Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kople til AC i motorrommet?

Startet av frodef, søndag 11. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

frodef

Vinteren står for døra og varmeapparatet mitt virker ikke foreløpig. Jeg funderer på en nødløsning med et vanlig 220VAC varmeapparat som forvarmer kupeen mens ladingen pågår (modulo et fjernstyrt rele). Fins det et punkt i motorrommet hvor det er greit å kople til en kabel for å legge et stikk (mao schuko) som gir strøm mens man lader? Noen grunn til at det evt. ikke er en god ide?

Elmo

Til høyre på dette bildetwww.Elbilwiki.no ser du hvor 230v fra ladeporten ender opp.
Men når det er sagt så tror jeg nok heller jeg ville lagt opp sepparat "kurs" til kupevarmeren. Enten via vanlig motorvarmer plugg eller i nødsfall ved bare bruk av løs skjøteledning.
Hvis bilens computer er satt til å lade på høyeste strømstyrke så er det ikke noe til overs til 230v kupevarmer mens du lader, så sjansen for at sikringen går og du hverken får ladet eller varm bil er stor.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Sitat fra: Elmo på søndag 11. oktober 2015, klokken 11:59
Hvis bilens computer er satt til å lade på høyeste strømstyrke så er det ikke noe til overs til 230v kupevarmer mens du lader, så sjansen for at sikringen går og du hverken får ladet eller varm bil er stor.

Ja, jeg tenkte også på dette. Vanligvis vil jeg tro er jo scenariet at laderen settes i om kvelden og blir ferdig i løpet av natta en gang, og så vil man skru på varmeren om morgenen. Mao. i prinsippet burde bare en være nødvendig å bruke om gangen. Men det er jo litt mikk da... Kanskje et venderele slik at strømmen til laderen kuttes dersom varmeren startes hadde vært noe.

frodef

Sitat fra: Elmo på søndag 11. oktober 2015, klokken 11:59
Til høyre på dette bildetwww.Elbilwiki.no ser du hvor 230v fra ladeporten ender opp.

Apropos, de tykke ledningene "charge" til venstre i det bildet, jeg antar det er til hurtiglading med DC?

Elmo

Ja det er DC hurtigladeport. Det fantes kun en PSA hurtiglader i Norge (ved Torp) som nå er borte såvidt jeg vet.
Men flere, bla jeg, har laget DC-"hurtig"-lader selv.  Se mere info på elbilwiki: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Hurtiglader

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Da har du hurtigladeren stasjonær antar jeg, eller kan man ha den i bilen så man kan hurtiglade hvor som helst man kan finne en heftig (3-fas?) strømtilførsel?

Elmo

Den er ikke tyngre/større enn at den fint kan være med på tur.
Ekstraladeren drar 3*10A (enten 3fas eller 3*schuko) og så må (eller burde) man ha en ekstra 16A schuko til bilens lader. Så to dobble ladestolper er perfekt ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Da veier vel kablene du må ha med mer enn ommformerne da?  ::)

Elmo

Neida, de veier ikke stort. Er jo ikke så lange.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Noen tips til hvor man best skaffer omformere, og ca. pris?

Elmo

#10
"Omformerne" er 48V DC telecom switchmode powersupply, og man trenger 3 stk for å lade Saxo/P106.
De finnes i alt fra 500W til 2000W fra flere ulike produsenter og kjøpes enklest brukt på eBay (finn.no hvis man er heldig). Skal det bli noe særlig hurtig lading bør man ha minst 1500W som gir 30A ekstra ladestrøm (og og reduserer ladetiden med 60%)

Eltek har laget de fysisk minste og mest avansert, og dermed dyreste. 1500W Eltek som er de vanligste ser jeg averteres til alt fra 500kr til 4000kr pr stk.  De jeg har brukt i en jeg linket til på Elbilwiki er Eltek 1500W (x3).   1800W og 2000W er nesten umulig å få tak i.

Og hvis du ikke skal ha noe "mekk" hengende ut av computerboksen så må du ha en lade-"hanske" med DC kontaktene (som de som medfølger bilene ikke har). 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:05
Og hvis du ikke skal ha noe "mekk" hengende ut av computerboksen så må du ha en lade-"hanske" med DC kontaktene (som de som medfølger bilene ikke har).
Tror Elbilshop er de eneste som ha slike i Norge. Se nederst her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA