Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan virker forvarmingen?

Startet av overter, torsdag 08. oktober 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

overter

Bruker sette på forvarming om morgenen slik at den skal være klar til jeg dra på jobb. Jeg kan høre VP starter ca 10 min før jeg har satt den til være klar. Når jeg kommer ut så er bilen helt stille og når jeg kommer inn i bilen så er det ingen indikasjon på at varmen er på, ei heller kan jeg ikke akkurat si jeg føler bilen er oppvarmet.

  • Hva er egentlig forvarming?
  • Er det 5min med kjøring av VP slik at kupeen blir lett oppvarmet?
  • Varmes batteriet opp?
  • Hvordan kan man sette ønsket temp i kupeen eller er det en fast verdi?
  • Noen gode råd for hvordan benytte denne funksjonen best mulig?
Alle råd mottas med takk!
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

StigH

Sitat fra: overter på torsdag 08. oktober 2015, klokken 09:34
Bruker sette på forvarming om morgenen slik at den skal være klar til jeg dra på jobb. Jeg kan høre VP starter ca 10 min før jeg har satt den til være klar. Når jeg kommer ut så er bilen helt stille og når jeg kommer inn i bilen så er det ingen indikasjon på at varmen er på, ei heller kan jeg ikke akkurat si jeg føler bilen er oppvarmet.

  • Hva er egentlig forvarming?
  • Er det 5min med kjøring av VP slik at kupeen blir lett oppvarmet?
  • Varmes batteriet opp?
  • Hvordan kan man sette ønsket temp i kupeen eller er det en fast verdi?
  • Noen gode råd for hvordan benytte denne funksjonen best mulig?
Alle råd mottas med takk!


Jeg fikk akkurat tips angående dette i dag. Jeg tror den bare varmer opp batteriet i 5 minutter om du setter på varme med nøkkelen om den står uten ekstern strøm og batteriet er over 40%.

Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Jeg merket noe i går selv som jeg ikke har merket tidligere. Hørtes ut som en stor vifte startet i motorrommet mens jeg sto å snakket med en med bilen i gang og gir i park. Trodde ikke motor trengte kjøling ulastet?

Det samme skjedde også når den sto på lading. Vifta dura ganske godt også. Den ga seg etter ca 5 minutter. Men kom på igjen en periode igjen etter en liten stund.

Det var rimelig kjølig ute. Ca 4-5 grader når dette skjedde utpå kvelden.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

zbk

Antar det var AC-vifta/varmepumpa som startet opp.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Slik jeg har forstått det så startes oppvarming i 5 minutter enten om en gjør det direkte fra web, nøkkel eller timer.

Den store vifta er nok varmepumpe, den brukes både til kjøling og varme. Ved lading på 43kW så er den "reservert" for batteriet (har jeg hørt). Har selv opplevd at lading starter, så stopper opp litt - vifta starter og så fortsetter lading.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Så med andre ord så kan ein ikkje få bilen isfri om vinteren med timer verken på web eller manuelt i bilen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:52
Så med andre ord så kan ein ikkje få bilen isfri om vinteren med timer verken på web eller manuelt i bilen?
Den blir isfri hvis du er tilkoblet strøm og stiller inn når bilen skal være klar. F.eks hvis du stiller inn at bilen skal ha komfortemperatur klokka 08:00 starter bilen forvarmingen tidsnok basert på utetemperaturen. Funker fint for meg, men bilen må altså være tilkoblet strøm. (Men du trenger ikke nødvendigvis å lade)  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

StigH

Sitat fra: aronesen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:00
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:52
Så med andre ord så kan ein ikkje få bilen isfri om vinteren med timer verken på web eller manuelt i bilen?
Den blir isfri hvis du er tilkoblet strøm og stiller inn når bilen skal være klar. F.eks hvis du stiller inn at bilen skal ha komfortemperatur klokka 08:00 starter bilen forvarmingen tidsnok basert på utetemperaturen. Funker fint for meg, men bilen må altså være tilkoblet strøm. (Men du trenger ikke nødvendigvis å lade)  ;)

Jeg lurer litt på dette: Kan en ha den tilkoblet uten at den lader? Og er det muligheter til å sette maks % på ladingen av batteri? Jeg så at Tesla har dette for å spare batteriet da dette vistnok forlenger levetiden ved å ikke fullade batteri hver gang.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

aronesen

Ja du kan koble den til uten å lade. Dette justerer du i ladekalenderen i bilen.
Du kan ikke sette noen bestemt % på batteriet. Du kan bare justere start og stopptiden. F.eks mandag-fredag skal lading starte klokka 12:00 og stopper klokka 16:00. osv..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Sitat fra: aronesen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:00
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:52
Så med andre ord så kan ein ikkje få bilen isfri om vinteren med timer verken på web eller manuelt i bilen?
Den blir isfri hvis du er tilkoblet strøm og stiller inn når bilen skal være klar. F.eks hvis du stiller inn at bilen skal ha komfortemperatur klokka 08:00 starter bilen forvarmingen tidsnok basert på utetemperaturen. Funker fint for meg, men bilen må altså være tilkoblet strøm. (Men du trenger ikke nødvendigvis å lade)  ;)

Altfor mykje automatikk i denne bilen. Eg synest ikkje den er varm om morgenen når eg kjem ut.

Finnst da nokon metode slek at den varmer opp kupeen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Renault anbefaler at bilen alltid er tilkoblet strøm når en har anledning OG at en lar den lade helt opp...for å øke levetiden på batteriet, les under "Råd for lading" på ZE Services.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

overter

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:52
Så med andre ord så kan ein ikkje få bilen isfri om vinteren med timer verken på web eller manuelt i bilen?
Det er egentlig dette jeg lurer på; hvis jeg setter på appen at bilen skal være klar kl0600, starter VP kl0555 eller er denne perioden avhengig av utetemp?
Ser for meg 5 min i 15-20 blå ikke gjør noen stor forskjell..
Snakker om når bilen er tilkoblet landstrøm.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Elmar

Jeg starter komforttimeren i bilen når jeg parkerer, ett trykk på knappen, velge en av to ferdig innstilte tider for avreise og trykker fullført. Tilkoblet strøm.

Da har bilen god lunk når jeg setter meg inn og en hører varmepumpa gå. Tror den går automatisk på 22gr men ikke helt sikker på dette.

Men det støyer fælt, har stått utenfor garasjen noen netter og venter bare på at naboen skal komme å klage....
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

StigH

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:46
Renault anbefaler at bilen alltid er tilkoblet strøm når en har anledning OG at en lar den lade helt opp...for å øke levetiden på batteriet, les under "Råd for lading" på ZE Services.

Denne artikkelen i TU leste jeg for en stund siden. Der står det i tillegg til å holde det i svale temperaturer at det er bedre for batteriet å holde en middels spenning for en lengre levetid. Høy gjennomsnittlig spenning degraderte batteriet raskere.

Men jeg så nederst i artikkelen at mange av bilprodusentene har lagt inn en sperre så det aldri vil bli 100% oppladet for å ha et buffer å slite det på. Men alt i alt fin artikkel for de som er interessert i å lese om dette. De har faktisk brukt Zoe i mange av bildene i reportasjen ser jeg :)

http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Det vil si at om det står 100% oppladet i bilen er det i realiteten kanskje 80% oppladet som jeg skjønner dette.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA