgitt tesla sin inhouse speck på hurtigladde grensesnitt? Det er åpenbart for meg at det vil dem ikke. I stedet vil ccs utvikles i hennhold til standaren til å støtte det til en hver tid gjeldende behov(opptill 177 Kw ).

Det Tesla ønsker er at bilprodusentene skal satse skikkelig på elbil. Dvs større batteripakker, høyere ladeeffekt og null tull ved hurtigladeren. Dvs parker, plugg i og ladingen er i gang 10 sekunder etter at du parkerte bilen.
Andre produsenter som satser på elbil med lang rekkevidde burde absolutt kjøpe seg inn i nettverket. Men det er for pinlig for trauste og selvsentrerte toppledere å innrømme at Tesla demonstrerer at de henger etter. Derfor holder de seg unna og surrer med sitt.

Potensialet i CHAdeMO og CCS trekkes stadig frem når det påpekes at Tesla i flere år har ladet med 2-3 ganger høyere effekt enn nest raskeste elbil. Men når det trekkes frem at også CHAdeMO og CCS kan levere høy effekt nevnes det ikke med ett ord at det krever pakkespenning ingen produsenter bruker per i dag.

Tesla leverer allerede 135-145kW fra hvert laderack, eller 120kW inn i batteriet. Per i dag.
Signalene er at effekten skal videre opp. Dette gjør Tesla med en for et utrent øye liten og enkel type 2 kabel. Genialt og enkelt. Hurtigladeopplevelsen med Tesla versus andre elbiler er to helt forskjellige verdener. De kan ikke sammenlignes.

Som påpekt flere ganger i tråden, så lenge batteripakkene er under 25 kWh, så har det ingen som helst hensikt med 120 kW hurtiglader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:23
På tunet står det tre elbiler - fra tesla , golf og Zoe på jobb står det tvillinger og Leaf. Så ja dette er ikke  noe nytt.

Men en ting er sikkert og det er at Tesla er i en helt annen klasse enn de andre - alle er jo bra biler men å sammenligne tesla med de andre blir som å sammenligne Fiat panda med Rolls Roys.

Den koster jo ca 3 ganger mer, så det skulle jo bare mangle man får noe ekstra for pengene. Det betyr at den er alt for dyr for de aller, aller fleste.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:14
Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:50
Dette kan du - og jeg forstår også at combo pluggen er svært robust - problemet er utbredelsen til Combo - og i denne tråden er det tilgang til andre merker enn Tesla på SC - skulle vel ikke være noe i veien å gå andre veien med et adapter fra tesla til CHAdeMO - Combo om bilene tåler det ? Det kan du svare langt bedre på enn jeg.

Da kunne jo SC bli tilgjengelig for andre " plugger" med en SW oppdatering på nevnte bil

Men hvorfor skulle de ønske det?

Om man ser frem mot 2018 -2020 og det kommer flere biler med større batteri - så vil disse trenge et ladesystem som tesla i dag har - da vil det være hensiktsmessig å " koble seg på tesla" sitt allerede utbygde nett - kan gjøres enten ved hjelp av adapter eller at de bruker tesla sin plugg. Og så videre utbygger de SC i samme ånd som i dag - forhåndsbetalt lading når man kjøper bilen.

Som tesla eier er vi avhengig av at SC er tilgjengelig  - ikke på hvert hjørne men ved 25 -30 mil omtrent. Dette for at man skal ha en buffer i forhold til kjøredistansene. Samtidig som man på 50 -70 mil må lade ca i 40 minutter for at denne distansen skal være optimal.

Det samme problemet vil neste generasjon av elbiler med samme rekkevidde som tesla ha. Om ikke så blir ladetiden 1,5 - 2 timer og det er ikke bra i en konkurranse situasjon.

Men det kan jo tenkes at det bare blir med tesla ? og da er jo hurtigladerne grei nok.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:34
Sitat fra: Rio på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:14
Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:50
Dette kan du - og jeg forstår også at combo pluggen er svært robust - problemet er utbredelsen til Combo - og i denne tråden er det tilgang til andre merker enn Tesla på SC - skulle vel ikke være noe i veien å gå andre veien med et adapter fra tesla til CHAdeMO - Combo om bilene tåler det ? Det kan du svare langt bedre på enn jeg.

Da kunne jo SC bli tilgjengelig for andre " plugger" med en SW oppdatering på nevnte bil

Men hvorfor skulle de ønske det?

Om man ser frem mot 2018 -2020 og det kommer flere biler med større batteri - så vil disse trenge et ladesystem som tesla i dag har - da vil det være hensiktsmessig å " koble seg på tesla" sitt allerede utbygde nett - kan gjøres enten ved hjelp av adapter eller at de bruker tesla sin plugg. Og så videre utbygger de SC i samme ånd som i dag - forhåndsbetalt lading når man kjøper bilen.

Som tesla eier er vi avhengig av at SC er tilgjengelig  - ikke på hvert hjørne men ved 25 -30 mil omtrent. Dette for at man skal ha en buffer i forhold til kjøredistansene. Samtidig som man på 50 -70 mil må lade ca i 40 minutter for at denne distansen skal være optimal.

Det samme problemet vil neste generasjon av elbiler med samme rekkevidde som tesla ha. Om ikke så blir ladetiden 1,5 - 2 timer og det er ikke bra i en konkurranse situasjon.

Men det kan jo tenkes at det bare blir med tesla ? og da er jo hurtigladerne grei nok.

Ser man frem i tid, så vil jo selvsagt også CHAdeMO- og Combo/CCS-ladere ha større effekt slik at det passer med bilene. Da trenger man jo ikke basere seg på proprietære løsninger.

Samtidig, med lengre rekkevidde vil det jo være mindre behov for hurtiglading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Behovet blir mindre per bil for de fleste.

Det totale behovet vill forhåpentligvis gå kraftig opp etterhvert som andelen elbiler øker.

Det som er litt merkelig for meg er hvorfor dimensjonere ladenettverket til en batteristørrelse som sannsynligvis er uvanlig om noen år? Er det ikke bedre og velge plassering, antall per lokasjon og ladehastighet etter hva som mest sannsynlig er fremtiden?   

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:18
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:59
Sitat fra: haggen på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:23
Men hvorfor skulle andre ønske å være prisgitt tesla sin inhouse speck på hurtigladde grensesnitt? Det er åpenbart for meg at det vil dem ikke. I stedet vil ccs utvikles i hennhold til standaren til å støtte det til en hver tid gjeldende behov(opptill 177 Kw ).

Det Tesla ønsker er at bilprodusentene skal satse skikkelig på elbil. Dvs større batteripakker, høyere ladeeffekt og null tull ved hurtigladeren. Dvs parker, plugg i og ladingen er i gang 10 sekunder etter at du parkerte bilen.
Andre produsenter som satser på elbil med lang rekkevidde burde absolutt kjøpe seg inn i nettverket. Men det er for pinlig for trauste og selvsentrerte toppledere å innrømme at Tesla demonstrerer at de henger etter. Derfor holder de seg unna og surrer med sitt.

Potensialet i CHAdeMO og CCS trekkes stadig frem når det påpekes at Tesla i flere år har ladet med 2-3 ganger høyere effekt enn nest raskeste elbil. Men når det trekkes frem at også CHAdeMO og CCS kan levere høy effekt nevnes det ikke med ett ord at det krever pakkespenning ingen produsenter bruker per i dag.

Tesla leverer allerede 135-145kW fra hvert laderack, eller 120kW inn i batteriet. Per i dag.
Signalene er at effekten skal videre opp. Dette gjør Tesla med en for et utrent øye liten og enkel type 2 kabel. Genialt og enkelt. Hurtigladeopplevelsen med Tesla versus andre elbiler er to helt forskjellige verdener. De kan ikke sammenlignes.

Som påpekt flere ganger i tråden, så lenge batteripakkene er under 25 kWh, så har det ingen som helst hensikt med 120 kW hurtiglader.
Jepp. En svært god illustrasjon av dagens situasjon. Produsentene snakker om god rekkevidde og høy ladehastighet. Tesla har for lengst gjort det....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electrix

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 00:29
Behovet blir mindre per bil for de fleste.

Det totale behovet vill forhåpentligvis gå kraftig opp etterhvert som andelen elbiler øker.

Det som er litt merkelig for meg er hvorfor dimensjonere ladenettverket til en batteristørrelse som sannsynligvis er uvanlig om noen år? Er det ikke bedre og velge plassering, antall per lokasjon og ladehastighet etter hva som mest sannsynlig er fremtiden?
Det har jo vært presentert en del priser både for hurtigladere og anleggskostrnader i dette forumet, så hvis man for eksempel bestiller 600 stk 100kW hurtigladere (nok til 100 destinasjoner med 6 ladere hver) så vil du nok kunne klare å komme ned i en pris på rundt 1 000 000 pr lader ferdig installert, eller 6 mill pr lokasjon. 600 mill er mer enn de fleste enkeltpersoner og bedrifter har på kontoen klar til å brukes på noe som kan komme til å bli lønnsomt en gang i fremtiden, men om noen her får lån til dette i banken sin er det bare å sette i gang, det er nok av firmaer som er interessert i oppdrag i disse dager.

Jeg er glad for alle ladere som blir satt opp, og jeg mener også at utbyggingen burde gått ennå fortere, spesielt når man ser hvor mye nytteverdien av laderne øker når man får et tettere nettverk, men jeg forstår også at næringslivet er avhengig av en noenlunde balanse mellom penger inn og penger ut.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 00:29
Behovet blir mindre per bil for de fleste.

Det totale behovet vill forhåpentligvis gå kraftig opp etterhvert som andelen elbiler øker.

Det som er litt merkelig for meg er hvorfor dimensjonere ladenettverket til en batteristørrelse som sannsynligvis er uvanlig om noen år? Er det ikke bedre og velge plassering, antall per lokasjon og ladehastighet etter hva som mest sannsynlig er fremtiden?   

Kostnaden (både for selve laderen, og effektavgiften som må betales for fremføringen av strøm) betyr at en 100 kW lader sannsynligvis er over dobbelt så dyr som en 50 kW lader.

Prioriteten er jo å få ut så mange ladere som mulig, og om vinteren vil mange biler lade med 10 kW i gjennomsnitt, så to 22 kW DC hurtiglader ville vært langt bedre enn en 50 kW for å ta unna kø.

Og to 50 kW ladere vil ta unna kø langt bedre enn en 100 kW lader.

Større ladere kommer når det er behov for dem. Husk dog at dersom en har rekkevidde på 300 km og skal kjøre 400 km, så trenger man bare hurtiglade 100 km og ikke 300 km. (Det er prosentvis veldig få turer som er lengre enn 400 km.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:09
Jepp. En svært god illustrasjon av dagens situasjon. Produsentene snakker om god rekkevidde og høy ladehastighet. Tesla har for lengst gjort det....

Ja, og nei. Tesla har gjort det til 700 000 kr, som for de aller fleste betyr at Tesla ikke "eksisterer" - de har ikke råd.

Det som er interessant er jo elbiler til familiepris, spesielt i resten av Europa. Det er der volumet ligger, og der man sparer utslippene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

På godt norsk så er altså tesla laderne SC helt unødvendig og gjør ikke noe annet enn en ego tripp for vi som eier tesla. Jeg har alle adapter som følger med og kan bestilles til tesla - og ja jeg mener at de som hevder at SC til tesla er unødvendig løsninger for alle andre modeller enn tesla når de kan kjøre 30 - 40 mil overhode ikke har peiling i det hele tatt. Selvsakt er disse laderne en kjempeløsning - alt annet er navlebeskuende og langt fra fremtidsrettet.

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 19:15
På godt norsk så er altså tesla laderne SC helt unødvendig og gjør ikke noe annet enn en ego tripp for vi som eier tesla. Jeg har alle adapter som følger med og kan bestilles til tesla - og ja jeg mener at de som hevder at SC til tesla er unødvendig løsninger for alle andre modeller enn tesla når de kan kjøre 30 - 40 mil overhode ikke har peiling i det hele tatt. Selvsakt er disse laderne en kjempeløsning - alt annet er navlebeskuende og langt fra fremtidsrettet.

En "Supercharger" er jo bare et merkenavn for en proprietær hurtiglader. Når man har stor batteripakke, så kan man lade med mer effekt.

Når det kommer flere andre bilmodeller med tilsvarende batteripakker, så vil også tilgjengelig ladeeffekt gå opp for å møte behovet.

Det er samme type elektroner i alle hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Ja - det er slik at man må ha større ladere når man får biler med større batteri - så er det vel slik at når det skjer så er det kun tesla som har et hensiktsmessig eller handlingsorientert lade struktur som gjør at man kan nytte bilene helt ut - og det fordi at man KUN har bygget ut lade strukturer for biler som normalt må lade for vær 10 mil i snitt og som er like effektiv som de som kan kjøre 40 - 50 mil. Håper at du ser at det er både kostbart og tar tid å bygge ut et nett som tesla har, og at det også gjelder nye modeller fra nye leverandører. Da er det dumt å takke nei til tesla. Samtidig er det slik at da får vi som har tesla - tesla laderne i fred og samtidig får tilgjengelig alt det andre - det er ikke akkurat tesla eiere som taper på. Og man kan heller ikke kalle det ego. Når andre ikke vil.

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 22:05
Ja - det er slik at man må ha større ladere når man får biler med større batteri - så er det vel slik at når det skjer så er det kun tesla som har et hensiktsmessig eller handlingsorientert lade struktur som gjør at man kan nytte bilene helt ut - og det fordi at man KUN har bygget ut lade strukturer for biler som normalt må lade for vær 10 mil i snitt og som er like effektiv som de som kan kjøre 40 - 50 mil. Håper at du ser at det er både kostbart og tar tid å bygge ut et nett som tesla har, og at det også gjelder nye modeller fra nye leverandører. Da er det dumt å takke nei til tesla. Samtidig er det slik at da får vi som har tesla - tesla laderne i fred og samtidig får tilgjengelig alt det andre - det er ikke akkurat tesla eiere som taper på. Og man kan heller ikke kalle det ego. Når andre ikke vil.

Nei, det er ikke dumt å takke nei til Tesla, så lenge Tesla har sin egen proprietære standard for lading. Dersom Tesla overga standarden, og den ble akseptert av IEC, ville det vært noe annet.

Tesla ligger i 700 000 kr klassen. Det er langt mer enn de aller fleste er villige til å bruke på en bil. Det ligger *langt* over det som jeg kan forsvare på bilbruk, og jeg kjører ca 20 000 km i året.

Jeg har ikke påstått at Teslas ladere er "ego", for øvrig. De har en effekt som er tilpasset store batterier i dyre biler.

Når det kommer store batterier i billigere biler, så vil CCS/CHAdeMO-ladere også bli oppgradert. Det er uansett mindre viktig for de fleste om man lader med 50 eller 120 kW de relativt få gangene man hurtiglader - det forsvarer ikke flere hundre tusen kroner i dyrere bil for de fleste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Om du i dag kjører langt så er det eneste alternativet som kan konkurrere med en fossilbil er tesla. Tesla var fra starten av en bil som starter i pris fra ca 480 000 - til ca 800 000. I dag fra 550 - 1mill.

I det segmentet er det svært mange biler og tar du drivstoff besparelsene for en tesla kontra en fossil så er prisen for en helt grei tesla som en Toyota Avensis - noe som det går og selger svært mange av.

Du får i dag en 70 D fra 550 000 kroner, og i dag er det svært mange biler i det segmentet.


Om du kjører svært få kilometer er det selvsakt mindre å spare på en elbil kontra en fossil.

I Norge er en lett utstyrt Tesla ikke spesielt dyr kontra svært mange andre alternativer, og på bruktmarkedet er heller ikke en 2 år gammel tesla til 500 000 kroner spesiell dyr kontra svært mange andre biler - om du trekker vekk fra drivstoff besparelser.

Det var gjerne slik at tesla blir sett på som en millionbil - det er ikke riktig.

Det er også det som gjør at eksempel en godt utstyrt el Golf , BMW , eller Leaf om du kjører mye ikke er så avskrekkende mye dyrere enn en billig tesla.

Så ja - ikke alle har råd til tesla og ikke alle vil ha en billig bil som man faktisk ikke dekker bilholdet sitt med. Men å innbille seg at det bare finnes biler som koster over 500 000 og neste alternativ er under 300 000 blir faktisk feil. De fleste familiebiler i tesla størrelse er i samme prisklasse som en tesla om du trekker fra besparelser i drivstoff. Og så fungerer den like bra som en fossil.

Nå er det også slik at tesla har frigitt sine patenter og det er fritt til å bruk tesla sitt ladesystem, i det ligger også pluggen.

Samtidig er det slik at den fremtiden du skriver om faktisk er her nå med tesla - og da virker snodig at den verden er noe du venter på, med å fortelle at det som eksisterer, faktisk ikke vil komme.

Langtrekkende elbiler som kan erstatte fossilbiler er her og deres ladesystem som trengs er her - og ja jeg har fått med meg at du ikke liker tesla pluggen - selv om Combo pluggen ikke har et eneste uttak i verden som kan erstatte en SC fra tesla - den lade stasjonen eksisterer ikke. Og inntil videre så har jeg 100% rett i at den ikke vil se dagens lys- fordi den faktisk ikke eksisterer.  Da blir det nesten pusseløye å fortsatt hevde at combo er en langt bedre plugg. Da kan vel jeg gjerne påstå at den pluggen som bør bli en verdens standard er langt bedre, Men eksisterer ikke i dag i norge - men er laget og heter induksjon - tråløs i bakken. Og etter sigene har de en i Korea. Litt langt å kjøre for å lade bilen. - men like fjern som en SC med Combo plugg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA